Dylan Groenewegen had wekenlang politiebewaking voor zijn huis

Dylan Groenewegen had wekenlang politiebewaking voor zijn huis
dinsdag 26 januari 2021 om 06:33

Dylan Groenewegen ontving na de valpartij in de Ronde van Polen, waarbij Fabio Jakobsen levensgevaarlijk gewond raakte, ernstige bedreigingen. Zo werd er naar zijn huis een strop gestuurd. De bedreigingen waren zo serieus dat de politie wekenlang zijn huis in de gaten heeft gehouden.

Dit vertelt Groenewegen in een exclusief interview met WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs voor Helden Magazine die vanaf vandaag in de winkels ligt. De sprinter van Jumbo-Visma spreekt voor het eerst over de periode na het verschrikkelijke ongeluk.

“Er waren zo’n concrete en ernstige bedreigingen dat we een paar dagen na de valpartij de politie hebben ingeschakeld”, vertelt Groenewegen. “De daaropvolgende dagen en weken heeft de politie voor onze deur gesurveilleerd. We konden niet meer spontaan de deur uit. Als ik even naar buiten wilde, stond er een agent aan mijn zijde zodat er niks kon gebeuren.”

Foto: Cor Vos

Hoe bereikten die bedreigingen je?
“We kregen handgeschreven brieven met de post, waarin zelfs een strop was toegevoegd waar we ons klein kind later aan konden ophangen. Als je die boodschap leest en dat stuk touw ziet, schrik je enorm. Dat gaf bij mij de doorslag dat het zo niet verder kon.”

“Ik ben naar de politie gegaan en heb aangifte gedaan. De politie schoot na het zien van die brieven onmiddellijk in actie. Dat geeft de ernst van die bedreigingen wel weer. Natuurlijk raakt dat je. Wat is hier gebeurd? Hoe kan dit? In welke zieke wereld leven we? De meest gekke dingen spoken door je hoofd. ’s Ochtends uit bed komen was in die periode een hele opgave.”

Hoe groot was de angst?
“In heb begin zit je echt wel met de schrik in je lijf. We hebben een alarm op ons huis en precies in die periode viel dat uit. Dan ga je de gekste dingen in je hoofd halen. Zo hebben we ook een paar keer een vals alarm gehad, dan schrik je je rot. Terwijl ik gewoon was vergeten om het alarm ’s ochtends uit te zetten.”

“Ik herinner me ook dat we een avond bij mijn ouders gingen eten. Onderweg reed er een wagen achter ons. Die begon te seinen en schuin achter ons te rijden. Uiteindelijk haalde hij ons in op een weg waar dat eigenlijk niet kon. De paniek slaat dan toe. Even later slaat hij gewoon rechts af en is er niks aan de hand. Je begint dingen in te beelden die er helemaal niet zijn.”

Dit artikel delen:

119 Reacties

Dolledriesoldebroek 26 januari 2021 om 06:48

Heeft die een fout gemaakt, absoluut. Zijn zulke bedreigingen acceptabel, absoluut niet!
Als je er zelf zulke paranoia verschijnselen van krijgt, heeft die blijkbaar ook moeite gehad zichzelf recht in de spiegel aan te kijken na het voorval..

Waarschijnlijk is het uitgestippelde b-programma dan ook wel even beter voor hem dit seizoen om zijn plekje in het peloton weer terug te vinden..

Vlinder 26 januari 2021 om 09:51

Nee, je hoeft niet paranoïde te zijn of te reageren omdat je moeite hebt om jezelf aan te kijken. Het komt omdat je je onveilig voelt (ook onbewust) door de dreigementen. Dan word je extra of zelfs extreem alert (is een natuurlijke reactie) en zijn/lijken veel zaken verdachter dan anders. Ik maakte dit zelf mee toen mijn ramen van mijn appartement moedwillig waren ingeslagen nadat ik een week ervoor, samen met een goede vriendin, een man die voor mijn appartement naar binnen stond te gluren en zichzelf stond af te trekken, had uitgescholden. Na dat incident met de ramen was ik een poosje extra alert. Niet eens erg bang maar zeker wel op mijn hoede. Dan zijn veel geluiden ‘verdacht’. Pepperspray naast mijn bed en ging een aantal weken niet meer ’s nachts uit de kroeg alleen naar huis.

