Spaans Olympisch Comité pleit voor uitstellen Olympische Spelen

vrijdag 20 maart 2020 om 09:29
Spaans Olympisch Comité pleit voor uitstellen Olympische Spelen

foto: Cor Vos (archief)

Als het aan het Spaans Olympisch Comité ligt, worden de Olympische Spelen in het Japanse Tokio uitgesteld. “Onze atleten kunnen op dit moment niet meer trainen, dat zorgt voor een onevenwichtige situatie”, zo legt voorzitter Alejandro Blanco uit.

De Olympische Spelen worden gehouden van vrijdag 24 juli tot en met zondag 9 augustus, maar volgens Blanco is het voor Spaanse atleten onmogelijk om zich optimaal voor te bereiden op het evenement. Spanje is namelijk zwaar getroffen door het coronavirus, met meer dan 11.000 besmettingen. De Spaanse regering heeft inmiddels de noodtoestand uitgeroepen.

Dit betekent onder meer dat buiten sporten ten strengste verboden is. Zo moeten wielrenners die worden aangehouden tijdens een training een boete van liefst drieduizend euro betalen. Wie toch besluit te sporten en daarbij letsel oploopt, moet in de eigen buidel tasten: sportverzekeringen dekken ten tijde van de noodtoestand namelijk geen enkele vorm van ongeval.

“Het allerbelangrijkste is dat onze atleten niet kunnen trainen. Dat kan voor een onevenwichtige situatie zorgen, als de Olympische Spelen toch zouden doorgaan. We willen uiteraard dat de Spelen worden georganiseerd, maar het moet wel voor iedereen veilig zijn. Op dit moment kunnen onze atleten niet met gelijke wapens strijden. Spanje is een belangrijk land in de wereld”, aldus Blanco.

IOC: “Er is geen ideale oplossing” 
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) denkt voorlopig nog niet aan het verplaatsen van de Spelen. “Het uitstellen van de Olympische Spelen zou voorbarig zijn”, zo vertelt IOC-voorzitter Thomas Bach in een interview met The New York Times. Het IOC kwam afgelopen woensdag nog met een statement. “We beseffen dat er geen ideale oplossing bestaat.”

“Dit is een uitzonderlijke situatie die uitzonderlijke oplossingen vereist. We zijn vastberaden om een oplossing te vinden en rekenen ook op de verantwoordelijkheidszin en het solidariteitsgevoel van de sporters.”

Dit artikel delen:

63 Reacties

De Bezemwagen! 20 maart 2020 om 09:37

Zoiets moeten ze nu ook meteen annuleren. De sporters weten niet waar ze aan toe zijn. Blijven maar onnodige risico’s lopen om toch maar te trainen want stel je voor dat het toch doorgaat. Daphne Schippers wordt her en der uitgekotst omdat ze toch traint op Papendal maar ja ik snap haar vanuit sportief oogpunt ook wel weer. Dus gewoon cancellen de boel en volgend jaar maar kijken of je de spelen kan inhalen.

Secondant 20 maart 2020 om 09:55

Ik hoop dat ze het niet cancellen.. heb al vliegtickets en een hotel geboekt. Hotel uiteraard vijf keer zo duur dan normaal… en als er geen toegangsverbod is tussen beide landen zal de vlucht niet gecancelled worden en zit ik daar dus. Maken we er maar een leuke & dure stedentrip van…

Maar goed, dat is puur eigenbelang. Qua sporters begrijp ik het wel. Nauwelijks voorbereiding en er zijn nog genoeg kwalificatiemomenten die ingehaald moeten worden. Kan me niet voorstellen dat het doorgaat komende zomer. Maar aan de andere kant.. er zijn nog 4 maanden te gaan. Die beslissing kun je ook best over 2 maanden nog nemen.

Romāns Vainšteins 20 maart 2020 om 13:32

Gaat gewoon uitgesteld worden naar aankomend jaar,

girardengo 20 maart 2020 om 13:35

Je moet wel naar de hele wereld kijken. Als het virus op de ene plek is uitgewoed, gaat het op een andere plek (denk aan Afrika) verder. Dat is in vier maanden tijd echt niet gepiept.

