Yves Lampaert (2de): “Ik trapte 460 watt gemiddeld, dus kan mezelf niets verwijten”

Yves Lampaert (2de): “Ik trapte 460 watt gemiddeld, dus kan mezelf niets verwijten”

© Cor Vos

donderdag 10 juni 2021 om 18:51
Interview

“Ontgoocheld? Bah nee gij”, klinkt Yves Lampaert overtuigd. “Ik ben op mijn waarde geklopt door Remco Evenepoel. Zelf heb ik ook alles gegeven en ik ben tevreden met mijn wattages. Ik hoop wel die tweede plaats in het klassement te behouden.”

Dan doe je het over amper 11 kilometer maar liefst 16 seconden beter dan de vorige besttijd, mag je een tijdlang op de hotseat plaatsnemen, moet je finaal toch nog vrede nemen met de dichtste ereplaats. Maar Yves Lampaert zal er naar eigen zeggen niet slechter van slapen.

“Wat ik Remco gezegd heb na de aankomst? Proficiat. Hij heeft het goed gedaan, hé. Alleen jammer dat hij in de slotkilometer zijn remmen niet dichtkneep”, lachte Lampaert. “Wie gaat hem nog van de eindzege houden? Niemand, toch? Hij gaat dat hier winnen. Haha nee. Serieus: natuurlijk heb ik geen wrange gevoelens. Ik ben op mijn waarde geklopt.”

“Ik heb mijn wattages gehaald die ik wilde halen. Hoeveel dat is? 460 watt gemiddeld. 11 kilometer voluit. Ik heb alles gegeven. Dan moet je blij zijn met het resultaat. En we staan nu eerste en tweede in het klassement. Alleen maar tevreden gezichten in de ploeg.”

Tweede plaats vasthouden
Lampaerts doelen op korte termijn zijn nog steeds dezelfde als wat hij ons vorige zaterdag vertelde. “Eerst wil ik graag dat goede klassement vasthouden in deze Baloise Belgium Tour. Dan volgen de nationale kampioenschappen. Of het BK een hoofddoel is? Als je van een nationaal kampioenschap geen doel meer maakt, stop je maar beter met koersen, vind ik.”

Voor de Tour is Lampaert nog steeds reserve. “Maar ik hou me klaar mocht het nodig zijn. De conditie is goed. Zoniet ga ik zoals gepland op hoogtestage en hervat ik daarna in de Ronde van Wallonië. Met later graag het WK en Parijs-Roubaix als absolute doelen. Of de Vuelta een optie is? Nee nee, mijn vrouw moet kopen (Vlaams dialect voor bevallen, red). De Vuelta hoort niet thuis in die plannen.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

bswinkelss 10 juni 2021 om 19:58

Ben ik de enige die 460 watt over 12 minuten erg indrukwekkend. Dat is iets meer dan 6 watt per kg.

Quintenri 10 juni 2021 om 20:02

Nee je bent niet de enige. Dat is best indrukwekkend inderdaad!

Davide Lappartiente 10 juni 2021 om 20:20

Alleen is Watt/kg niet van belang bij een vlakke tijdrit, wel Watt/m². Zo kan Evenepoel evenveel of zelfs minder per kg trappen en toch sneller zijn door minder luchtweerstand.

bswinkelss 10 juni 2021 om 20:32

@davide, ik bedoel te zeggen dat als hij 6,1 watt per kg kan trappen op de tijdritfiets, dat hij beter zou moeten kunnen presteren dan hij nu doet op heuvelachtige parcoursen

Veleta 11 juni 2021 om 13:32

Ja, zeker indrukwekkend, maar hij zei na zijn tijdrit al dat REv onder zijn tijd zou duiken, hij was namelijk een “Aerokogel”, geweldig toch.

bswinkelss 10 juni 2021 om 20:27

@davide, dat snap ik. Maar met 6 watt per kg zou hij bergop toch beter moeten kunnen dan wat hij nu laat zien. Wellicht is zijn 20 minuten heel veel lager dan dit.

Turtlehead 10 juni 2021 om 20:54

Mijn vrouw ging ook steeds kopen toen ze zwanger was, maar ik heb het idee dat Lampie dat hier niet bedoeld ;)

Poeksel 10 juni 2021 om 22:40

Ja, het gaat hier om het moeten kopen dat een gevolg is van poepen.

Panache 10 juni 2021 om 20:57

De schattingen…

Op het EK trapte Evenepoel bergop 430 watt, wat met zijn 1,72 meter en 61 kilogram overeenkomt met 7 watt per kilogram lichaamsgewicht.

Op de laatste klim van San Sebastián met stijgingspercentages tot 22% reed hij zo'n vijf minuten lang 480-490 Watt, wat neerkomt op pakweg 8 Watt per kilo.

Westhoek Express 10 juni 2021 om 22:17

Echt? koe-koek

Michelangelo 10 juni 2021 om 22:36

Waar zijn de schattingen op gebaseerd panache?

Als lampaert 12 minuten lang 460 watt duwt in een tijdrit, hoe realistisch zijn dan jouw schattingen van iemand die in basis minder power heeft en er op dat moment al 200 km op heeft zitten?

Ik zou 390 watt een stuk realistischer vinden…

edit wf: dat laatste mag je achterwege laten

Romāns Vainšteins 10 juni 2021 om 22:48

Pfff, was minimaal 10 joh.

Westhoek Express 10 juni 2021 om 23:26

michel klinkt in paniek
en trekt meteen de valsspelerkaart.
Dit is zijn end-game. Evenepoel overroepen noemen en naar beneden halen tot op een zeker punt en als die drempel overschreden wordt trekt hij de (mechanische) dopingkaart.

Panache 11 juni 2021 om 09:04

De kranten (en Eurosport) die deze wattages gepubliceerd hebben, doen dat simpelweg door te calculeren.
Wil je zelf deze rekensommen maken en interpreteren dan raad ik aan om 'het geheim van wielrennen' te kopen. Een wat suffe titel, maar enorm handig.

Verder hoeft Michelangelo niet bang te zijn voor dominantie, omdat het wattagemonster Evenepoel genoeg zwakke plekken heeft binnen het totaalplaatje van het wielrennen.

Michelangelo 11 juni 2021 om 09:23

@westhoek. Ik ben niet in paniek maar stel een wedervraag. Omdat ik niet alles slik als zoete koek oek.

Dat mag je meteen proberen te framen maar je komt een stuk geloofwaardiger over als je met argumenten zou onderbouwen waarom ik wel of geen gelijk heb. Schreeuwers zonder argumenten hebben we hier al meer dan genoeg gehad. Tenzij je straks in december wilt meedingen naar de hollow knight award…

Westhoek Express 11 juni 2021 om 12:47

Michel
Nee jij hebt 0 onderbouwing en dan zeg je plots dat je spontaan aan mechanische doping zou beginnen denken. Gewoon omdat je een groot cijfer ziet. Lachwekkend.Neem de raad van Panache aan en lees het boek. Als je dat lukt Hollow Painter.

Kom dan met een onderbouwde uitleg waarom de kans op mechanische doping groot zou zijn en verwijs naar je bronnen.

Zo hoort het als je dit soort dingen zegt.

Westhoek Express 10 juni 2021 om 22:14

Ganna 523 / 82 kg over 12 minuten is het beste wat ik op zijn strava gezien heb.

Rawolf 10 juni 2021 om 22:32

Walscheid gaat richting de 550 gem over 10 min.

Westhoek Express 10 juni 2021 om 23:47

maar weegt 92. Eigenlijk wel knap dat die kerel vaker dan normal size sprinters een berg en een heuvel over gaat met het profpeloton.

Jeszon 11 juni 2021 om 07:23

Heerlijk taaltje dat Vloams.

Gidon 11 juni 2021 om 08:51

Correctie, dat West-Vloams. Schitterend inderdaad!