KnightBiker 26 januari 2021 om 13:31

Die bedreigingen waren niet nodig om zichzelf wel/niet in de spiegel te kunnen aankijken. En daarbij, wie zijn die bedreigers dat ze voor eigen rechter willen spelen en dreigen met voorbedachte rade? dat is nogal een verschil met deze zaak die gebeurde in een oogwenk.
Ik vraag me af hoe bedreigers in dit drama dat niemand gewild heeft zichzelf in de spiegel kunnen kijken, immers deze personen hebben de tijd genomen om hun actie te overdenken. Tijd die Dylan in zijn situatie niet had.

Dit eigen rechter spelen en eeuwige veroordelen is de dood voor tolerantie en empathie in onze maatschappij en moet stoppen.

Petros 26 januari 2021 om 20:53

Een paar jaar geleden waren wij het slachtoffer van een auto-inbraak, waarbij ook een tas was gestolen. Uiteindelijk is die teruggevonden. Maar de weken daarna voelde ik mij ook niet helemaal meer veilig. Je wordt opeens blootgesteld aan je kwetsbaarheid en dat mensen je persoonlijke sfeer kunnen binnendringen. We woonden toen nog in een echte drukke stadswijk middenin een grote stad. Als er dan een busje lang voor ons huis stilstond, ging er wel van alles door mijn hoofd.

Ik vind het daarom niet zo gek dat Dylan Groenewegen zo reageert op doodsbedreigingen. Ik kan mij niet voorstellen dat jij of vele anderen op dit forum en daar buiten anders zouden reageren.

Hensie 26 januari 2021 om 06:55

Al is de helft maar waar… man, man, man. Wat een wereld.

Limal 26 januari 2021 om 07:29

Waarmee je hopelijk niet insinueert dat Dylan de helft verzint? (ik denk het niet, just checking…)

Hensie 26 januari 2021 om 15:57

@limal Uiteraard niet. Meer soort ongeloof dat er mensen zijn die dit soort bizarre shit doen. Krankzinnig.

klootje kriekeljon 26 januari 2021 om 07:18

Ook hier een blik gefrustreerden die zich kapot moeten schamen.

Marik 26 januari 2021 om 08:15

+10

Guushovd 26 januari 2021 om 12:20

Helemaal waar.

lo squalo dello Stretto 26 januari 2021 om 14:40

inderdaad

Merlinappa 26 januari 2021 om 07:27

Fucking bizar. Hoe haal je zoiets in je hoofd, wat voor scheve kronkel heb je dan?!

Limal 26 januari 2021 om 07:30

Werkelijk walgelijk dit.

FDJ 26 januari 2021 om 07:36

Dit zijn haast voetbaltafarelen. Onacceptabel en keihard aanpakken. Ik hoop dat bepaalde heren van Quickstep, PL en RE, nog eens nadenken over wat tweeten op emotie doet met de grootste gekken uit de samenleving. Schoolvoorbeeldje van het effect van een voorbeeldfunctie.

john 26 januari 2021 om 07:50

edit wf: toontje minder aub

Romāns Vainšteins 26 januari 2021 om 08:06

Het is onderhand wel duidelijk dat wanneer je bakkes boven het maaiveld uitsteekt en je iets discutabels flikt er een tsunami aan bagger zal volgen, tot aan de voordeur toe.
Dit komt volgens mij steeds van dezelfde mensen, ongeacht het onderwerp of doelwit, professionele teringlijers die kicken op ellende versterken.

Marik 26 januari 2021 om 08:16

Eens. En hoe fijn is het dat wij met z’n allen het hele forum kunnen volbaggeren zonder dat we daarna politiebewaking nodig hebben.

Bulcke 26 januari 2021 om 13:41

Ik ben bang dat het volbaggeren van de diverse fora juist een van de oorzaken is dat dit soort dingen gebeuren. Zo blij hoeven we daar dus niet mee te zijn denk ik

Fast Freddy 26 januari 2021 om 08:22

Haatzaaien, rellen, bedreigen. Overal in de wereld groeiend populisme, nationalisme. Waar gaat het heen? Helaas is dit forum te vaak een afspiegeling van deze kant van de hedendaagse maatschappij…

Romāns Vainšteins 26 januari 2021 om 08:49

En dan weerspiegel jij zeker nu de overtrokken reactie, die ook behoorlijk aan populariteit heeft gewonnen?

