‘De Gendt, Wallays en Van der Sande hadden in februari al akkoord met Lotto Soudal’
© Cor Vos
dinsdag 30 juni 2020 om 08:15

‘De Gendt, Wallays en Van der Sande hadden in februari al akkoord met Lotto Soudal’

“Tot 1 augustus zit alles op slot”, vertelde teammanager John Lelangue ons een paar weken geleden over mogelijke contractverlengingen en eventuele inkomende transfers bij Lotto Soudal. Volgens Thomas De Gendt komt het wel in orde. “Jelle Wallays, Tosh Van Der Sande en ik hadden al een principeakkoord, maar dat werd on hold gezet door de raad van bestuur. De coronacrisis deed het vervolgens op de lange baan belanden.”

Jelle Wallays heeft het toch over een onbehaaglijk gevoel. “Blijkbaar hebben ze me niet echt nodig bij Lotto Soudal”, vertelt hij aan Het Laatste Nieuws. “Die onderschatting is er altijd al een beetje geweest. Ik heb er mee leren leven. Maar ze weten onderhand toch wat ze aan me hebben? Ik ben geen veelwinnaar, maar zorg toch elk jaar voor minstens één mooi succes. En ik schik me in elke rol die me wordt toebedeeld. Wat moet of kan ik nog meer bewijzen?”

Caleb Ewan, Roger Kluge en Jasper De Buyst tekenden in december al bij. “Waarom kon dat ook niet voor ons?”, vraagt Wallays zich af. “Ik polste een eerste keer na mijn zege in Parijs-Tours 2019. En opnieuw in februari, dit jaar. Telkens zonder gevolg. Het zou leuk zijn mocht ik kunnen verlengen en ik ben bereid om te wachten op een concreet voorstel, maar ik heb ook al gesproken met andere ploegen. Er is voldoende interesse.” Zo kon het jonge talent Stan Dewulf onlangs bij AG2R tekenen. Dewulf koos snel voor zekerheid. Als het te lang talmt, dreigt de Belgische WorldTourploeg nog krachten te verliezen…

Ook Tosh Van der Sande wacht op een contractverlenging – © Cor Vos

Technische werkloosheid
De Gendt begrijpt Wallays’ ergernis, maar brengt een nuance aan. «In februari hadden Jelle, Tosh (Van Der Sande, red.) en ik een principeakkoord. Dat werd toen voorgelegd aan de raad van bestuur, maar die zette het on hold. De coronacrisis deed het vervolgens helemaal op de lange baan belanden. Enkel de definitieve ‘ja’ ontbrak. Jullie zijn prioriteiten, werd toen verteld. Ik kan me niet inbeelden dat dat nu plots anders is. Alleen zou het in deze fase, waarin bijvoorbeeld bij co-sponsor Soudal de helft van het personeel nog steeds op technische werkloosheid staat en ook alle directieleden loon inleverden, zeer fout overkomen mocht de ploeg vlijtig contracten verlengen.”

De Gendt zegt dat hij geduld heeft. “Omdat het wel goed komt. Ik verwacht dat John de gesprekken in de loop van juli zal heropstarten. Áls er een ploeg komt aankloppen, zal ik luisteren. Maar zelf ga ik niet het halve peloton bellen. Hier zit ik goed. Ik mag mijn eigen koersen rijden en ik krijg carte blanche. Garanties die ik elders misschien niet heb. De zin om te veranderen is dus klein. Dit zou wel eens mijn laatste contract kunnen worden. Ik kan dat misschien ook bij een andere ploeg tekenen, puur voor het geld. Maar daar doe ik het niet voor.”

RIDE Magazine
13 Reacties
Sorteer op:
30 juni 2020 08:33
Wallays loopt werkelijk altijd zielige wartaal uit te slaan. Komt al jaren als niet bepaald de slimste over...
30 juni 2020 09:23
Mooie teksten van de Gendt. Begrip voor de situatie van de sponsors en weet dat die voor zijn ambities hier helemaal goed zit.
30 juni 2020 09:23
Wat moet je daar nu van denken inderdaad. Feit is dat een goede communicatie veel misverstanden kan uitsluiten, misschien ontbreekt dit wel wat bij LTS. De gendt is een slimme mens, die ziet verder dan zijn neus lang is. Je kan er als manager niet vanuit gaan dat iedereen die nuance kan maken, een telefoontje kan veel oplossen! Verder hoop ik dat vooral Harm vanhoucke hier hetzelfde over denkt als de gendt :)
30 juni 2020 10:02
Een mondelinge overeenkomst is ook geldig, alleen weet je niet wat er is afgesproken. "We verlengen je contract" is leuk, maar onder welke voorwaarden (salaris, koersen etc.) met het risico dat straks de sponsor de stekker er uit trekt.

