Wout van Aert was ‘heel teleurgesteld’ na gravelrit: “Maakte een paar verkeerde keuzes”
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 11 maart 2026 om 10:42

Wout van Aert was ‘heel teleurgesteld’ na gravelrit: “Maakte een paar verkeerde keuzes”

Hij had dinsdag echt zijn zinnen gezet op de dagzege in Tirreno-Adriatico, maar Wout van Aert zat veel te ver bij het opdraaien van de cruciale gravelstrook. Na afloop sprak een balende Van Aert niet met de media, maar één dag later stond hij VTM wel te woord.

Van Aert reed dinsdag nochtans een attente koers, maar op het moment suprême was hij in geen velden of wegen te bekennen. “Ik was heel teleurgesteld. Ik zat totaal niet in positie op het belangrijkste punt van de koers”, vertelde de Belg voor de start van de derde rit bij VTM/Het Laatste Nieuws. “Daardoor kon ik geen resultaat rijden.”

“De benen waren nochtans goed, want ik kon opschuiven op het gravel en kwam daar Matteo (Jorgenson, red.) tegen. Het enige wat ik dan nog kon doen, was proberen de schade op de andere klassementsmannen te beperken. Op zich is dat goed gelukt, maar we hadden liever met twee voor de ritzege gestreden.”

Verkeerde keuzes
Maar wat ging er precies mis in aanloop naar de gravelpassage? “Ik verloor net daarvoor het wiel van Matteo. In de afdaling werd het even tricky en verloor ik wat plaatsen. Daarna maakte ik een paar verkeerde keuzes om op te schuiven. Voor we het wisten zaten we aan die bocht, en zat ik in een verloren positie.”

De renner van Visma | Lease a Bike krijgt vandaag wellicht een kans op sportieve revanche, maar maakt zich niet al te veel illusies. “Er komen nog betere kansen de komende dagen. En ik moet ook realistisch zijn. Mannen als Philipsen ga ik niet kloppen op zo’n aankomst. Het zal een lange dag worden. Maar dat is ook goed. De klassiekers komen eraan. Extra uren in het zadel, dat is waarvoor we hier zijn.”


Wielerflits Magazine is jouw Tourgids!


De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France en de Tour Femmes, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor, Rick Pluimers en nog veel meer!

Bestel de Zomergids
27 Reacties
11-03-2026 10:53
Misschien rijdt hij rapper als hij van truitje wisselt.
    11-03-2026 11:09
    Misschien wel, misschien ook niet. Wie zal het zeggen..
11-03-2026 11:04
Durf in het peloton is sinds vorig jaar het grote probleem van Van Aert. Hij durft niet meer te wringen op het scherpst van de snede.
Vorig jaar in het Bos van Wallers was goed te zien dat hij veel te vaak de benen stil hield en daardoor vele duelletjes om positie te winnen/houden verloor. Gisteren idem. Er ging vlak achter hem iemand de greppel in en de daver zat bij Wout op het lijf. Beetje bij beetje verloor hij plekjes en daardoor draaide hij als 50ste het gravel op en waren de kansen op winst weg.
En renners zien en ruiken dat. Die zien op zo’n moment niet de Van Aert met een grote erelijst, maar iemand waar ze “makkelijk” voorbij kunnen om een betere positie voor zichzelf te regelen, dus gaan ze met veel vertrouwen de strijd aan “want hij laat zich toch wel aan de kant zetten”
RV opperde gisteren dat DDV 2024 daar de oorzaak van is en daar ben ik het volledig mee eens. De grote vraag is natuurlijk, hoe los je dit op?
want elke koers heeft punten waar hét kan gaan gebeuren en is het dringen, wringen en hondsbrutaal moeten zijn.
    11-03-2026 12:03
    Ik denk dat je hier 100% spot on zit. En door de valpartijen en door wellicht het vaderschap net iets voorzichtiger en dat kost je in het huidige peloton te veel plekken.
11-03-2026 12:07
Wout hoort helaas niet meer bij de buitenaardsen (Pogacar, Evenepoel, Van der Poel, Vingegaard, Del Toro, mogelijk Seixas).

En ook in de categorie daaronder (Jorgenson, Pidcock, Pedersen, etc) is hij zeker niet per se de betere.

Dat betekent dat alles mee moet zitten voor hem om kans op winst te maken. Maar juist als je net tekort komt, mis je vaak het overschot en de ontspanning om qua techniek en positionering de goede keuzes te maken.
    11-03-2026 12:32
    Het kan niet beter en genuanceerder geformuleerd worden dan dit.

    Een van de momenten van Wout die me bijblijft, is zijn move in MSR enkele jaren geleden, hoe makkelijk hij plots vooraan opdook aan de voet van de Poggio. Je positioneert je als je sterk bent. Wat hij nu doet is randzaken aanhalen, excuses zoeken ... alles, behalve de harde realiteit inzien.
    11-03-2026 13:08
    @ Alucard, qua recente resultaten heb je hierin gelijk. Echter kan ik me ook voorstellen dat hij na enkele zware valpartijen weer even een periode zonder pech nodig heeft om zijn absolute topniveau + vertrouwdheid met wringen weer terug te vinden. Ik denk dat als hij dit hele voorjaar gespaard van pech kan draaien hij alleen voor Pogacar en MvdP hoeft onder te doen in zijn races, voornamelijk omdat hij wat explosiviteit lijkt te zijn verloren. Dit is echter slechts een vermoeden en op basis van daadwerkelijke resultaten heb je gelijk door hem achter de genoemde namen te scharen en niet per se boven Pedersen.

    Ongeacht of hij zijn plaats tussen de allerbeste weer kan afdwingen is hij een van de grootste renners van zijn generatie en verdiend hij ons respect (gaat niet over jouw bericht, maar andere reacties hier).
    12-03-2026 07:14
    Hij reed toch iedereen buiten de kopgroep nog vlot voorbij op die paar km gravel, dan zal het in dit geval niet echt met de benen te maken hebben lijkt mij. Conclusies trekken over angst is natuurlijk ook gek na één geval op zijn derde koersdag in een rittenkoers die voor hem ondergeschikt is. Als hij als 100e de Cipressa ofzo opdraait maak ik mij meer zorgen daar heeft hij met zekerheid wel ambitie.
11-03-2026 11:06
Het is allemaal wel een beetje meelijwekkend geworden de afgelopen jaren met Wout. Met zo veel pelotonangst ga je nooit meer meedoen om de winst in de grote klassiekers.
    11-03-2026 11:32
    Gewonnen op de natte keien van Monmartre in de grootste race van het jaar.
    Gewonnen op de grindwegen van de Strade in de Giro.
    2e in DDV en de Brabantse Pijl.
    4e in RVV, PR en Amstel.

    Meelijwekend inderdaad voor een renner die het jaar daarvoor 2 zware revalidatieperiodes moest verwerken.

    Wat niet wegneemt dat de angst er weer wel wat blijkt in te zitten na de Zilvermeer-val. Hopelijk krijgt hij dit weer op orde.
    11-03-2026 11:44
    Inderaad niet meelijwekkend.
    Maar bij die eerste 2 zeges zaten de omstandigheden wel enorm mee.
    11-03-2026 11:45
    In die Monmartre etappe had driekwart van het peloton al in de remmen geknepen waardoor er nog maar een heel klein groepje overbleef en het juist veel makkelijker positioneren was.

    En dat hij vanuit de achtergrond met zijn grote motor vaak nog naar een ereplaats kan rijden ver achter de toppers is voor een renner van het statuur van van Aert toch niet wat je moet willen.
    11-03-2026 11:49
    De omstandigheden qua terrein en stuurmanskunst waren gewoon heel uitdagend. Waarom de omstandigheden in de Giro op andere vlakken zouden meegezeten hebben is me niet duidelijk. Klopt daar gewoon mini-Pogacar in topvorm en alle andere GIro-deelnemers. En ook die zege in de Tour hoeft echt niet gedownsized te worden. 'Enorm meezitten'... alsof het hele peloton heeft samengelegd om hem 2 cadeau's te geven.
    11-03-2026 12:05
    Ik heb trouwens het idee dat je stuurmanskunst en pelotonangst een beetje door elkaar haalt.

    Stuurmanskunst is puur techniek, terwijl pelotonangst puur mentaal. Je kan technisch nog wel zo goed zijn, als je niet meer durft heb je ook niks aan die skills.
    11-03-2026 12:10
    "Klopt daar gewoon mini-Pogacar in topvorm"

    Wie de feiten zo selectief presenteert, heeft aan agenda. Hoeveel kilometer zat Wout wel niet in het wiel van Del Toro? 30?
    11-03-2026 12:20
    Meelijwekkend? Hoe voelt 95% vh peloton zich dan?
    Waarom zijn Nederlanders zo hard voor Wout?
    11-03-2026 12:27
    Waarom zijn Nederlanders zo hard voor van Aert? Omdat ze denken dat VDP groter wordt als ze van Aert kleiner maken.
    11-03-2026 12:59
    Ik snap (als Nederlander) deze overdreven vileine reacties tov WvA totaal niet. Gelukkig zitten er ook gematigdere en prettigere reacties tussen maar er is toch een tendens om alles wat Wout doet te bagatelliseren en belachelijk te maken.

