Dylan Groenewegen deelt feestvreugde met zijn vader: “Dat betekent veel voor me”

Dylan Groenewegen deelt feestvreugde met zijn vader: “Dat betekent veel voor me”

foto: Cor Vos

maandag 4 juli 2022 om 19:00
Interview

Dylan Groenewegen gaat als een gevierde man de rustdag in. De 28-jarige Leeuw van Amsterdam won voor zijn Australische ploeg BikeExchange-Jayco de derde etappe van de Tour de France 2022. De persconferentie daarna was echter maar van korte duur, want de renners moesten hun chartervlucht halen. Desalniettemin vertelde Groenewegen hoe intens hij zijn zege beleefde.

Hoe belangrijk was het aandeel van Amund Grøndahl Jansen in deze zege?
“Ik weet dat hij heel erg sterk is. Hij was ook al mijn ploeggenoot bij Jumbo-Visma. Maar heel het team heeft eraan bijgedragen om me in een goede positie af te leveren. We zaten wat ingesloten op links, maar we bleven kalm. Ook toen ik betrokken raakte bij een valpartij op negen kilometer voor het einde. Gelukkig kon ik terugkeren, maar ik zat eerst dus ingesloten. Ik bewoog soepeltjes naar de andere kant van de weg toen Amund me op volle snelheid passeerde. Ik zat in een goede positie, maar achter Peter Sagan en Wout van Aert ving ik toch wat wind. Toen we begonnen sprinten, dacht ik dat mijn benen moe aanvoelden. Maar het bleek genoeg op de finish.”

Je hebt al veel gewonnen in je loopbaan. Maar na alles wat er gebeurd is, is dit dan de mooiste koers die je ooit gewonnen hebt?
“Dat weet ik niet. Elke zege in de Tour de France heeft iets speciaals. Winnen op de Champs-Elysées was ook erg bijzonder. Maar ik heb ook weleens pas na een week een rit gewonnen, nadat ik eerst pech kende in de zeven dagen ervoor. Maar natuurlijk heeft ook deze zege een verhaal. Het betekent veel voor me dat ik weer terug ben in de Tour. Mijn nieuwe ploeg BikeExchange-Jayco gaf me die kans. Zij geloven in mij en bouwden een sprinttrein rondom mij. Zaterdag maakte ik veel foutjes, was ik boos op mezelf en ik was erg teleurgesteld. Maar mijn ploeggenoten verzekerden me dat ik niet te lang moest blijven pikeren. Er is altijd een nieuwe kans, ze geloofden in mij en ze wilden ervoor gaan.”

foto: Cor Vos

Wat ging er door je heen toen je daar tegen de boarding zat?
“Wout van Aert maakte weer de grap die we ook altijd binnen Jumbo-Visma maakten. Als je niet zeker weet of je gewonnen hebt, moet je toch de zege claimen en vieren. Dus dat deed ik een beetje. Maar even daarna dacht ik: ‘ben ik wel zo zeker dat ik win?’. Ik wachtte dan op het bericht van de officials dat ik gewonnen had. Ik ben toen begonnen met vieren.”

En toen zag je daar je vader…
“Ja! Ik weet dat hij mij de volle drie weken volgt, maar normaal gezien zie ik hem nooit. Hij is een beetje een spook (lacht). Maar nu stond hij er wel en dat betekent veel voor mij. We trainen samen vaak erg hard (Groenewegen’s vader doet vaak de scootertrainingen van zijn zoon, red.). Hij weet ook dat dit moment er is na alles wat er is gebeurd… Mijn familie heeft me altijd gesteund, net als mijn familie en vrienden. Deze zege betekent veel voor me. En als je kunt winnen in de Tour, komt de druk er ook een beetje af.”


Dit artikel delen:

17 Reacties

Secondant 4 juli 2022 om 09:10

Mooi om te lezen en een knappe overwinning. Het is hem zeer zeker gegund. Mis een beetje zijn ouderwetse Amsterdamse branie bij Groenewegen de laatste jaren. Op zich logisch natuurlijk na wat er gebeurd is, maar dat maakte hem wel uniek. Hoop dat hij weer iets van die branie terug krijgt.

0
De bavariaan 4 juli 2022 om 09:15

Topkerel, hoop dat hij hem in Parijs ook pakt. Juist zijn emotie’s maken hem groter dan sommige andere sprinters. Fabio kan veel van hem leren ondanks zijn (misschien) hogere topsnelheid.

0
Ronellenfitsch 4 juli 2022 om 10:22

Hou nou eens op om Fabio erbij te slepen. Die man heeft iets vreselijks meegemaakt en als hij wel wat zegt deugt het niet volgens wielerflits, en als hij niet wat zegt moet hij in de leer bij Groenewegen volgens wielerflits. Kom op zeg. Al wint Groenewegen nog vijf ritten, Jakobsen mag gewoon zichzelf blijven. En Groenewegen ook.

0
despaak 4 juli 2022 om 14:04

“Fabio kan veel van hem leren (…).” Bizarre reactie dit.

0
Barry Batsbak 4 juli 2022 om 09:26

Ik hoop dat het gewoon steeds meer over winnen gaat en steeds minder over wat er gebeurt is in het recente verleden. Ben daar eigenlijk wel een beetje klaar mee. Beiden kunnen anno 2022 winnen op het hoogste wielerpodium in de wereld tegen de verzamelde absolute sprinttop. Zand erover kan blijkbaar niet maar minder (negatieve) aandacht ervoor kan prima.

0
jv88 4 juli 2022 om 09:33

Idd stoppen met 2 jaar geleden. Zij het er niet meer over hebben, journaille niet meer naar vragen en dan hoeven we er niet meer over te zeveren. De haters zullen dat blijven doen maar dat doen ze toch wel.

