‘Zwaar teleurstellend Team DSM moet waken voor verdere leegloop’

‘Zwaar teleurstellend Team DSM moet waken voor verdere leegloop’

foto: Raymond Kerckhoffs

vrijdag 9 juli 2021 om 07:45
Opinie

Het is niet het jaar van Team DSM. Die conclusie konden wel al na het voorjaar, na de Giro d’Italia en inmiddels ook halverwege de Tour de France maken. Vraag de gemiddelde wielerfan om het shirt van nieuwkomer Team DSM te omschrijven en er is een grote kans dat hij geen flauw benul heeft hoe het er uitziet. Het tekent hoe onzichtbaar de ploeg in het introductiejaar van de nieuwe hoofdsponsor is.

De manschappen van Iwan Spekenbrink staan op de 21ste plaats in de UCI-ranking. Alleen Intermarché-Wanty doet het als WorldTour-formatie slechter. In de zegestand staat Team DSM met slechts één overwinning van Cees Bol in Parijs-Nice op een schaamteloze 76ste plaats. Zelfs hun development-ploeg doet het beter. En in deze Tour zag de ploeg op de Mont Ventoux hun kopmannen Tiesj Benoot en Søren Kragh Andersen respectievelijk uit koers stappen met de naweeën van een valpartij en op drie seconden van de tijdslimiet binnen komen.

Toch benadrukte de technische staf dit voorjaar in Dagblad De Limburger, in de regio waar het hoofdkantoor van multinational DSM staat, dat de ploeg heel tevreden is. “Ik snap dat de buitenwereld naar de uitslagen kijkt. Maar wij letten vooral op het groeiproces”, verklaart hoofdcoach Rudi Kemna. Het is volgens hem een kwestie van tijd voordat er goede resultaten komen. Het team toont immers al jarenlang aan dat hun werkwijze succesvol is.

En juist in die laatste uitspraak wringt de schoen. De leiding van de ploeg leeft in een cocon. Vrijwel iedereen in de wielersport heeft groot respect voor de organisatie die er is neergezet. Voor 90% procent doen ze alles goed, maar in die laatste 10% ontbreekt de flexibiliteit. De leiding lijkt niet het vermogen te hebben om kritisch naar zichzelf te kijken.

Groeiproces

In de topsport kun je niet jarenlang keer op keer je beste renners laten gaan. Als je in 2019 Tom Dumoulin ziet vertrekken en een jaar later laat je opnieuw cruciale mannen als Michael Matthews, Marc Hirschi, Wilco Kelderman en Sam Oomen vertrekken, dan weet je dat je zogenaamde groeiproces wreed wordt verstoord.

Jai Hindley zou de ploeg ook verlaten en lijkt naar BORA hansgrohe over te stappen. foto: Cor Vos

En ook dit dit seizoen is alweer duidelijk geworden dat de 25-jarige Jai Hindley, vorig jaar tweede in de Giro, de ploeg gaat verlaten omdat hij zich in de strakke protocollen gevangen voelt. Hindley wordt inmiddels gelinkt aan BORA hansgrohe. En ook Søren Kragh Andersen, vorig jaar goed voor twee ritzeges in de Tour de France, heeft dit seizoen in Parijs-Nice al een felle botsing met de teamleiding over zijn fietspositie gehad. Inmiddels is er vanuit zijn kader ook al bij een aantal andere teams geïnformeerd of er interesse is.

Deze week werd via WielerFlits bekend dat het Belgische talent Ilan van Wilder (21 jaar en in 2019 3e in de Tour de l’Avenir) ook zijn contact tot eind 2022 niet zal uitdienen na een fikse confrontatie met de teamleiding. Een van de onderdelen waar Van Wilder op botste was dat hij in tegenstelling tot andere renners geen tijdritfiets ter beschikking kreeg.

Vanuit de ploeg werd aangegeven dat bepaalde materialen momenteel slechts schaars geleverd kunnen worden. Zo moeten door de verandering van fietssponsor (Scott in plaats van Cervélo) er nu ook nieuwe wielen geleverd voor deze aerodynamische modellen (niet meer allemaal schijfremmen) geleverd worden. En ook hier stuit men op het containerprobleem om producten vanuit Azië in Europa te krijgen.

