Bauke Mollema vindt Giro-start in Hongarije storend: “Blij als we in Italië zijn”

vrijdag 6 mei 2022 om 12:30
Bauke Mollema vindt Giro-start in Hongarije storend: “Blij als we in Italië zijn”

foto: Cor Vos

Interview

Bauke Mollema kijkt uit naar de start van de Giro d’Italia, maar heel veel zin in de Grande Partenza heeft hij dan weer niet. Die is dit jaar in de hoofdstad van Hongarije, Boedapest. Voor de 35-jarige Nederlander van Trek-Segafredo is het allemaal niet zo nodig. Op de persconferentie noemt hij het woensdagmiddag een pain in the ass.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Mollema weet niet helemaal hoe hij ervoor staat. Hij kampt namelijk nog met de naweeën van zijn valpartij in Luik-Bastenaken-Luik, waarbij ook Julian Alaphilippe betrokken was. “Ik ben niet meer de jongste”, lacht hij. “De laatste twee weken voelde ik me een beetje stijf als een oude man. Mijn rug deed best zeer, maar er waren ook problemen met mijn ribben en knie. Niet perfect, maar ik heb mijn geplande trainingen zo goed als allemaal kunnen afwerken. Wel heb ik iets meer rust gebouwd. Nu zijn we hier en is het afwachten hoe mijn vorm is.”

“Ik heb de komende dagen nog wat afspraken bij de osteopaat”, gaat hij verder. “Maar ik verwacht dat het oké is als we starten en dat het beter wordt naarmate de drie weken die voor ons liggen. Ik heb mijn duurtrainingen en ook intensiteit kunnen doen. Ik heb vertrouwen dat mijn conditie tot aan Luik in orde was. Maar mijn waardes waren vorige week op training nog steeds goed, ondanks een wat minder gevoel. De conditie is er nog, denk ik. Nu hoop ik dat ik in de positie kan komen om een rit te winnen.”

Mollema won vorig jaar nog een rit in de Tour – foto: Cor Vos

Rittenkaper
Dat doet de voormalig ritwinnaar in de Tour de France en de Vuelta a España overigens met plezier. “Dat zeker! Meegaan in de vlucht is minder stressvol dan het rijden voor een klassement. Ik kijk daarnaar uit. Ik ben er ook klaar voor, al is het nog even afwachten hoe de benen zijn. Maar het is nog te vroeg om te zeggen welke ritten geschikt zijn voor vluchters. Of het bergklassement een doel is? Nee, zeker niet. Als je een aantal dagen meezit en veel punten sprokkelt, dan pas kom je in de mix. Dus nee, dat is totaal geen doel.”

Trek-Segafredo staat in ieder geval met een sterke ploeg aan de start. Naast Mollema zijn ook klimmers Giulio Ciccone, Mattias Skjelmose en Juan Pedro López van de partij. Die laatste werd in de laatste Vuelta overigens dertiende in het eindklassement. “Ciccone gaat voor een goed klassement. Vorig jaar stond hij ook hoog op een paar dagen van het einde, tot hij uitviel. Dat kan hij nu weer. In de toekomst kan ook Skjelmose meedoen voor een top-10 of zelfs hoger. Nu maakt hij zijn debuut, dus is het afwachten hoe hij reageert op drie weken koers.”

Verplaatsing van Hongarije naar Italië
De Grande Partenza is dit jaar dus in Hongarije, maar daar vindt Mollema wat van. “Ik heb nu nog niet echt een Giro-gevoel. Ik ben er ook pas een dag. Na de teampresentatie later vandaag verwacht ik wat meer feeling te hebben. Tijdens een rondje losrijden hier kwamen we niet veel wielrenners tegen. Ik voelde me niet heel veilig hier tussen het verkeer.”