$kedel 20 maart 2020 om 14:12

Zou het ivm vd Poel zijn ambities voor parijs roubaix en RVV helemaal niet erg vinden.
Maar is nogal overdreven om voor een doodnormaalgriepje de spelen al 4 maanden vooraf te annuleren.

De Bezemwagen! 20 maart 2020 om 14:33

@Skedel, Echt ongelofelijk dat er nog steeds mensen zijn die dit een doodnormale griepje noemen. Ook ik ken de cijfers van een gemiddeld jaar het aantal griepdoden maar kijk eens het nieuws en de druk op onze zorgstelsel. Lees je eens in wat er in Italie gebeurd. Dat daar de zorg moet kiezen tussen mensen die ” mogen” blijven leven en voor wie er geen IC bed is en dus dood gaan. Jij gaat er misschien niet aan dood maar veel mensen wel die op leeftijd zijn. Maar noem jij het maar een doodnormaal griepje.

Marik 20 maart 2020 om 14:49

@Skedel er zijn mensen om minder in de ban gezet door de redactie. Gas terug nemen svp

Henk 20 maart 2020 om 15:18

Ik heb in het verleden wel aanvaringen gehad met je Marik. Daar heeft mijn komende reactie in ieder geval niets mee te maken.
Ik denk dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening. Er is m.i. veel te weinig ruimte voor het “tegengeluid”.
Ook ik denk dat de wereld zeer overspannen reageert op het Corona virus, en dat er weinig feitelijke basis is voor alle afgekondigde maatregelen.
Het is nou eenmaal een feit dat de griep van 2 jaar geleden vele malen dodelijker is dan het huidige Corona virus.
Het verschil zit in de hysterische reacties. Vandaar dat het zo belangrijk is dat mensen met een andere mening ook gehoord worden, en niet in de ban gezet worden.

Romāns Vainšteins 20 maart 2020 om 16:10

Gebrek aan immuniteit en zorgcapaciteit maken de ziekenhuizen tot oorlogsgebied.
Tegengeluid waarderen allemaal leuk maar dan van griepje spreken is gewoon onbeschoft.

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 09:03

Het feit dat je dit een griep noemt zegt voor mij al hoe hoog ik je kan inschatten.

Sars-Corona 2 virus (Alias Covid-19) heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets met het influenza virus te maken.

Het vergelijk is net zo krom als AIDS en kanker met elkaar te vergelijken.

Henk 20 maart 2020 om 17:03

RV, waarom waren de ziekenhuizen in de week van 22 februari 2018, toen er in week 500 mensen overleden aan de heersende griep in Nederland, toen geen oorlogszone? Waarom lazen we er toen niks over? Ook toen waren talloze mensen besmet?
De vergelijking die Skedel misschien wat lomp maakt is voor mij niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 09:24

Beste Henk,

Je vergelijk slaat gewoon echt nergens op. Ten eerste zijn influenza en corona virussen totaal verschillend, het enige vergelijk wat ze hebben zijn de symptomen.

Maar de opbouw van het virus zelf is echt waar totaal niet te vergelijken. Corona virussen zoals SARS-1 (2002), MERS (2012) en nog een aantal anderen zijn :
1. een stuk agressiever.
2. Een stuk dodelijker.
3. Van mens op dier overdraagbaar en andersom.
4. In tegenstelling tot influenza is er geen optie om maar even een antigriep prikje te halen.

Dus de enige vorm om het tegen te houden zijn de huidige strenge maatregelen. Als we het zijn gang laten gaan is binnen nu en twee maanden zo’n 75% van de bevolking besmet. Wat in Nederland zou betekenen dat je 12’750’000 besmette mensen zou hebben, waarvan ongeveer 20% van op de intensive care terecht komt.

Dat zijn dus ruim twee en een half miljoen mensen.

Enig idee hoeveel intensive care bedden er in Nederland zijn ?

7 intensive care bedden per honderdduizend inwoners is het huidige getal. Dat zijn dus nog geen 1200 bedden in heel Nederland. Dit huidige aantal kan met nood maatregels opgewaardeerd worden tot zo’n 2000.

En er zijn natuurlijk genoeg patïenten die op de intensive care liggen die geen Corona hebben, dus het aantal bedden dat je overhoudt is sowieso lager.