    1. Heeft hij de laatste jaren gepresteerd op exact hetzelfde niveau als zijn 'eeuwige rivaal' MvdP? Nee
    2. Maakt hem dat een meelijwekkende renner? Totaal niet, hij is nog steeds een van de allerbeste renners van het moment getuige zijn recente resultaten (e.g. winst in tourrit, giro rit, vuelta rit en ereplaatsen in monumenten).

    Wout van Aert is een van de beste renners van het peloton, wellicht net achter een aantal exceptionele renners, maar bovenal een van de grootste wielren-iconen van zijn generatie. Zijn staat van dienst en kwaliteiten staan (nog steeds) buiten kijf en hij verdiend het respect van elke liefhebber, ongeacht van wie je fan bent.

    ON: zijn plaatsing bij gevaarlijke en cruciale passages lijkt de afgelopen twee seizoenen inderdaad slechter te zijn geworden, wat best de naweeën zouden kunnen zijn van een paar enorme valpartijen. Jammer voor hem en de liefhebbers - laten we hopen dat het minder wordt naarmate hij weer een vol voorjaar kan draaien zonder pech. Een sterke WvA die er op de beslissende momenten bij is maakt elke koers mooier!
    11-03-2026 16:03
    "Waarom zijn Nederlanders zo hard voor van Aert? "

    Gedrag van zijn fans. Hier, maar vooral natuurlijk langs de kant van de weg / het parcours.
11-03-2026 11:42
Misschien is een 'oplossing' voor van Aert het razende favorietenpelotonnetje vóór zijn en al eerder vertrekken. Hij moet het (tegenwoordig) meer hebben van ausdauer dan explosiviteit, met wellicht een dichtere ereplaats ten gevolge.

In het (voor hem) beste geval gaan daarachter eens zijn concurrenten met zijn allen op de bek in de laatste bocht naar voet klimmetje.
    11-03-2026 12:09
    @RV, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar ook in zijn beste jaren vond ik hem vaak wat berekend en zelfs wat afwachtend koersen. Vraag me dan ook af of hij die mind change kan en wil gaan maken. Het houdt namelijk ook in dat hij zichzelf moet bekennen dat hij niet meer opgewassen is tegen de veel winnaars in het peloton. Misschien niet zozeer fysiek maar wel mentaal.
11-03-2026 11:04
De vraag voor de coaches is waar ligt het aan dat Wout de verkeerde keuzes maakt? Is er nu angst bij WVA in de afdeling door de eerdere incidenten?
11-03-2026 11:41
Al dat gezeur. Blijft een klasserenner van buitencategorie. Alleen zit er nog een categorie hoger en in het peleton. Denk dat hij, pedersen, pogo en mvdp dezelfde motor hebben, misschien is die van Wout wel op papier en in het lab de grootste…. Maar andere aspecten spelen ook mee. Snap dat Wout voorzichtiger is tegenwoordig, die blessures en valpartijen spelen toch mee in je hoofd. En dat weet ik helaas uit ervaring.
11-03-2026 13:12
De Keerborstel Nederlanders zijn niet tegen Wout….het zijn de reporters die zorgen daar door…het verslag gaat de hele dag over Wout ook als hij niet mee doet…daar worden Nederlands stronk ziek van ….en dat is precies het zelfde bij het schaatsen in Nederland met het gezeik van Erben Wennemars.
    11-03-2026 13:21
    Nederlanders is natuurlijk een veralgemening die niet terecht is. Ik heb het over figuren als Badgio, Silent Hill en andere Attentojes die hele dagen vullen met het posten van kleinerende, bagatelliserende en haatdragende boodschappen over van Aert.
    11-03-2026 13:51
    Nederlanders dit, Belgen dat...

    Stronklazeruse Henkie vertelt het wel ff.
11-03-2026 13:15
Jammer om te zien dat de kwaliteiten die Van Aert heeft niet volledig benut worden. Een aantal jaren geleden stond hij op hetzelfde niveau als MVDP.
Wat betreft de palmares is er voor Van Aert veel meer mogelijk als wat hij nu heeft laten zien.
Misschien dat de begeleiding van Visma hier iets kan betekenen?

Reacties zijn gesloten.