“Deze hele trip is een pain in the ass, ik vind het best storend dat we niet in Italië starten en al na drie dagen moeten vliegen. De rustdag is ook niet een echte rustdag, omdat je dus moet reizen. Zondagavond vliegen was fijner geweest, maar dat doen we pas maandagochtend. Ik ben blij als we in Italië zijn.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

Ronellenfitsch 4 mei 2022 om 16:06

Vond hij dat ook van Groningen destijds?

bswinkelss 4 mei 2022 om 16:11

Daar gaat het niet om natuurlijk. Een start van een grote ronde in het buitenland is natuurlijk per definitie absurd. Het gaat natuurlijk alleen maar om commercieel belang.

Ronellenfitsch 4 mei 2022 om 16:34

Voor de goede orde, ik waardeer het wel dat Bauke open z’n persoonlijke mening geeft en niet alleen maar voorgekauwde veilige statements uit

zacht 4 mei 2022 om 17:05

Met bsswinkelss. Een uitstapje net over de grens in de bergen is één ding, maar een start in Nederland, Ierland, Duitsland of Hongarije is waanzin.

Koers 4 mei 2022 om 17:47

Ik hou wel van het 3 dagen elders starten. Wel vraag ik mij af hoe die opbrengsten daarvan nou verdeelt worden, ploegen hebben vaak veel extra kosten. Het moet niet zo’n geintje zijn dat de organisatie op deze wijze een boel extra geld pakt, en dat de ploegen daar de dupe van zijn, maar wel moeten. Al geloof ik best dat mensen in Hongarije een beetje meer koers gaan kijken.

Gr.R. 4 mei 2022 om 19:49

Toen zaten ze bij de eerste verplaatsing/rustdag al in Straatsburg. Dan ben je al bijna in Italië

mocca 5 mei 2022 om 11:44

@bswinkelss
zonder commercie geen geld voor de organisatie teams etc. Dus geen koers voor ons.

Dikke Kleuter 5 mei 2022 om 13:09

Ik ga volledig mee met de stelling van bswinkelss,

Als je als land zelf al alles te bieden hebt (vlak terrein, heuvels, bergen, kuststrook voor waaieretappes, ruig terrein a la kinderkopjes, en een grote oppervlakte zodat etappes mooi verspreid over het land kunnen plaatsvinden) dan is het waanzin om er ook andere landen bij te betrekken. Voor zowel Frankrijk, Spanje als Italië geldt dat ze op alle fronten wat te bieden hebben. Dat er toch nog etappes in andere landen worden afgelegd heeft voor de volle honderd procent met commercie – het keiharde geld – te maken. De renners zijn intussen de dupe want die moeten ook nog flinke stukken reizen.

Mollema heef m.a.w. helemaal gelijk. Waanzin om in Hongarije te rijden. Toegevoegde waarde is nul-komma-nul.

Comments 4 mei 2022 om 16:09

Nou Bauke… n beetje flink zijn hoor!

bellevue 4 mei 2022 om 16:10

beter boycot opzetten in de rennersbond om niet te starten

kijk dan doe je er echt wat aan

nu sus je vooral je eigen geweten Bauke

Burn 4 mei 2022 om 16:21

Hij krijgt toch gewoon de vraag wat hij ervan vindt? Dan moet hij die vraag niet beantwoorden, maar een boycot opzetten?

Het wielrennen leeft ook niet in Hongarije en ik kan me voorstellen dat hij nog geen Giro gevoel heeft.

Txirrindularitza 4 mei 2022 om 16:40

-edit-

Snap hem helemaal en het is goed dat hij het zegt.

Roosje 4 mei 2022 om 16:46

Ik had de formulering al aangepast voor ik jouw commentaar las…..-)

Txirrindularitza 4 mei 2022 om 16:51

D’accord, en helemaal eens! :-)

Roosje 4 mei 2022 om 16:45

Laat Bauke gewoon een oprecht antwoord geven op een aan hem gestelde vraag. Het lijkt mij dat hij hierover prima zijn eigen mening mag en kan geven.

Kartouche 4 mei 2022 om 18:32

Helemaal mee eens. Bauke is gewoon zichzelf en heeft gelukkig een mening.

Jean Dumas 4 mei 2022 om 17:01

Bauke is een beetje sacherijnig.

