Wout van Aert wint slottijdrit Tirreno-Adriatico, Tadej Pogacar stelt eindzege veilig

dinsdag 16 maart 2021 om 16:10
Wout van Aert wint slottijdrit Tirreno-Adriatico, Tadej Pogacar stelt eindzege veilig

foto: LaPresse

Wout van Aert heeft op indrukwekkende wijze de afsluitende tijdrit van Tirreno-Adriatico gewonnen. De kopman van Jumbo-Visma was over 10,1 kilometer in San Benedetto del Tronto sneller dan Stefan Küng en wereldkampioen Filippo Ganna. Tadej Pogačar schreef het eindklassement van Tirreno-Adriatico op zijn naam.

Küng vs. Ganna
Een eerste richttijd werd neergezet door Michael Hepburn. De Australiër van BikeExchange kwam tot een tijd van 11.33 minuut en was daarmee nipt sneller dan Sebastian Langeveld en Edoardo Affini. Tobias Ludvigsson reed zich daar nog tussen. Alberto Bettiol had daar geen boodschap aan, hij reed met 11.24 een nieuwe snelste tijd. Europees kampioen Stefan Küng was met 11.12 nog eens twaalf seconden sneller.

Met Küng in de hot seat was het de beurt aan de wereldkampioen en de topfavoriet voor de dagzege, Filippo Ganna. De Italiaan was bij het tussenpunt vier seconden langzamer dan Küng en dat bleek een voorbode voor de eindtijd van Ganna. De drager van de regenboogtrui reed 11.17 en gaf daarmee na 10,1 kilometer vijf seconden toe. Het betekende de eerste nederlaag voor Ganna in een tijdrit sinds januari 2020. Daarna won hij alle acht de chrono’s die hij reed.

Daarna was het lang wachten op een renner die aan de toptijden wist te komen. Benjamin Thomas, ploegmaat van Küng bij Groupama-FDJ, zette nog wel 11.22 neer en werd daarmee virtueel derde. Mathieu van der Poel spande zich niet bovenmatig in en kwam tot een tijd van 12.08.

Wout van Aert nóg sneller
João Almeida, de nummer zeven in het klassement, was de eerste die zich in de top van de daguitslag nestelde. Bij het tussenpunt lag hij vijf seconden achter op Küng en aan de finish waren dat er achttien, waarmee hij zich op een voorlopige vijfde plek zette. Bovendien wist Almeida met zijn sterke tijdrit Tim Wellens van de zesde plek te stoten in het klassement.

Voor Wout van Aert was de eindoverwinning al uit het zicht. Hij begon met een achterstand van 1.15 minuut in het klassement op Pogačar aan de tijdrit en kon dus vol voor de dagzege gaan in San Benedetto del Tronto. De start van Van Aert was alvast ijzersterk: hij dook aan het tussenpunt één seconde onder de snelste tijd van Stefan Küng en wist in het tweede deel nog te versnellen.

Hij was aan de meet, met een tijd van 11.06 minuut, zes seconden rapper dan de Europese kampioen. De kopman van Jumbo-Visma wist daarmee zijn tweede etappe van deze Tirreno-Adriatico te winnen, nadat hij eerder ook al de massasprint in de openingsrit won.

Eindoverwinning Pogačar
Tadej Pogačar reed ook een sterke tijdrit (11.18 minuut) en stelde daarmee zijn eindzege veilig. Voor de 22-jarige Sloveen is 2021 nu al een uitstekend jaar. In februari wist de titelhouder in de Tour de France ook al de UAE Tour te winnen.

Dit artikel delen:

177 Reacties

madeinstars 16 maart 2021 om 16:12

Benieuwd of mensen nu ook gaan zeggen dat Van Aert weliswaar wint, maar dat de prestatie van Pogacar toch straffer was. Haha.

FW07 16 maart 2021 om 16:15

Het is in ieder geval wel een serieus teken dat de tijdrit van Pogacar dik in orde is, ook op de vlakkere parcoursen. Vraag is waar je hem dan voor in de grote rondes moet gaan lossen.

LeoR 16 16 maart 2021 om 16:16

Wout was sowieso de sterkste, maar de prestatie van Pogacar is voor mij wel opvallender.

SolitaryShell 16 maart 2021 om 16:17
Quote:
Vraag is waar je hem dan voor in de grote rondes moet gaan lossen.

Nergens. Deze man kan alles.

Ik denk dat Roglic hier niet sneller had gereden.

trigger 16 maart 2021 om 16:18

Pogacar kan je enkel in waaiers lossen, dat weten we :-)

trigger 16 maart 2021 om 16:22

in grote rondes zit er wel eens een tijdrit van 50km tussen, als die vlak is dan kan Wout daar misschien een minuut terughalen, maar ja in de (hoge) bergen rijdt Poga hem er wel af normaal gezien.

SolitaryShell 16 maart 2021 om 16:25

In de grote rondes zit nooit meer een tijdrit van 50 kilometer. Je mag in je handjes klappen als er überhaupt 50 kilometer tijd gereden wordt, wat dan ook vaak nog eens bergop is.

Scott Sunderland 16 maart 2021 om 17:07

Pogacar is gewoon de topfavoriet voor de Tour van dit jaar. De man kan alles.

martini151 16 maart 2021 om 16:13

Wout wordt toch wel een serieuze ronderenner. Met Mathieu die ik bij de klassiekers toch een stuk hoger inschat, lijkt het me een goed idee om over te schakelen naar klassementsrenner. Met zijn sprint en punch is het een type Roglic.

djerkson 16 maart 2021 om 16:37

Dat gaat hij nooit doen gezien zijn hart ergens tussen Vlaanderen en Roubaix ligt. Als je de Strade en MSR kan winnen en de RVV nipt verliest, heb je alles te zoeken in de klassiekers. Gezien zijn gewicht en gebrek aan explosiviteit bergop lijken de rittenkoersen van een week voorlopig het hoogst haalbare qua GC.

Scott Sunderland 16 maart 2021 om 17:09

Nee hoor. In het hooggebergte komt hij sowieso tekort en daar liggen zijn ambities niet. Van Aert zal nooit een echte klassementsrenner worden.

Ward 16 maart 2021 om 18:01

Wat een gek idee om de discipline op te zoeken met de minste weerstand!

Panter 16 maart 2021 om 19:40

Mathieu hoger inschatten?? Ze zijn gewoon aan mekaar gewaagd! Vorm van de dag zal bepalen wie er zal winnen! Dus ik zou helemaal niet veranderen. Ook nog waarom zouden ze tegen elkaar rijden. Ze moeten gewoon samenwerken, iedereen kapot rijden en dan zien wie van de 2 de sterkste is aan de meet. Ze zullen er allebei baat aan hebben op deze manier.

Joaquim Agostinho 16 maart 2021 om 23:11

Ik ben benieuwd of ze hem met wat zachte dwang toch die kant op proberen te krijgen, immers na het tijdperk Roglic zie ik geen renner in de ploeg die het over kan nemen!
Kuss lijkt mij niet constant genoeg en diens tijdrit is ook niet alles.
v, Aert is een absolute wereldtopper, dat heeft hij ook vandaag weer getoond!

jkjustin 16 maart 2021 om 16:13

Voor Wout is het kijken of er iets meer verbetering zit in het klimwerk. Als dat mogelijk is, is hij toch wel een zeer serieuze kandidaat voor dit soort rondes!

harryjohan71 16 maart 2021 om 16:15

Als je als 2e eindigt, ben je gewoon een serieuze kandidaat voor dit soort rondes om de ronde te winnen. Zeker als je de verschillen in de top ziet

Melkzuur 16 maart 2021 om 16:15

Pogacar zal niet overal starten, hij kan dus nu al zulke rondjes winnen, toch?

djerkson 16 maart 2021 om 17:03

Zolang die 76 à 78 kg daar staan, wordt het toch moeilijk denk ik, maar ik hoop uiteraard ongelijk te hebben.

Scott Sunderland 16 maart 2021 om 17:10

Dat wel. Erik Dekker heeft ook de Tirreno gewonnen hè. Maar een klassement rijden in de Tirreno of in een grote ronde is wel een wereld van verschil hoor.

Jandepandaman 16 maart 2021 om 16:14

Wout groeit op een bijzondere manier naar hetgeen ooit van Sagan verwacht werd, een alleskunner. Het verschil is dat Van Aert alleen echt alles kan, want Sagan was nooit een tijdrijder met zijn houthakkers houding.

007 16 maart 2021 om 16:18

Denk dat je van Aert niet goed kan vergelijken met iemand. Lang geleden dat er een renner binnen een week tijd een massasprint en tijdrit wint en ook nog eens 2e wordt in een bergetappe. Straffe prestatie

bartp25 16 maart 2021 om 16:24

Alleen werd hij geen 2e in een bergetappe.

Pizzi 16 maart 2021 om 16:32

Etappe 1: 1e.
Etappe 2: 3e.
Etappe 3: 2e.
Etappe 4: 9e.
Etappe 5: 3e.
Etappe 6: 13e.
Etappe 7: 1e.

Watt een baas.

007 16 maart 2021 om 16:34

@Bart, jou moet echt alles in Jip en Janneke taal uitgelegd worden he

Kelder is de Man 16 maart 2021 om 16:42

Dan heb ik ook die J en J taal nodig. In de enige echte bergrit werd hij 9de. Natuurlijk wel een uitermate indrukwekkend lijstje.

bartp25 16 maart 2021 om 17:01

Hoezo Jip en Janneke taal, zorg gewoon dat je het juiste post 007. Hij werd 9e in de bergetappe (alsnog waanzinnig knap) en werd 3e in een heuveletappe.

hanjovdberg 16 maart 2021 om 17:33

Uhm … Sagan won in 2014 de ronde van Californië. Waaronder een sprintetappe, tijdrit en 5e in de bergrit naar Mt. Baldy.

Nu ben ik ook groot fan van WvA en voorspelde al voorzichtig zijn tijdritzege (enige dagen terug ..) maar we moeten niet vergeten hoe groot andere renners (geweest) zijn.

Het is gewoon ontzettend knap wat hij allemaal laat zien maar gezien zijn prestaties vorig jaar tijdens de TdF niet eens zo heel gek.

Panter 16 maart 2021 om 19:42

Nieuwe valverde

ProfrondeZevenbergen 16 maart 2021 om 20:03

007 Sean Kelly

adelaarvanantwerpen 16 maart 2021 om 20:18

@ HJB

Kijk naar het deelnemersveld in die RVC in vergelijking met de Tirreno. WVA klopt hier twee super tijdrijders en doet mee met de allerbeste klimmers ter wereld. In die RVC was het deelnemersveld een stukje minder indrukwekkend. Sagan kon niet in het gebergte wat Van Aert kon en is ook niet zo’n goede tijdrijder.

Dikke vrouw 16 maart 2021 om 16:14

Medekopman voor de TOUR zou ik zeggen!!

madeinstars 16 maart 2021 om 16:34

Ik denk oprecht dat dat een reële optie is. Wout nu is beter veelzijdiger en dus gevaarlijker voor de concurrentie dan Dumoulin vorig jaar.

Scott Sunderland 16 maart 2021 om 17:13

Jawel. Behalve voor het algemene eindklassement dan. Hij kan wel ritzeges en verschillende truien verzamelen.

trigger 16 maart 2021 om 16:15

Indrukwekkend, wereldkampioen Ganna en Europees kampioen Kung er zo afrijden na al die inspanningen de laatste week. Niks eeuwige tweede.

Olly 16 maart 2021 om 16:15

Wow Wout, dat was niet tegen Janneke en Mieke. Deze staat als een huis.

Murcia 16 maart 2021 om 16:15

Wout kan alles!
Serieus wat een goede tijdrit, hij rijdt zelfs steeds meer weg bij de concurrentie vandaag. Klopt hier Kung en Ganna in een korte en vlakke ITT. Sterk ook van Poga maar ik ben toch verbluft wat van Aert hier laat zien.

Het Rode Rugnummer 16 maart 2021 om 16:15

Wat een beest is deze Wout van Aert toch. Vijf jaar terug was Sagan zo bijzonder omdat hij zoveel kon: heuvels, kasseien en massasprints winnen. Maar van Aert doet er nog even een tijdritje en een bergrit bij! Ongelofelijk!
En Pogacar maakt ook een erg goede indruk, zeker als je het vergelijkt met al die andere redelijk grote namen die hij degradeert. Quintana, Bardet, noem maar op.

Sven.99 16 maart 2021 om 16:16

Pogacar is echt een fenomeen. Domineert heel de ronde en ook een geweldige tijdrit.
Deze week is zonder twijfel de beste week wielrennen die ik ooit gezien heb qua kwaliteit. Wat poga wout en matje deze ronde hebben laten zien, na wat ze eerder al in UAE KBK en Strade hebben laten zien. Ongelofelijk.

madeinstars 16 maart 2021 om 16:18

Pogacar zal voorlopig alleen te verslaan zijn door pech of slinkse trucs. Anders is er niets aan te doen, ben ik bang.

biggy 16 maart 2021 om 16:27

Roglic was ondanks zijn verlies in de laatste rit toch ook zeer sterk.

Dolfy 16 maart 2021 om 16:16

Sterk gereden van Küng. En ook weer een erg sterke Pogacar.

kroketten 16 maart 2021 om 16:17

Als Julian nu gisteren gewonnen had, dan was het een mooi symmetrisch overwinningslijstje. Wout, Julian, Mathieu, Tadej, Mathieu, …, Wout

Westland95 16 maart 2021 om 16:18

Wie gaat in godsnaam Pogacar kloppen in welke ronde dan ook?

josi 16 maart 2021 om 16:21

De Ronde van Vlaanderen moet kunnen.

Koers 16 maart 2021 om 16:21

Primoz Roglic.

Wheely 16 maart 2021 om 16:22

Roglič of Evenepoel. Tenzij je het over “de Ronde” hebt dan zijn het Van Aert en VdP.

kroketten 16 maart 2021 om 16:23

@Wheely. Die tweede naam wou ik ook zeggen maar ik durfde niet

trigger 16 maart 2021 om 16:24

Evenepoel kan dat.

Het Rode Rugnummer 16 maart 2021 om 16:24

Roglic is daar helemaal niet toe in staat hoor. Die heeft echt zijn ploeg nodig en kan bergop niet lang genoeg hard rijden in een demarrage, dus die rijdt Pogacar er niet af. Misschien pakt ie telkens 4 seconden bij aankomst door boni’s, maar dat maakt Pogacar in de tijdrit wel goed.

Derallleur 16 maart 2021 om 16:27

Roglic kan zelf ook een behoorlijke tijdrit rijden. Ik weet niet of hij onderdoet voor Pogacar, wellicht is hij zelfs een tikkeltje beter.

madeinstars 16 maart 2021 om 16:27

Man tegen man gaat Pogacar onverslaanbaar zijn, maar als Wout nog een beetje gewicht verliest na de klassiekers en nog specifieker traint op het klimwerk, kan hij deze zomer al een hele grote joker zijn voor Jumbo. Misschien nog wel meer dan Dumoulin en zeker meer dan Kuss/Kruijswijk.

Man met de hamer 16 maart 2021 om 16:28

Ik vestig alle hoop op Evenepoel. Iemand anders zie ik het niet doen. Maar goed, Pogacar kan natuurlijk ook nog van alles tegenkomen: drank&drugs, verschoven rugwervel, acute pollenallergie. Er is vaker een voorspelde jarenlange dominantie als een molensteen om iemands nek gehangen. Maar het lijkt me goed als Evenepoel vast een tandje bijschakelt in training. ;)

john 16 maart 2021 om 16:28

Edit redactie: Niet insinueren aub

Wheely 16 maart 2021 om 16:31

@kroketten
Dat snap ik helemaal!

Man met de hamer 16 maart 2021 om 16:31

Roglic gaat nooit meer een belangrijke tijdrit winnen van Pogacar. Die laatste had vandaag wellicht ook nog wel harder gekund.

madeinstars 16 maart 2021 om 16:35

Lol. Is de nieuwe meme dat Pogacar in elke rit die hij rijdt eigenlijk harder had gekund?

Kosmonaut 16 maart 2021 om 16:36

Evenepoel natuurlijk, die lacht om Pogacar.

Deel Koeper 16 maart 2021 om 16:38

Als Evenepoel zijn oude niveau haalt, zal die met zijn van der Poel-achtige aanvalslust Pogacar wel eens in het verlies rijden. Als.

ratajan 16 maart 2021 om 17:30

Ik snap nooit zo goed dat mensen een probleem hebben met een dominante renner voordat dit zich al uit in saaie rondjes. Wat pogacar hier laat zien is toch prachtig? En een saai rondje is dit toch allerminst. Ik kan goed genieten van Pogacar en zolang hij schoon rijd mag hij wat mij betreft zijn palmares flink uitbreiden alvorens ik ga zeuren dat het saai is.

Merzbow 16 maart 2021 om 23:20

Evenepoel denk ik dan. Als hij terug zijn oude niveau kan halen na zijn val. Laten we gewoon met zijn allen hopen dat hij dat terug kan halen.

S'mon 16 maart 2021 om 16:19

Wauw, straf gereden.

Poeksel 16 maart 2021 om 16:19

Knap hoor van Wout, maar hij kan beter. Toch?

Limal 16 maart 2021 om 16:31

Als hij niet uitgeput is na enkele dagen diep in het rood gaan misschien wel ja ;-)

josi 16 maart 2021 om 16:20

Knap hoor. Wint hier een massasprint, een tijdrit en laat bergop flink wat klimmers afzien in zijn wiel. Veel meer allround kun je niet zijn.

WernerFranke 16 maart 2021 om 16:20

Zonder van Aert wint Pogacar een rondje van 7 dagen met maar 1 bergrit met vier minuten voorsprong.
Zonder Pogacar wint van Aert zijn “testrondje” met 3 minuten voorsprong. Het zijn toch echte beesten.

Erik33 16 maart 2021 om 16:23

Volgens mij is Wout nog niet klaar met die pogacar, wordt een nieuwe uitdaging voor hem.

Poeksel 16 maart 2021 om 16:24

En met de tourwinnaar van 2019 (die in vorm leek) op plek 4 lag het niet aan zwakke tegenstand.

zeewolde 16 maart 2021 om 16:28

zonder van Aert had Pogacar zaterdag en zondag niet zo gepusht. Zeker zondag niet. Dit was nodig om van Aert voor te blijven, niet om Landa en Bernal voor te blijven.

Punchbox 16 maart 2021 om 16:20

Wat een sterke tijdrit van Pogacar zeg. Helemaal gezien hij niet heel goed op zijn fiets zat volgens mij en er dus nog een stuk meer winst te behalen is voor hem in de tijdrit. Die lijkt echt onverslaanbaar te worden de komende jaren.

Erik33 16 maart 2021 om 16:21

Echt indrukwekkende prestatie. Dit maakt toch wel duidelijk hoe onwaarschijnlijk uniek de jarenlange battle tussen MVDP en WVA is. Ze blijven nu ook op de weg elkaar elke keer weer overtreffen. Heerlijk dit. En omdat ze relatief jong zijn op de weg zit er nog heel veel groei in.

fringale 16 maart 2021 om 18:18

Leuk, deze “ik waardeer beide klasbakken”-post. Laten we hopen dat het het einde inluidt van al die tweespaltige reacties. Ik supporter voor WVA, allicht omdat ik Vlaming ben, maar ik zet met plezier mijn hoed af als Matthieu hem verslaat…want hoe goed ben je dan wel niet :-)

Wheely 16 maart 2021 om 18:29

Helemaal eens, ook leuk dat ze zich deze Tirreno op verschillende fronten en manieren hebben laten zien. Ze hebben elkaar wat minder in de wielen gereden dan normaal zeg maar.

antilek 16 maart 2021 om 16:22

Wout gewonnen na cadeautje van Pogacar.

Wheely 16 maart 2021 om 16:24

Sint Tadej strikes again.

trigger 16 maart 2021 om 16:26

ja hij zag hem rijden he lol

Wheely 16 maart 2021 om 16:24

Experiment om Van Aert een goed klassement te laten rijden geslaagd, tweede achter Pogačar was het hoogst haalbare op dit parcours.

