Zieke Van der Poel raakt leiding kwijt: “Voelde me heel slecht op de fiets”

zaterdag 17 augustus 2019 om 21:17
Zieke Van der Poel raakt leiding kwijt: “Voelde me heel slecht op de fiets”

Van der Poel heeft nog wel de groene trui in handen - foto: Cor Vos

Ook voor Mathieu van der Poel kan het niet alle dagen feest zijn: in de derde etappe van de Arctic Race of Norway slaagde hij er niet in zijn leiderstrui te verdedigen. Op een eerste demarrage op de steile slotmuur had hij nog wel een antwoord, maar daarna ging het licht uit, waardoor Warren Barguil met nog een rit te gaan de leiding in handen heeft. 


Na de etappe laat Van der Poel weten dat hij zich niet helemaal okselfris voelde: “Ik ben vannacht ziek geworden, en voelde me daardoor heel slecht op de fiets”, zegt hij in gesprek met De Telegraaf.

Na twee goede dagen in de Noorse etappekoers was vandaag een mindere dag voor MVDP: “Mijn neus zat dicht en ik had vooral heel veel last van mijn hoofd. Ook was ik misselijk”, vertelt de kopman van Corendon-Circus. “Ik heb het wel geprobeerd, maar ik voelde vanaf de start eigenlijk al dat het vandaag niet voor mij zou zijn.”

Van der Poel verweerde zich nog wel, een eerste plaagstoot van Warren Barguil kon hij zelfs nog beantwoorden, maar niet veel later ging het licht uit op de slotklim: “Ik zeg niet dat als ik helemaal fit was geweest dat tot het einde met de besten had mee gekund, maar als ik mijn wattages zag, dan moet ik normaal veel langer meekunnen.”

Onzeker voor slotrit
Of Van der Poel morgen in de lastige slotrit tussen Lodingen en Narvik een poging gaat doen om weer voor een etappezege te gaan en zijn groene trui te verdedigen is nog maar de vraag: “Ik hoop dat het morgen iets beter is”, zegt hij. “Als ik me beter voel ga ik wel starten, maar is dat niet zo, dan weet ik het nog niet.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

yo-eddy 17 augustus 2019 om 21:37

Helder verhaal, even rustig aan, morgen niet starten en op naar de ToB

Tinus1984 17 augustus 2019 om 21:52

Morgen gewoon niet meer van start. Lekker afstappen. Anders erg ongeloofwaardig.

Wel heel toevallig dat wel bij zn rit als vandaag opeens ziek worden.

Jooop 18 augustus 2019 om 01:22

Inderdaad. Die jongen kiest altijd de makkelijke weg. Zodra het een beetje moeilijk wordt is hij ‘ziek’.

Merlinappa 17 augustus 2019 om 21:56

Slecht excuus, zelfs Dylan kan betere verzinnen ;)

EmPeHa 17 augustus 2019 om 23:01

Mathieu was in Nokere koerse hard gevallen.

assen 17 augustus 2019 om 23:24

Sinds die val in Nokere Koerse heeft ie zijn niveau niet meer gehaald inderdaad.

Wbv14 17 augustus 2019 om 23:09

Dat is toch normaal zo zwaar programma mtb italie naar wegcriterium roosendaal naar mtb zwitserland naar weg dan etape koers noorwegen mag je dan wat verkouden worden en wat minder zijn hij weet precies wat hij doe mvdp.
En hij is nie zo gaan zoeken hoe het kom hij is eerlijk en geef gewoon toe ga zo door matje.

EddyB1958 18 augustus 2019 om 09:33

Maar die criteriums in Antwerpen en Roosendaal waren geen must, maar ik begrijp best, dat hij die als man van de streek reed om zijn supporters, Nederlanders en Vlamingen te plezieren.