Dit forum is behoorlijk netjes.

Marik 26 januari 2021 om 09:10

Op dit forum zitten enkel toetsenbordhelden. Ga eens kijken hoe de mensen op een willekeurig Coronaforum zich gedragen. Of, als je echt wilt lachen, kijk eens naar de reacties op de Facebookpagina van Robert Jensen. Nee hoor, wij zijn koorknaapjes met z’n allen.

DeGroteMolen 26 januari 2021 om 09:49

@FF: neem je pilletje, wat een bizarre onzin.

r525 26 januari 2021 om 10:44

hé hé geen commentaar op nationalisme, dat is hier de heilige graal op het forum.

Michiel De Rooij 26 januari 2021 om 12:14

Dit forum is hooguit doorspekt met politiek correcte mensen. Maar een verademing ivm andere sociale media.

heuvelcolombia 26 januari 2021 om 12:21

@Fast Freddy +1

Derierre de la course 26 januari 2021 om 15:22

@Michiel, ik zie dat juist andersom. Volgens mij ontmoeten we elkaar dan mooi in het midden.

Michiel De Rooij 26 januari 2021 om 15:29

Derrière. In sommige discussies is het goed te zeggen…We agree to disagree. Maar niet in deze wmb. Ik heb het zelf al enkele malen ondervonden hier mbt seksisme/racisme. Maar hey, just an opinion. WF blijft m'n favoriete hangplek.

Derierre de la course 26 januari 2021 om 21:19

Ik vond het juist ongelofelijk hoeveel Corona-ontkenners, onbewust racisme en onbewust seksisme hier aanwezig was. Neemt niet weg dat dit ook mijn favoriete hang-out is.

KimJungPoels 26 januari 2021 om 08:23

Pff wat een tuig is er toch op de wereld. Bizar dat je het in je hoofd haalt om iemand te gaan bedreigen omdat hij door middel van een fout iemand anders iets heeft aangedaan.

aru123 26 januari 2021 om 08:36

Thanks patrick!

Michelangelo 26 januari 2021 om 08:41

Als je ervan uit gaat dat het te fanatieke wieler"fans" zijn die dit soort bedreigingen uiten, en als je er ook vanuit gaat dat veel fanatieke wielerfans op WF zitten, dan sluit ik niet uit dat sommige wielerflitsers zich dus aangesproken moeten voelen bij dit bericht.

Mochten er inderdaad zulke figuren tussen zitten en dit lezen dan heb ik een boodschap voor je:

"PLEUR OP!!! Dergelijk gedrag heeft niks te maken met wielerfan zijn. En ik hoef je hier in ieder geval niet te hebben op WF. Je bent ook niet stoer, geen held. En ik weet ook zeker dat Jakobsen dit soort "fans" niet wil hebben. Ik kots je uit, en waarschijnlijk 99,9% van de wielerfans!"

En verder hoop ik dat Lefevere en zijn kleine keffertje goed in de spiegel kijken. Ik begrijp hun emoties op dat moment volledig, maar ik heb geen begrip voor de manier waarop ze dit hebben geuit. En de logica zegt mij dat de bedreigen komen van fans van deze ploeg of van de renner zelf. Hopelijk nemen ze eindelijk een keer publiek afstand van deze tweets!

EDIT: ik wil met deze bijdragen overigens NIET AANJAGEN om hetzelfde dan maar te doen bij wie dan ook! Dit soort eencelligen-gewoontes… bah!!

Goedemorgen!

Wim Kruithof 26 januari 2021 om 08:46

wellicht past ook hier zorgvuldigheid. Vóór je het weet beschuldig je Lefevere en krijgt hij en consorten de volgende lading krankzinnigen op de stoep. Er is in deze al teveel haat verspreid.

KnightBiker 26 januari 2021 om 13:46

Lefevre is niet bepaalt een schoolvoorbeeld, en had zich beter veel genuanceerder uitgelaten MAAR heeft nooit Dylan bedreigd en was partij in de zaak, een zekere mate van betrokkenheid en verlies van objectiviteit mag hem in deze niet al te zeer worden aangerekend.
Simpelweg zeggen dat je naar de rechter stapt etc is de juiste weg, kwalificatie als moordaanslag is ook nog geen aanzet tot retributie, en ik heb nergens gelezen dat Lefevre heeft aangezet tot doodsbedreigingen omwille van wat hier is gebeurd.
Dat moeten we geheel op het conto schrijven van diegene diegene die dergelijke bedreigingen uiten: er bestaat zoiets als vrije wil.