Pietspeed 16 maart 2021 om 16:32

Is eigenlijk de vraag, want als hij een sterker team had gehad en meer koers in de benen, zoals bijvoorbeeld ook UAE, dan weet ik het zo net nog niet.

VerstandOpNul 16 maart 2021 om 16:38

Zeker geslaagd.. benieuwd wat ze nu met hem gaan uitproberen..

Wheely 16 maart 2021 om 16:41

De rode lantaarn zou wel een keer grappig zijn, maar eerst maar eens de groene trui of de bollen.

Beer 16 maart 2021 om 16:25

WVA in 2021: 4e, 1e, 3e, 2e, 9e, 3e, 13e, 1e. Redelijk indrukwekkend.

Rijdt op Pogacar na iedereen op 3 minuten en meer. Pogacar kloppen zal heel moeilijk zijn, maar ronde toekomst zit er zeker en vast in.

Fantastische wielerweek gezien met Pogacar, van Aert, VDP en Alaphillipe. Wat een stortvloed aan talent!

Lennimator 16 maart 2021 om 16:26

De nieuwe Bernard Hinault!

Pietspeed 16 maart 2021 om 16:29

Ander tijdperk, bijna niet te vergelijken lijkt me.

Man met de hamer 16 maart 2021 om 16:34

Nee, want die won altijd.

Pietspeed 16 maart 2021 om 16:27

Van Aert bevestigt status van allround beste renner. En het ogenschijnlijke gemak waarmee Pogacar zijn tijdrit in toptijd afraffelt ook van wereldklasse. Stapt de fiets af of hij net stukje warm heeft gereden. Begrijp eigenlijk niet waar zijn talent nu precies zit, gelet op gewicht en lengte. Misschien een ongelooflijke vo2max icm recuperatievermogen?

Oblomov 16 maart 2021 om 17:40

Het zou een goede zaak zijn als de wielerjournalistiek eens een wat meer gedetailleerde en overtuigende uitleg eist van hoe de onwaarschijnlijke ontwikkeling van sommige renners nou precies tot stand is gekomen.

VespavanBern 16 maart 2021 om 16:27

Ik denk dat het enige scenario waarin een goeie pogacar te kloppen is de komende jaren een 2500m+ klim met een goeie bernal gaat zijn. Voor de rest zie ik geen terrein waar hij op dit moment (door klassementrenners) klopbaar is.

trigger 16 maart 2021 om 16:28

jawel, er is nog een renner die hem kan verslaan

Derallleur 16 maart 2021 om 16:29

Afgelopen tour werd hij er op het laatste stuk van col de la Loze nog afgereden door Roglic, ook al hield hij daar de schade zeer beperkt.

CeRo 16 maart 2021 om 16:39

Carapaz op grote hoogte is ook een beest maar zijn tijdrit is dan weer zeer matig.

Pietspeed 16 maart 2021 om 16:39

Mwah, als Evenepoel weer op oude niveau komt en ook nog aannemelijkerwijs beter wordt… Evenepoel is nu even uit beeld, maar wat hij voor corona liet zien, in het kleine Ronde werk, San Sebastian, tijdritten…
Bernal zie ik voor het winnen van een grote ronde afhaken.

Erik33 16 maart 2021 om 16:42

Evenepoel is ook een beest maar heeft nog niets bewezen in het hooggebergte en ook nog niet in een grote ronde. Ben benieuwd naar hun eerste echte duel.

Gebruikersnaam 16 maart 2021 om 16:49

Binnen 20 jaar spreken we over Pogacar als dat tijdelijke tussenpausje voor het tijdperk Cian Uijtdebroeks begon, dat weet iedereen.

VespavanBern 16 maart 2021 om 18:07

@gebruikersnaam

Ik neem aan dat dit een (doorzichtige) troll poging is?

Gebruikersnaam 16 maart 2021 om 18:17

Soms is sarcasme gewoon sarcasme.

Al denk ik wel dat het hooguit 2 jaar duurt voor er iemand is die naast Pogacar zal staan bij bookmakers, of dat nu een verwachte of onverwachte naam is. En op dit moment is Roglic uiteraard ook nog gewoon de evenknie van Pogacar.

Headlines

Materiaalzone

Populair