Astana-renner Hugo Houle: “Tests wijzen uit dat ik geen corona had”
foto: Cor Vos
maandag 24 augustus 2020 om 11:00

Astana-renner Hugo Houle: “Tests wijzen uit dat ik geen corona had”

Goed nieuws voor Hugo Houle. De Canadees van Astana laat via zijn social media weten dat hij sinds zijn positieve coronatest, waardoor hij onder meer de Ronde van Lombardije miste, twee keer negatief testte.

Houle is blij met zijn twee negatieve tests. “Naast deze tests hebben we ook andere onderzoeken gedaan, die bevestigden dat ik het coronavirus helemaal niet heb gehad. Ik ben blij dat ik nu weer kan koersen en ik kijk uit naar de komende wedstrijden.”

Donderdag werd bekend dat de Canadese renner een week eerder positief had getest op corona. Hij had evenwel geen symptomen van het virus. Door zijn positieve test moest de Astana-renner in quarantaine en miste zo de Ronde van Lombardije en de Giro dell’Emilia.

RIDE Magazine
47 Reacties
Sorteer op:
24 augustus 2020 11:06
Het aantal false positives is toch wel zorgwekkend en gaat nog voor een hoop gedoe zorgen in de Tour.
    24 augustus 2020 11:16
    Dit lijkt mij vrij makkelijk op te lossen door de renners na een positieve test gelijk nog 2x te laten testen. 12 uur wachten op de uitslag en klaar is kees. Moet te doen zijn voor de start van de volgende etappe.
    24 augustus 2020 11:19
    Volgens mij is er ook een dergelijk protocol bij een positieve test. Daarna wordt er altijd nog een tweede test afgenomen.
    24 augustus 2020 12:07
    Klopt, daardoor is de kan op vals positief 1,7% van 1,7%.
    Overigens is de bewering ‘tests hebben uitgewezen dat ik helemaal geen COVID-19 heb gehad’ vreemd, omdat dit via een antistoffen test gaat en daar is het nu enkele weken te vroeg voor.
24 augustus 2020 11:06
Wordt nog leuk in de Tour dit. Een team wordt uit de Tour gehaald vanwege 2 positieve testen, en 2 dagen later blijkt dat het beide vals positieve testen waren...Oops...
    24 augustus 2020 11:21
    Dit beleid kan nog wel gaan leiden tot een aantal leuke rechtszaken en schadeclaims inderdaad.
    24 augustus 2020 11:41
    Nee hoor, gewoon een duidelijke communicatie vanuit de organisatie dat deze het recht behoud om op basis van, zelfs mogelijk niet 100% afgedekte, tests ploegen huiswaarts te sturen volstaat. Met uiteraard de vrije keuze er bij om dan maar niet aan te treden.

    Uiteindelijk zitten ze allemaal in hetzelfde bootje, en dan nu het woord aan de Fransparanooien.
24 augustus 2020 11:15
De tests zijn behoorlijk onbetrouwbaar. Dat is op zich wel bekend. Men roeit met de riemen die men heeft. Rare tijden.
24 augustus 2020 11:17
Een paar vals-positieven op honderden testen die wel gewoon kloppen. Volgens mij is deze test prima betrouwbaar, een foutmarge van een paar tienden procent is helemaal met snelle tests nauwelijks te vermijden.
    24 augustus 2020 11:37
    Maar hoe weet je of het zo'n klein percentage is dat vals positief/negatief is?
    De gewone sterveling gaat na een positieve test gewoon in quarantaine en doet niet nog eens een reeks testen, die kun je niet automatisch rekenen als betrouwbaar positief. We zien amper steiging in het aantal ziekenhuis opnames terwijl er door het vele testen wel veel positieve testen zijn. Dit is gedeeltelijk te verklaren doordat meer jongeren positief testen en de behandelmethode beter wordt, maar opvallend is het wel.
    24 augustus 2020 11:45
    Ik heb het puur over wielrennen. Er zijn al honderden, zo niet duizenden tests afgenomen bij wielrenners en crew, en de vals positieven zijn op 1 hand te tellen. Valt volgens mij allemaal wel mee.

    Die ziekenhuis cijfers komt misschien nog wel vooral doordat er in maart/april misschien wel 10x zoveel mensen besmet waren als de cijfers aan gaven. Dat is nu absoluut niet zo.
24 augustus 2020 11:20
Zelfde verhaal als met Stan Godrie en Inge Van Der Heijden. Hoelang gaan mensen nog blijven ontkennen dat de wielerwereld compleet aan het doorslaan is en een waardeloos beleid voert. Eigenlijk voert de hele maatschappij een waardeloos beleid.

