De voorjaarsklassiekers in juni? “Dat dreigt zelfs voor Van der Poel te veel te worden”

vrijdag 20 maart 2020 om 12:46
De voorjaarsklassiekers in juni? “Dat dreigt zelfs voor Van der Poel te veel te worden”

foto: Cor Vos (archief)

Mathieu van der Poel keek reikhalzend uit naar het wielerseizoen 2020. De renner van Alpecin-Fenix wilde na een succesvolle veldritcampagne schitteren in de voorjaarsklassiekers, om dan in de zomer de Olympische titel te veroveren in het mountainbiken. Het coronavirus gooit nu echter roet in het eten.

Van der Poel is nog altijd fanatiek aan het trainen, zo werkte hij afgelopen woensdag nog een trainingstocht van 220 kilometer af, maar de kopman van Alpecin-Fenix weet niet wanneer hij weer een rugnummer mag opspelden. De internationale wielerunie heeft namelijk besloten om alle wedstrijden tot 30 april te annuleren vanwege het coronavirus.

Verder is het de vraag of de Olympische Spelen in Tokio deze zomer wel doorgaan, aangezien veel sporters nu niet (optimaal) kunnen trainen en er nog meerdere kwalificatietoernooien moeten worden afgewerkt in aanloop naar het twee weken durende sportevenement. Als het aan het Spaans Olympisch Comité ligt, worden de Spelen uitgesteld.

Het IOC liet deze week echter weten dat de Spelen vooralsnog gewoon doorgaan. “Wie ben ik om vanuit een dorp in de Kempen dat tegen te spreken”, zo vertelt Philip Roodhooft, de algemeen manager van Alpecin-Fenix, in gesprek met Het Nieuwsblad. “Ik blijf hopen dat we dit jaar toch nog iets kunnen oogsten, maar ik ben bezorgder over de kalenderaanpassingen.”

Switchen tussen disciplines 
Het probleem: de internationale wielerunie probeert de afgelaste voorjaarsklassiekers (waaronder de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix) een nieuwe plek te geven op de kalender, maar Mathieu van der Poel richt zich in de zomermaanden op het mountainbiken met het WK in Albstadt en de Olympische Spelen in Tokio.

“Er wordt geopperd om Roubaix en Vlaanderen in juni te laten rijden, maar dan zou Mathieu al volop naar de Spelen moeten toewerken. Hij kan makkelijk switchen tussen disciplines, maar dat dreigt zelfs voor hem te veel te worden”, aldus Roodhooft. “Ik zou liever zien dat ze de klassiekers verplaatsen naar oktober. Dat interfereert met de crosskalender, maar daar is wel een oplossing voor te verzinnen.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Jean Dumas 20 maart 2020 om 13:11

VDP moet trainen met het oog op de OS, dat is de eerste piek voor hem met kans op doorgang.

Romāns Vainšteins 20 maart 2020 om 13:31

Hoezo ‘zelfs’ ? Eerder ‘vooral’.

Silverlake 20 maart 2020 om 13:32

Is het nu echt zo moeilijk te aanvaarden dat er dit seizoen niet meer gekoerst wordt ?
Stel de Ronde gaat door : Welk land laat zijn renners afreizen naar Frankrijk ?
Stel de Vuelta gaat door ; Welk land laat zijn renners afreizen naar Spanje ?

Jan Blokland 20 maart 2020 om 15:01

Alle discussie op dit moment is overbodig, net als er nu wordt gezegd dat er dit jaar niet meer wordt gekoerst.
Waarom? Omdat niemand weet wanneer er verbetering optreedt. Zodra daar duidelijkheid inkomt kan men weer vooruit kijken.

Greg4ever 20 maart 2020 om 18:00

Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben.

Voorlopig is er namelijk nog geen sprake van verbetering. Integendeel… lees over Brabantse toestanden en huiver!

Brabantse ziekenhuizen: we gaan plat en hebben hulp nodig – https://nos.nl/l/2327776

VdP kan beter nog maar even binnen blijven trainen

Arie den Blanken 20 maart 2020 om 14:01

Ik herhaal mijn standpunt: Koersen die nu niet door kunnen gaan gewoon een jaar overslaan. Mocht er dit seizoen alsnog weer gekoerst kunnen worden dan de rest van de eind vorig jaar vastgestelde kalender afwerken.

Samlambeej 20 maart 2020 om 15:01

“zelfs voor Van der Poel” Nee joh, hij wordt hier zwaar onderschat. Hij kan dit jaar zomaar 2 monument winnen, olympisch kampioen worden en 4 ritten in de Vuelta pakken. Zomaar!

koos verrek 20 maart 2020 om 17:02

Fenix doet de vuelta niet dacht ik

Samlambeej 20 maart 2020 om 17:13

Jawel joh, komt goed. Redhead brothers fixen dat.

ProfrondeZevenbergen 20 maart 2020 om 20:01

“Dat infereert met …”
Heeft hij dat echt gezegd? Dat is nou niet bepaald alledaagse taal. Ik kende het niet.

Kannibaal van Schepdaal 20 maart 2020 om 20:09

Interfereren. Onderbreken, tussenkomen. Vrij courant taalgebruik in Vlaanderen.

Romāns Vainšteins 20 maart 2020 om 20:47

Courant? Is dat net zoiets als gebruikelijk?

ProfrondeZevenbergen 21 maart 2020 om 20:09

Een Vlaams woord dus blijkbaar. Dat moet op wf.nl dus eigenlijk vertaald worden …

Kelder is de Man 20 maart 2020 om 20:29

Vind het echt zo’n bijzaak wat wel en niet doorgaat. Italiaans scenario hier binnenkort. In Duitsland doen ze het beter door het vele testen, wat veel doden voorkomt.

girardengo 20 maart 2020 om 20:56

Ja, het is een bijzaak in de huidige ellende en het is speculeren over iets waar je momenteel bijna geen zinnig woord over kunt zeggen.

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 01:52

Inderdaad er valt voorlopig geen zinnig woord over te zeggen, het enige wat vast staat is dat er de komende twee maanden niet gefietst zal worden.

Dus als ik de heren renners was zou ik een lekker lange vakantie in eigen huis nemen.

Headlines

Materiaalzone

Populair