Mooie overwinning Dylan, net als seconden hoop ik wat meer Amsterdamse branie terug te zien. Nog een keer in Parijs winnen zou goud zijn!

0
VerstandOpNul 4 juli 2022 om 09:46

De twee hoofdrolspelers pakken allebei een Tourrit.. Dan kan je er bijna niet omheen om daaraan terug te denken..

0
uitdewaaier 4 juli 2022 om 09:47

De media probeert die 2 steeds maar uitspraken uit te laten lokken over het verleden. Want dat scoort zo lekker.

0
kleomantre 4 juli 2022 om 09:55

Het is inderdaad gemakkelijk scoren, tegen riooljournalistiek aan, waarbij het belang van de hoofdrolspelers in kwestie niet of te weinig wordt meegewogen.

Eigenlijk zou je het dit jaar al helemaal moeten laten varen. En dan eens over een jaar of drie (vijf jaar na ongeval) als de carrieries heel wat verder zijn, ze vragen of ze dan willen meewerken aan hoe het vanaf dan is gegaan. Zo’n docu waarbij de mens centraal staat en er rust en ruimte is voor reflectie. Alsmede als een paar mensen om hen heen meenemen daarin.

0
uitdewaaier 4 juli 2022 om 09:58

Totdat Jacobsen mij koud laat als hij weer wint.

0
Baukema Tomoulin 4 juli 2022 om 10:01

Hopelijk kan er nu inderdaad echt een streep onder. Polen was het dieptepunt nu zijn beide mannen weer terug op het hoogtepunt. In een film zou nu de camera wegdraaien met een vriendelijk muziekje en ‘fin’ verschijnen.

0
Oblomov 4 juli 2022 om 10:19

Wat een verhaal is zijn carrière….

Genegeerd worden door dat Rabo opleidingsteam om je dan vanuit het continentale circuit alsnog naar een profcontract te knokken en als neo-prof je eerste prof-overwinningen te behalen. Tegen heug en meug door Lotto-Jumbo worden gecontracteerd, omdat ze eigenlijk Van Poppel wilden, maar het desondanks op World Tour niveau ook weer gewoon waarmaken (met als hoogtepunt die overwinning op de Champs-Élysées, die thuishoort in een exclusief rijtje van prestaties waar Nederlandse wielerfans sinds de Jaren ’80 alleen maar van konden dromen).

Dan als eerste Nederlandse topsprinter sinds Jean Paul van Poppel op een zijspoor worden gerangeerd door het enige Nederlandse World Tour team (na een seizoen met vijftien overwinningen, inclusief voor het derde jaar op rij een Tour-etappe) en naar die idiote Ronde van Polen worden gestuurd. Daar dat drama veroorzaken omdat je volkomen onderschat hoe snel Jakobsen inmiddels al was geworden.

En dan ben je van een populaire Amsterdamse branie gozer, die juist een held was omdat het hem niet allemaal was komen aanwaaien (die beelden van tot kotsen aan toe sprintjes trekken op een verschrikkelijke Noord-Hollandse snelwegbrug!), plotseling het doelwit van doodsbedreigingen.

Ben je tot overmaat van ramp ook nog eens opgescheept met een team dat iets van een verzoening met jakobsen eerder in de weg staat, dan faciliteert (en overduidelijk van je af wil). Met als einde van het verhaal dat je mag afdruipen naar een team dat net het slechtste seizoen uit zijn geschiedenis achter de rug had en een jaar eerder bijna was opgehouden te bestaan.

Je dan nog een keer terugknokken naar het hoogste niveau is ongelofelijk…

0
Rico. 4 juli 2022 om 19:52

Wel knap dat je in je hele verhaal je antipathie tegen de Jumbo-ploeg nauwelijks naar voren laat komen…

0
xistnc 4 juli 2022 om 23:17

Ik denk dat jij vooral de post van rico beter moet lezen?

0
AnderJ 4 juli 2022 om 10:42

Ik vind niet dat er overdreven veel aandacht voor is. Dit is de eerste tour dat Groenewegen en Jacobsen uberhaupt weer starten na het ongeluk. De vragen na hun eerste overwinning waren niet meer dan logisch. Als ze opnieuw winnen, zullen er al minder vragen over zijn (maar helemaal weg gaat het onderwerp nooit meer). Hoe meer ze winnen, hoe minder interessant de vraag wordt. Verder kunnen ze allebei als ze dat willen reageren dat ze niet geen behoefte hebben om op een vraag over het incident of de ander te antwoorden.

0
sooike 4 juli 2022 om 23:19

Nee, niet in de doofpot stoppen , dat incident in Polen. Niet wegkijken en doen alsof het nooit is gebeurd. Want iemand lag letterlijk met de dood in de ogen in bed door de schuld van een collega. Groenewegen mag blij zijn dat Jakobsen op eigen karakter en met hulp van velen terug is. De rechtszaak moet nog komen en dan zal alles weer worden opgerakeld. Houd er maar vast rekening mee dat de juristen bikkelhard voor Groenewegen zullen zijn en dat het over heel veel (smarte) geld gaat. Maar alles maar vergeten en vergeven omdat ze allebei een rit in de Tour hebben gewonnen, zou dit drama te kort doen !

0
Oblomov 5 juli 2022 om 10:30

Dit is Amerika niet. Niemand krijgt ooit veel smartengeld. Dit wordt gewoon een verzekeringskwestie waarin Levefre niet super sterk staat, omdat bij een eventuele gang naar de recht altijd zal worden geoordeeld dat een deel van de aansprakelijkheid thuishoort bij de organisatie (vanwege de aankomst die al eerder als te gevaarlijk was betiteld en de ondeugdelijke hekken). Daar zal hij in Polen een procedure voor moeten starten.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone