De Gendt: “Hou er rekening mee dat dit de laatste koersdagen van het jaar zijn”

woensdag 11 maart 2020 om 11:55
De Gendt: “Hou er rekening mee dat dit de laatste koersdagen van het jaar zijn”

foto: Cor Vos (archief)

De wielerwereld is in de ban van het coronavirus, nu verschillende wedstrijden zijn geannuleerd en het risico op nog meer afgelastingen daar is. Thomas De Gendt is bijzonder pessimistisch in een interview met Het Laatste Nieuws. “Ik hou er echt rekening mee dat we bezig zijn aan de laatste koersdagen van het jaar.”

De renner van Lotto Soudal wil vandaag vlammen in de individuele tijdrit van Parijs-Nice, maar het is maar de vraag of de wedstrijd zondag finisht in Nice. Volgens Jasper Stuyven verwacht negentig procent van het peloton dat de Franse rittenkoers vroegtijdig zal worden stilgelegd. “Ik hou er rekening mee dat het na de tijdrit gedaan is”, aldus De Gendt.

“De komende dagen trekken we naar het zuiden. Het weer is daar beter, waardoor mensen makkelijker naar buiten gaan. Het zou kunnen dat de organisatie zegt: we stoppen ermee. Misschien halen we nog de vijfde etappe, maar meer ook niet”, zo vertelt de rasaanvaller, die zelfs vreest voor het volledige wielerseizoen.

“Voor de start van Parijs-Nice werden er grappen gemaakt dat dit wellicht de laatste koersdagen van het jaar zijn, maar ik hou er nu echt rekening mee.” De Gendt zal deze maand ook nog aan de start staan van de Ronde van Catalonië, als de zevendaagse rittenkoers tenminste doorgaat.

De Spaanse regering heeft namelijk besloten om alle sportwedstrijden tot 5 april achter gesloten deuren te houden. “In Spanje zijn ze normaal wat lakser, maar het kan bij een verdere uitbreiding van het virus best zijn dat alle sportactiviteiten worden verboden.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Chasse_patate 11 maart 2020 om 12:12

Edit redactie: Niet doen

Emergo 11 maart 2020 om 12:26

En waar wij lekker goedkope producten van afnemen maar dat is natuurlijk niet zo bezwaarlijk.

Mystery Rider 11 maart 2020 om 15:22

De oermens at ook alles.

Het is de verwende Westerling die zijn neus ophaalt voor de basis ingredienten die de aarde te bieden heeft en enkel het beste stukje vlees en de meest rechte komkommer wil eten!

De vraag is niet waarom die Chinees die vleermuis wilde opeten, maar wel waar die vleermuis dat virus vandaan heeft gehaald :)

Taliesin 11 maart 2020 om 12:13

Is wel heel erg overdreven dit. Wat een figuur.
Misschien wel de laatste koers ooit Thomas anders, misschien wordt er wel nooit meer gekoerst en was dit het einde van je carriere.

klootje kriekeljon 11 maart 2020 om 13:04

Ik denk dat iedereen daar sterk rekening mee moet houden. Dat er, buiten het wielrennen, bitter weinig internationale sportevenementen zullen plaatsvinden het komende jaar.

Ajvenema 11 maart 2020 om 12:32

Brood en spelen!!!

Romāns Vainšteins 11 maart 2020 om 12:40

Hier hebben we niks aan, wat bepaalde wielrenners wel of niet denken. Non berichten.

Mystery Rider 11 maart 2020 om 15:24

Dus als Patje ‘Radio Peloton’ vernoemd is het ok, maar als 1 renner zijn mening uit is het een non item?

jan jansen 11 maart 2020 om 16:29

RV
Mee eens, anders is de mening van zijn opoe misschien ook interessant.

Merlinappa 11 maart 2020 om 12:48

Overdrijven is ook een vak zeg, pff. In China begint de economie ondertussen alweer op gang te komen, dus ik verwacht absoluut niet dat het hier tot en met oktober kommer en kwel zal zijn

Peter Lippens 11 maart 2020 om 12:58

yep, Thomas was gisteren al aan het uitbollen … ;)

Peter Lippens 11 maart 2020 om 13:16

om vandaag te schitteren in de tijdrit en zo zijn wielerseizoen met een overwinning af te sluiten …. ;)

Freek Smulders 11 maart 2020 om 13:25

Lekker clickbait om het woordje “ik” van de quote weg te halen uit de titel

Groningen 11 maart 2020 om 13:41

Dat ismet of zonder ik toch wel duidelijk?

