Giro 2016: Volg hier de vijfde etappe
woensdag 11 mei 2016 om 11:15 Volg in Google

Giro 2016: Volg hier de vijfde etappe

Met Tom Dumoulin opnieuw in de leiderstrui, vertrekken de renners in de Giro d’Italia vandaag voor de op een na langste rit in deze 99ste editie. Tussen Praia a Mare en Benevento staat weliswaar maar één bergsprint op het programma, maar het is pas de laatste veertig kilometer enigszins vlak.

De totale lengte van deze vijfde etappe bedraagt 233 kilometer. Na 35 kilometer koers bereiken de renners de top van de derde categorie-klim in Fortino, waar voor de eerste renner zeven punten klaarliggen in de strijd om het bergklassement. In de overige 198 kilometer die volgen gaat het op en af, maar de organisatie zag zich niet genoodzaakt om op de overige klimmetjes ook punten te verdelen. Zoals gezegd zijn pas de laatste veertig kilometer vlak. In finishplaats Benevento ligt de streep op het Piazza Castello, dat met grote, ruwe klinkers en kasseien van porfier belegd is. Omdat de laatste kilometer een stijging 3,4% kent, is het woord vandaag aan de machtsprinters. Of steekt een (vroege) vluchter daar een stokje voor?

De start is vandaag om 11.30 in de finishplaats van gisteren, Praia a Mare. De finish verwacht de organisatie tussen 16.54 en 17.29 in Benevento. Sporza begint met haar uitzending om 14.40, terwijl Eurosport 1 tien minuutjes eerder live gaat. Bespreek het wedstrijdverloop hier op WielerFlits.

T15_MadonnaDC_2_alt

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits

Officiële website
Deelnemerslijst
Parcoursinformatie etappe 5

Liveticker (website organisatie)
Liveticker
(Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)
Liveticker (Nu.nl)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
207 Reacties
1 3 4 5 6 7 9
11-05-2016 15:52
@Sephiroth Sinds 2014, is kittel maar 1x in de top 10 geeindigd, in een rit langer dan 200km. Dat was in de Artic race of Norway 2014. (Thnx to procyclingstats)

EDIT: De eerste etappe van de Tour 2013, was 214km en die won hij.
11-05-2016 15:54
Kittel heeft het wel een aantal keer goed gedaan in de Scheldeprijs. En verder wat etappes in de TDF boven de 200km.
11-05-2016 15:55
@ RV, ik kijk amper inderdaad, heb alle tijd om te posten. Leuk weetje over die truien maar elk team heeft ook nog verschillende maten.
11-05-2016 15:55
Igor anton is trouwens geen kopman meer bij DD gok ik zo, aangezien hij zn eigen waterflessen mag halen :D
11-05-2016 15:56
2014 Giro Etappe Belfast-Belfast 219km - 1e !
11-05-2016 15:58
Jup zag het inderdaad nielsboy en chassepatat. Enkele keren wel maar dus niet op dit soort heuvelachtige monsterritten.
11-05-2016 16:01
Siutsou is kopman bij DD, voor zover ze daar iemand beschermen. Kudus, de andere hype van wielerflits, heeft natuurlijk ook een vrije rol, maar dat hebben ze eigenlijk allemaal daar!
11-05-2016 16:04
Ze rijden overigens achter op het langzaamste schema, wat ik echt onbegrijpelijk vind. Als je nou Kittel zo graag een keer pijn wil doen zodat je zeker weet dat je betere kans hebt dan maak je de wedstrijd toch wat harder?!
11-05-2016 16:05
Ze zijn wel bezig iets in te lopen op dat langzaamste schema, denk ik, nu Lotto Soudal zo op kop aan het sleuren is. Greipel zal zich goed voelen.
11-05-2016 16:06
Uit verveling nog maar even over Oss:
En nu maar wachten op het moment dat Oss wordt teruggepakt door het peloton. Dan is hij het haasje. Hij is dus Oss-en-haas!
11-05-2016 16:07
Is er een kans op waaiers op deze manier of staat de wind daar niet goed genoeg voor.
11-05-2016 16:07
@cyclesgoff: alleen maar leuk als je die droogkloterige stem erbij denkt
11-05-2016 16:10
LL Denk je wel in dat het een 3 weekse koers is en daarbij ook nog is een etappe van 233 km
11-05-2016 16:11
@ RV:

Beetje zoals vroeger de puntentrui eruit zag in de Giro?
Nog steeds is de puntentrui paars in mijn hoofd en moet ik onwillekeurig aan Johan van der Velde denken.
11-05-2016 16:12
wind niet hard genoeg
11-05-2016 16:15
@nickdt Volgens de weerberichten windkracht 2. Dus de wind zal geen factor spelen.
11-05-2016 16:16
!!!!! BREAKING !!!!! > Tijs van den brink is op de grote plaat op zijn grote plaat gegaan !!! http://www.nu.nl/entertainment/4260257/tijs-van-brink-gewond-ongeluk-met-racefiets.html

@ Kingstown > Precies ja, terug met dat paars !

ON > Wat een sh*tetappe
11-05-2016 16:18
Dit bericht is verwijderd
11-05-2016 16:20
@ CJJelle

Ja maar teams als FdJ, Trek, Lampre, en Bardiani hebben helemaal geen klassement om renners of zelfs knechten voor te sparen. Als Kittel straks wint dan staan ze echt totaal voor lul vind ik.
11-05-2016 16:22
LL trek speelt nochtans Hesjedal uit hoor. maar de andere 3 heb je gelijk mee.
11-05-2016 16:24
@KK > Ik denk dat vooral Mary Shelly erg bedroefd is nu ….

ON >man man man ...
11-05-2016 16:26
Een etappe van ruim 200 km, b-o-o-oring. Dacht dat de Giro de afgelopen jaren meer koers had gezet richting kortere etappes (of was dat de Vuelta?). Daar is deze Giro tot op heden weinig van terug te zien.
11-05-2016 16:27
Oei Tijs, dat is niet handig met het oog op morgen.
11-05-2016 16:29
Sterkte Tijs! Een goed herstel toegewenst!
11-05-2016 16:31
!!!!Breaking!!!: Tinkov himself heeft zn been gebroken:
https://www.instagram.com/p/BFRSSlOiBaN/

daarnaast helemaal met RV eens: wat een geestdodende etappe. Giro heeft gelukkig meestal meer spectakel :)
1 3 4 5 6 7 9

Om te reageren moet je ingelogd zijn.