Volg hier de eerste etappe van de Ronde van Romandië 2021
woensdag 28 april 2021 om 12:50

Volg hier de eerste etappe van de Ronde van Romandië 2021

Na de door INEOS Grenadiers gedomineerde proloog, is de Ronde van Romandië vandaag toe aan de eerste etappe. De renners vertrekken vanuit Aigle en finishen na een etappe met diverse nijdige hellingen in Martigny.

De combinatie Aigle-Martingy kennen we nog van het WK wielrennen 2020 dat vanwege de coronacrisis geschrapt werd. De Ronde van Romandië komt beide steden tegemoet door er een etappe van 168,1 kilometer te rijden. Vanuit het vertrek in Aigle – hoofdzetel van de UCI – gaat het in zuidelijke richting. Vroeg ligt daar al de klim van La Rasse (2,4 km aan 8,5%), maar dat is nog maar een opwarmertje.

Het peloton draait ter hoogte van Fully namelijk een plaatselijk parcours van bijna 35 kilometer op. In dit rondje liggen kort na elkaar de Produit-klim (2,6 km aan 7,2%) en de klim naar Chamosson (2,2 km aan 5,9%). Dit rondje wordt vier keer verreden.

De laatste beklimmingen van Produit en Chamosson liggen ruim 20 kilometer voor de finish in Martigny, dus wie de aanval niet schuwt zal nog een lang stuk moeten overbruggen richting de aankomst in de tweede stad van het kanton Wallis. In Martigny staat de finish gepland tussen 17.15 en 17.35 uur.

De uitzendrechten zijn in handen van Eurosport. Dagelijks komt de sportzender vanaf 15.30 uur op Eurosport 1 met livebeelden, met uitzondering van de afsluitende tijdrit. Houd ons tv-overzicht in de gaten voor het volledige uitzendschema.

Links
Voorbeschouwing: Ronde van Romandië 2021

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)

Deze Nederlanders starten in de Ronde van Romandië
Deze Belgen starten in de Ronde van Romandië

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
129 Reacties
28-04-2021 12:59
Deze lijkt me een mooie prooi voor Sagan.
28-04-2021 13:10
Daar gaan ze. Laatste keer heuvelop op 20km van de streep. Daar wordt zeker aangevallen. Even zien of het dan nog samen komt
28-04-2021 13:16
De laatste klim is een mooie rechte weg omhoog door de wijnranken. Typisch Wallis. Krijg nu al weer heimwee. Ik denk zelf dat als er iemand weg wil rijden dan zal het op de een na laatste klim moeten en met een groepje van het juiste aantal. Dus denk dat het een sprint gaat worden. Niet veel wind zo te zien. In de zomer kan het soms flink waaien in het Rhonedal. De klassieke alpenfohn. Denk dat het dagje kijken wordt naar veel zwart op kop van het peloton.
    28-04-2021 13:57
    Gelukkig vorige jaar eind augustus nog twee weken naar Les Hauderes geweest, maar ik hunker er weer naar. Schitterend gebied.
28-04-2021 13:16
Aanvallen!
28-04-2021 13:24
Arensman wil mee in de ontsnapping.
28-04-2021 13:27
Wat een deftige kopgroep zeg
28-04-2021 13:29
Ik mis alleen nog een renner van DQS in de kopgroep. Met hun aanvallende renners.
28-04-2021 13:31
Champion in een heuse chasse patatte
    28-04-2021 13:33
    Aardappelen en champignons gaan goed samen.
    28-04-2021 13:34
    Inderdaad, samen even in de pan, aanbakken met een spekje en een uitje.
    28-04-2021 13:38
    hmmm, ik krijg er zin in!
28-04-2021 13:38
Stevig kopgroepje. Aan Bora nu
    28-04-2021 13:56
    Arensman en Ulissi best geplaatsten zou mooi zijn als ze het uitzingen. (wishfull thinking)
28-04-2021 13:39
Ineos wederom voor een 1,2,3 in het algemeen klassement? Dennis kunnen ze prima sparen en schade laten beperken in die rit met bergop aankomst, dan kan hij in de afsluitende tijdrit weer uithalen en meer dan een minuut pakken.
    28-04-2021 13:41
    Dit is bij uitstek een rondje voor de andere ploegen om wat tactieken uit te testen hoe je Ineos zenuwachtig kunt maken. Als zo'n probeersel mislukt, geen man overboord.
    28-04-2021 13:50
    @Marik, met het parcours van komende week valt er niet zoveel te proberen. Het enige wat je kunt bereiken is dat Dennis kraken, dan kunnen Kelderman, Kuss etc. proberen op plek 3 in het algemeen klassement te komen.
    28-04-2021 13:53
    Dat ben ik dan weer niet met je eens, het parcours biedt altijd wel mogelijkheden. Dat wordt dan wel wat meer "out of the box" denken. Lukt het niet bergop, dan op een ander moment. Of bijvoorbeeld al heel vroeg in een etappe.
    28-04-2021 14:01
    Ineos wordt niet zenuwachtig van een klassementsrenner die het op dit parcours van verder weg of op het vlakke probeert. Het klinkt altijd mooi, dat 'eens iets anders proberen', maar in de realiteit betekent het dat je al eerder richting het rood aan het gaan bent, terwijl de controlerende ploeg nog 'rustig' zijn knechten op kop kan zetten in de wetenschap dat er een limiet zit aan wat je als aanvaller vol kunt houden.

