Giro 2016: Volg hier de twaalfde etappe
donderdag 19 mei 2016 om 12:52 Volg in Google

Giro 2016: Volg hier de twaalfde etappe

De sprinters hebben er even op moeten wachten, maar vandaag krijgen ze dan eindelijk weer een nieuwe kans in de Giro d’Italia. De twaalfde etappe van Noale naar Bibione laat zich namelijk het best omschrijven als vlak, vlakker, vlakst. Wie beschikt vandaag over de snelste benen, of slaagt een vluchtgroep erin om de verwachte massasprint te voorkomen?

Van de sprinters die in Apeldoorn van start gingen, zijn er inmiddels een aantal afgehaakt. Zo besloot Marcel Kittel om de Giro te verlaten, terwijl Elia Viviani en Matteo Pelucchi de strijd verloren tegen de tijdslimiet. Boekt André Greipel vanmiddag zijn derde ritzege? Of zorgt Moreno Hofland voor een verrassing?

De renners beginnen om klokslag 13.00 uur aan de 182 kilometer lange rit. De finish is tussen vijf uur en half zes. Sporza en Eurosport komen vanaf 14.40 uur met rechtstreekse beelden.
T15_MadonnaDC_2_alt
Links
Voorbeschouwing WielerFlits

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcoursinformatie etappe 12

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Website organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (Nu.nl)
Liveticker (NOS)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
128 Reacties
19-05-2016 15:41
Is het bekend voor wie IAM gaat rijden? Ze hebben denk ik 3 opties? Haussler, Howard en Kluge
19-05-2016 15:42
Zoals Hakkie zegt, je moet gewoon die veilige zone op 22 km leggen.

Zolang je dat niet doet laat je ook geen ruimte aan de klassementsploegen om zelf te bepalen hoeveel risico ze nemen, want ze [u]moeten[/u] wel! Daar komt dus het gevaar vandaag. Als je zo'n parkoers neerlegt moet je wel coulanter met de opgelopen tijdsverschillen na valpartijen omgaan, anders wordt het echt gekkenwerk. En dat zal het vandaag dus wellicht worden.
19-05-2016 15:43
@LyndaLid misschien is Mooie_Mario wel te menselijk dat hij technische sprinters ook een kans gunt. Ik vind het altijd leuk om je mening te lezen maar ga geen valse tegenstellingen creëren, dat maakt je punt er niet beter op m.i.
19-05-2016 15:43
Ze moeten helemaal niets Lynda ze kiezen er zelf voor.
19-05-2016 15:43
Roglic gevallen. En de ploegen moeten niks. Gewoon 1 man bij de kopman is voldoende. 140/150 man die dan niks te zoeken heeft van voren. Helaas doen ze het zichzelf vaak aan met die treintjes.
19-05-2016 15:44
@ddb: dat geloof je toch zelf niet?
19-05-2016 15:48
Ze kunnen er ook voor kiezen om risico's te mijden en dan maar op de 2e rij die 10 seconden te verspelen. Maar goed ieder zijn mening.
19-05-2016 15:49
Het peloton zorgt voor haar eigen veiligheid.
19-05-2016 15:49
Hadden we in Parijs vorig jaar niet dat de tijdswaarneming bij de eerste doorkomst was gelegd? Zoiets zou toch ook vandaag kunnen? Kunnen de technische sprinters nog steeds voor de ritwinst rijden, maar vrijwaar je de klassementsmannen van (te) veel gevaar in die plaatselijke rondes.
19-05-2016 15:49
@ ddb

Nee? Die klassmentsmannen moeten in principe niet alles doen om voor hun klassement te rijden? Of bedoel je het feit dat ze er zelf voor kiezen om voor een klassement te rijden?

Zolang die 3km er is is het totaal vanzelfsprekend dat de ploegen met klassementsmannen voorin moeten zitten. Dat creëert extra gevaar, en als je dan nog een parkoers neerlegt dat het gevaar nóg wat vergroot dan vraag je toch gewoon om ongelukken? Één van de twee moet je dan aanpassen.
19-05-2016 15:50
Ik vind deze finale ook to much. Maar renners bepalen altijd nog zelf hoeveel risico's ze nemen.
19-05-2016 15:52
Kent iemand nog een leuke mop?
19-05-2016 15:52
[quote]Het peloton zorgt voor haar eigen veiligheid.[/quote]