De PCR test is ontwikkeld om zieke mensen te testen op de aanwezigheid van een specifiek virus RNA. Om te beginnen zegt dit zelfs nog niet of het aangetroffen deel überhaupt besmettelijk is en ten tweede is de specificiteit van de test erbarmelijk laag.

Het zou veel beter zijn om enkel renners met symptomen te testen en voor de rest lekker te koersen, anders gaan we problemen krijgen enkele dagen voor de Tour. Het feit dat renners die zelf een negatieve PCR test afleggen, maar wel samen getraind hebben met een positieve, zoals Moscon bij Basso, ook geweerd worden dat slaat nergens op.
    24 augustus 2020 12:24
    Zo is het!
    24 augustus 2020 14:07
    Onzin.
    Het virus kan ongeveer een week zonder symptomen in het lichaam zitten.
    Als de sport zou toestaan dat renners en crew zich een week lang door het peloton mogen bewegen en dan pas bij de eerste serieuze klachten een keer testen zit binnen de kortste keren het hele peloton in quarantaine en is het seizoen weer klaar.

    Dit is wat het is, en Hugo Houle heeft 2 ritjes gemist. Jammer voor Hugo, morgen weer een koers. Dat lijkt me beter dan morgen nergens meer koers.
24 augustus 2020 11:21
En dit is nummer zoveel. Stop al die testen bij coureurs a.u.b.! Onschuldige renners worden aan de kant gehouden. Het gaat nergens meer over. Het wielrennen wordt stuk gemaakt.

Ik weet: ik kan pek en veren verwachten n.a.v. deze opmerking. Maar ik heb net als een ander recht op een mening, ook als die nogal uitgesproken is.
    24 augustus 2020 11:27
    Beter een enkele renner onterecht uitsluiten dan een corona uitbraak in het peloton, je wil toch ook komende maanden koers kunnen kijken?
    24 augustus 2020 11:34
    Ook als die enkele renner straks Dumoulin blijkt die in het geel rondrijdt? Ik denk dat je dan heel snel terugkomt op je uitspraak. De Tour laat ik overigens aan mij voorbijgaan. Ik heb er volstrekt geen vertrouwen in dat de testuitslagen betrouwbaar gaan zijn.
    24 augustus 2020 11:48
    Nummer zoveel? Hoeveel vals-positieven zijn er dan al geweest volgens jou in het wielrennen?
    24 augustus 2020 12:01
    Je behoort tot de mensen die alles onder de mantel der liefde bedekt, Merlinappa. Wat dit aangaat ben ik jouw antagonist. Ik ga je verder niet tegemoetkomen door een lijst met namen aan te voeren. Ik zou zeggen, gebruik de Google zoekmachine en zoek op "onterecht positief geteste mensen" of iets dergelijks.
    24 augustus 2020 12:19
    Jij laat de tour aan je voorbijgaan? Okeeeeeee. Ook niet stiekem de uitslagen op wielerflits lezen dan he
    24 augustus 2020 12:27
    Zeker, de uitslagen lezen. Maar ook de reacties hier lezen nadat weer eens een renner positief is getest of een compleet team ten onrechte naar huis wordt gestuurd. Maar ik houd er nu eventjes over op. Ik ga ontzettend duimen dat straks niets blijkt te kloppen van wat ik hier schrijf. Dat ik vooral ongelijk mag krijgen. Lang leve de Tour!
    24 augustus 2020 12:27
    Je kunt onschuldig zijn en toch Covid hebben. Lijkt me dat je dan niet mee mag koersen.
    24 augustus 2020 12:37
    Nee hoor, ik kijk puur naar cijfers. Er zijn honderden, zo niet duizenden testen geweest binnen de wielerwereld en de ogenschijnlijk vals-positieven zijn op 1 hand te tellen. Volgens mij overdrijf jij een beetje.
24 augustus 2020 11:26
Zo gek was die reactie van Dillier laatst nog niet. Ook al werd ie her en der voor rotte vis uitgemaakt omdat ie een positieve test tegen sprak. Eigenlijk wel goed dat er nu meer van dit soort gevallen doorkomen, dan kan een Tour (en straks Giro en Vuelta) daar ook op anticiperen.
24 augustus 2020 11:39
In diezelfde optiek kunnen dus ook negatieve tests eigenlijk positief zijn.....
    24 augustus 2020 11:44
    Dat lijkt me zelfs logischer. Dat iemand die corona heeft negatief test vind ik makkelijk te begrijpen: als de test niet goed is afgenomen, bijvoorbeeld als je niet diep genoeg in de neus gaat met het wattenstaafje, zit er wellicht te weinig virus op het staal om positief te testen. Hoe je vals positief kan testen, gaat m'n verstand dan weer te boven.
    24 augustus 2020 11:46
    Dat kan zeker, maar die 2 uitslagen zijn niet verbonden met elkaar.
    In het algemeen zal je bij bijna elke medische test (los van corona, ik weet het niet voor PCR) meer vals positieven hebben dan vals negatieven.
    Eenmaal gemakkelijker om eens iets te zien, dat er niet is, dan blind zijn voor iets dat er wel is.
    24 augustus 2020 11:48
    Ja laten we als huis tuin en keuken dokter snel allerlei conclusies trekken die compleet nergens op gebaseerd zijn.
24 augustus 2020 12:13
Vals positief is best mogelijk. Het gaat dan in de meeste gevallen om andere virussen, met de grootste kant op andere coronavirussen.
24 augustus 2020 12:21
Ik ben vals positief, want:
- ik voel mij niet ziek
- de test drie dagen later was negatief
- ik heb al Covid gehad
Lekker ruis creëren, maar de sporters leveren met deze ‘argumenten’ steevast geen bewijs dat de positieve test foutief is. Dat de PCR test inderdaad niet 100,0% waterdicht is (dubbelcontrole zit op 99,97% correct aantonen DNA virus) staat daar los van.
    24 augustus 2020 12:36
    Beetje een Pavlov-reactie bij wielrenners ;)
    24 augustus 2020 12:37
    Misschien de tekst nog een keer lezen. Houle geeft juist aan dat uit andere tests (neem aan bloedonderzoek naar antistoffen) blijkt dat ie helemaal geen corona gehad heeft.
    24 augustus 2020 12:44
    Een weekje na een eventuele besmetting vind je in je bloed nog geen anti-stoffen... daar moet je 3-4 weken voor tellen. Je tip >lezen< kan ik jou van harte aanbevelen ChefSpijker.
    24 augustus 2020 12:44
    Het is ook goed mogelijk dat zij die een soort van natuurlijke afweer genieten slechts een zeer korte periode positief kunnen testen. Het virus komt aan en wordt meteen buitengewipt.
    24 augustus 2020 13:39
    Panache >>> Dus je krijgt pas antistoffen nadat je alweer genezen bent? Dat klinkt inderdaad heel logisch.