Nu schets ik hierboven natuurlijk wel het meest extreme doemscenario, maar ik bedoel enkel aan te geven dat met het kleine aantal bedden en medisch personeel voorradig er niet veel nodig is om het hele zorgstelsel in te laten storten. En eenmaal die drempel over, tsja dan wil ik niet weten hoeveel dodelijke slachtoffers dit voortbrengt.

De huidige maatregels zijn geen massahysterie of overdreven, maar gewoon puur noodzakelijk om onze huidige maatschappij zoals wij het kennen in stand te houden.

Het is dat de hulpverleners het momenteel te druk hebben anders zou ik je de tip geven eens even met één van de helden uit de zorg te gaan spreken.

Henk 21 maart 2020 om 12:27

Beste Dr op en dr over

Corona is een virus wat gewoon onder de influenza groep valt. Bestaat ook al een tijdje en het omvat ca. 10% van alle griep gevallen. De variant die de Covid-19 ziekte geeft is echter wel nieuw. Vandaar dat de immuniteit nog laag is en inderdaad meer besmettelijk is.
Er zijn nog weinig data bekend over de letaliteit ( sterfte ) van het virus. Het land wat verreweg de meeste testen doet is Duitsland. Daar worden ook mensen met lichte klachten getest. Daarnaast zijn er ook in Nederland al wel steekproeven gedaan. Alles wijst erop dat het Corona virus een erg lage letaliteit heeft. Waarschijnlijk nog lager dan de griep. Maar door de hogere besmetting zal de absolute sterfte wat hoger uitvallen, maar waarschijnlijk nog ver onder de 9.000 doden van de griepgolf van 2018.
De rest van je betoog is 1 grote hysterie. 20% op de I.C. Hoe kom je daar nou bij. Jij weet toch ook dat er inmiddels veel meer besmettingen zijn dan de officiele cijfers. Het lijkt erop dat 5% inmiddels Corona heeft in Nederland. Dat zijn ca. 850.000 mensen. Ook jij kunt dan de letaliteit en het percentage wat op de I.C. ligt berekenen. Probeer een beetje je hoofd erbij te houden.

Jacco van Stierop 21 maart 2020 om 13:34

“Alles wijst erop dat”
“Waarschijnlijk”
“waarschijnlijk”
“Het lijkt erop dat”
Op grond waarvan moeten we dat allemaal maar van jou aannemen, @Henk?

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 13:40

Beste Henk,

Begrijp me dat dit niet persoonlijk is. Ik ben zelf arts en kan je met 1000% zekerheid vermelden dat Sars-Corona-2 en alle overige vormen hiervan absoluut niet onder de influenza familie vallen.

Ik zeg dit niet omdat ik jou hierop wil aanvallen of dergelijke, (Ik ken je immers niet, en gezien de meeste van je reacties in het verleden op deze site lijk je me een toffe peer.), maar puur om te voorkomen dat er nog meer verkeerde informatie de buitenwereld wordt in geholpen.

De manier waarop het zich verspreid en de symptomen lijken inderdaad ontzettend veel op elkaar, maar dat is dan ook echt het enige waarin je een vergelijk zult vinden.

Ik raad je aan eens te googlen naar de verschillen tussen Corona virussen en influenza. Tevens kan je ook nog altijd de Engelse versie van (Influenza) Wikipedia bekijken waar één van mijn collega's kort geleden nog enkele aanvullingen heeft gemaakt, dit juist omdat er zoveel vragen over zijn. Daar staan alle soorten influenza netjes op een rij, en je zal zien dat corona virussen hier niet toe behoren.

Ook zou je wanneer de artsen het weer iets rustiger hebben misschien je eigen huisarts eens kunnen opbellen met deze vraag. Deze zal hetzelfde bevestigen als wat ik hier schrijf.

Ook mooi leesvoer zijn de onderstaande links. (waarin inderdaad wordt bevestigd dat er veel overeenkomsten zijn, maar nadrukkelijk wordt gewezen op het feit dat het totaal verschillende virussen zijn.)

https://www.livescience.com/new-coronavirus-compare-with-flu.html

https://www.sciencealert.com/the-new-coronavirus-isn-t-like-the-flu-but-they-have-one-big-thing-in-common

P.S Zoals debarreman hieronder ook al schreef wordt het ook zeer duidelijk uitgelegd op de website van het RIVM. En als je dat dan ook nog niet geloofd kan je inderdaad de website van het toch zeer geloofwaardige Johns Hopkins Institute bezoeken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en bij deze het misverstand uit de wereld is geholpen.