Polleke 4 mei 2022 om 17:12

Is ook absurd, alle ploegen verplichten om met dubbele bezetting qua vervoer en personeel uit te pakken…de wielersport zou bij uitstek en per defenitie ecologie moeten uitdragen maar dit jaar alleen al 3 van deze buitenlandse starts… gelukkig zijn er green zones ingericht om ons geweten een beetje te sussen…

Michelangelo 4 mei 2022 om 19:30

Klopt, logistiek is dit een uitdaging voor de ploegen. 1 bus met spullen naar Hongarije, de andere vast naar Sicilie.

Als ze nou van Hongarije door zouden steken naar Noord Italie zou het beter te doen zijn. Maar dit is eigenlijk gewoon zot.

mocca 5 mei 2022 om 11:49

Budapest sicilie is 2 uur vliegen.
Vanuit Turijn is het 1 uur en 55 minuten vliegen. Dus het is maar hoe je het bekijkt.
Zulke lange verplaatsingen zie je wel vaker in grote rondes (en dan verplaatsen ze geeneens buiten de landsgrenzen)

Michelangelo 5 mei 2022 om 15:13

Verplaatsing voor de renners is het probleem niet. Het is de verplaatsing van alle materialen, de auto’s, bussen, vrachtwagens, (tijdrit)fietsen, etc.

Erik de Vlaming 4 mei 2022 om 17:27

Absurd dat de giro start in een land waar een verboden homowet in de maak is. Boycotten dat land.

Het leuke is dan wel weer dat de roze trui te zien is in Hongarije!

Koers 4 mei 2022 om 17:59

Stiekem ziet men gewoon graag mannen in strakke pakjes. Nog wat stiekems en geniaal: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5200448/europarlementarier-hongarije-seksfeest-homorechten-brussel-szajer

Ik weet niet hoelang Hongarije die kant op wil, maar kan me voorstellen dat de start al veel eerder is afgesproken.

Edit: ik zat even te kijken, maar Italië is een van de weinige eu landen waar homo's niet kunnen trouwen. De kerk is daar natuurlijk vrij sterk met het Vaticaan middenin. MSR, Lombardije en Strade zijn ook altijd op zaterdag bijvoorbeeld.

Erik de Vlaming 4 mei 2022 om 18:25

Inderdaad mee eens die Italiaan zijn ook nog aardig conservatief. Ik ken ook zo snel geen wielrenner die uit de kast is gekomen wat op een peloton van 190 mannen statistisch gezien natuurlijk vreemd is.

Kopinkas 4 mei 2022 om 18:34

Vorig jaar had je een Belgische veldrijder bij de beloften die zich geout heeft.
Zeker in het veldrijden met een conservatief, brallend en bij momenten biergooiend publiek een moedige statement (al werd er toen sowieso nog zonder publiek gereden).

Edit: vind zelfs een Wielerflits artikel hierover terug!
https://www.wielerflits.nl/nieuws/veldrijder-justin-laevens-komt-uit-de-kast-hoop-een-voorbeeld-te-zijn/

Franco Ballerini 4 mei 2022 om 18:54

Al dat genderonzekerheid en homo gedoe. Krijgen we dat hier ook al? Natuurlijk, ik begrijp dat er weeffoutjes zijn, maar het lijkt onderhand wel alsof het de norm is.

Bikeage 4 mei 2022 om 19:06

Arme Franco voelt zich helemaal niet meer thuis in zijn heteroseksuele wereld. Sterkte hoor!

Franco Ballerini 4 mei 2022 om 19:24

Ach, met die arme Franco valt het wel mee, maar bedankt voor je medeleven. Gelukkig getrouwd met een zeer vrouwelijke vrouw met een mooi figuurtje. Fraaie fragiele handjes en voetjes. Slank. Onbehaard. En een mooi dienend karakter. Nee, je hoort mij niet klagen.

