Data wijzen uit: zeer kleine kans dat Cavendish het Tour-record van Merckx verbreekt
Cavendish en Merckx, hier op archiefbeeld - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 8 december 2023 om 06:00

Data wijzen uit: zeer kleine kans dat Cavendish het Tour-record van Merckx verbreekt

Onlangs werd duidelijk hoe het Grand Départ van de Tour de France 2025 eruitziet. Komend seizoen staat er echter eerst nog een mogelijk historische uitgave van Le Grande Boucle op het programma. Mark Cavendish kan dan namelijk het stokoude record van Eddy Merckx breken wat betreft het aantal ritzeges. Maar die kans is nihil.

Legende en misschien wel ’s werelds beste wielrenner ooit: Eddy Merckx. Menig record staat nog altijd op naam van De Kannibaal. Zo ook het aantal ritzeges in de Ronde van Frankrijk. De intussen 78-jarige Belg pakte er in zijn lange loopbaan liefst 34. Hij deelt dat record overigens met Mark Cavendish. En dat is knap, want de Britse sprinter ondervindt in de huidige tijd veel meer concurrentie dan Merckx in zijn tijd deed. Toen was wielrennen groot in slechts twee handenvol landen in Europa, als dat het al was. Tegenwoordig komen renners uit alle windrichtingen.

Afgelopen seizoen wilde Cavendish nog één poging doen om het stokoude record van Merckx te breken. Hij maakte tijdens de Giro d’Italia immers bekend dat 2023 zijn laatste seizoen zou zijn. In Bordeaux was hij heel dichtbij, maar zag hij in de laatste tientallen meters Jasper Philipsen nog voorbij snelle. Het vertrouwen in die recordbrekende overwinning groeide met de dag, maar een etmaal na die tweede plek lag Cav op de grond. Gevolg: een gebroken sleutelbeen en einde Tour. Zijn droom spatte uiteen. Astana Qazaqstan bood uitkomst en overtuigde hem om door te gaan.

Cavendish brak zijn sleutelbeen op weg naar Limoges – foto: Cor Vos

Kans op record is zeer, zeer klein
De opdracht voor The Manx Missile is echter bijzonder complex. Dat komt omdat Cavendish zijn leeftijd tegen heeft. Bij de start van de Tour 2024 is de Brit namelijk 39 jaar en 39 dagen oud. In de gehele geschiedenis van de Tour de France is er slechts één renner in geslaagd om een rit te winnen die ouder was dan Cavendish. Daarvoor moeten we zestig jaar terug in de tijd, naar het jaar 1963. Wijlen Pino Cerami won in dat jaar de negende etappe van Bordeaux naar Pau. De Belg was op dat moment 41 jaar en 64 dagen oud. Daarmee is hij nog altijd de oudste ritwinnaar ooit.

Na hem volgt Raymond Poulidor, die bij zijn etappeoverwinning op Pla d’Adet in 1974 een leeftijd had van 38 jaar en 91 dagen. Cavendish zou zich bij een nieuwe ritzege tussen hen in plaatsen. Omdat er slechts één ritwinnaar is geweest die ouder was dan Cavendish, is de kans op een nieuwe zege én dus het record van Merckx te breken, makkelijk te berekenen. In de gehele Tour-historie zijn er tot en met vandaag 2331 ritten verreden. Dat is 100%. Eén daarvan is er dus gewonnen door iemand ouder dan Cav en dat komt neer op 0,04%. Dat is zijn kans van slagen.

Pino Cerami (voorgrond), enkele jaren voor zijn dood – foto: Cor Vos

Toch is er hoop
Maar hem alleen afrekenen op zijn leeftijd, zou te makkelijk zijn. We vergelijken daarom ook het winstpercentage van de overige vier renners met de meeste zeges in de Tour de France. Dat zijn naast Merckx en Cavendish zelf (34 zeges), ook de Fransen Bernard Hinault (28), André Leduqc (25) en André Darrigade (22). De Belg had daarvoor 183 ritten nodig, De Brit 210 etappes en Fransen achtereenvolgens 184, 213 en 317 etappes. Merckx won een op de ruim vijf ritten, Cavendish een op de ruim zes, net als Hinault. Leduqc en Darrigade hadden daarvoor respectievelijk negen en veertien etappes nodig.

Wat dat betreft is het moyenne van Cavendish niet heel slecht, maar die vier mannen zijn niet zijn tegenstanders. Dat zijn de spurters van nu. Als we de topsprinters eruit pikken die eerder ritten in de Tour worden, zijn dat Jasper Philipsen, Dylan Groenewegen, Tim Merlier, Mads Pedersen en Fabio Jakobsen. Maar geen van die mannen komt in de buurt van de cijfers van Cavendish. Merlier komt met één zege op negen ritten het dichtst bij, Philipsen zit op ruim twaalf. Wat dat betreft is er hoop voor Cav. Logisch ook, want er is maar één sprinter geweest met een hoger moyenne: Mario Cipollini. Hij won twaalf van zijn in totaal zeventig Tour-ritten, goed voor gemiddeld één zege op 5,33 ritten. Zelf Merckx (5,38) tipt daar niet aan.