Graag gedaan. ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza

Henk 21 maart 2020 om 13:51

Beste Dr op en dr over
Dank voor je reactie.
Het is inderdaad niet persoonlijk. Ben blij dat we het daar over eens zijn.
Je schoot m.i. nogal uit de bocht met je bewering dat 20% op de I.C. terecht komt.
Ik heb inmiddels nog wat meer gelezen op internet. Wat ik eruit begrijp is dat zowel influenza als Corona onder de zgn. RNA virussen vallen. In de sub-groep daaronder zitten ze inderdaad in een andere groep. Hoe wezenlijk dat is kun jij als arts inderdaad beter beoordelen.
Wat de kern van mij betoog is dat er alleen ruimte is voor doem scenario's, en dat er voor enige nuance geen ruimte is, terwijl daar toch echt heel veel aanwijzingen voor zijn. Zodra je een tegengeluid laat horen raken juist de "doemdenkers" in alle staten.

Ben overigens zeer benieuwd naar de link op de RIVM site waarin het verschil tussen Corona en Influenza wordt uitgelegd. Nogmaals, wat ik er over lees zijn de verschillen in het ziektebeeld en de gevolgen marginaal.

Henk 21 maart 2020 om 13:59

@Jacco,
Zoals ik al in mijn reactie schreef is dat harde data en feiten ontbreken. Dan val je helaas terug op deze termen. Wat dus het meest waarschijnlijk is.
Ben je ervan bewust dat alle maatregelen die nu genomen worden ook zijn genomen op aannames. Deze kunnen echt desastreuze gevolgen hebben. Vooral als deze maatregelen lang gaan duren.
Heb jij enig idee wat het effect is als de economie door al deze maatregelen in een depressie raakt? Dan bedoel ik niet alleen materieel, maar bijv. honger en andere ziektes in voornamelijk de 3e wereld. Maar daar zijn we niet zo bij betrokken. ( bedoel ik overigens zeker niet persoonlijk ).

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 14:56

Beste Henk,

Daar sluit ik me geheel bij aan. Voor doem denkerij, (Zal wel geen correct Nederlands zijn. hehe), is inderdaad geen plek.

Uiteraard was het scenario wat ik beschreef wel enigszins overdreven, want zo'n vaart zal het inderdaad allemaal wel niet lopen. En ik sluit me volledig bij je woorden aan dat er ook ruimte moet zijn (en blijven) voor een tegen geluid.

Ik denk dat we allemaal het liefst zouden zien dat deze ellende het liefst zo snel mogelijk voorbij is. Ten eerste voor de mensen die er de rechtstreekse gevolgen van hebben, en ten tweede ook voor ons als liefhebbers van onze prachtige wielersport.

Het is duidelijk te merken dat het niet voor iedereen even makkelijk te bevatten is, wat we dan ook terugzien in de diverse discussies op menig forum aangaande dit onderwerp.

De ene persoon ziet het wat somberder in dan de andere, en daar is uiteraard iedereen vrij in. Belangrijkste is dan ook dat we elkaar ondanks onze verschillende visies op deze materie toch met respect blijven behandelen en naar elkaars argumenten luisteren.

En laten we eerlijk zijn, de ene keer lukt dat wat makkelijker dan de ander. Ik maak mezelf daar ook wel eens schuldig aan, door soms nogal kort door de bocht te reageren. Meestal brengt dit vervolgens weer het welbekende welles nietes spelletje op gang, waar uiteindelijk niemand iets mee opschiet.

Top !! Dat je je mening zo goed beargumenteerd en inderdaad de moeite neemt om je verder te verdiepen in bepaalde materie, die in dit geval niet makkelijk te behappen is. Respect daarvoor dan ook.

Laten we hopen dat we in de nabije toekomst weer mooie discussies kunnen houden over wat ons hier allemaal aan het hart gaat.

En dan bedoel ik de koers natuurlijk. :)

Henk 21 maart 2020 om 15:41

Inderdaad de koers.
Het verlangen daarnaar is nu al groot.
Ik zie er naar uit om daarover met je te discussieren, dr op en dr over.
Is een stuk leuker dan deze Corona ellende.