Michelangelo 26 januari 2021 om 16:10

@KB,
Dat is toch ergens net wat te gemakkelijk. Want iedereen weet intussen wat de rol van sociale media is in beeldvorming, en welke invloed dat heeft op sommige mensen. Zeker als je daar veelvuldig gebruik van maakt.

De invloed die het heeft op mensen die vervolgens helemaal doorslaan, dat kun je Lefevere niet aanrekenen. Maar wat je hem wel aan kunt rekenen is dat hij (en hetzelfde geldt voor Evenepoel) op geen enkele manier rekening houdt met het feit dat veel mensen zijn mening horen, dat veel mensen zijn mening heel (te) serieus nemen, en dat de woorden die hij spreekt of tweet dus ook heel veel effect kunnen hebben.

En de hele situatie is op geen enkel moment gebaat geweest met scherpe uitspraken van Lefevere. Zeker iemand met zijn ervaring zou inmiddels dat soort momenten moeten kunnen herkennen en daar zijn woordkeuze op aanpassen. Evenepoel reken ik dat wat minder aan, hij komt immers nog maar net kijken op deze aardkloot…

Wim Kruithof 26 januari 2021 om 08:42

Iedere samenleving kent haar ondergrens. Ik weet niet of het erger is dan vroeger, maar de drempel wordt wellicht lager, omdat je simpelweg overal lukraak kunt roepen en onrust zaaien.

Ik weet nog, het gebeurde op de geboortedag van mijn jongste dochter. Ik had in de roes het gehele ongeluk gemist. Heb vervolgens heel wat nachtflessen gespendeerd aan bijlezen. Ongehoord wat je dan allemaal ziet staan.

Het is een ongeluk waar zoveel verdrietige zijden aan zitten. Ik hoop dat Groenewegen en Jakobsen elkaar terugvinden en elkaar kunnen steunen, in de verwerking van dit trauma. Eén schuldige, maar twee slachtoffers.

r525 26 januari 2021 om 10:46

Terechte opmerking. Waarschijnlijk is de onderlaag niet veranderd, maar is het voor tokkies tegenwoording gewoon veel makkelijker een groot publiek te bereiken.
De nadeeltjes van internet zeg maar….

Dikke Vrouw 26 januari 2021 om 08:47

Het schuim van de aarde!

odiel 27 januari 2021 om 10:25

Klopt wel, ja. Maar kom, Dylan werd gestraft, op een bepaald moment moeten we het achter ons laten!

Joaquim Agostinho 26 januari 2021 om 09:01

De geneugten van sociale media. Hoeveel gestoorde idioten er vrij los lopen blijkt wel uit de huidige rellen!

girardengo 26 januari 2021 om 12:53

Het is waarschijnlijk een klein deel van de bevolking, maar ze creëren heel veel aandacht. Daardoor krijgen we een vertekend beeld.

Blackcanyon 26 januari 2021 om 09:04

Eigenrichting is verwerpelijk. Mensen mogen hun mening hebben, maar handen thuis. Het is aan de instanties om de consequenties voor Dylan te bepalen. Helaas zijn er in Nederland nogal wat wappies, zoals de laatste dagen maar weer blijkt. Aanpakken die wappies! En dan wel door politie en justitie.

Chris Van Uden 26 januari 2021 om 11:49

Gewoon het leger er op!

nickdt 26 januari 2021 om 09:39

Lefevere is medeplichtig aan opruiing.

Marik 26 januari 2021 om 09:40

Het gevang in?

KnightBiker 26 januari 2021 om 13:50

herhaling van wat ik even tevoren schreef MBT tot Lefevre:
Lefevre is niet bepaalt een schoolvoorbeeld, en had zich beter veel genuanceerder uitgelaten MAAR heeft nooit Dylan bedreigd en was partij in de zaak, een zekere mate van betrokkenheid en verlies van objectiviteit mag hem in deze niet al te zeer worden aangerekend.