Structureel probleem

De problemen met vele renners stappelen zich momenteel dusdanig op dat je kunt spreken van een structureel probleem. Een rondgang rond de paddock in de Tour de France maakt duidelijk dat bij diverse ploegen meerdere DSM-renners die nog onder contract staan worden aangeboden. Hun renners klagen over geen begeleiding tijdens diverse nationale kampioenschappen (waaronder het NK), dat sommigen in tegenstelling tot anderen hoogtestages voor eigen kosten moeten nemen en er zijn zelfs renners die zelf de portemonnee moesten opentrekken om Tour-ritten te verkennen. Je zou je gaan afvragen of DSM daadwerkelijk het gewenste sponsorbedrag inbrengt?

Team DSM in deze Tour met Casper Pedersen op kop voor sprinter Cees Bol. Foto: Cor Vos

Structureel zit er dus iets fout. Van Wilder is de zoveelste renner die zijn contract vroegtijdig afbreekt. Eerder kochten Marcel Kittel, Warren Barguil, Edward Teuns, Tom Dumoulin, Michael Matthews en Marc Hirschi al hun contract af.

Al deze renners klagen over de rol van hoofdcoach Rudi Kemna. Hij blijkt totaal ontactvol en respectloos met de renners om te gaan en juist toppers laten zich niet zomaar door iemand in de hoek drukken. Teammanager Iwan Spekenbrink wordt al jaren door vele personen gewezen op de rol van Kemna, maar hij behoudt om onduidelijke redenen het volste vertrouwen in zijn rechterhand. Juist in deze Tour is Kemna de baas van de ploeg, omdat Spekenbrink door de gevolgen van een fietsongeluk noodgedwongen thuis moet revalideren.

Wake-up call

Het is te hopen dat de zwaar tegenvallende prestaties van Team DSM eindelijk eens een wake-up call zijn voor Spekenbrink. Dat er eindelijk eens het besef komt dat de leiding zelf ook mee moet gaan in het groeiproces van de ploeg. Dat talenten die zich ontwikkelen naar kampioenen het verdienen om ook als kampioenen behandeld te worden. Dat renners met jarenlange ervaring ook inzichten hebben ontwikkeld die een stem in het beleid verdienen. Het strenge regime vol regels en protocollen werkt misschien voor talenten die net de overstap maken, maar in de evolutie van een renner hoort ook de ruimte voor een eigen mening te zijn.

Met een sponsorovereenkomst voor minimaal vier jaar (tot eind 2024) met DSM kun je wel denken dat je je eigen wil kunt blijven doorvoeren, maar je kunt beter acteren voordat een sponsor gaat ingrijpen…

Dit artikel delen:

65 Reacties

Rawolf 8 juli 2021 om 21:27

Hier even wat gekopieerde stukjes van bijdragen uit het DSM topic, het is wel duidelijk dat de media (waaronder wielerflits) de laatste tijd ongenuanceerd bericht over het doen en laten van Team DSM, brengt vast wat meer kliks op.

Dat het budget nijpend is waardoor bepaalde keuzes worden gemaakt kan misschien wel te maken hebben door de verandering van Sunweb naar DSM als hoofdsponser, dat is door een wereldwijde pandemie een gedwongen en vrij abrupte keuze geweest. Mogelijk legt sponsor DSM wat minder in. Contracten lopen echter gewoon door en geld voor hoogtestages, materiaal etc. is pas later geregeld en kan daar de dupe van worden.

Verder lijken de woorden van Reef me vrij duidelijk in het AD artikel hierover waar de helft van deze Column schaamteloos uit gekopieerd is.

"Marc Reef, in de Tour één van de twee ploegleiders van DSM, zegt geen signalen te hebben ontvangen van ontevreden renners. Hij gaat wel in op de keuzes voor de trainingskampen en het materiaal. ,,Je moet als ploeg altijd keuzes maken. Vooral in deze coronatijden’’, zegt hij. ,,Dan moet je renners teleurstellen en dat is soms niet leuk. Voor de één is dat makkelijker te accepteren dan voor de ander. Dat is ook topsport. We hebben een bepaald budget. Bij de één kan dit wel, bij de ander niet. Dat geldt bij alle bedrijven. Daar lopen we niet voor weg.’’

"Reef voegt toe: ,,We kijken wat betreft trainingskampen en materiaalkeuze allereerst naar wat renners nodig hebben in de desbetreffende fase in hun ontwikkeling. Zijn dat koersen, verdere verbetering van voedingsplannen of fietshouding. Of is dat training, al dan niet op hoogte? We hebben een plan met iedereen en werken daar stap voor stap aan om een renner zijn maximale potentieel te laten bereiken. Iedere renner doet dat op zijn eigen tempo. Keuzes worden gemaakt in overleg met de renner, maar uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de ploeg om knopen door te hakken.’’

De ploegleider noemt het ‘onzin’ een link te leggen naar de tegenvallende prestaties. ,,Afgelopen jaar was super goed. De verwachtingen zijn daarom ook anders. Cees (Bol) is door ziekte met een achterstand aan de Tour begonnen, maar hij wordt steeds beter. Er zijn minder overgangsritten zoals vorig jaar die goed bij ons passen. Het is of heel zwaar of sprinten. De jongens die bij ons het verschil moeten maken, kampen met fysieke tegenslag. We hebben geloof dat het succes nog komt.’’

Nu worden ook de vertrokken renners weer bovengehaald maar ik wil wel nog eens expliciet benadrukken dat het ook deels een stigma is en de vertrokken renners zijn zeker niet de makkelijkste om mee te werken. Kittel was ook bij Katusha ontevreden en is uiteindelijk in de zomer van zijn carriere met pensioen gegaan. Verhaal Dumoulin kennen we, na verlaten Sunweb ging het opeens zo goed dat hij er maanden tussenuit moet….

En ondertussen vang ik meerdere geruchten op dat Barguil nu flink in de clinch ligt met de ploegleiding van Arkea en daar na dit seizoen zou willen vertrekken terwijl zijn contract tot eind 2022 noemt.

Alle 3 deze renners hebben tot nu toe ook hun beste jaren bij Team DSM of diens voorlopers gekent.

Met dat stigma dat op DSM rust is het ook heel makkelijk voor de media om een bepaalde zin van een renner op te pakken, of met net wat minder nuance te vertalen. iedereen gelooft het toch wel, dat zag je wel met SKA.

In de meeste verhalen zit vast een kern van waarheid maar vaak word er wat extra jus toegevoegd.

Xevar 8 juli 2021 om 21:35

Waarom zou je in vredesnaam de woorden van Reef(of wie dan ook vanuit de ploeg) serieus nemen? Natuurlijk gaan die gewoon glashard liegen en zeggen dat er niks aan het handje is, wat had je dan verwacht? Dat ze even doodleuk gaan toegeven dat het een teringbende is binnen hun ploeg?

Rico. 8 juli 2021 om 21:36

Uiteraard zal door sommige media het verleden er worden bijgehaald, maar eerlijk gezegd gaan de meeste verhalen in het afgelopen jaar vooral over de schijnbare onvrede van Hirschi, Hindley, SKA en nu Van Wilder. De link tussen deze zaken, waar volgens mij idd het één en ander aan giswerk vaak mee wordt genomen, wordt in bijna alle artikelen gemaakt. Een link met de 3 eerder vertrokken renners wordt volgens mij veel minder vaak genoemd.

xistnc 8 juli 2021 om 21:37

Als de ploegleiding op dezelfde manier struisvogel speelt, dan gaan ze er niet bovenop komen. Ik wens die meer realiteitszin en wijsheid toen dan die waar bepaalde zelfverkozen fans blijk van geven.

Rawolf 8 juli 2021 om 21:39

Het verhaal SKA is door hemzelf weerlegt, het verhaal van Wilder is door zijn manager weerlegt en heeft hij zelf nog geen commentaar over gegeven.

Het verhaal Hirschi is een contract over getekent dat ze daar niet over mogen spreken. Dus hoezo was dat onvrede? Lijkt me logischer als dat een geldkwestie was.

Als je deze dingen continu blijft herhalen ga je het vanzelf geloven blijkbaar, dat is het probleem wat ik een beetje heb met hoe de media zich nu op DSM richt.

Dat er dingen misgaan geloof ik gelijk en in sommige dingen zal vast een kern van waarheid zitten.

Xevar 8 juli 2021 om 21:43

Dat SKA en de manager van van Wilder de verhalen die er over rondgaan hun ontkennen wil absoluut niet zeggen dat het niet waar is heh? Jij snapt denk ik ook wel dat ze letterlijk niks anders kunnen en mogen zeggen, contractueel gezien.

koerszichtig 8 juli 2021 om 21:48

Mooi uiteengezet. Alle verhalen hebben wel twee kanten. Vorig jaar had ook iedereen commentaar op hun tourselectie, maar lukte er wel veel. Dit jaar zit het niet mee, maar dat is nu eenmaal ook de koers.

Yeez 8 juli 2021 om 22:08

Rawolf heeft het analytisch onvermogen om zijn blinde liefde dsm niet objectief te kunnen bekijken. Dat lukt hem bij jv niet, maar daar is het juist overdreven pessimistisch ipv optimistisch zoals bij dsm

Rawolf 8 juli 2021 om 22:42

A daar is Yeez ook weer die niet in staat is argumenten te formuleren en daarom maar op de man speelt, lol.

Merlinappa 9 juli 2021 om 07:16

+1 Rawolf

Goed om het verhaal van beide kanten te bekijken. Ik geloof zelf ook dat er inderdaad structureel wat mis is (als SKA niet zelf z’n zadelpositie mag veranderen terwijl hij niet lekker zit klopt er echt iets niet), maar de nuance zoeken blijft belangrijk. Bedankt.

SteadyEddy 10 juli 2021 om 00:03

Het is wel opvallend dat al die renners na hun Sunweb/DSM-,periide, niks meer gepresteerd hebben

Beer 8 juli 2021 om 21:33

Ik mis in dit stuk toch ook concrete voorbeelden van wat Kemna juist mis doet.

Murcia 8 juli 2021 om 21:45

Klopt, dat blijft wel erg algemeen. Tactloosheid is niet een doodzonde en verder is het te vaag.

Rawolf 8 juli 2021 om 21:50

Zal komen omdat hij zo eerlijk is :p, van de team DSM website:

“A former professional rider himself, Rudi won the Dutch national road race championships in 2003 – a memory that he reminisces about fondly. Having been with the team since 2005 and as someone always been interested in coaching, it was a natural progression for Rudi to move into a role behind the scenes once he hung his wheels up.

Describing himself as an open and honest guy who is able to react directly and clearly, Rudi now works as Head of Coaching for the team and is tasked with coordinating a lot of work behind the scenes and making sure that everything performance-based runs smoothly – both on and off of the bike.

When he’s not working, his favourite place to be is in the German hills and he enjoys building and renovating houses. On his days off you can find Rudi with his friends, or spending time on his farm.”

Turtlehead 8 juli 2021 om 21:53

Ik vind het heel verhelderend dat Kemna wordt genoemd als ‘probleem’. Lijkt me ook wel was symplistisch dat dat alles zou zijn én het vraagt om uitleg, onderbouwing en weerwoord.
Maar het is een begin.

debarreman 8 juli 2021 om 21:55

Klifhanger?
Er komt vast nog meer opinie.

dit is mijn achterwiel 8 juli 2021 om 22:22

De mensen die van zichzelf zeggen dat ze direct en duidelijk communiceren zijn in mijn ervaring vaak botte horken. Maar ik ken kemna niet, net zoals 99% vd reageerders hier heb ik informatie over hem van ‘horen zeggen’.

Caldaia Stivale 9 juli 2021 om 10:28

Als er niet bij stond dat het over Rudi Kemna gaat, zou ik zweren dat dit over Gert Jan Verbeek zou gaan… :D

Handige Harry 9 juli 2021 om 17:39

Het schijnt dat ze van Kemna allemaal foto’s moeten sturen van zichzelf in bikini.

Murcia 8 juli 2021 om 21:41

Dat je tegen een tijdrit talent als Van Wilder doodleuk zegt dat er geen ITT fiets voor hem is kan echt niet. Dat lijkt op Nuyens zijn fenomenale fietsenplan met Wout. Dan zou ik ook gelijk mijn manager bellen. Topsport betekend dat je eisen kunt stellen aan de sporter maar dat je ook de verplichting hebt om hem de best mogelijke ondersteuning te bieden en eerlijk te zijn over de (on)mogelijkheden als je een renner aantrekt. Als meerdere mensen door de jaren heen onvrede hebben over Kemna mag je als grote baas ook wel eens een hartig gesprek voeren met hem. Maar zoals hierboven gezegd hoeft hij niet voor botheid op de schopstoel.