Bulcke 21 maart 2020 om 09:32

Als het een gewoon griepje is dan lukt het je vast wel om soortgelijke nieuwsberichten tw vinden als deze twee. https://www.welingelichtekringen.nl/gezond/1624258/italiaans-ziekenhuis-toont-huiveringwekkende-beelden-wij-willen-dat-iedereen-dit-ziet.html

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/1620847/de-droevige-tol-van-corona-lange-colonne-legertrucks-voert-doden-af-in-italie.html

Je hebt volgens mij echt je hoofd in het zand als je wat er nu gebeurt nog steeds een gewoon griepje durft te noemen.

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 09:58

Bulcke +1

Henk 21 maart 2020 om 12:28

Dan gaat het jou misschien lukken om vanuit feiten je mening te vormen.

debarreman 21 maart 2020 om 12:48

“Corona is een virus wat gewoon onder de influenza groep valt.”

Henk, je lult uit je nek. Ik heb niet eens zin om een linkje naar de site van het RIVM of John Hopkins te plaatsen.

debarreman 21 maart 2020 om 17:15

Gekke Henkie heeft wat gelezen op website. Goed joh.
Dat lijkt mij voldoende reden om weet ik hoeveel wetenschappers die hun hele professionele leven virussen bestuderen en kennis over ontwikkelen, niet serieus nemen.
Topper!

Henk 21 maart 2020 om 13:16

@Debarreman
Je hebt helemaal gelijk. Ik lul volledig uit mijn nek. Ik zou je willen vragen om toch dat linkje even te posten. Dan kan ik nog wat leren.
Onderstaand is wat ik heb gevonden op internet. Ik kan nog wel wat uitleg gebruiken:

Ze vallen beide onder de RNA virussen

Een RNA-virus is een virus waarvan het erfelijk materiaal uit RNA bestaat; dit in tegenstelling tot een DNA-virus (waarvan het erfelijk materiaal uit DNA bestaat, net als het geval is bij de meeste organismen).

RNA-virussen worden onderverdeeld in:

(+)ssRNA-virussen: (poliovirus, rhinovirus, SARS-virus, hepatitis C-virus)
(-)ssRNA-virussen: (mazelenvirus, ebolavirus, influenzavirus)
dsRNA-virussen: (rotavirus)
ssRNA-RT-virussen: (hiv)

De afkorting ss staat voor single strand, één enkele RNA-streng, vergelijkbaar met mRNA zoals dat in de cellen van alle organismen voorkomt. De (+) geeft aan dat het RNA direct leesbaar is voor ribosomen en de (-) dat er eerst een matrijs (positieve kopie) moet worden gemaakt.

De afkorting ds staat voor double strand, een dubbele RNA-streng. Dit is buiten de groep van RNA-virussen verder zeer zeldzaam bij organismen.

SsRNA-RT-virussen zijn RNA-virussen die aan reverse-transcriptie doen. Hierbij wordt het RNA-streng omgezet in cDNA door het viraal enzym reverse-transcriptase. Het cDNA wordt dan geïntegreerd in het genoom van de gastheercel door integrase en zal net als ander cellulair DNA getranscribeerd worden in mRNA.

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 13:46

Inderdaad ze vallen beiden onder RNA virussen, waarvan er nog wel enkele duizenden zijn. Maar dat wil dus nog steeds niet zeggen dat het familie van elkaar is Henk.

En dat is het enige wat er wordt geprobeerd duidelijk te maken.

Henk 21 maart 2020 om 14:05

Dr op en dr over
Ik denk dat je heel wat meer beweringen doet. Ik zal ze hier maar niet herhalen.
Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk of het verschil wezenlijk is of niet.
De symptomen en de gevolgen lijken hetzelfde. Maar ik laat me graag overtuigen.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 14:13

Maar ik laat me graag overtuigen? Lijkt me onzin.

Henk 21 maart 2020 om 14:20

Ik heb nog steeds geen enkel inhoudelijk verschil gehoord tussen Corona en Influenza.
Behalve dat het in een andere subgroep valt. Ik ben gewoon heel benieuwd wat de relevante verschillen zijn, en of de vergelijking tussen de 2 inderdaad onzin is.
Dit geldt dus voornamelijk voor Debarreman ( ik wacht nog steeds op je link van het RIVM ) en dr op en dr over.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 14:46

Heel benieuwd, maar niet genoeg om de gedeelde linkjes of de genoemde websites te bezoeken..

debarreman 21 maart 2020 om 18:01

Gekke Henkie, eat your heart out:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_virussen
Je hebt helemaal gelijk. De mens en virussen stammen allemaal af van Adam en Eva. Allemaal familie van elkaar, toch?