Statistisch gezien is het voor Cavendish op zijn leeftijd een hels karwei om in 2024 nog één keer te winnen en zichzelf alleen recordhouder te maken in de Tour. Maar niets is onmogelijk: moeilijk kan ook.

Was die ene kans in Bordeaux de laatste voor Cavendish? – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
29 Reacties
Sorteer op:
7 december 2023 18:32
Dit is echt een analyse van niks. Men neemt één variabele (leeftijd) en sluit alle anderen uit. Cavendish heeft een geweldige kans op ritwinst, meer dan 75% van alle ritwinnaars ooit had donker haar. Cavendish heeft ook donker haar, en met 21 ritten betekend dat dat z'n kans op winst >99% is!
    8 december 2023 10:23
    Is het echt donker of verft ie het?
    8 december 2023 11:40
    Inderdaad, zeldzaam slechte analyse. Beetje van het niveau ‘de koning heeft een dochter dus het volgende kind moet wel een zoon zijn’
7 december 2023 18:53
Als student econometrie die zich de afgelopen 4,5 jaar door oneindig veel statistiek vakken heen heeft geworsteld doet de berekening van deze kans mij echt heel erg veel pijn. Hier en daar komt nog wel eens een kop of statement langs op wielerflits waar wat vraagtekens bij kunnen, maar dit is echt een van de grootste onzin die deze site ooit verkondigt heeft haha
    7 december 2023 18:56
    Same, Ik heb wat jaar minder geworsteld, maar toch pijn aan mijn ogen en een huilend hart.
    8 december 2023 11:28
    Voor mij is dat al meer dan 10 jaar geleden (en ik deed er nog wat langer over ;) ), maar dit deed inderdaad pijn...
7 december 2023 18:43
Wat een gewauwel
7 december 2023 22:04
De site moet nu eenmaal vol, zie geen andere reden om deze onzin te verantwoorden
7 december 2023 19:17
Youri, dit artikel had echt niet gehoeven.
    7 december 2023 22:21
    Een artikel over Cav is prima, maar die kansberekening slaat echt echt helemaal nergens op. Niveau kleuterschool.

    Kans is gewoon 50%, hij wint of hij wint niet :-)
7 december 2023 19:49
Ik denk dat zijn winstkans groter is dan dat de schrijver van dit artikel zich mathematisch verder heeft ontwikkeld dan de tafels van een tot 10.
7 december 2023 20:34
Dit moet toch wel één van de meest absurde en bizarre artikelen ooit op Wielerflits zijn, mijn god...
Prima als je helemaal niks van hele basale statistiek snapt, maar doe dan ook niet alsof.
7 december 2023 21:09
Het niveau hier wordt echt met de minuut lager! Wat een waardeloos stuk is dit weer zeg,,,, Statistieken vanuit de onderbuik, in ieder geval niet met enige kennis van zaken. Het is eigenlijk verrassend dat er niet gesteld wordt dat de kans 50% is: of hij wint, of hij wint niet. Beetje van dat niveau.

En dat alles nog los van de uiterst discutabele stelling dat het voor Cavendish lastiger is om te winnen dan voor Merckx omdat die geen tegenstand zou hebben gehad! Voor een niet-sprinter is het winnen van ritten doorgaans minder makkelijk, Merckx had ook geen trein die hem in een zetel naar de finish bracht zoals Cavendish die vaak wel heeft.

Youri: ga je schamen!
7 december 2023 21:22
Je kan ook als volgt kansberekenen: er is nog nooit een renner geweest die 35 ritten in de Tour heeft gewonnen, daardoor is de kans ook 0% dat het Cavendish lukt. Haha.
    7 december 2023 22:22
    Ja dit is idd zelfde manier van kansberekening. hahaha.
7 december 2023 19:26
Artikel was nergens voor nodig! Kans = 0,0. Het is namelijk nog nooit iemand anders gelukt toch?
7 december 2023 22:22
Los van de van de pot gerukte kansberekenings-onzin in dit stuk, is het record van Merckx natuurlijk helemaal niet ‘stokoud’. De eerste Tour werd 120 jaar geleden gereden, Merckx rondde de kaap van de 34 ritzeges amper 48 jaar geleden…
7 december 2023 18:56
LOL ik vind het wel komisch, een knap staaltje score bord journalistiek, te nemen met een vrachtwagentje zout.
8 december 2023 13:01
Ben toch benieuwd hoe de redactie er bij zit.