Bij DSM lijkt het er op neer te komen dat de input van de renners niet gewenst is en dat leidt keer op keer tot problemen.

evelineroos 8 juli 2021 om 22:23

Toch kun je niet zeggen dat de renners die vertrekken elders beter presteren.

dit is mijn achterwiel 8 juli 2021 om 23:09

Kelderman…?

Natte spons 9 juli 2021 om 09:32

Kelderman was altijd al goed, als hij in de eerste week niet hard viel. Helaas kwam die voorwaarde voor een goede prestatie niet zo vaak voor.

Anton van Valouwe 9 juli 2021 om 10:20

Kelderman volgt nog steeds keurig en lijkt zeker in betere doen, maar dat kan zomaar het effect van ketonen zijn.

Caldaia Stivale 9 juli 2021 om 10:29

Ik vind Wilco niet beter en niet slechter dan voorheen…

ChefSpijker 9 juli 2021 om 10:47

Wilco was bij Sunweb zeker niet minder nee. Stond in Vuelta destijds ook bijna op het podium tussen Froome, Nibali, Zakarin en Contador. Waarbij alleen Contador al op z’n retour was, maar die andere drie zeker niet. En in kleine rondjes is het altijd een top 5/10 man geweest. Daar is ook weinig progressie in te zien dit jaar.

lampje 8 juli 2021 om 22:25

Na zoveel gevallen in de media, hoe aangedikt ze ook zijn, bestaat er gewoon geen twijfel meer dat er iets niet goed gaat bij die ploeg. Allerhande excuses over renners die niet fit zijn kunnen dat niet verhullen.

Vergeet overigens ook het kopmanschap van Eekhoff in wat voorjaarskoersen en de floptrein van Kanter in de giro niet. Hebben ze daar ook een excuus voor?

Panache 8 juli 2021 om 22:28

Raymond Kerckhoffs: ben je bereid om dieper in te gaan op de (kwalijke) rol van Kemna en ook bereid in datzelfde artikel zijn visie op het gebeuren te bundelen?

FritsvanHoefelen 8 juli 2021 om 22:35

Deze ‘opinie’ voelt aan als het natrappen van iemand die op de grond ligt. Ik ga het woord van de krant niet noemen, want dan moet dit bericht gecontroleerd worden voor plaatsing.

Volgens mij gaat Hindley gewoon weg omdat hij elders veel meer kan verdienen. In het voetbal gooien we het toch ook niet op een slechte trainer als een speler in het buitenland gaat cashen?

Dolledriesoldebroek 8 juli 2021 om 22:43

Het begin van het einde was al toen ze onder Duitse vlag begonnen te koersen…

Turtlehead 9 juli 2021 om 00:39

En nou een hoofdploegleider die het liefst op het Duitse platteland met zijn vrienden een huis verbouwd. Het is wat…

Tomasz 9 juli 2021 om 07:38

Misschien is Gert-Jan Verbeek een optie?

evelineroos 8 juli 2021 om 22:52

Eigenlijk pleit Kerckhoffs hier in een artikel vol met aannames voor het vertrek van Kemna omdat een paar renners het niet eens zijn met zijn werkwijze. Misschien moeten de renners zelf eens in de spiegel kijken. Er zullen best dingen niet goed zijn gegaan, maar ze zijn toch grotendeels zelf verantwoordelijk voor hun prestaties. Denk daarnaast dat (bijna) alle renners die zijn vertrokken er financieel op vooruit zijn gegaan. Dat lijkt me het belangrijkste motief voor een vertrek.

Ed De B 8 juli 2021 om 22:57

Je zou van DSM iets meer chemie verwachten

Caldaia Stivale 9 juli 2021 om 10:31

Underrated…

Ward 8 juli 2021 om 23:02

Dit is gewoon dezelfde analyse die de auteur al klaar had op de eerste rustdag van de Giro die eerder verscheen in het huisblad aangevuld met wat feitelijkheden uit de huidige Tour. Ik spreek me niet uit over de inhoud op zich, maar dat wekt op zijn minst de indruk dat de auteur een belang heeft bij de boodschap die hij herhaaldelijk brengt en daar stel ik mij wel vragen bij.