    Even je advies opgevolgd: Onderstaand onderzoek geeft aan dat het afweersysteem ongeveer 10 dagen na de besmetting IgM antistoffen gaat aanmaken en dat de IgG antistoffen na 14 dagen opkomen.

    Dus die 3/4 weken is een beetje ruim bemeten. En Houle is begin augustus al positief getest na de Ronde van Polen.
    24 augustus 2020 15:20
    Hier staat de tabel: https://i.shgcdn.com/bb4ec4b4-f22a-4d98-9eb5-49877ade334c/-/format/auto/-/preview/3000x3000/-/quality/lighter/
    Tel daar 2-3 dagen bij op voor de antistoffentest zelf. Voor een 'zeker' resultaat (of je de ziekte hebt doorgemaakt) dien je een maandje te pakken. https://www.elisagenie.com/antibody-seroconversion-response-in-covid19
24 augustus 2020 12:51
Het gaat hier niet om "beter een renner teveel uit te sluiten door een vals-positieve test....".
Niet alleen in sportmiddens, maar gewoon ook in de maatschappij, blijken de vals positieve (en jammer genoeg ook vals-negatieve) tests steeds vaker voor te komen. Dit is niet langer houdbaar, en zorgt er nu voor dat sporters uitgesloten worden, dat burgers niet aan het werk kunnen enz. Daarenboven moeten personen uit de entourage dan ook (soms nodeloos) in quarantaine.
Ik vrees ook het ergste voor de komende Tour. Ploegartsen zullen zo nog meer de neiging hebben om positieve tests achter te houden. Als het om vals positieve tests gaat, kan dit nog goed uitdraaien. Blijken sommige tests toch correct te zijn, dan riskeren heel wat renners en personeelsleden uit een ploeg besmet te worden als de positieve tests achtergehouden worden.
    24 augustus 2020 13:09
    Wat ben jij slecht geïnformeerd, te veel om op te noemen. Ik pik er eentje uit "ploegartsen zullen zo nog meer de neiging hebben om positieve tests achter te houden".
    24 augustus 2020 14:29
    Ook dit is flauwekul.
    Het aantal false-positives is totaal geen probleem op schaal van de maatschappij. Je zou eens elke losse positieve test moeten gaan becommentariëren in een nieuwsbericht. Dan heb je een drukke dag.
    Iemand die 2 weken niet mag werken is gewoon blij dat hij/zij het toch niet had, net als Hugo Houle trouwens (zie zijn eigen Insta berichtje).
    Het is alleen een nieuwtje, omdat het bijna niet gebeurt.