Henk 21 maart 2020 om 18:09

Je reactie is weer Bar en boos, Barremannetje.

Henk 21 maart 2020 om 15:33

Misschien kun je je sarcastische toon wat aanpassen Morgenstern.
Ik heb de links bekeken, en ook daar word ik niet veel wijzer van. Maar misschien begrijp ik het niet. Dat is echt een goede mogelijkheid.
Ik ben op zoek naar het fundamentele verschil tussen Corona en Influenza. Graag iemand die dat in Jip en Janneke taal kan uitleggen.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 15:50

Jip en Janneke taal nodig hebben om het geen onzin te vinden om dit een doodnormaal griepje te noemen, is wat mij betreft gewoon een teken van onwil.

Henk 21 maart 2020 om 15:57

Ook dit is weer geen inhoudelijke reactie. Als het allemaal zo gemakkelijk is, is het toch een kleine moeite om mij wat wijzer te maken. Dus wacht ik met grote smart op je inhoudelijke reactie.
Het antwoord is dat je het ook niet weet. Zeg dat dan gewoon.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 16:13

De inhoudelijke antwoorden zijn al gepresenteerd. Voel zelf geen enkele ambitie om daar iets aan toe te voegen, om bovenstaande redenen.

Henk 21 maart 2020 om 16:29

Mijn conclusie is dat je het niet weet. Is geen schande hoor. Niemand hier weet het.
Ga maar na:
De symptomen zijn ( nagenoeg ) hetzelfde. Het lijkt in ieder geval dermate op elkaar dat geen arts op basis van de symptomen durft te zeggen of je griep of Corona hebt.
De verspreiding van het virus gaat ook ( nagenoeg ) op dezelfde wijze.
De besmettelijkheid van Corona ( Covid-19 ) ligt hoger omdat het een nieuwe variant is.
Wetenschappelijk vallen ze allebei onder de RNA virussen, maar inderdaad onder een andere subgroep. Op mijn vraag hoe wezenlijk dat is heb ik nooit meer antwoord gekregen.
Of de gevolgen van het Corona virus erger zijn dan van een griep valt zeer te bezien.
Ik heb begrepen dat er wereldwijd jaarlijks tussen de 600.000 en 900.000 mensen overlijden aan griep.
De conclusie zou wel eens kunnen zien dat jij veel te lichtzinnig over de gevolgen van een griepje doet, dan dat ik lichtzinnig over Corona doe.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 16:35

Onbekendheid, gebrek aan immuniteit en bijkomende makkelijkere verspreiding als verschillen negeren als antwoorden en door blijven vragen naar 'wezenlijke' verschillen is een optie inderdaad..

Marik 21 maart 2020 om 16:40

Nou nou ik zie net opeens dat er 35 reacties bij dit bericht stonden. Was heel benieuwd naar wat er nieuw was bij gekomen. Na alles gelezen te hebben zie ik dat het voornamelijk het herhalen van eigen standpunten is. Bummer…..

Henk 21 maart 2020 om 16:40

In ieder geval iets van een inhoudelijke reactie.
Minder immuniteit komt doordat het een nieuwe variant is. Net zoals de griep van 2 jaar geleden.
Daardoor verschilt Corona nog niet van een griep.
Jij gaat me de antwoorden ook niet geven. Dat is wel duidelijk.
Overigens heb je gelijk Marik. Wat mij betreft einde discussie.
Uiteraard is de reactie die me het werkelijke verschil tussen Corona en Influenza duidelijk maakt nog steeds van harte welkom.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 16:49

De griep van twee jaar geleden behoorde tot een virus-familie waar al decennia onderzoek naar wordt gedaan. Corona is iets heel anders, daar weten we nog nagenoeg niets over.

Dat soort verschillen niet wezenlijk noemen en daarmee de opmerking dat het een doodnormaal griepje is waardevol vinden, blijft ontzettend kortzichtig. Ondanks je pogingen heel openminded over te komen.