EddyB1958 18 augustus 2019 om 08:03

Wat een onzin hier allemaal. Waarom zou hij niet ziek worden? Het is nog altijd een mens. Een mens, die veel wint en mooie dingen laat zien op de fiets. En geen onoverwinnelijke halfgod of stripfiguur, die zomaar eventjes wereldkampioen gaat worden zoals Greeny en anderen geloven.

xistnc 18 augustus 2019 om 10:08

Greeny is niet meer. Je zult het met zijn reïncarnatie moeten doen.

peterwinnen 18 augustus 2019 om 09:11

Van de reacties hier word ik soms ook ziek en misselijk.

Anketieletje 18 augustus 2019 om 11:23

Klopt helemaal, hoewel je dit nog heel zachtjes uitdrukt!

j-trails 18 augustus 2019 om 12:38

Het niveau zakt hier richting nu.nl inderdaad.

Ligthning 18 augustus 2019 om 09:29

Als hij echt ziek is, moet hij gewoon de beslissing nemen om te stoppen. Anders brengt hij het einde van het seizoen in het gedrang. Fietst hij toch verder, dan is zijn uitleg waardeloos en had hij gewoon een mindere dag. Verder is het nu helemaal duidelijk dat VDP nooit een grote ronde zal winnen. Iets langere en steilere klimmen kan hij niet aan. Geen schande. Hij zal zich in het rondewerk moeten richten op ritwinst en de puntentrui. Hij lijkt mij inderdaad een (misschien) iets betere versie van Sagan.

Samlambeej 18 augustus 2019 om 11:07

@Lightning
Geraint Thomas ging toch ook van om en bij de 75 op de baan naar 67 voor de Tour zonder al te veel kracht te verliezen. Mathieu is van nature een iel mannetje. Remember Firenze 2013. Na de OS hoeft hij dat bovenlichaam niet meer te onderhouden in de gym. Weet niet hoe aerodynamisch hij is (cdA)(zit nogal hoog) maar qua kracht kan hij nu op 75kg mee met de beste 20 tijdrijders.

Wat die vergelijking met Sagan betreft, qua palmares op age 24 mag hij zijn veters nog nie vastmaken hoor.

Ligthning 18 augustus 2019 om 12:05

VDP maakt gewoon de fout te lang te wachten om volledig over te stappen naar het wegwielrennen. Hij had al minstens een Tour moeten gereden hebben, waar hij ongetwijfeld had kunnen meedoen voor ritzeges en eventueel al Sagan het vuur aan de schenen had kunnen leggen voor groen. In het beste geval start VDP pas over twee à drie jaar in de Tour. Verloren jaren….

j-trails 18 augustus 2019 om 12:37

Grappig. Ik heb echt een totaal andere mening. Ik heb extra respect voor VDP. Hij maakt zijn keuzes die hij wil in plaats van de doen wat de sociale druk eist. Ik heb genoten van de WC wedstrijden. Ik heb genoten van het veldrijden. Ik heb genoten van de wegwedstrijden. Verloren jaren? No way!

Samlambeej 18 augustus 2019 om 12:50

Voor Van der Poel kun je niet spreken van verloren jaren. Voor zij die MVDP als GOAT willen wel. Hoe zou Sagan daar tegenaan kijken? Die leek een stuk gelukkiger in zn Hulk en Forest Gump tijden. Misschien kan hij de omgekeerde beweging maken. Gaan mountainbiken en enkel nog terugkomen voor Milaan San Remo.

Samlambeej 18 augustus 2019 om 12:54

Al schat ik dat die vooral genoeg heeft van het hele profbestaan.

hanjovdberg 18 augustus 2019 om 13:24

Want wat is er verloren? Voor jou als bankzittende kijker misschien maar als sporter haalt hij juist alles uit zijn talent. Hij kan veel meer dan ‘domweg’ hard op de weg fietsen. Vraag me ook af of hij dat alleen kan. Die afwisseling heeft ie gewoon nodig om scherp en gretig te blijven. Dus blijf dit aub combineren en doen. Het is zo’n genoegen om hem zowel in het veld en mtb te zien. Multitalent is dus multi inzetbaar.

girardengo 18 augustus 2019 om 20:57

Heb liever respect voor zijn keuzes en prestaties in plaats van alsmaar te herhalen dat hij de weg op moet. Hij moet niks.