    Een keer extra testen na 5-7 dagen bij 0 symptomen zou nog wat kunnen helpen voor de gewone werknemer, die niet kan thuiswerken. Maar de wereld vergaat niet.

    En voor de rest is het gewoon hopen dat de smaakmakers in de tour niet besmet raken en we een toffe koers krijgen.
24 augustus 2020 13:42
Aangenomen dat vrijwel niemand de ziekte heeft in het peloton, is zelfs na een positieve test de kans dat die persoon het heeft kleiner dan dat ie het niet heeft (simpele rekensom).

En omdat de maatregelen zo streng zijn is de kans op besmetting erg klein, als je het hebt.

Vandaar ben ik TEGEN testen op Covid-19 tijdens de TdF op alle renners, maar alleen op renners met symptomen.
    24 augustus 2020 15:01
    Helaas is die bubbel niet zo waterdicht dat je dat kan doen.

    Er blijven altijd toeleveranciers, toeschouwers, pers, lokale officials, seingevers, ambulancepersoneel, etc, etc, die iets kunnen overbrengen. En ook de mensen in de bubbel zullen toch af en toe in situaties komen waar ze niet alles kunnen controleren of even afgeleid zijn of domme dingen doen. Het is gewoon een buitensport die de wereld over trekt. Er wordt gereisd, getankt, gegeten, en af en toe vast ook familie en bekenden gezien.

    Je kunt niet pas testen als ze een week lang de bubbel hebben kunnen besmetten en dan symptomen krijgen.
    En wacht je dan weer tot die mogelijk besmette mensen eindelijk symptomen krijgen? Zelfs als je dan wel direct iedereen test ben je dan natuurlijk dik te laat en krijg je als organisatie echt een dikke onvoldoende.
    24 augustus 2020 15:07
    Zou je die simpele rekensom voor mij kunnen maken?
24 augustus 2020 13:48
Tja dit zijn nou eenmaal de afspraken en de renners weten dit. Je mag het stom vinden maar het is dit of geen Tour.
24 augustus 2020 13:49
@Panache

En zoals steeds een domme oneliner als reactie, zonder enige inhoud, laat staan ook maar een argument pro of contra. Begrijpend lezen, daarna nadenken, daarna je gedachten ordenen, daarna gestructureerd een aantal argumenten aanhalen, liefst in een begrijpelijke stijl. Misschien moet je hiervoor eens een cursus volgen. Of eerst de lagere school afmaken.
    24 augustus 2020 14:20
    Om toegang te krijgen tot de bubbel wordt je 2x getest. De kans op tweemaal vals positief is nihil. De Tour start vervolgens met een bubbel van circa 650 personen die allemaal coronavrij zijn. Op de eerste rustdag en op de tweede rustdag volgt nog een test.
    Jij schreef “ploegartsen zullen zo nog meer de neiging hebben om positieve tests achter te houden”. Nou deze ploegartsen worden ten eerste zelf ook getest als onderdeel van de bubbel en zij hebben daarnaast geen enkele controle/macht over deze uitslagen. Ploegartsen kunnen geen positieve testen achter houden.
    Voila, deze domme oneliner cursus volgende Hollandse diknek heeft je een uitgebreider antwoord gestuurd. Er staan nog twee onjuistheden in je 'betoog' maar die mag je er zelf uitvissen.
    24 augustus 2020 17:13
    En dan blijft het stil... User5697 exit.
24 augustus 2020 16:28
Toch alweer geestig om al die wetenschappelijk onderbouwde reacties te lezen. Maar toch ook positief dat de inzichten al geëvolueerd zijn intussen. Zo merk ik dat er niet meer wordt gesproken over groepsimmuniteit. Al een geluk want met een goeie 5% immuniteiten op vandaag na 7 maanden, duurt het anders nog bijna 10j. We zullen dus maar hopen op een vaccin.

Reacties zijn gesloten.