    Zaterdag valt er wellicht iets te proberen, maar ook voor die rit heeft Ineos de renners om te controleren. Wat dat betreft zou ik als concurrent gewoon inzetten op de mogelijkheid dat je kopman beter is dan die van Ineos en me niet druk maken om de overheersing in de breedte.
    28-04-2021 14:03
    We gaan het zien, ik hoop in ieder geval op een verrassende move.
28-04-2021 13:59
Sterke kopgroep. Benieuwd of INEOS ze terug gaat halen. Behalve Sagan zijn er niet zoveel die op dit parcours kunnen/willen sprinten.
    28-04-2021 14:02
    Klopt Astana, Uae zullen al zeker niet helpen. Ulissi en Arensman verliezen zaterdag toch een hoop minuten.
    28-04-2021 14:03
    Bahrein voor Colbrelli, Cofidis voor Viviani en Trek voor Moschetti zijn de teams die ik aan t werk verwacht
    28-04-2021 14:27
    Als INEOS flink gaat rammelen vliegen Colbrelli en Moschetti eraf hoor.
    28-04-2021 14:28
    Waarom zou Ineos flink gaan rammelen?
    28-04-2021 14:29
    En waarom zou ineos gaan rammelen jean?
    28-04-2021 14:32
    Ja waarom in hemelsnaam? :)
    28-04-2021 14:38
    Maar dan vraag ik me wel af, waarom zou Ineos gaan rammelen?
    28-04-2021 14:46
    Verwacht iemand dat Ineos gaat rammelen?
    28-04-2021 15:06
    Er gaan klassementsrenners proberen weg te komen, en dan moet INEOS aan de bak.
    28-04-2021 15:11
    Dat lijkt me wat anders toch? Dat klinkt als controleren en iets wat eerder gevolgd zal worden door stilleggen, dan door flink doortrekken.

    Ik vraag me trouwens af of dit een parcours is waar klassementsrenners iets gaan proberen. De klimmen zijn niet zo bijzonder en waarschijnlijk op brede wegen. Daarnaast liggen ze ongeveer een half uur van de finish en heb je inderdaad een Ineos ploeg die makkelijk kan controleren. Weinig ingrediënten om veel aanvalswerk te verwachten.
28-04-2021 14:09
Vreemd rondje dit jaar eigenlijk, 1 berg, een proloog en een tijdrit. Dit komt door dat coronagedoe neem ik aan?
    28-04-2021 14:12
    Volgens mij wilde de organisatie het afgelaste WK parcours van vorig jaar eer aan doen.
28-04-2021 14:25
Deze etappe is toch veel te zwaar voor een Viviani? Of mis ik iets?
    28-04-2021 14:28
    Met de vorm waarmee hij op een haast klimparcours iedereen uit het wiel brommerde toe hij zijn italiaanse titel pakte niet. Maar met zijn huidige vorm wel ja
    28-04-2021 14:28
    Dat is ie zeker. Die lost op de finale beklimmingen.
28-04-2021 14:58
Ik denk wel dat Quickstep misschien wat gaat proberen met een Cavagna op de laatste heuvels
    28-04-2021 15:10
    Precies, het is echt zo'n Cavagna, Lutsenko-rit.
28-04-2021 15:08
Wie rijdt er eigenlijk in het peleton?
    28-04-2021 15:14
    Na 60km was het nog enkel Ineos op kop van het peloton.
28-04-2021 15:37
het is gougeard in groep 1 en niet ulissi, hebben ze eindelijk door
    28-04-2021 15:44
    Huh, dat is wel heel slordig. Vond het al raar dat iemand met zijn kwaliteiten zomaar mee mocht. En ze rijden niet eens bij dezelfde ploeg
    28-04-2021 15:47
    nummertje 37 en 73 door mekaar gerammeld blijkbaar..
28-04-2021 15:53
Nog nooit zo weinig chemie gehoord als tussen Traksel en de babbelbelg. Tenenkrommend.
28-04-2021 15:56
Lekker smal weggetje.
28-04-2021 16:00
Even zien of ineos hulp krijgt, anders kunnen de vluchters het halen
28-04-2021 16:01
Mooi klimmetje die eerste van de twee
    28-04-2021 16:08
    Prachtig landschap sowieso daar, leuk rondje vandaag.
    28-04-2021 16:17
    Aantrekkelijk fietsgebied om te zien.

    Dit stuk naar de finish wel dodelijk.
    28-04-2021 16:20
    Ja qua koers gaat dit weinig spektakel opleveren.
28-04-2021 16:03
Gisteren werd voor vandaag regen en onweer voorspeld, en nu rijden ze in korte broek en korte mouwtjes....
28-04-2021 16:06
Ineos weer ouderwets treintje natuurlijk..
    28-04-2021 16:07
    Wat moeten ze dan...? Ze hebben de leider
28-04-2021 16:07
Vermoed dat vluchters het wel halen. INEOS geeft maar wat graag de regie over aan een ander team.
    28-04-2021 16:11
    Het zal van Bora moeten komen.
    28-04-2021 16:20
    Bike Ex heeft er ook iemand bijgezet
    28-04-2021 16:21
    Ja lijkt nu toch iets van organisatie in te komen
28-04-2021 16:17
Even wat reclame voor een grote bouwmarkt onderweg.
28-04-2021 16:21
Er gebeurd veel zeker dat ze wie-ben-ik spelen.
    28-04-2021 16:24
    Bobbie gaf wel heel veel hints.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.