Simpelweg zeggen dat je naar de rechter stapt etc is de juiste weg, kwalificatie als moordaanslag is ook nog geen aanzet tot retributie, en ik heb nergens gelezen dat Lefevre heeft aangezet tot doodsbedreigingen omwille van wat hier is gebeurd.

Dat moeten we geheel op het conto schrijven van diegene diegene die dergelijke bedreigingen uiten: er bestaat zoiets als vrije wil.

nickdt 26 januari 2021 om 18:43

edit wf: niet doen

La Primavera 26 januari 2021 om 09:50

Er zijn heel wat stappen af te leggen van idee totdat de strop in de brievenbus ligt. Denk je dan bij geen enkele stap even na van goh dit is eigenlijk in en in triest wat ik aan het doen ben..?

wielrenner 26 januari 2021 om 10:21

Tsja wielerflits….

Lendilonus 26 januari 2021 om 10:24

Ik ga er vanuit dat ene Patrick L. en Remco E. binnenkort de rekening van de kosten van deze beveiliging op de mat horen vallen ;p

VerstandOpNul 26 januari 2021 om 10:44

Wat zijn dit voor mensen? Het hoeven niet eens echt wielerliefhebbers te zijn, deze crash kreeg ruimschoots aandacht in de gewone berichtgeving.

Het zou me verbazen als ze op dit forum zaten..

Panache 26 januari 2021 om 10:49

De persoon die dit gedaan heeft, heeft m.i. een schroef los (al zal hij/zij zelf spreken over een verder ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel).

In de kern gaat dit naar mijn idee om wij/zij denken en vervolgens het uitvergroten van zaken. Het ongeluk tussen Groenewegen en Jakobsen komt op de nationale tv (journaal) en dat raakt dus ook de kijker. Als wappie zou je vervolgens een stapje terug moeten zetten en het ongeluk in proportie moeten zien zonder het nog groter te maken dan het al is. Laat het tuchtrecht en desnoods strafrecht zijn ding doen. Maar een wappie vertrouwt daar niet op en wil op eigen wijze een vergelding, zodat de wereld weer in 'balans' is.

Aan de andere kant zie je na zo'n nieuws als dit (de bedreigingen) soortgelijke reacties van buitenstaanders die vanwege een overgevoelig rechtvaardigheidsgevoel dit artikel buiten proportie trekken (iemand bang maken wordt dan een doodsbedreiging of je leven niet meer zeker zijn) en/of een volgende zondebok zoeken (het komt door Lefevere met zijn stoken)…

Laten we niet mee gaan in de uitvergroting en ons niet laten verleiden om de randjes van het spectrum der fatsoen steeds op te zoeken. Voor je het weet verandert het middel in de kwaal.

Marik 26 januari 2021 om 11:07

Een mooi betoog Panache. Ben het met je eens, zeker ook wat betreft Lefevre en Evenepoel. Het is natuurlijk van de zotte om hen verantwoordelijk te stellen voor het maniakale gedrag van anderen.
Pat en REV zouden het recht moeten hebben om op een ongenuanceerde wijze hun mening te uiten en wij hebben op dit forum het recht om daar weer een mening over te hebben.
Tegelijkertijd is het zaak om als bekend persoon je wel 3x achter de oren te krabben voordat je op deze manier gebruik maakt van het recht op vrije meningsuiting. In deze tijd heeft dit blijkbaar gevolgen. Ik ga er vanuit dat Lefevre en Remco hier toch ook van leren. Ik zou zelf niet graag willen dat mijn ongenuanceerde mening draakvlak creëert voor gekken. Het feit dat je ergens recht op hebt, wil niet zeggen dat je dat recht altijd moet gebruiken.
Bezint eer ge begint.

Marik 26 januari 2021 om 11:08

Ja? Dit is jouw eenzijdige bijdrage in dit hele verhaal?

SnellePelle 26 januari 2021 om 11:09

@Beer
Wat een opruiing van jou richting emotionele mensen die hier reageren.

Schande!

Om maar even de context door een andere bril uit te lichten.

Chris Van Uden 26 januari 2021 om 11:14

Haat en opruiing vind ik persoonlijk iets te gechargeerde termen. Dat lees ik hier ook weer niet. Maar ik begrijp wat je wilt zeggen.

Headlines

Materiaalzone

Populair