dit is mijn achterwiel 8 juli 2021 om 23:11

Of de auteur ziet zijn verhaal keer op keer bevestigd en vindt het zijn plicht het hernieuwd onder de aandacht te brengen

Ward 9 juli 2021 om 06:29

OK, maar het is gewoon een letterlijke copy/paste van een oude opinie. Doet me een beetje denken aan reageerders op Wielerflits die hun gelijk niet krijgen en die dan maar hun opmerkingen kopiëren onder verschillende artikels in de hoop ergens wat bijval te krijgen. Je reinste vorm van zelfplagiaat ;)

dit is mijn achterwiel 9 juli 2021 om 07:39

Ik heb her geheugen van een pingpongbal, dus het zou voor mij prettig zijn als de auteur refereert aan eerdere collumn als dat het geval is. Anders voel ik me een beetje goedkoop (click)beetgenomen.

Anton van Valouwe 9 juli 2021 om 10:23

Na het geflopte promotie item met Plugge de aandacht even afleiden?

Piet 8 juli 2021 om 23:03

Hm lijkt inderdaad wel een duiventil met al dat in en uitvliegen. Maar ze weten toch regelmatig iemand op het podium te krijgen. Jammer, een paar jaar terug roemde iedereen de werkwijze van de ploeg na het succes van Dumoulin

Davide Lappartiente 8 juli 2021 om 23:29

Wespen, gesneden broden en het probleem is zo opgelost.

mark peeters 9 juli 2021 om 19:38

Of een beetje strychnine ook gekend als rattenvergif …

joep b 9 juli 2021 om 01:12

Lolbroekje

Michelangelo 9 juli 2021 om 01:33

Dat er wat aan de hand is bij DSM mag duidelijk zijn. Maar iets van opportunisme bespeur ik hier ook wel. Nog niet eens een jaar geleden werd geschreven hoe goed deze ploeg (onder een andere sponsornaam) het deed met heel goed presteren in de TdF en ook plek 2 en 3 in de Giro. Met volgens mij nagenoeg dezelfde staf.

Veel pijlen zijn nu gericht op Kamna. Maar ik zou graag de echte verhalen weten van zowel Kamna, de ploegbazen alsook de boze renners zelf. Want tot op heden zien we vooral de symptomen maar is er niemand vanuit de binnenkant van de ploeg die open en bloot zegt wat er aan de hand is. Ook bij Van Wilder zou het eerst gaan om een stuurtje op maat, nu hoor ik dat het om een hele tijdritfiets zou gaan. En bij Hirschi is helemaal geen openheid van zaken gegeven.

Ik denk vooral dat alles ook samenhangt met resultaten. Ben je succesvol dan ben je populair als ploeg en wil iedereen bij je rijden. En haal je geen resultaten, dan wil iedere renner weg, ook al hebben ze willens en wetens een contract getekend.

Kijk naar TJV. Daar wil nu zo’n beetje iedereen rijden. Maar niet zo gek lang geleden was het team Blanco, waar alleen uitgerangeerde renners graag gingen rijden…. Een paar goede resultaten en het kan verkeren.

Petje 9 juli 2021 om 06:41

Gewoon een zuur team

Merlinappa 9 juli 2021 om 07:21

Inderdaad een beetje opportuun stuk dit. Mocht je echt interesse hebben in dit gebeuren en het als journalist willen uitzoeken, is het wellicht een idee om Kemna en wat andere renners eens te interviewen. Het verhaal van meerdere kanten belichten en informatie van beide kanten winnen zorgt toch meestal voor een meer genuanceerde kijk op de zaak en creëert een realistischer beeld.

miland12 9 juli 2021 om 09:28

Van een ploegleider krijg je toch geen eerlijk verhaal en renners zijn contractueel het zwijgen op gelegd. Wordt hoe dan ook afwachten tot de volgende vertrekt wat net als bij Hirschi met een NDA gedaan wordt

japio 9 juli 2021 om 08:31

De prestaties van DSM zijn zonder meer tegenvallend. Maar daar zou je nog van kunnen zeggen ‘soms zit het mee, en soms zit het tegen’.

