Ploegdokter geeft update over situatie Jakobsen: “We mogen spreken van een mirakel”

woensdag 12 augustus 2020 om 15:53
Ploegdokter geeft update over situatie Jakobsen: “We mogen spreken van een mirakel”

Fabio Jakobsen - foto: Joris Knapen

Fabio Jakobsen wordt vanmiddag overgebracht naar het ziekenhuis van Leiden. Yvan Vanmol, ploegdokter bij Deceuninck-Quick Step, geeft aan Sporza een update over zijn situatie.

Jakobsen is volgens Vanmol mobiel en kan opnieuw rechtstaan. Ook heeft hij geen breuken aan zijn onderste ledematen. “Je mag gerust spreken van een mirakel”, oordeelt de arts. “Zijn sinussen zijn intact, net als zijn oogkassen. Hij heeft geen hersenletsel en is volledig mobiel. De grootste schade is aangericht aan zijn gebit, dat hij kwijt is. Maar de esthetische chirurgie is de laatste jaren zo fel gevorderd, dat ik vermoed dat de sporen van die val later nog amper te zien zullen zijn.”

Eerdere berichten vanuit Polen dat er sprake was van een verbrijzelde luchtpijp, blijken niet te kloppen. “De luchtwegen zijn meteen na de val wel geïntubeerd, maar die zijn niet verbrijzeld. Praten lukt momenteel nog niet, maar Fabio verstaat en begrijpt alles”, licht Vanmol toe.

Vanmol is optimistisch over het herstel van de 23-jarige sprinter. “Maar als je me vraagt of Jakobsen opnieuw een renner zal worden, dan heb ik daarover zeer weinig twijfels en meer dan goede hoop.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

Fast Freddy 12 augustus 2020 om 15:59

Pfoe. Gelukkig maar. Forza Fabio!

Monsieur vdS 12 augustus 2020 om 16:01

Wauw goed nieuws dat de zenuwen niet echt geraakt zijn en dat er geen breuken in de oogkas en benen zijn. Wel opmerkelijk dat veel eerdere berichtgeving toch niet blijkt te kloppen.

Merlinappa 12 augustus 2020 om 16:03

Geweldig!

Olly 12 augustus 2020 om 16:08

Goed nieuws, hier wordt ik helemaal blij van.

Dumoulinke 12 augustus 2020 om 16:11

Prachtig om te vernemen. Vooral ook dat zijn luchtpijp helemaal niet verbrijzeld blijkt. Al moeten we niet te lichtzinnig doen over alleen maar even je complete gebit kwijtraken. Vooral op zo’n jonge leeftijd wil je niet dat dit je overkomt. Ontzettend naar.
Doch al met al uitstekend nieuws.

Franco Ballerini 12 augustus 2020 om 16:37

Eens, vooral het bericht over het niet verbrijzeld zijn van zijn luchtpijp geeft veel hoop dat hij op zijn oude niveau terug kan komen. Nu nog de psychische schade opmaken.

Ab Normaal 12 augustus 2020 om 17:05

Tuurlijk naar, maar na deze val, zou ik er voor tekenen als dit het enige is wat hij er aan overhoudt.

Frank V 12 augustus 2020 om 16:20

Zeg dat wel. Bravo Fabio en Bravo aan de artsen.

thorsen 12 augustus 2020 om 16:23

Man man man…

CechRepublic 12 augustus 2020 om 16:29

Het wordt iedere keer gepresenteerd als een detail, maar je complete gebit kwijt zijn…. Dat zuigt echt. Natuurlijk is het beter dan hersenletsel, maar voor niet wielrenners zou dit op zich al een zeer zware verwonding zijn.

Off topic, “het ziekenhuis van Leiden” suggereert dat er daar maar één ziekenhuis is. Dat is een foute suggestie.

Hollow Knight 12 augustus 2020 om 16:59

Ik ben ooit eens op mijn gezicht gevallen met de fiets (zonder helm) en twee voortanden gebroken.

Dat was al vervelend genoeg, laat staan je hele gebit kwijt zijn… Ik mag er niet aan denken… Brr.

volvie 12 augustus 2020 om 16:37

Wow! Fantastisch nieuws! Volgend jaar weer gewoon meedoen voor de prijzen :-)

Hollow Knight 12 augustus 2020 om 16:57

Beste nieuws van de dag alweer.

Ik was nooit een fan van Jakobsen, maar als hij hier van terugkomt zal ik hem bij elke spurt aanmoedigen!

Panache 12 augustus 2020 om 17:06

Ik zie hem terug wielrenner worden, maar nog echt volle bak sprinten…? Het is helaas wel zijn enige specialiteit.

Limal 12 augustus 2020 om 17:07

Geweldig nieuws – een spoedig herstel gewenst Fabio!