Koers 4 mei 2022 om 19:29

@franco, ach weeffoutjes en norm. Als je de norm volgt heet je Mohammed, praat je Chinees en volg je voetbal. De een houdt van koers de ander van volleybal, de een van rock, de ander van country, de een van mannen de ander van vrouwen. Volgens mij gaat het er in het leven om om lekker te doen wat je wilt (zonder daar een ander bij lastig te vallen). En als iemand dan Franco Ballerini wil zijn, dan moeten we daar niet te moeilijk over doen.
Getrouwd zijn is natuurlijk ook niet natuurlijk.

Kopinkas 4 mei 2022 om 18:32

Lijkt me toch dat hij het vooral over het zinloze heeft van starten in een land zonder écht diepgewortelde wielercultuur, gekoppeld aan een verre verplaatsing, en minder over het Orban-regime. Ik kan me hoe dan ook op alle punten, ook de mogelijk impliciete – helemaal vinden in Baukes gevoel. ’t Is sowieso mooi dat alvast één renner de kop niet in de grond steekt, en dat het dan net de Mol is ;-)

peervaneynthoven 4 mei 2022 om 18:35

@Erik de Vlaming.Verboden homowet?Welke wet is dat?,want je schijnt goed geïnformeerd.En wat @Koers zegt,beter Italië boycotten?Overigens kunnen homo's hier in Hongarije vrij en zonder gweld op straat rondlopen (Budapest).Dat kan je van Amsterdam niet zeggen,uitschelden,geweld,bedreigingen.Hoe zou dat nu komen?Homo's in Amsterdam passen hun gedrag aan!Daarom boycot de start van de Vuelta in Nederland wegens haat en geweld tegen homo's of toch niet @Eric?

Erik de Vlaming 4 mei 2022 om 18:56

Het is een omstreden wet en niet verboden! Dus lekker gaan met die banaan in Hongarije

Gr.R. 4 mei 2022 om 19:54

Probeer eens een Pride te organiseren daar, Peer.

Lennimator 4 mei 2022 om 23:50

Bauke heeft gewoon geen zin in die transfer naar Sicilië, klaar.

Ze hadden ook gewoon via Oostenrijk naar Italia kunnen gaan…

Persoonlijk hoop ik nog steeds op een start in Praag.

Kopinkas 4 mei 2022 om 23:59

Volgend jaar start in Ljubljana natuurlijk, met Pog en Rog erbij.
Speciaal voor Mohoric een daalproloog (zoals in 1987).
Slovenia, 12 points…
En dan in razende vaart via de Karst naar Triëste.

mocca 5 mei 2022 om 11:50

verplaatsing van Oostenrijk naar Sicilie is net zo lang als vanuit budapest.

Jacob Lohof 5 mei 2022 om 09:04

Prachtig echte Groningse reactie , kort en bondig en gewoon verder gaan

Spurter 5 mei 2022 om 14:32

Wat een gezeur van Mauwke Bolleman. Dat ‘ie gewoon gaat fietsen.

Verder hoop ik dat de wielerwereld verlost blijft van woke geneuzel.

Verweggistan 5 mei 2022 om 14:51

Ze hadden prima van Hongarije naar Italie kunnen fietsen, zover is dat nu ook weer niet. Maar blijkbaar moeten de renners naar Sicilië.

Kopinkas 5 mei 2022 om 15:02

Tja, Sicilië, behoorlijk dement idee.
Krijg ik plots zin om nog eens naar Cecil B Demented te kijken (’t is weer eens wat anders dan de Vierdaagse van Duinkerke of kijken hoe verf droogt).

De maffia zal er wel iets mee te maken hebben. Anders mag Nibali wel fluiten naar z’n pensioenfonds bij de Cosa Nostra.

Of ben ik nu zelf aan het dementeren?
Schrijf het maar toe aan Pre-Giro Tension.
Krijg ik weer zin om naar Pre-Millenium Tension van Tricky te gaan luisteren (’t Is weer eens wat anders dan de Vierdaagse van Duinkerke, of kijken hoe de Belgische grondwaterspiegel verder zakt)

Maenhout 8 mei 2022 om 12:13

Precies dat. Door het vervolg in Sicilië is de verplaatsing zo lang. Dat was ook geweest als ze bijvoorbeeld in Genua waren gestart.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair