Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe
zaterdag 27 mei 2017 om 11:50 Volg in Google

Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe

Het is vandaag een belangrijke dag in de geschiedenis van het Nederlandse wielrennen. Nog nooit won een landgenoot de Giro d’Italia. Tom Dumoulin is er dicht bij, maar dan mag hij vandaag niet te veel tijd verliezen. De grote vraag luidt: was zijn mindere dag gisteren slechts een incident of moet hij vandaag opnieuw vroeg passen?

Veel gaat duidelijk worden op de Monte Grappa, een klim van eerste categorie die na een kleine honderd kilometer opdoemt. De top ligt op 1620 meter boven zeeniveau. Na een lange en technische afdaling met meerdere haarspeldbochten keren de renners weer terug naar honderd meter boven zeeniveau.

In de slotfase is de beklimming naar Foza de laatste hindernis van de dag. In veertien kilometer leggen de renners 937 hoogtemeters af, wat neerkomt op een gemiddeld stijgingspercentage van 6,7%. Na de top op vijftien kilometer van het einde volgt een finale over een golvend parcours.

Kan Dumoulin hier standhouden? De etappe gaat om 12:05 van start en eindigt vermoedelijk tussen vijf uur en half zes. Eurosport begint om 13:30 met de live-uitzending. Het commentaar is van Jeroen Vanbelleghem en Bobbie Traksel. Bespreek hier het verloop van de etappe.

Links:
Voorbeschouwing etappe 20

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)
Informatie etappe 19

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (Website Giro d’Italia)

Livestream L’Equipe (Frans)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
496 Reacties
27-05-2017 16:30
Voor wie rijdt Hirt nu?
27-05-2017 16:30
en nu maakt Nibali gebaren die hij van Tom niet leuk vond: help mij door rond te draaien
27-05-2017 16:30
Het zou toch wat zijn als die gekke Zakarin er uiteindelijk nog mee heen gaat.
27-05-2017 16:31
Pozzo en Zakarin toch sterk laatste week, hoor
27-05-2017 16:32
Ik verwacht het einde van Tom, helaas...
27-05-2017 16:32
Elke keer dat gaatje bij Dumoulin. DE SPANNING!
27-05-2017 16:32
Laatste 4km van de klim zijn heel steil, volgens Thijs.
27-05-2017 16:34
Strijd der stervende zwanen....
27-05-2017 16:34
Bravo Teuns.
Quintana die nu eindelijk overneemt van Nibali.
Jungels, Reichenbach en Pinot nog bij Dumoulin...
27-05-2017 16:34
Ik denk over en uit voor Tom.
27-05-2017 16:34
@ xictnc: alleen van kilometer 4 - 3. Daarna afvlakkend
27-05-2017 16:35
Wat een paniek: TD tijdt met Jungels én Pinot...

Alsof die dat gaatje niet meer dichtkrijgen...
27-05-2017 16:35
15 seconde achter quintana
27-05-2017 16:36
Dit komt goed. Dumoulin zit samen met de tijdrijders voor het laatste vlakke stuk.
27-05-2017 16:36
Het is nog niet over en uit: das wel overdreven zeg. Dumoulin zal waarschijnlijk tijd verliezen, maar beperkt de schade. Is toch al wat we min of meer verwacht hadden. Zolang hij maar niet teveel verliest
27-05-2017 16:37
Wat geven sommigen het hier toch steeds snel op. We weten toch dat Tom niet kan reageren op de versnellingen. Maar prima eigen tempo kan rijden.
27-05-2017 16:37
Pozzovivo mag ook wel eens overnemen
27-05-2017 16:37
Conclusie: De ploegen van Nibali en Quintana kunnen goed samenwerken. De heren zelf niet.
27-05-2017 16:38
Zakarin, een soort Soyoez-raket, gaat al eens mis bij het lanceren, maar eens die weggeraakt, jonge jonge...
27-05-2017 16:38
Nu het steile deel...
27-05-2017 16:38
oh my god...
de spanning...
27-05-2017 16:39
Ik hoop dat Jungels mee kan met Tom
27-05-2017 16:40
@ nederbelg: Katusha is ook een raket hè ;)
27-05-2017 16:40
Quintana is echt als de dood dat Nibali een paar seconden op hem pakt. Dat Dumoulin er vlak achter rijdt lijkt hem niet te interesseren. Hij zal toch samen met Nibali en Pinot de laatste 15km in willen. Of denkt hij in zijn eentje daar tegen Dumoulin stand te houden?
27-05-2017 16:40
Geweldig, ze krijgen Tom niet gelost.

Reacties zijn gesloten.