De Cervélo fietsen van Team Sunweb
foto's: Henri Santing
vrijdag 29 november 2019 om 17:00

De Cervélo fietsen van Team Sunweb

Vier verschillende Cervélo-modellen heeft Team Sunweb ter beschikking. Maar wie rijdt nu op welke fiets? En wat zijn de specifieke kenmerken van die fietsen? Wij trokken naar Deventer en kregen naast een rondleiding in het splinternieuwe Experience Center van de ploeg alle informatie over het materiaal waarop Sam Oomen en co. rijden.

Waar grote voetbalclubs miljoenen verdienen aan mensen die – zelfs al wordt er geen wedstrijd gespeeld – hun stadion bezoeken, blijven de thuisbasissen van wielerploegen meestal onbekend terrein voor het grote publiek. De service course, zoals de plek heet waar alle fietsen en auto’s van een wielerploeg verzameld worden, is in potentie een snoepwinkel voor iedere wielerliefhebber, maar blijft doorgaans hangen in de anonimiteit van een kleurloze loods op een industrieterrein.

Team Sunweb Experience Center

Team Sunweb zet met het openen van zijn Experience Center een eerste stap in de commercialisering van zijn thuisbasis. De ontvangstruimte voor publiek en bedrijven biedt een magnifiek zicht over alles wat nodig is om zowel een mannen- vrouwen- als beloftenploeg op de weg te houden. Iedere wielerliefhebber die wil zien hoe een professionele wielerploeg draait en meer wil leren over de geschiedenis van Team Sunweb, is er welkom. “We doen dit voor onszelf”, vertelt Ingo Janssen, commercieel medewerker van het team. “Maar ook om onze partners een ontvangstlocatie voor klanten of relaties te bieden.”

De fietsen van Cervélo staan namelijk niet alleen in de service course zelf prominent opgesteld, ook bij binnenkomst in het aangrenzende Experience Center heeft het fietsenmerk een stand. Net als de andere partners van het team. Alle Cervélo-modellen die het team gebruikt, staan er uitgestald: de S5, R5, P5 en Aspero, maar ook de triatlon-fiets P5X. En voor die teamfietsen komen wij vandaag.

De S5: de aerofiets met opvallende cockpit

Dat smaken ook in het geval van fietsen kunnen verschillen, blijkt al meteen wanneer de verschillende modellen voor ons worden uitgestald. Want waar wij verlekkerd kijken naar de slanke klimfiets die de R5 is, blijkt zowel Janssen als Richard Keeskamp van Cervélo groot fan van de S5. Niet toevallig rijden ze allebei op de aerofiets.

We werpen als eerste dan ook een blik op de S5. Toegegeven: het is de meest spectaculaire wegfiets die er tussen staat. En dat spectaculaire zit hem vooral in de cockpit, waar een V-vormige, schuin opstaande stuurpen het balhoofd rechtstreeks met het stuur verbindt. “Dat is enerzijds omdat het een aerodynamisch voordeel oplevert”, legt Keeskamp uit. “Het leidt de luchtstromen bij de renner tussen de benen door en dat levert winst op. Daarnaast is er een praktisch voordeel: namelijk dat het gemakkelijker is om de kabels door het stuur te laten lopen.”

En er is nog een extra praktisch voordeel aan de cockpit van de S5, namelijk dat die uit een losse stuurpen en stuur bestaat. Dat maakt het gemakkelijker om aanpassingen aan het stuur te doen dan bij een aerostuur uit een stuk. De schroeven zijn netjes weggewerkt en het is ook mogelijk om spacers te plaatsen onder de stuurpen om zo hoger te zitten.

Ook bij de rest van de fiets waren aerodynamica en stijfheid de belangrijkste factoren om rekening mee te houden. Het is dan ook de fiets waarmee sprinters als Michael Matthews, Max Walscheid en Cees Bol hun wedstrijden rijden. Maar evengoed rijden renners die lange tijd op kop moeten rijden in vlakke etappes in grote rondes op de S5. Zij hebben beiden het meeste belang bij een zo aerodynamisch mogelijke houding.