Maar het tussentijdse vertrek van een heel aantal renners, duidt in mijn ogen echt wel op een structureel probleem. Iets gaat daar niet goed. Er is een reden voor de onvrede. En aangezien dergelijke tussentijdse vertrekken bij andere ploegen nauwelijks gebeuren, heb ik niet de indruk dat het aan de renners ligt, maar aan iets binnen de ploeg. De trainingsmethode, het management, het wedstrijdprogramma, of noem maar op. En daar zal men toch wel wat mee moeten.

Johnny7 9 juli 2021 om 08:36

Ellendig team met hele slechte leiding. Waarom betalen sponsors deze ploeg nog geld dat vraag ik me af? Ik ben al he-le-maal klaar met deze ploeg nadat ze jarenlang Tom Dumoulin, de op dat moment beste (iig top 3) ronderenner met de meeste potentie, als stront hebben behandeld.

Dat gejank over laag budget kan ik niet meer aanhoren. Ze betalen Bardet gewoon 2 mil per jaar terwijl ze Dumoulin nooit zoveel geld hebben betaald. Ook niet op zijn top (lag geloof ik op 1,5). En 4 jaar lang deden ze moeilijk om 1 of 2 echte fatsoenlijk knechten voor Dumoulin aan te trekken. Kwamen ze met Varvaeke. Bah wat een team. De leiding moet per direct opstappen maar dat zullen ze niet doen. Hopelijk kunnen ze nooit meer een fatsoenlijke renner contracteren dan moeten ze noodgedwongen wel stoppen.

Kaj 9 juli 2021 om 12:00

Spekenbrink heeft de licentie dus dat wordt lastig

S.t.B 9 juli 2021 om 08:55

Ergens in die enorme variëteit aan nepsuikers die DSM ontwikkeld moet er toch ééntje zitten om de Kemna boys harder te laten rijden.

SteelHorseCowboy 9 juli 2021 om 10:12

Ik dacht eigenlijk dat de outfit van deze ploeg speciaal ontworpen is om een jaartje onder de radar te blijven.

krypton 9 juli 2021 om 10:19

Beetje makkelijk wel dit. Het zal zo zijn dat er best een reden is voor het feit dat er zoveel renners vroegtijdig vertrekken, maar tot dit seizoen hadden ze wel gewoon echt succes. Met Kittel, Degenkolb, Dumoulin, vorig jaar in Giro en Tour. En welke renner is op hetzelfde niveau gebleven of zelfs beter gaan koersen na zijn vertrek bij deze ploeg? Dat zijn er voorlopig nog niet veel.

Wheely 9 juli 2021 om 10:28

Vorig jaar reden ze een top tour inderdaad en was er niks dan lof over hun attractieve koerswijze. Nu het even tegenvalt worden ze natuurlijk meteen als goor uitschot neergezet.

Kaj 9 juli 2021 om 11:59

Makkelijk? man het rommelt al jaren bij die ploeg maar voor de buitenwacht spelen ze mooi weer.

peterwinnen 9 juli 2021 om 10:25

Er zal ongetwijfeld iets niet goed gaan bij DSM, maar tot dit seizoen presteerden ze elk jaar top. En alle toppers die vertrokken zijn, presteerden daarna structureel minder dan bij DSM en voorganger Sunweb.
ERgens zal er dus ook wel iets goed zijn aan het systeem lijkt me…

Kaj 9 juli 2021 om 11:58

nu gaan ze behoorlijk op hun bek maar door de goede ontwikkelde kleding vallen de verwondingen mee

notriple 9 juli 2021 om 10:31

Wordt een groot probleem om dat negatieve imago te doorbreken.

Anton van Valouwe 9 juli 2021 om 10:44

komop, niet zo negatief.

Kaj 9 juli 2021 om 11:57

Duidelijk is wel dat RK de persoon Spekenbrink bij de ballen heeft. Wie bij echt de koersen komt zal wel eens opgevallen zijn hoe gesloten ze zijn. Dat er bijna geen lachje af kan en dat iedereen bepaalde zinnen op moet dreunen. Wel eens opgevallen dat renners de ploeg en voorgaande ploegen van IS en RK niet echt actief zijn socials?
Kemna bepaald de lijnen blijkbaar waar alle selecties zich aan moeten houden. Hij was wel een aardig renner en slim in de koers maar koers tactiek voor een collectief is toch iets anders.
Zou zeggen Raymond K duik er verder in en vraag eens rond in de omgeving waar ploegleider K zijn roots heeft liggen

Headlines

Materiaalzone

Populair