@redactie: de "Maar" in de laatste alinea is in strijd met de zin ervoor…

Dikke Vrouw 12 augustus 2020 om 17:12

Die komt er helemaal bovenop! Hopen dat ze nog veel duels mogen uitvechten samen

Ainu 12 augustus 2020 om 17:20

Dat klinkt toch heel bemoedigend. Al is je ganse gebit kwijtraken toch niet niks, ik zou er niet eens aan willen denken. Als je de beste medische zorgen krijgt, zal dat wel in orde komen, maar fijn kan je het toch niet noemen.

Willeke 12 augustus 2020 om 17:25

Fantastisch nieuws. Wat een wonder.

vanSpringel 13 augustus 2020 om 00:04

Tis geen wonder. Topsporters hebben een ontegenzeggelijke fysieke herstellingsveerkracht. Denk aan Gerrie Kneteman na zijn verschrikkelijke valpartij. Daarna won hij de Amstel Goldrace.

Matxin 12 augustus 2020 om 17:52

In het artikel op AD.nl staat bovenaan ook een foto van Jakobsen waarop hij zelfstandig het vliegtuig in stapt.

sonnierol 12 augustus 2020 om 21:05

Volgens mij is Stybar ooit ook aardig wat tanden kwijt geraakt. Maar blij dat het meevalt met Fabio (al je tanden kwijt valt niet mee) , met wat er in eerste instantie gezegd werd. Bewijs dat de journalstiek vaak te gauw wat de wereld instuurd.

assen 12 augustus 2020 om 21:10

Als ie al zijn tanden kwijt is, dan snap ik Renaat wel dat hij het slechtste denkt direct na de val… dat moet er verschrikkelijk hebben uitgezien, iedereen in omgeving zal heftig hebben gereageerd, en als ze dan met slangetjes bezig waren…

Praat het niet goed van Renaat hoor! Begrijp het alleen, al was het niet goed.

Vind het trouwens een raar en beetje eng idee, iemand die gewoon kan lopen met gezicht zo in de kreukels… zielsblij wel, deze jongen gaat er denk ik weer bovenop komen!

mus van de maasstad 12 augustus 2020 om 21:28

Nou Patrick, geef hem maar snel dat contract met meer dan 6 nullen

vanSpringel 13 augustus 2020 om 18:05

Wanneer het met Fabio allemaal weer in de resetstand terug zal komen, lijkt het voor de hand liggend dat de ploegbaas zijn renners een volledig dekkende verzekering aanbiedt, indien bedrijfsongevallen (los van ’t feit of er schuld of geen schuld wordt gepleit) van de pas gebeurde omvang plaats gaan vinden.

blix 12 augustus 2020 om 21:37

Iemand enig idee waarom Fabio kaalgeschoren is op die foto’s waarop hij in het vliegtuig stapt? In functie van hersenscans soms?

zanderl 12 augustus 2020 om 22:25

Ik denk preventief mocht hersendruk toenemen en ze snel zijn schedel moeten lichten, scheelt dan kostbare tijd.

horsm 12 augustus 2020 om 21:57

We mogen spreken van een mirakel, maar ook van een totaal onverantwoordelijke ploegleider die de meest hysterische praat heeft rondgeroeptoeterd, ongeremd de boel ophitsend met kletspraat over moord, doodslag, hersenschade, re-animatie, miljoenenschade etc. Nu dat niet blijk te kloppen (gelukkig maar) ligt dat volgens de ploegarts aan een ‘miraculeuze genezing’ en niet aan de kwaakpraat van zijn werkgever.

Anyway, ik zie het natuurlijk liever zo, maar de ongegeneerde sensatiezucht van Lefevere was erg, erg smakeloos. Het zal je baas maar zijn.

KimJungPoels 12 augustus 2020 om 22:03

De actie van Groenewegen was schandalig.

Het parcours + veiligheidsmaatregelen van de organisatie waren beneden alle peil.

De reactie van Lefevre was voorbarig, onnodig, en hoewel uit emotie ver over de grens.

En Jakobsen lijkt gelukkig, en je dat is een mirakel gezien wat we een week geleden rond deze tijd wisten, vrijwel volledig te herstellen. Laten we ons vooral focussen op dat laatste stukje. Alle randzaken rondom het vooral zijn genoeg benoemd, en die hoofdrolspelers kunnen het nu lekker uit gaan vechten als ze dat willen. Maar over alle drie die partijen kun je behoorlijk veel slechts zeggen als je dat wilt.

horsm 12 augustus 2020 om 22:12

@kimjung, dat zijn wijze verzoenende woorden.

ddjong67 12 augustus 2020 om 23:08

@kim, je vergeet er een.!! En fors aantal wielerflitsers die zelf nooit een wt koers gereden hebben maar wel precies weten wie er veroordeelt moet worden … :( . En hoogstwaarschijnlijk leren die er niet veel van

vanSpringel 13 augustus 2020 om 00:13

Verwacht geen kalf wat na de val in de put wordt verdronken.

xistnc 13 augustus 2020 om 10:06

Heeft Lefevere dit mirakel al persoonlijk opgeëist?

Headlines

Materiaalzone

Populair