Valt verder op: de typische vin aan de voorkant van het frame, die we vooral kennen van tijdritfietsen. “Normaal draait de vork in het frame, maar hier draait het frame op de vork”, legt Keeskamp uit. Ook de rest van het frame wordt gekenmerkt door extreem platte buizen. Zowel het voor- als het achterwiel lijkt onderdeel uit te maken van het frame omdat de buizen er omheen gevormd zijn en er weinig afstand tussen wordt gelaten.

De Cervélo S5 van Team Sunweb
Frame: Cervélo S5
Groepset: Shimano Dura Ace 9170 Di2
Stuurpen: Cervélo S5 V-Stem
Stuur: S5 aero integrated
Wielen: Shimano Dura Ace 9100 c60 of c40
Banden: Continental Competition ALX RS 25mm
Bidonhouders: Elite Vico
Zadel: Pro Stealth, Turnix, Falcon of Griffon
Gewicht zonder pedalen: 7,1 kg
Prijs: € 9.999,-

De P5: tijdritfiets met schijfremmen

Team Sunweb rijdt de S5 enkel met Shimano-schijfremmen. Dat geldt ook voor de tijdritfiets P5. En dat is wel opvallend, omdat schijfremmen nog altijd een aerodynamisch nadeel opleveren. “Natuurlijk hebben we daar discussies over gehad”, vertelt Keeskamp, waarna hij de alternatieven van schijfremmen overloopt. “Of je plaatst velgremmen voorop, die niet weggewerkt zijn. Dan verlies je heel veel snelheid voorop. Maar er zijn ook tijdritfietsen met weggewerkte velgremmen achter de voorvork en onder het bracket. Dat zijn vaak hele dunne remmetjes die niet optimaal werken.”

En dus werd er voor deze tijdritfiets gekozen voor schijfremmen. Het levert inderdaad wat verlies op het gebied van aerodynamica op, maar daar tegenover staat wel dat de Team Sunweb-renners pas op het laatste moment hoeven te remmen voor bochten. “De slottijdrit in de Giro was behoorlijk snel en technisch”, weet Keeskamp. “Chad Haga won die en zei achteraf dat hij zonder schijfremmen niet gewonnen had. Het waren kleine verschillen in die tijdrit en volgens hem zat de winst hem in de schijfremmen.”

Ondanks de schijfremmen scoort de fiets nog altijd hoog op het gebied van aerodynamica: Cervélo heeft het over een winst van 17 gram op het gebied van aerodynamica ten opzichte van de vorige P5.

Net als bij de S5 heeft ook de P5 veel verstelmogelijkheden in het stuur. “Dat kwam ook in de Giro goed van pas”, weet Keeskamp. “Want daarin zat zowel een klimtijdrit als een vlakke tijdrit. Tijdens klimtijdritten zitten de renners net iets hoger dan bij een vlakke tijdrit. Het is dan heel eenvoudig om die houding weer aan te passen tussendoor zonder dat je het hele stuur moet vervangen.”

De Cervélo P5 van Team Sunweb
Frame: Cervélo P5
Groepset: Shimano Dura Ace 9170 Di2 met schijfremmen
Stuurpen: Cervélo P5 Cockpit
Stuur: Cervélo P5 Cockpit
Wielen: Shimano Dura Ace 9100 c60
Banden: Continental Podium TT 25mm
Zadel: Pro Aerofuel
Gewicht zonder pedalen: 8,0 kg
Prijs: € 11.999,-

R5: de slanke klimfiets

Schijfremmen vinden we niet op de laatste fiets die we hier bespreken: de R5. Bij deze klassieker ogende klimfiets is gewicht het allerbelangrijkste. De 400 gram extra die schijfremmen wegen, zijn niet wenselijk voor de klimmers van de ploeg, zoals Sam Oomen, Wilco Kelderman en Nicolas Roche. Net als de concurrentie lukt het op die manier om met de R5 het vereiste minimumgewicht van 6,8 kilo te halen.