Wat zou het mooi kunnen worden als alle coureurs iedere wedstrijd zouden rijden alsof het hun laatste is

klootje kriekeljon 11 maart 2020 om 14:43

En gebiedende wijs zou eigenlijk ook met een d zijn.

Wheely 11 maart 2020 om 14:55

Juist klootje! Het is gewoon duidelijk.

rovi 11 maart 2020 om 13:44

Volgens mij rijdt De Gendt iedere koers alsof het de laatste van het jaar is. Niet nadenken over morgen maar gewoon in de aanval!

Jean Dumas 11 maart 2020 om 13:47

Dat is nu inderdaad voor iedereen de beste optie.

Dolliebol 11 maart 2020 om 14:22

@chasse_patate ik hoop dat je smileys vergeten bent! Anders de idiootste reactie die ik ooit gezien heb

Ligthning 11 maart 2020 om 14:42

Inderdaad, hij lijkt al het hele voorjaar te fietsen alsof hij binnenkort in pensioen gaat. Tenzij hij zich nu al twee maanden spaart voor de tijdrit van vandaag. We zullen zien…

Peter Lippens 11 maart 2020 om 19:37

hij heeft anders al kilimoters op kop gefietst maar als je alleen maar naar de finale kijkt …

dynamo 11 maart 2020 om 14:45

de tour de france stopt niet

Jan Blokland 11 maart 2020 om 14:54

’t Ja, wat moet je nou met zo’n uitspraak.
Ik ben er wel van overtuigd dat Nice niet gehaald gaat worden. Dat zei ik vorige week al. Maar om nu te zeggen dat dit de laatste wedstrijd van 2020 is, gaat wel heel erg ver.
Ik denk dat over een paar weekjes velen wel tot de conclusie komt dat alles wel heel erg doorslaat. Dan komen er vanzelf wel weer meer activiteiten.
Dat gaat hetzelfde als nu. Zoals het nu geleidelijk aan steeds negatiever wordt, gaat het dan geleidelijk aan steeds positiever worden. Gaan wedstrijden en evenementen ook weer steeds meer plaatsvinden.

Peter Lippens 11 maart 2020 om 19:38

maar dat het voorjaar 2020 er bijna zou op kunnen opzitten lijkt meer en meer tot de mogelijkheden te behoren

Jan Blokland 11 maart 2020 om 20:37

Het voorjaar wel. Maar dat is nog geen heel wielerseizoen natuurlijk.
Overigens is er ook sprake om de nu afgelaste wedstrijden op een later tijdstip te organiseren.
Hoe ze dat willen doen? Lijkt me een moeilijk verhaal gezien de andere wedstrijden op dat moment. Want de wielerkalender staat best wel vol.

Romāns Vainšteins 11 maart 2020 om 21:00

Gewoon shirt wedstrijden eruit schoppen ten behoeve van de echt belangrijken.

Ook een dubbele agenda tijdens tour en vuelta zou kunnen.

Jan Blokland 11 maart 2020 om 23:58

Ben ik niet met je eens. Ook die organisaties hebben veel geld geïnvesteerd in hun wedstrijd. En een dubbel programma tijdens Tour en Vuelta slaat ook nergens op. Je kan toch niet bijv. Catalonië gelijk met de Tour of Vuelta doen. Daar zit toch niemand op te wachten in Catalonië.

Romāns Vainšteins 12 maart 2020 om 07:31

Niet Catalonië maar wel wat eendaagse koersen.

Ik zou gaan voor alleen de grotere klassieke koersen als inhaalmateriaal.

Jan Blokland 12 maart 2020 om 11:32

Ja, maar je kan toch niet zeggen van: jij mag wel en jij niet. Juist de wat kleinere koersen moeten vechten om het hoofd boven water te houden. En die worden dan juist gediscrimineerd. Jammer zou je zeggen, maar dat is toch niet fair.

go1707 12 maart 2020 om 23:56