Henk 21 maart 2020 om 17:24

Dag Morgenstern.
Zoals gezegd einde discussie. Je snapte het niet, je snapt het niet en je zal het ook nooit snappen. Het spijt me om zo onaardig te moeten eindigen, maar je vraagt er een beetje om.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 17:33

Wij hadden geen discussie; ik gaf aan dat het zinloos was om van jouw te verwachten dat je informatie van anderen aan zou nemen en jij bevestigde dat vervolgens andermaal.

Even goede vrienden verder, maar serieuze inhoudelijke discussies voeren doe ik niet met mensen die de doelpalen naar eigen voorkeur verplaatsen als dat ze beter uit komt.

Henk 21 maart 2020 om 17:43

Nou nog 1 keer dan. Ik zal uitgaan van je goede bedoelingen.
Wat ik bedoel en waar ik naar op zoek ben is de basis, het wetenschappelijke verschil tussen de 2. En waarom dat in het verloop van de ziekte verschil uitmaakt. Een fundamenteel verschil dus, waaruit je zou kunnen concluderen dat Corona in de basis anders en gevaarlijker is. Wat jij ( en ikzelf ook ) hebt opgesomd zijn de gevolgen.
Maar het feit dat er lang studie naar gedaan is maakt het nog niet anders. Het influenza virus is volgend jaar ook weer anders. Dat is de reden dat het bijv. in 2018 zo uit de hand is gelopen.

xistnc 21 maart 2020 om 18:13

Stel dat er een abstractieniveau is waarop het technisch hout snijdt om Corona en Influenza aan elkaar te linken. Wat is daarvan dan het acute praktisch nut voor ziekenhuizen in pak ‘m beet Uden en Bergamo?

Henk 21 maart 2020 om 18:24

Ik heb uiteraard niet de illusie iets te betekenen voor ziekenhuizen. Heb ik ook nooit beweerd. Ik zie de relevantie voor deze discussie ook niet zo.
Ik ben alleen van mening dat de 2 zeer gerelateerd zijn, en dat er op basis daarvan enige nuance op zijn plaats is met betrekking tot Corona. De conclusie is voor mij vooral dat er hier en in de andere media vooral veel te licht over griep ( influenza) en de gevolgen daarvan wordt gedacht. Dat komt denk ik omdat we de gevolgen van griep al hebben verdisconteerd.
Hetzelfde zal met Corona gaan gebeuren.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 18:38

De goede bedoeling die ik had, was volledig verschoond van enig educatief motief. Nogmaals, omdat jij er toch niet aan wil dat dit virus niet zomaar op de griep hoop gegooid kan worden.

Jacco van Stierop 21 maart 2020 om 18:43

@Henk
Heb jij voorbeelden van “dat er hier en in de andere media vooral veel te licht over griep ( influenza) en de gevolgen daarvan wordt gedacht.”?
En wie schaar je onder “hier en in de andere media”? Zijn dat de journalisten, de aan het woord gelaten politici en/of medisch specialisten, het gemene volk?

Henk 21 maart 2020 om 19:26

Lekker toontje Jacco. Wat kunnen we toch moeilijk omgaan met een andere mening.
Als je op zoek bent naar voorbeelden, lees deze discussie nog eens door. Je komt minimaal een aantal keer de tekst tegen: hoe kun je Corona vergelijken met een griepje.
En sla verder gewoon eens een krant open, en sta open voor een andere mening.

Jacco van Stierop 21 maart 2020 om 20:09

Mij verwijzen naar de reacties hier is niet sterk. Een medestander van jou bezigde het woord ‘doodnormaalgriepje’ en juist daarop wordt gereageerd. Een aantal wil een onderscheid maken tussen corona en influenza, maar dat betekent toch niet dat ze influenza niet serieus nemen?
Mij verwijzen naar de krant maakt ook geen sterke indruk. Je hebt dus geen voorbeelden. In de krant lees ik ieder jaar wel berichten over de griep en in deze dagen de verschillen en mogelijke overeenkomsten tussen corona en influenza. Ik kan me geen bericht heugen waaruit zou blijken dat men (de politici, de journalisten, de medici, de gewone man) influenza niet serieus neemt. Of heb je wel een link die je wilt delen?
Ik vind het geen enkel probleem dat je een andere mening er op na houdt. Maar zeg gewoon dat je gevoel je dat ingeeft, maar kom niet aan met een quasi-wetenschappelijk toontje zonder aan bronvermelding te doen.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 18:47

