Dit is de speciale Roubaix-fiets van Team Sunweb

Door Maxim Horssels, zaterdag 13 april 2019 om 10:11

Foto's: Joris Knapen

Een speciale wedstrijd verdient een speciale aanpak, moeten ze bij Team Sunweb hebben gedacht. De WorldTour-formatie gaat in Parijs-Roubaix van start op de Cervélo R3, een fiets die de renners alleen in de Hel van het Noorden zullen gebruiken.

Materiaalzone volgde het team tijdens de verkenning van de kasseienklassieker. De trainingsrit werd enerzijds gebruikt om de Noord-Franse kasseistroken te bestuderen en anderzijds om verschillende opstellingen en de bandendruk te testen.

Piet Rooijakkers, oud-profwielrenner en zelf ooit renner bij de ploeg, is sinds dit jaar de materiaalexpert verbonden aan Team Sunweb. Hij verklapt al vier maanden bezig te zijn met Parijs-Roubaix.

Na vijf jaar Giant is sinds dit jaar het Canadese Cervélo de fietssponsor. De renners van Team Sunweb gebruiken voornamelijk de Cevélo S5 (aerodynamisch frame) en de Cérvelo R5 (klimfiets). Voor Parijs-Roubaix maakt het team eenmalig een uitstapje naar de Cérvelo R3, een frame met iets meer comfort op de kasseien. “In dit frame zit meer vering en hebben we meer vrijheid in de keuze van banden, omdat er in het frame bredere banden passen”, legt Rooijakkers uit.

Tijdens de verkenning werd er uitgebreid getest met verschillende wielen, banden en de bandenspanning. “In principe zullen onze renners met 28 mm brede banden gaan rijden (Continental ProLtd RBX, red.), maar een 29 mm. is ook mogelijk. Dat moeten we nog bespreken.” Wat betreft wielen kiest de ploeg voor Dura-Ace 9100 carbonwielen met halfhoge velgen (40 mm.).

“Voor iedere wedstrijd adviseer ik welk materiaal van onze partners en sponsors in mijn beleving de beste optie is. Het is bij ons wel zo dat iedereen met hetzelfde materiaal van start gaat. We kiezen gezamenlijk voor de allerbeste opstelling van de fiets.”

Team Sunweb start zondag met een jonge en onervaren ploeg in Parijs-Roubaix. Drie van de zeven renners zijn debutant in de Helleklassieker. “Cees Bol en Nikias Arndt zijn voor ons de mannen waar we voor gaan werken en die we in de finale willen krijgen”, zegt ploegleider Marc Reef.

Wie zich afvraagt wat er na Parijs-Roubaix met de fietsen gebeurt: die levert Team Sunweb weer in bij Cervélo.

Dit artikel delen:

4 Reacties

Baik-Baik 13 april 2019 om 13:47

Maanden met zo’n fiets bezig terwijl je zo’n zwak team hebt…

vanSpringel 13 april 2019 om 22:00

Het mag wat kosten. Beter investeren in ondersteunende renners voor TDM.

trickstuff 15 april 2019 om 07:55

Mager artikeltje, of beter gezegd, daar had meer van gemaakt kunnen worden.
De R3, disc dus, is een standaard fiets uit de catalogus en is in essentie helemaal niet speciaal. Ja, er liggen bredere tubes (geen banden) op.

Ik had graag gelezen over tubeless banden, renners die kiezen voor mechanisch geschakelde groepen, stukken griptape op diverse plekken, waarom 40mm velgen en geen 24 of 60…..

Jacco van Stierop 16 april 2019 om 23:14

Veel wijzer word je hier niet van. Wat maakt het frame van de Cevélo S5 zo aerodynamisch? In de Cérvelo R3 zit meer vering, lees ik. Ten opzichte van welke andere fiets dan? Zijn aan meer vering ook nadelen verbonden? En hoe is de fiets verder afgemonteerd? En wat is nou de bandenspanning geweest waarmee ze hebben gereden?
Je blijft met meer vragen zitten dan dat er antwoorden zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.