Giro 2016: Volg hier de vijfde etappe
woensdag 11 mei 2016 om 11:15 Volg in Google

Giro 2016: Volg hier de vijfde etappe

Met Tom Dumoulin opnieuw in de leiderstrui, vertrekken de renners in de Giro d’Italia vandaag voor de op een na langste rit in deze 99ste editie. Tussen Praia a Mare en Benevento staat weliswaar maar één bergsprint op het programma, maar het is pas de laatste veertig kilometer enigszins vlak.

De totale lengte van deze vijfde etappe bedraagt 233 kilometer. Na 35 kilometer koers bereiken de renners de top van de derde categorie-klim in Fortino, waar voor de eerste renner zeven punten klaarliggen in de strijd om het bergklassement. In de overige 198 kilometer die volgen gaat het op en af, maar de organisatie zag zich niet genoodzaakt om op de overige klimmetjes ook punten te verdelen. Zoals gezegd zijn pas de laatste veertig kilometer vlak. In finishplaats Benevento ligt de streep op het Piazza Castello, dat met grote, ruwe klinkers en kasseien van porfier belegd is. Omdat de laatste kilometer een stijging 3,4% kent, is het woord vandaag aan de machtsprinters. Of steekt een (vroege) vluchter daar een stokje voor?

De start is vandaag om 11.30 in de finishplaats van gisteren, Praia a Mare. De finish verwacht de organisatie tussen 16.54 en 17.29 in Benevento. Sporza begint met haar uitzending om 14.40, terwijl Eurosport 1 tien minuutjes eerder live gaat. Bespreek het wedstrijdverloop hier op WielerFlits.

T15_MadonnaDC_2_alt

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits

Officiële website
Deelnemerslijst
Parcoursinformatie etappe 5

Liveticker (website organisatie)
Liveticker
(Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)
Liveticker (Nu.nl)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
207 Reacties
11-05-2016 14:28
@Right: Gister gevallen en vannacht ook nog is hoge koorts.
11-05-2016 14:31
volgens mij had ik net een reactie getikt, maar die lijkt weg?

Is bekend waarom Fraile er uit is? Gevolgen valpartijen?
11-05-2016 14:32
hm bijzonder. ik zie mijn oude reactie nu wel, maar de zojuiste geplaatste reactie weer niet.
vaagheid.

tnx voor de antwoorden!
11-05-2016 14:34
Koplopers hebben nog maar 4 minuten, er wordt toch flink gecontroleerd. Wie rijdt er vooraan in het peloton?
@RiGHT, er lijkt een soort van vertraging op de comments te zitten, misschien en filter voor onzin posts.
11-05-2016 14:36
En toen was er in een klap 2 minuten van de voorsprong af? #tijdswaarneming
11-05-2016 14:37
Flinke valpartij van OSS tegen een paaltje.
11-05-2016 14:38
Lullige manier om je vlucht te zien stranden :(
11-05-2016 14:46
Beste schuiver geweest zo te zien maar het is een bikkel! Gelukkig niets gebroken.
11-05-2016 14:47
@RiGHT

Het plaatsen van reacties duurt wat langer dan eerst, daarom dat je je eerste reactie nog niet zag.
11-05-2016 14:47
En ja, Lotto-Soudal op kop, Greipel voelt zich goed en ziet kansen. 5.30 verschil
11-05-2016 14:52
Prachtige foto trouwens. Die blik van Dumoulin :'D
11-05-2016 14:52
battaglin
11-05-2016 14:53
Renaat ziet het niet tot een sprint komen. Ik heb sowieso niet zo'n vertrouwen in Renaat, maar ik denk dat ie dit toch ook fout ziet. De laatste kilometer is zwaar-ish, maar de veertig kilometer daarvoor is het met de uitzondering van een kilometertje gewoon vlak of dalend.
11-05-2016 15:00
@LL, maakt voor Renaat niet uit zolang hij maar 'Ultimo kilometro' kanschreeuwen zo.
11-05-2016 15:02
Mee eens @ LyndaLid, Het peloton op 4.55 minuten, Lotto-S en Giant op kop momenteel, ik denk dat ze het helemaal voor elkaar hebben.
11-05-2016 15:03
Leuk om Jeroen te horen op Eurosport na hem gisteren bij WF te hebben gezien!

Bij deze mocht je meelezen Jeroen, de groetjes aan Boogerd namens alle flitsertjes :)
11-05-2016 15:04
ach kom jongens, zoals sporza zelf al zegt:
"Renaat Schotte en José De Cauwer smukken vanaf nu de rit op" beetje aankleden, echt iets nuttigs toevoegen is natuurlijk wat anders. Daarom kijk ik of de brit of zonder geluid :)
11-05-2016 15:05
Vraag die opeens in mij opkwam: Krijgt Dumoulin eigenlijk elke keer een nieuwe roze trui of wassen ze hem telkens?
11-05-2016 15:08
@slice: Kittel moest gister eerst die Alpecin lucht er uit wassen.
11-05-2016 15:09
@ Slice

Hij krijgt toch elke keer op het podium een trui? Ik geloof niet dat ze in dat kwartiertje de trui gewassen hebben ;)
11-05-2016 15:12
@17, haha oke die had ik over mezelf afgeroepen. Maar eigenlijk bedoel ik meer dat als je dezelfde truidrager hebt en toch dezelfde sponsor erop hebt staan… Meen ergens gelezen te hebben dat de andere standaard shirtjes ook gewoon gewassen worden
11-05-2016 15:12
Mocht dit het koersbeeld van de komende dertig kilometer blijven, dan wordt het zonder twijfel een massasprint. Benieuwd of er toch nog een ploeg is die in deze zone echt tempo wil maken. Verwacht het niet.
11-05-2016 15:13
Iemand een plakje Osseworst?
11-05-2016 15:13
Correct Nederlands zou dan ook zijn "Dumoulin rijdt in een roze trui" en niet in "...de roze trui...".
11-05-2016 15:15
@slice: Die shirtjes kunnen ze ter plekken drukken volgens mij. Het is onmogelijk om een voorraad te hebben liggen voor 200 renners (allemaal andere maten en sponsors).
Ik denk dat ze dus meerdere shirts hebben, maar dat ze die wel iedere keer wassen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.