- Verkneukelen ze zich bij het aantal clicks en reacties en high fiven ze elkaar
- Hebben ze een lolletje intern en is het gewoon een mini-grapje verpakt in een serieus geschreven artikel
- Denken ze dat dit een prima invalshoek is en dat ze met zulke berichtgeving iets toevoegen

Ik hoop en denk dat het iets van een grap is en dan mag dat van mij best, hoeven we echt niet enkel de Speld voor te raadplegen. Op z'n tijd moet dat kunnen.

Mocht het wel als serieus bedoeld artikel zijn bedoeld dan is het de bovenstaande kritiek natuurlijk volkomen terecht en ben je niet goed bezig tov het leeuwendeel van je lezers/volgers.

Mocht het puur voor de clicks in komkommertijd geschreven zijn dan wel kudos voor de geslaagde poging maar geen respect vanuit mijn kant voor hoe jullie journalistiek bedrijven anno 2023.
8 december 2023 11:30
Wat een onzin-artikel, begin steeds meer weemoed te krijgen naar de Wielerflits van een paar jaar terug. Merk van mezelf ook dat ik de site gewoon minder bezoek.
8 december 2023 15:13
Kleine tip voor Wout Poels: De kans dat een Nederlander een Giro wint stijgt van 0 naar 100% als hij onderweg gaat sch**ten in een camper.
8 december 2023 11:46
Artikel dat slaagt in haar bedoeling, veel reacties om te zeggen dat het allemaal onzin is. LOL
10 december 2023 10:46
"Misschien" wel de beste wielrenner ooit..ergerlijk want Merckx is de beste wielrenner ooit. En wat betreft die tegenstand, daar is wat van, Merckx reed vooral tegen Italianen, Fransen, Spanjaarden, andere (goede) Belgen, maar ook tegen Engelsen, Denen, Zweden, Nederlanders, Duitsers, Portugezen, Zwitsers en dat waren doorgaans meer dan degelijke wielrenners...of stellen Joop Zoetemelk, Barry Hoban, Joachim Agostinho, Rudi Altig, Leif Mortensen, Ole Ritter, Tom Simpson,Gösta Petterson om er maar enkele te noemen niks meer voor? Akkoord, het oostblok was toen nog niet zo tegenwoordig als vandaag, maar dan nog. En nog iets, Merckx nam 7 keer de start in de Tour, voor Cavendish gaat het volgend jaar de 15de start zijn, dus die 35ste eventuele dagzege van Cav gaat voor mij nooit de vergelijking met Merckx' 34 ritwinsten doorstaan. Had Merckx vandaag evenveel gewonnen als vroeger? (uiteindelijk gaat het daar stiekem altijd om). Antwoord: wellicht niet. Was hij nog altijd de beste geweest? Antwoord: Vermoedelijk wel.Ter vergelijking (Nederlanders blijven Cruijff toch ook nog altijd één van de beste voetballers aller tijden vinden) ook al ging het in zijn tijd niet half zo snel als tegenwoordig...
7 december 2023 19:16
Volgens mij moet ‘voorbij snelle’ (over Jasper Philipsen) ‘voorbij snellen’ zijn. Mooi artikel verder!
7 december 2023 17:14
Komt nog bij dat er amper vlakke ritten in het parcours van 2024 zitten.
7 december 2023 19:04
Ik weet wel dat de vlamingen bibberen van angst voor de Cav. Het zal toch niet verdoeme waar zijn dat...etc.
Daaentegen willen ze wel aardig gevonden worden door Cav.
    7 december 2023 20:02
    Het zijn enkel de bekrompen Vlamingen die het angstzweet reeds uitbreekt bij de gedachte dat het Cav zou lukken....en als Belgische wielerfan hoop ik dat deze data.....gewoon de vuilbak in kan, en hij het record verbreken zal. Maar indien het niet over de Belg Merckx versus Cavendish ging, en bijvoorbeeld het record van een NL-renner verbroken zou kunnen worden? zouden vele NL'ers dan ook niet hetzelfde angstzweet uitbreken?
    7 december 2023 22:25
    Records zijn er om gebroken te worden. De kans dat er ooit iemand is die het record van 35 gaat halen is denk ik sowieso erg laag. Pogi wellicht? Al acht de kans ook weer niet groot dat hij tot zijn 35e jaar blijft fietsen.
    8 december 2023 10:20
    Pogacar zit momenteel, in wat waarschijnlijk de beste jaren uit zijn carrière zijn, aan 11 ritten uit 4 deelnames. Hoe gek het ook klinkt, dat is een te laag rendement om in de buurt te komen van het record. Je moet echt een paar keer 5/6/7 ritten winnen in 1 Tour om er te geraken.

    Buiten de heel minieme kans voor Cavendish is er niemand die het de komende jaren lukt. Het is wachten op nog is de perfecte omstandigheden: een jonge fenomenale spurter, die jaren aan de top staat, een goede ploeg met trein heeft en af en toe wat meeval in zijn carriere dat er geen nieuw supertalent opduikt.