Een unicum, zo lijkt het; Wout van Aert gaat Milaan-San Remo rijden met een 1-by setup (een enkel voorblad). De Vlaamse klassiekercoureur deelde op Instagram een foto van zijn fiets met één voorblad.
In een story op Instagram toont Wout van Aert zijn Cervélo S5 met een enkel SRAM red eTap voorblad waarmee hij La Primavera gaat betwisten. “Een veldrit-setup voor de langste wielerwedstrijd van het jaar” stelt de 28-jarige coureur. Ook tijdens de ploegenpresentatie was Van Aert te zien met zijn fiets met een enkel voorblad. Bikeradar weet te melden dat het een 52-tands voorblad betreft, gecombineerd met een 28-10 cassette.
Dat Jumbo-Visma dit seizoen mogelijk ten strijde zou gaan trekken met een 1-by setup is geen nieuws, gezien ze eerder al beelden deelden van een 1-by afgemonteerde tijdritfiets. Dat ze ook tijdens ‘reguliere’ wegwedstrijden voor die setup kiezen is daarentegen wel een noviteit.

De bewuste story op Instagram van Wout van Aert
De voordelen van een 1-by setup zijn tweeledig. Zo levert het gebruik van één voorblad een aerodynamisch voordeel op, omdat het gebruik van een enkel voorblad minder turbulentie oplevert door de absentie van een voorderailleur en een binnenblad. Daarnaast levert de afwezigheid van de voorderailleur en een tweede blad ook enige winst op het gebied van gewicht op.
9 Reacties
En een grotere kans dat de ketting van het voorblad valt…
Minder kans bedoel je
Er lijkt wel een chainkeeper aanwezig te zijn.
Na al die jaren gaat Van Aert weer met zijn CX set-up de klassiekers rijden? Nuyens gelooft zijn ogen niet…
Ik zou denken dat je wat groter wil dan een 52. Hoewel sram dat wel met een 10 combineert.
Die 10-tands versnelling achter maakt een behoorlijk verschil ja. 52-10 is min of meer het equivalent van 57-11. Het valt nog maar te bezien op WvA daar überhaupt op kan sprinten na 6 uur koers
Daar zullen ze vast over nagedacht hebben.
Binnenblad in Sanremo is al langer geen issue meer, al was het maar vanwege de ruime keuze in de 11-range achteraan. Grootte buitenblad is wel een issue, want een te groot voorblad kan schakelproblemen veroorzaken.
52-10 is volgens mij 55-11. Afgezet tegen 54-11 bij de meeste andere