“Wat vaak lastig is met lichtgewicht klimfietsen, is het dalen”, vertelt Keeskamp over een andere belangrijke eigenschap van de fiets. “Maar de feedback die we meteen terugkregen van de renners, is dat deze fiets juist heel goed daalt.” Wat daarin meespeelt: Cervélo past zijn voorvorken aan per maat frame. Bij andere merken komt het voor dat dezelfde vork voor verschillende maten wordt gebruikt. “Dat zorgt ervoor dat de handling van onze fietsen, ondanks dat ze behoorlijk stijf zijn, altijd goed is.”

De R5 is sowieso de meest allroundfiets van Team Sunweb. Keeskamp stelt dat, buiten Parijs-Roubaix, de R5 voor alle profkoersen geschikt is. Parijs-Roubaix werd afgelopen jaar dan ook gereden op de R3, een ander model uit de R-collectie met iets meer comfort in het carbon en de geometrie. Het was de enige wedstrijd die geen veldrit was die niet op de R5, S5 of P5 afgewerkt werd.

De Cervélo R5 van Team Sunweb:
Frame: Cervélo R5
Groepset: Shimano Dura Ace 9100 Di2
Stuurpen: Pro Vibe
Stuur: Pro Vibe Superlight of Vibe Aero Superlight
Wielen: Shimano Dura Ace 9100 c40
Banden: Continental Competition ALX RS 25mm
Bidonhouders: Elite Vico
Zadel: Pro Stealth, Turnix, Falcon of Griffon
Gewicht zonder pedalen: 6,4 kg
Prijs: € 8.499,-

De ploegleiding bepaalt in overleg met de bikefitters en coaches welke renner op welke fiets rijdt. Daarbij worden vooral de specifieke doelstellingen en de terreinen waarop renners moeten presteren in overweging genomen. Over het algemeen zullen de klassementsrenners de R5 ter beschikking hebben en de sprinters en knechten voor het vlakke de S5. Tijdens het seizoen wisselen van frametype gebeurt eigenlijk niet bij Team Sunweb.

Zowel de P5 als S5 werden vorig jaar geïntroduceerd in het peloton. De Nederlands-Duitse WorldTour-ploeg was de eerste die ze gebruikte. Doordat de ploeg pas sinds 2019 gesponsord wordt door Cervélo, was er weinig ruimte om nog specifieke wensen mee te nemen in het ontwerp. Dat zal bij de volgende generaties anders worden.

“Een van de redenen om met Team Sunweb in zee te gaan, was omdat zij behoorlijk veeleisend zijn”, besluit Keeskamp. “Daar waren we naar op zoek. We wilden graag uitgedaagd worden. Tegelijkertijd bieden wij ze de mogelijkheid om mee te denken. Ik weet dat zij financieel betere deals hadden kunnen krijgen, maar denk dat die inspraak en uitdaging ook voor hen doorslaggevend is geweest.”

RIDE Magazine
7 Reacties
30 november 2019 00:24
Die S5 is met afstand de lelijkste fiets in het peloton, wat een gedrocht.
    30 november 2019 20:28
    Dat beaam ik. Spuuglelijk fiets. Maar goed, als het resultaat oplevert stappen meer renners op deze fiets.
1 december 2019 20:44
Ik vind dat stuur echt gaaf. Het frame is inderdaad om te janken maar misschien ook gewoon gewenning?
2 december 2019 14:21
Vind die S5 juist wel tof. Die kleurstelling daarentegen is echt foeilelijk. In mindere mate geldt dat trouwens ook voor de R5 en de P5.
3 december 2019 19:22
Waarom heeft juist de klimfiets geen schijfremmen? Juist tijdens een regenachtige bergrit lijken mij schijfremmen essentieel.
    3 december 2019 19:41
    Wellicht een gewichtskwestie? Al zou ik denken dat je een discfiets anno 2019 toch 'makkelijk' op 6,801 kg. moet kunnen krijgen.
    Het 2020-model R5 is er trouwens in beide vormen: schijfrem of velgremmen.
4 december 2019 15:29
Dit najaar overwogen om een P3 te kopen, maar omdat daar nog geen schijfremmen opzitten niet gedaan. Ik ga niet meer de weg op zonder schijfremmen op mijn fiets.

De P5 heeft wel een fors prijskaartje...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.