John Lelangue: “Ten vroegste in augustus opnieuw contractbesprekingen bij Lotto Soudal”

Door , donderdag 11 juni 2020 om 08:00
John Lelangue: “Ten vroegste in augustus opnieuw contractbesprekingen bij Lotto Soudal”

foto: Cor Vos

Persberichten van contractverlengingen sijpelen mondjesmaat binnen. De geruchtenmolen van potentiële transfers komt stilaan op gang. Niets van dat alles bij Lotto Soudal. Daar zit tot augustus alles op slot. “Een bewuste keuze”, vertelt teammanager John Lelangue aan WielerFlits. “Waarom zou ik me nerveus maken? Ik heb nog vijftien renners onder contract, inclusief onze leiders.”

Het was tijdens de decemberstage op Mallorca dat John Lelangue fier de contractverlengingen van Caleb Ewan en zijn lead-outs Jasper De Buyst en Roger Kluge aankondigde. In de slipstream ervan bevestigde Thomas De Gendt dat ook hij praatte over een verlengd verblijf bij het Belgische WorldTour-team. Idem wat betreft Jelle Wallays. Maar toen kwam Covid-19 en werden alle gesprekken on hold gezet.

En dat is vandaag nog steeds het geval. Meer zelfs, op het contracteren van drie jongeren voor de opleidingsploeg na, blijft het opvallend stil bij Lotto Soudal. Bronnen melden ons dat er voor begin augustus met niemand onderhandeld wordt. En dat zou zowel voor eigen renners als voor potentiële nieuwkomers gelden. Een gegeven dat John Lelangue bevestigt.

Is dit een beslissing van de Raad van Bestuur? Of is dit uw eigen initiatief?
“Ik heb dit voorgesteld aan de Raad van Bestuur. En eigenlijk is het de logica zelve. Dat om twee redenen: enerzijds hebben wij tot eind 2021 al vijftien renners onder contract. Een aantal zelfs tot eind 2022. Daarnaast zijn bij die vijftien ook onze speerpunten: Caleb Ewan, Philippe Gilbert, John Degenkolb en Tim Wellens. Ewan en Gilbert zelfs tot 2022, net als De Buyst en Kluge, twee wegkapiteins.”

John Lelangue – foto: Cor Vos

“Dat maakt het verschil met teams zoals bijvoorbeeld A2GR, waar een aantal kopmannen – denk maar aan Oliver Naesen, Pierre Latour en Romain Bardet – einde contract zijn. Zij moesten een stuk agressiever de mercato op. Dan is het bij ons rustiger, kan ik de eerste wedstrijden afwachten en de kat uit de boom kijken.”

Vijftien van de 27… Dat zijn toch twaalf namen die nog ingevuld moeten worden. De kans bestaat dat je ‘opportuniteiten’ laat schieten.
“27 of 25. Over dat aantal is nog geen uitsluitsel bij de UCI. Als het minimum aantal renners 25 zou worden, zijn het er maar tien meer. Wat betreft opportuniteiten: het is niet omdat ik geen onderhandelingen voer met managers, dat ik niet volg wat er gebeurt. Maar sowieso zal ik nooit een renner aannemen zonder hem ontmoet te hebben, zonder ermee gesproken te hebben. Ook daarvoor is het noodzakelijk dat in eerste instantie het ‘normale koersleven’ hervat.”

“Lotto Soudal wil verder ook focussen op jonge renners. Zoals Florian Vermeersch tien dagen geleden prof is geworden. Viktor Verschaeve straks ook. Misschien komt daar straks nog talent uit dat profrijp is. Maar dan moeten we eerst een aantal U23-koersen afwachten. Er zijn er niet zó veel in augustus, maar toch een aantal, zoals de Vredeskoers en de Ronde van de Toekomst. Samen met EK en WK worden dat wel referentiewedstrijden.”

De naam Thomas De Gendt viel niet toen je het over je speerpunten had. Wat als hij straks een aanlokkelijk voorstel krijgt?
“Thomas is zeer belangrijk voor ons team en ik zal er alles aan doen om hem te houden. Dat weet hij ook. Hij is vorige week nog op de service course geweest. We hadden een goed gesprek, maar niet in termen van een contractvernieuwing. Maar ook hiervan word ik niet nerveus. Omdat ik weet dat Thomas de situatie begrijpt.”

“Stel dat hij een andere aanbieding krijgt, veronderstel ik dat hij mij daarvan op de hoogte brengt. We kennen elkaar. Dat is teren op wederzijds vertrouwen. Overigens is hij hier graag. Er is meer dan het financiële aspect. Hij krijgt bij ons veel vrijheid, zowel in het samenstellen van zijn programma als in zijn manier van koersen.”

Zijn er nog jongens uit de huidige kern die je graag wil behouden?
“Ja. Maar ik zal geen namen noemen. Want dan krijg ik straks jongens aan de lijn die ik niet heb genoemd. Trouwens, dat er pas vanaf augustus verder gepraat wordt, is ook niet uitzonderlijk, hé. De situatie van de laatste jaren was misschien ook niet gezond. Er werd steeds vroeger onderhandeld. De laatste jaren zelfs al vóór de klassiekers.”

Op Mallorca werden de laatste contracten getekend – foto: Cor Vos

“Zelf heb ik de Tour de France altijd een geschikte periode gevonden. Dat zal nu niet anders zijn, in de wetenschap dat die nu twee maanden later wordt verreden. Dus hebben we het hier over een normale vertraging. En ondertussen hebben we de aanloopkoersen om wat verkennende gesprekken te voeren. Maar nu is het mijn prioriteit mijn jongens klaar te krijgen tegen dat de competitie begint. Dat zal wellicht 1 augustus zijn, met de Strade Bianche en de Heistse Pijl.”

Wat de voorbereiding betreft, jullie plannen geen hoogtestage…
“Dat klopt. Je weet dat we bij Lotto Soudal in een drietal bubbels gaan werken. Het is nog even wachten op het bekendmaken van de definitieve kalender om die bubbels in te vullen. Of Milaan-San Remo op 8 of op 22 augustus valt, dat is wel degelijk belangrijk naar die invulling toe. We kijken om in juli een stage te plannen in Frankrijk, maar wij hebben geen potentiële groterondewinnaar in onze rangen. In onze visie ligt de focus op ritzeges, offensief koersen en sprints. Een individuele hoogtestage kan altijd, maar het is geen noodzaak om dat in teamverband te organiseren.”

De voorlopige kern voor 2021:
flag-be Steff Cras
flag-be Jasper De Buyst
flag-de John Degenkolb
flag-au Caleb Ewan
flag-be Frederik Frison
flag-be Philippe Gilbert
flag-be Kobe Goossens
flag-gb Matthew Holmes
flag-de Roger Kluge
flag-it Stefano Oldani
flag-be Gerben Thijssen
flag-be Brent Van Moer
flag-be Florian Vermeersch
flag-be Viktor Verschaeve
flag-be Tim Wellens

Zijn einde contract:
flag-be Sander Armee
flag-be Thomas De Gendt
flag-be Stan Dewulf
flag-gb Jonathan Dibben
flag-no Carl Fredrik Hagen
flag-au Adam Hansen
flag-dk Rasmus Iversen
flag-be Nikolas Maes
flag-pl Tomasz Marczynski
flag-be Rémy Mertz
flag-be Tosh Van Der Sande
flag-nl Brian van Goethem
flag-be Harm Vanhoucke
flag-be Jelle Wallays

Ook fietsensponsor Ridley is einde contract. De Nationale Loterij, Soudal, CAPS en Yuzzu hebben nog een overeenkomst tot en met 2022, net als de renners Philippe Gilbert, Caleb Ewan, Jasper De Buyst, Roger Kluge, Florian Vermeersch en Viktor Verschaeve.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Yeez 10 juni 2020 om 19:11

Dewulf is een erg groot talent, dat liet die vorig jaar al zien. Heeft dit jaar te kampen gehad met een knieblessure (aangereden id winter). Als ze slim zijn verlengen ze hem

Verweggistan 10 juni 2020 om 20:07

Ik zou natuurlijk De Gendt en Wallays een nieuw contract geven, en daarnaast ook de nog jonge Dewulf en Vanhoucke en de mannen met ervaring Maes en Armee, klimmer Hagen en de rappe Tosh van de Sande. En wellicht nog pure knechten Van Goethem en Hansen.

Vinyakke 10 juni 2020 om 20:19

Blijven over: mertz, marczynski, dibben en iversen. Vooral die laatste 2 zullen nog uit hun pijp mogen komen dit najaar om een contract te versieren. Metz & marczynski al bewezen teamplayers te zijn.

Vinyakke 10 juni 2020 om 20:25

Volgens mij gaat daar niet te veel veranderen richting 2021, wat ik wel een gemiste kans vind. Gilbert en Degenkolb gaan er niet sterker op worden. Wellens komt toch dat tikkeltje te kort altijd. Alleen van Ewan worden andere teams bang bij de start :) Daar mag wat mij betreft nog een dikke vis naast (genre de plus of Teuns) al vrees ik dat Gilbert en Degenkolb met te veel budget gaan lopen (niet slim die zo lang vast te leggen). Spijtig, er kunnen zaakjes gedaan worden dit najaar denk ik…

LB108 10 juni 2020 om 20:39

Ik hoop dat Wallays nu echt eens voor een andere ploeg gaat. Ag2r bv in dienst van Oliver. Ze hebben daar genoeg met zijn voeten gespeeld. 3 jarig contract laten tekenen net voor de Tour omdat alleen dan hij kans maakte maar 3 jaar later nog steeds geen tour gereden..
Merz zal wel blijven voor het waalse gedeelde en ik neem aan dat ze voor de sponsors ook nog steeds een brit, noor en pool nodig hebben en deze zijn misschien de betaalbaarste..

Samlambeej 10 juni 2020 om 20:52

Dacht dat je net nu onzekere renners kon vastleggen onder de prijs?

Vinyakke 10 juni 2020 om 21:29

Dat was ook mijn eerste gedacht! Als je nu zegt: “we kunnen nog niet onderhandelen, onze centen staan geblokkeerd omwille van de crisis” dan snap ik dat volledig. Maar “van even de kat uit de boom kijken” ga je geen beter team worden hoor!

Samlambeej 10 juni 2020 om 21:03

Lelangue komt nogal snel over als een uitvinder maar wat ze met Ewan gerealiseerd hebben is niet minder dan een voltreffer en wat hij zei over dat we al 50 jaar onder dit verdienmodel doorgaan vond ik niet eens zo gek. Al is het deel ploegen afhankelijk van de oliebarons en grootgeldschieters toch niet geruststellend.

Degelijk interview van beide kanten.

Vincent Lacressonniere 10 juni 2020 om 23:45

Ok, het geld is op.

Vincent Lacressonniere 10 juni 2020 om 23:45

Ok, het geld is op.

Headlines

Materiaalzone

Populair