De Gendt is een uithangbord, typetje LTD, maar dan met meer overwinningen. De andere hebben wellicht hun waarde bewezen, zoals zoveel knechten. Maar daarvan zijn er honderden op de markt of elites die staan te springen om dat te mogen gaan doen.

Dit jaar zullen, gezien het beperkte aantal wedstrijden, de 'knechten' weinig kansen krijgen om zich echt in de picture te rijden. Wat dat betreft vind ik het moedig (en juist) dat sommige ploegen alle aflopende contracten met een jaar verlengen.

Daarnaast, de stekker uit de ploeg trekken, is ook niet snel een optie (lijkt me). De sponsor zoekt positieve naamsbekendheid, en dat doe je met uithangborden die zich profileren. Niet door je afspraken niet na te komen (zoals CCC). Ook al wordt er flink in het personeelsbestand gesneden, je zal reclame moeten blijven maken. En als je gekozen hebt voor de wielersport, dan had dat een reden. Die reden is nauwelijks veranderd. Voetbal zat op slot, F1 is onbetaalbaar, en wielrennen is de komende 4 maanden vrijwel dagelijks op TV met soms wel 3 grote wedstrijden op 1 dag (hopelijk gooit een tweede golf Corona geen roet in het water).
    30 juni 2020 13:14
    Zo te lezen moet die nog voorgelegd worden aan raad van bestuur. Zij moeten waarschijnlijk het principe akkoord bekrachtigen. Dit is nog niet gebeurd, waardoor ik vermoed dat LS er nog onderuit kan, als ze dat zouden willen.
30 juni 2020 10:35
Ik begrijp Wallays heel zeker. Het is onzin om te zeggen dat De Gendt, Van der Sande en Wallays prioriteiten te zijn om vervolgens hun voorstel op lange baan te schuiven. Dat terwijl je contracten van De Buyst, Kluge en Ewan hebt verlengd. Ofwel schuif je de contractbesprekingen op voor iedereen ofwel laat je onmiddellijk je sterkhouders bijtekenen. Nu zorgt dit voor wrevel binnen het team, hij kan wel verlengen en waarom ik niet?
    30 juni 2020 10:50
    Hoogste prioriteit was Caleb Ewan en zijn sprinttrein. Daarna komt De Gendt. Ook in prioriteit zijn verschillende gradaties. Ik kan heel goed begrijpen dat er lage prioriteit wordt gegeven aan Wallays en Van der Sande. Als deze 2 vertrekken is er geen man overboord. Als Ewan vertrekt verlies je veel publiciteit in grote rondes. Bij het vertrek van Wallays en Van der Sande verliezen de sponsors geen renners die veel publiciteit trekken. Deze renners zijn ook te vervangen. Ewan is onvervangbaar.
    30 juni 2020 10:54
    Kanttekening: de Buyst, Ewan en Kluge hebben bijgetekend ver voor de coronacrisis. Heeft daar niks mee te maken. Onderhandelingen van Wallays stopten op het moment van technische werkloosheid bij de sponsor. Toch heel logisch? Je moet dat alleen goed uitleggen aan je renners, dan begrijpen ze dat wel!
    30 juni 2020 12:08
    Of het nu voor of tijdens de coronacrisis was, doet er niet toe. Als Caleb Ewan nog niet getekend had voor de coronacrisis, had hij tijdens de coronacrisis heus wel zekerheid gekregen. Hij is veel te belangrijk voor Lotto Soudal. In de grote rondes kunnen ze namelijk niet zonder hem.
30 juni 2020 13:49
Wallys vind ik een prima coureur om er bij te hebben voor je Vlaamse kern en als omkadering in giro/vuelta equipe. Kan ie goed met van Aert?
30 juni 2020 13:55
Ik las gisteren hier en daar ook (maar niet op wielerflits, vreemd..) dat 3 staffleden (2 verzorgers en 1 mecanicien) die al vele jaren bij het team zitten, het team nu ook gaan verlaten...
Dit zijn toch allemaal geen goede tekens lijkt me...
Is nu al meerdere jaren aan de gang en beterschap is blijkbaar niet in zicht..
30 juni 2020 14:00
Wallays, uitstekende renner die veel werk kan verrichten en ieder jaar ook zelf eens mee doet hier en daar voor een overwinning.
Mee gaan met Stan Dewulf naar Ag2r en ze hebben daar een zeer sterk blok
30 juni 2020 14:52
Wallays heeft Parijs Tours, een etappe in de Vuelta en Dwars door Vlaanderen op zijn palmares. Dat is toch iemand die je er graag bij zou moeten willen hebben.

Reacties zijn gesloten.