Giro 2015: Volg hier de twaalfde etappe
donderdag 21 mei 2015 om 12:10 Volg in Google

Giro 2015: Volg hier de twaalfde etappe

We zijn inmiddels over de helft van de 98e Giro d’Italia 2015. In de afgelopen anderhalve week is er ontzettend veel gebeurd, zelfs in ritten waarin dat vooraf niet werd verwacht. Vandaag is ook weer een typische dag waarop verrassende dingen kunnen gebeuren. In relatieve vlakke etappe, maar met een venijnig klimmetje op het einde van de rit. Officieel is het ‘medium’-bergetappe, maar de finish ligt wel na een zware steile klim: de Monte Berico.

De slotklim heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 7,1 procent. De laatste vijfhonderd meter zijn echter veel steiler: 10,6%. In theorie een ideale aankomst voor Philippe Gilbert, die in de Monte Berico zijn Italiaanse ‘Cauberg’ hoopt te vinden. De renner van BMC is deze ronde al diverse keren in de aanval geweest, maar meer dan een aantal ereplaatsen leverde hem dat tot nu toe nog niet op. Komt daar verandering in of krijgen de vluchters opnieuw (te veel) ruimte van het peloton? De rit start om 12:35 vanuit Imola. Even na vijven worden de renners verwacht in Vicenza, de finishplaats van vandaag. Volg het koersverloop van deze twaalfde etappe hier op Wielerflits.

Sporza
en Eurosport beginnen rond half-3 met hun live-uitzendingen.

Links:
Voorbeschouwing
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Sporza)
Liveticker (Organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
241 Reacties
1 2 3 10
21-05-2015 12:15
Ben benieuwd wat het weer voor rol gaat spelen vandaag, buien en harde wind (aldus CyclingQuotes).

"The riders have mostly had perfect weather for the 2015 Giro d’Italia but it seems that things will change for the second week. After today’s (redit: yesterday's) wet stage, more rain is expected tomorrow (redit: today). It is likely to be dry at the start but rain is forecasted for most of the day. Furthermore, it will be pretty cold as the 18-degree temperatures in the morning will drop to just 15 degrees for most of the stage.

Finally, it will be a windy day as a strong wind will be blowing from a northeasterly direction. This means that the riders will have a cross-headwind almost all day before they turn into a crosswind when they hit the Castelnuovo climb. In the finale, the will be a tailwind on the penultimate climb and then the riders will again turn into a cross-headwind for most of the final part of the stage. Only 800m from the line, they will turn into a tailwind."
21-05-2015 12:40
Is kruiswijk al weg?
21-05-2015 12:41
Ik vind dit wel wat voor Lindeman: wat heuvels, regen en veel wind.
21-05-2015 12:46
Ja ik verwacht wel een TLJ in de aanval, Tjallingii nog niet echt gezien deze ronde. Wie weet inspireert het weer hem.
21-05-2015 12:47
Tja, wat is wijsheid? Vroeg ontsnappen en hopen dat je genoeg voorsprong hebt voor de lastige finale, of juist wachten tot het lastig wordt? Het lijkt mij erg moeilijk om te bepalen of je al in het begin van de koers moet proberen mee te zitten. Het wordt een zware dag met zulk weer.
21-05-2015 12:48
Dan vandaag eindelijk lobato!! Hij rijdt de laatste 2/3 ritten wel sterk en kan goed klimmen...
21-05-2015 12:50
Leuke tweet van het account van TLJ
https://mobile.twitter.com/LottoJumbo_road/status/601310084396879872
21-05-2015 12:51
Ik zie Geschke wel winnen vandaag, voorgevoeletje...
21-05-2015 12:51
Ik verwacht echt vuurwerk op het eind. Aru wil graag roze en zal zeker aanvallen.
21-05-2015 12:55
Geschke aast ook duidelijk op een etappe inderdaad @wheely
21-05-2015 12:55
Aru kan wel meer willen :p
21-05-2015 13:04
Geschke is echt supersterk.. Dat was 1 van de weinigen die gisteren de sprong naar peleton 1 nog kon maken
21-05-2015 13:08
@martini151
Dat was vooral een kwestie van superslim, zoals ook keurig door José werd uitgelegd.
21-05-2015 13:10
Wordt dit de groep van de dag? M. FRAPPORTI (15), G. BERLATO (122), N. VAN DER LIJKE (188).
21-05-2015 13:13
Lijkkie!
21-05-2015 13:13
@xistnc
Je kan wel slim zijn, maar zonder benen red je het ook niet
21-05-2015 13:17
Joh.

Gruppo Compatto. Nieuwe poging Finetto.
21-05-2015 13:23
Er liggen vast nog wat (sprint)punten onderweg daar wil Boem er vast nog wat van.
21-05-2015 13:26
Jammer nog geen beeld.. mooiste stuk van de koers
21-05-2015 13:29
38 km onderweg en nog steeds gruppo compatto.
21-05-2015 13:31
Boem doet inderdaad een poging.

En ik snap wel dat ze het niet live in beeld brengen, maar een samenvatting bij het begin van de uitzending zou leuk zijn.
21-05-2015 13:33
@Poeksel
Waar zie je dat? Zie het op de tickers niet staan
21-05-2015 13:37
ze kunnen toch beter eerste uur uitzenden en dan overgaan op al die rommel (bij de rai dan)
21-05-2015 13:38
@Waggie: op de ticker van nu.nl staat het: "De ene vluchtpoging volgt de andere snel op, maar succesvol zijn ze allemaal niet. De laatste ontsnapping kwam op naam van rodetruidrager Boem (BAR) in het gezelschap van vijf anderen. De snelheid ligt erg hoog."
(48.9km in 1 uur 2 minuten is best wel snel ja)
21-05-2015 13:42
@Poeksel, ah die ticker :p

Inmiddels nog steeds geen vlucht, gemiddelde eerste uur is 50,2km
1 2 3 10

Reacties zijn gesloten.