Alaphilippe slaat dubbelslag op El Tambo in Colombia Oro y Paz

Door Youri IJnsen, vrijdag 9 februari 2018 om 19:20

foto: Maximiliano Blanco

De vierde etappe in de Colombia Oro y Paz 2018 is bijgeschreven op het palmares van Julian Alaphilippe. Op de rampas van de slotklim El Tambo liet hij de Colombianen achter zich. Op enkele meters afstand finishten Sergio Luis Henao en Nairo Quintana als tweede en derde. Alaphilippe lost ploeggenoot Fernando Gaviria af als leider in deze koers. Jetse Bol eindigde op een kleine minuut als 38ste.


Kopgroep met twintig renners
Vooraf stond welhaast vast dat Gaviria zijn leiderstrui zou kwijtspelen met aankomst bergop. Desalniettemin trok het supertalent frivool ten aanval. Hij kreeg maar liefst negentien renners met zich mee, waaronder ploeggenoten Álvaro José Hodeg en Iljo Keisse. Onderweg sprokkelden de drie renners van Quick-Step Floors de meeste punten weg op de bergjes en tijdens de tussensprints. In de slotfase demarreerde de klassementsleider nog samen met Nicolas Paredes (Medellin-Inder), maar zij waren als een vogel voor de kat. Vlak voor de voet van de slotklim smolt alles terug samen.

Quick-Step Floors heerst
Op El Tambo bleef er al snel een elitegroep over. De eerste serieuze aanval volgde op twee kilometer voor het einde, toen oudgediende Oscár Sevilla de knuppel in het hoenderhok smeet. Op een groot verzet poogde hij weg te deemsteren, maar de jonge honden volgden in zijn kielzog. Daniel Felipe Martínez (EF Education First-Drapac) was de volgende die het probeerde, met Ecuadoraans kampioen Jhonatan Narvaez (Quick-Step Floors) in zijn wiel. Ook zij kwamen niet weg, waarna Sky het tempo onderhield. Colombiaans kampioen Henao moest het vervolgens afronden, maar hij was niet opgewassen tegen de versnelling van Alaphilippe. Daardoor boekte Quick-Step Floors haar vierde zege op evenzoveel etappes.

26 Reacties

HoofdIsVrij 9 februari 2018 om 19:24

Volgende voor Quickstep. Machtige sprint hoor.

WCEendT 9 februari 2018 om 19:27

Fransman die het feestje van de Colombianen even komt verstoren, prachtig!

Chaba 9 februari 2018 om 19:42

Tja pure puncher, zoveel power die gast.

gavirialaphilippe 9 februari 2018 om 19:48

Hopelijk een keer geen pech en dan gaat het een mooi seizoen worden :)

Wildebert 9 februari 2018 om 19:54

Respect voor Philippe! Maar ben ik nou de enige die een beetje erg heel veul last heeft van de Abn Amro reclame over deze site? Jemig de pemig!

fringale 9 februari 2018 om 20:04

snotpiek J. Narvaez mooi vijfde in het zog van Uran…goudkuikentje ?

Koen Middendorp 9 februari 2018 om 20:27

@fringale
En wat te denken van Sosa? De volgende diamant uit de Colombiaanse goudmijn!

miguelon 9 februari 2018 om 20:28

Ow, ow,ow, hier zomaar tegen die gemotiveerde Colombianen, gaat die een seizoen rijden!!!

Etika 9 februari 2018 om 20:29

Alaphilippe, pure klasse. Hij doet me denken aan Frank VDB in 1999. Dan spreek ik enkel over de stijl en de klasse die er afdruipt. Hij blinkt in zijn vel !

marehoek 9 februari 2018 om 20:46

Fransman vloert alle Colombiaanse “idolen” , wat een mokerslag.

Lalsacien 9 februari 2018 om 20:53

Is het nu geen klein koersje in Frankrijk wint er toch weer een Fransman…
Op het filmpje leek er toch genoeg tijdsverschil te zijn tussen nummer 3 en 4 om dat in seconden uit te drukken.

Tuubke 9 februari 2018 om 21:06

De eerste tien in dezelfde tijd? Dat is echt een lachertje. Het waren minstens drie groepjes met meerdere seconden ertussen.

Leukefans 9 februari 2018 om 21:07

“Op een groot verzet poogde hij weg te deemsteren”. Betekent wegdeemsteren iets anders in Nederland dan in België? Anders toch echt niet het correcte gebruik.

McMulenga 9 februari 2018 om 21:12

Ja allemaal z.t. slaat nergens op toch?

reusjen 9 februari 2018 om 21:13

@Leukefans
Het is een vlaams woord. Wordt in Nederland niet gebruikt.

xistnc 9 februari 2018 om 21:35

Wegdeemsteren betekent volgens mij zoiets als ‘verpieteren’.

Geflitst 9 februari 2018 om 21:42

Uitslag is aangepast, genereus om Henao en Quinta in dezelfde tijd als Alaphilippe te zetten.

Gabriel Melching 9 februari 2018 om 21:45

Is niet genereus, klopt gewoon. Had Alaphilippe maar niet zo vroeg zn handen in de lucht moeten steken.

WCEendT 9 februari 2018 om 23:28

Ze kwamen gewoon in dezelfde seconden binnen, misschien als hij niet zo (begrijpelijk) druk was met juichen dat het één secondje verschil was.

DerEffe 10 februari 2018 om 00:08

Fenomenale renner.

Ivanoviclover 10 februari 2018 om 00:29

Ik hoop op een topseizoen voor deze Franse speelvogel. Wel een aparte uitslag, haha. Al die Escobarios.

Romāns Vainšteins 10 februari 2018 om 00:36

Knap! Mooie renner.

WCEendT 10 februari 2018 om 01:39

@RV
Bedoel je niet '!!!!!!!!!!!!!'

Schollekop 10 februari 2018 om 08:20

Op z’n Valverdes. Ben benieuwd naar hun duels in de Waalse klassiekers!

williams 10 februari 2018 om 09:19

En iedereen die QS een zwak jaar had toebedeeld na het vertrek van alle toppers…Dit is de man die Valverde zal vloeren op de muur van Huy…

  • 1
  • 2