Nee.
19-05-2016 15:54
In het geval van grootschalige valpartijen vind ik dit parcours alvast een schande, anders is dit natuurlijk een discussie voor watjes die moeten leren fietsen ;)
19-05-2016 15:58
Ik moet zeggen dat op basis van google streetview het me ergens nog wel meevalt. Ik weet dat dat vertekent, aangezien het er met dranghekken en alles altijd anders uitziet. De laatste 2,5 kilometer zijn redelijk overzichtelijk en de bochten lijken mij hier zelfs op redelijk hoge snelheden vrij goed te doen. Het stuk daarvoor lijkt mij gevaarlijker, zeker met alle bomen en verkeersborden die daar vlak langs de al redelijk smalle weg staan. Ik denk dat dat misschien wel meer gevaar gaat opleveren dan de bochten. Ik verwacht dat positioneren in deze etappe erg belangrijk gaat zijn omdat er in de relatief smalle weg voor de laatste bocht weinig ruimte is om een slechte positie nog goed te maken.
19-05-2016 16:02
Ik ben benieuwd of Greipel niet gewoon laat lopen
19-05-2016 16:05
Heb ook even zitten kijken op streetview. Die laatste bocht is inderdaad niet al te gevaarlijk. Maar het circuit zit vol met wegbelijning in de bochten, dus dat kan wel link zijn met nat weer.
19-05-2016 16:05
Greipel stapt na vandaag af. Als die hem vandaag laat lopen had ie er vandaag ook niet meer aan hoeven beginnen
19-05-2016 16:05
100% voor spektakel, maar niet door onnodig risico op te zoeken. Het is zund voor het klassement als hierdoor gaatjes vallen of valpartijen ontstaan. Je kan nog prima een top finale hebben als je de tijden neemt van bijv 8km voor het einde of zelfs 22km voor het einde in dit soort etappes. Bonus seconden door top notering krijg je altijd nog. Nu gaan er 180 man dringen op een straat van 7.5m breed. Dan maken je stuurskunsten niet meer uit hoor.
19-05-2016 16:05
Jan Jansen parafraseren is een beetje 1970. Met alle respect voor Big Jan, maar in het peloton zijn een aantal zaken gewijzigd. Sprinten is met al die treintjes bijna wetenschap geworden, waarbij bijna krankzinnige snelheden gehaald worden.

Daarbuiten is er de ontwikkeling dat er klassementsmannen met de sprinters meesluipen voor tijdwinst, of ontlopen van crashes. Dan kan de rest weer niet achterblijven. En dus blijft alles tot het eind een groot pak. Dus heeft een organisatie wel degelijk de verantwoordelijkheid van een goed parcours. Zonder onnodig gevaar.

Aan allen die vinden dat dat er maar bij hoort: stel je nu eens voor dat er na Imola 1994 niets in de Formule 1 gewijzigd was... stel je eens voor...
19-05-2016 16:12
@ Bertvd

Inderdaad. Stel je nou eens voor dat er een keer een echte horrorcrash plaats vindt op zo'n parkoers, en daar vraag je gewoon bijna om zo.. stel je eens voor hoe dan de poppen wel niet aan het dansen moeten zijn! In de wielrennerij moet helaas ook altijd een ernstig ongeluk gebeuren voordat er daadwerkelijk iets gebeurt. Ik vraag mij bijvoorbeeld of er deze winter (omdat maart dan alweer zo lang geleden is) nog steeds écht iets aan het motorprobleem gedaan gaat worden (wat deze Giro trouwens ook weer schrijnend is!!).

Er zit echt een heel groot verschil tussen een afdaling van een beklimming, waar mensen dan vaak mee aankomen als tegenargument, en het gevaar opzoeken met een vol peloton in een stadscentrum. Bij een afdaling is er veel meer controle door de renners zelf en is er een veel kleinere groep die er alles aan gebaat is om vooraan te zitten. Vandaag is dat dus totaal anders.
19-05-2016 16:17
Laat ik vooropstellen dat dit parcours gevaarlijk is uitgetekend en dat het totaal onnodig is om het zo bochtig te maken. Ik vind echter wel dat het peloton zelf voor de veiligheid zorgt. In die zin dat ze zelf bepalen hoe veel risico ze nemen en op welke manier ze koersen.
19-05-2016 16:18
Is het Defilé van de Truien al geweest?
19-05-2016 16:18
@LL: inderdaad. Om maar in F1 termen te blijven: als het alleen bij Ratzenberger was gebleven, was er weinig veranderd (al pleitte wrang genoeg Senna daar wel voor). Pas toen Senna zelf ook ging, kwam de wake up call.

Spijkerhard gezegd: Antoine Demoitié was een te kleine renner...
19-05-2016 16:19
Even wat anders:

Keek net naar de stand van het puntenklassement.. Als Greipel vanavond afstapt zou Ulissi daar gewoon voor moeten gaan! Die staat maar 19 puntjes achter op de Gorilla, op een derde(!) plek!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.