Mocht je nu echt oprecht niet goed begrepen worden, dan hier een willekeurig artikel dat verschijnt wanneer je op Google de termen influenza en corona (wellicht is die suggestie de hele tijd aan je voorbij gegaan) intypt:

https://www.google.com/amp/s/www.sciencealert.com/the-new-coronavirus-isn-t-like-the-flu-but-they-have-one-big-thing-in-common

Henk 21 maart 2020 om 19:21

Morgenstern, we begrijpen elkaar gewoon niet. Laten we stoppen met deze discussie.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 19:33

Graag gedaan! Bedacht me dat het toch wat sympathieker was om je vraag om informatie ook even wel serieus te nemen. Hoop dat je wat aan de tip en de link hebt. Leesvoer genoeg in ieder geval.

Henk 21 maart 2020 om 19:37

Dank voor je link Morgenstern. Het geeft helaas geen antwoord op mijn vraag. Maar dat ligt aan mij. Het lukt mij niet om mijn vraag duidelijk over te brengen. Dank voor de moeite en nog een prettige zaterdagavond.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 19:39

Wellicht begrijpt Google je wel..

Henk 21 maart 2020 om 19:54

Ik heb uiteraard inmiddels ook veel gezocht op Google.
Je komt steeds op de verschillen en overeenkomsten in de symptomen.
Dat week ik nou wel. Maar over het fundamentele verschil in de basis word ik niet veel wijzer.
Wat betekent het dat Corona in subgroep(+)ssRNA-virussen: (poliovirus, rhinovirus, SARS-virus, hepatitis C-virus) en influenza in subgroep (-)ssRNA-virussen: (mazelenvirus, ebolavirus, influenzavirus) zit.
Wat betekent dat voor het verloop van de ziekte. Ik heb een vermoeden dat het verschil niet erg groot is, maar weet dat uiteraard niet zeker.
Oftewel, is het verloop van Corona vergelijkbaar met influenza ( buiten de grotere besmettelijkheid ).

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 20:03

Wellicht dat je het antwoord van een arts op zo'n vraag over het verschil serieus zou kunnen nemen?

En jezelf de vraag stellen waar je serieus naar op zoek bent, wanneer je o.a. een grotere besmettelijkheid (en daarmee druk op de ziekenhuizen), minder belangrijk vindt voor je onderscheid tussen dit virus en een doodgewone griep, dan de wezenlijke verschillen tussen die twee subgroepen.

Lijkt me sterk dat als de reëele situaties in ziekenhuizen niet overtuigend genoeg zijn, dat je dan wel tevreden bent met een medisch college over die subgroepen.

Henk 21 maart 2020 om 20:06

De hogere druk op de ziekenhuizen is mij wel bekend.
Daar heb ik dus geen extra informatie over nodig. Daarmee zeg ik overigens niet dat dat onbelangrijk is.
Welk deel van het antwoord van de arts helpt mij verder dan?

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 20:14

Hij geeft aan dat dit een wezenlijk ander soort virus is. Waarom daar niet aan willen? Omdat je eerst exact wil weten wat het verschil is tussen de verschillende groepen waartoe de virussen behoren? Onzin; je weet vast nog wel nieuwe doelpalen te vinden, wanneer je zo’n college te horen krijgt.

Henk 21 maart 2020 om 20:17

Il wil weten waaruit blijkt dat het een wezenlijk ander virus is. Dat is geen doelpalen verzetten. Hoe kom je daar nou bij.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 20:34

Corona werd een doodgewoon griepje genoemd, waarna er wezenlijke verschillen werden genoemd en jij je toevlucht nam richting die subgroepen. Dat waren nieuwe doelpalen die niet wezenlijk noodzakelijk zijn voor het maken van een onderscheid tussen corona en een doodgewoon griepje.

Henk 21 maart 2020 om 20:19

Ik ben nu overigens weg. Mooi moment om de discussie echt te eindigen.
Nogmaals prettige zaterdagavond.

debarreman 21 maart 2020 om 20:23

Doei.

Headlines

Materiaalzone

Populair