‘Wout van Aert voegt Luik-Bastenaken-Luik aan programma toe’

woensdag 13 april 2022 om 07:43
‘Wout van Aert voegt Luik-Bastenaken-Luik aan programma toe’

foto: Cor Vos

Wout van Aert rijdt dit jaar Luik-Bastenaken-Luik. De Belgisch kampioen heeft de Ardennenklassieker aan zijn programma toegevoegd, nadat hij de Ronde van Vlaanderen en Amstel Gold Race moest missen als gevolg van een coronabesmetting. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Over zijn deelname in Parijs-Roubaix volgt donderdag een beslissing.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Momenteel zit Van Aert in Spanje voor een trainingsstage. De renner van Jumbo-Visma voelt zich klaar om zondag de Helleklassieker te rijden, maar zijn ploeg is nog voorzichtig. Zij willen geen enkel risico nemen met Van Aert twee weken na zijn coronabesmetting. De medische staf van het team zal uiteindelijk bepalen of de winnaar van de Omloop Het Nieuwsblad en de E3 Saxo Bank Classic mag koersen in Parijs-Roubaix.

De week erna, in Luik-Bastenaken-Luik, lijkt Van Aert alvast wel weer een nummer op te kunnen spelden. Omdat hij enkele wedstrijden heeft overgeslagen, voelt hij zich mentaal en fysiek fris genoeg om zijn voorjaar met deze klassieker te verlengen. Het wordt de eerste keer dat Van Aert La Doyenne gaat rijden. Ook Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Tiesj Benoot staan op de startlijst voor Jumbo-Visma.

Wedstrijdprogramma Wout VAN AERT

Dit artikel delen:

45 Reacties

Richard van Hoof 13 april 2022 om 07:55

Joepie, dan krijgen we eindelijk na het afgelopen WK een strijd tussen Wout en Remco op de fiets te zien in een serieuze wedstrijd.

0
tramontana 13 april 2022 om 07:56

Een eerste reactie zou kunnen zijn ‘wat heeft hij daar te zoeken?’. In een tweede zou je denken dat hij Roglic bergop moet helpen duwen. En uiteindelijk denk je, sja, hij zou die koers ook zelf kunnen winnen.

0
Mystieke_Monnik 13 april 2022 om 09:15

Roglic sowieso niet top-top-top. Ik verheug me nu alweer op het spelletje wie-is-de-knecht.

0
Thijmen.cycling 13 april 2022 om 09:28

Wie won op de Ventoux?

0
LucasR 13 april 2022 om 10:35

@Thijmen:

A. Niet óp de Ventoux
B. Totaal andere koers, een etappe in een grote ronde is totaal niet te vergelijken met een klassieker
C. Hoe mooi die overwinning ook was, het was niet tegen de beste klimmers/klassementsrenners – die lieten lopen.

That said: tuurlijk, ik acht WvA in staat om Luik (ooit) op zijn palmares bij te schrijven. Maar het feit dat hij die Ventoux-etappe won, hoe sterk ook, zegt niets over zijn eventuele capaciteiten om Luik te winnen. Zijn prestaties in de Tirreno vorig jaar zeggen mijns inziens wat dat betreft meer.

0
Richard van Hoof 13 april 2022 om 10:50

@Lucas

Gezien Wout zijn presteren op het Olympische parcours afgelopen zomer acht ik hem meer dan in staat om LBL aan te kunnen.

0
LucasR 13 april 2022 om 10:54

Precies, dat was ook een betere indicatie. Maar die Ventoux-etappe zegt me in dat opzicht niet zo veel.

0
Richard van Hoof 13 april 2022 om 11:55

Klopt, dat (mooie) succes in die Ventoux-etappe in de 3e week van de tour is volstrekt geen grondslag om dan ook in LBL sterk te kunnen zijn.

0
tramontana 13 april 2022 om 12:19

Klopt die Ventoux-etappe zegt daar niet zoveel over. De vorm van de dag wellicht wel.

0
paul s 13 april 2022 om 07:56

Goed nieuws….

0
Pedalo 13 april 2022 om 08:02

Roubaix overslaan , Waalse Pijl en dan Luik.

0
Koers 13 april 2022 om 08:05

nee……………..

0
Thijmen.cycling 13 april 2022 om 09:28

Wordt ook donderdag pas besloten….

0
Limal 13 april 2022 om 08:06

Als hij daar enige rol van betekenis wil spelen (als luxehelper of als medekopman) dan lijkt me de kans nog een stukje groter dat hij past voor Parijs-Roubaix. En waarom zou hij in Luik starten als dat niet het doel was? P-R schrappen dus, nog enkele Ardennentrainingen inlassen en hopen maar dat de klimvorm niet volledig geërodeerd is door corona.

0
Koers 13 april 2022 om 09:04

Maar als hij fit wordt geacht moet ie toch gewoon pr rijden: grote koers en groot kanshebber. Vervolgens kan ie lbl nog doen. Doet Pogacar immers ook.
Als kanshebber pr overslaan om te knechten (halve kopman) in lbl lijkt mij wat te veel van het goede.

0
Shinzawai 13 april 2022 om 11:07

@koers: Pogacar start niet in PR.

0
Limal 13 april 2022 om 11:40

Volgens mij ben je ook maar net wel of net niet hersteld van P-R tegen de zondag erna, en ga je dus nooit deftig voorbereid in LBL aan de start staan. Daarom denk ik dat hij LBL rijdt àls hij niet start in P-R. Maar Van Aert is natuurlijk 'gene gewone' – hij mag mij graag verrassen en in beide koersen meedoen/goed zijn.

0
Jens claeys 13 april 2022 om 08:18

Hij is meteen ook topfavoriet
Zoals michel wuyts zei , luik zou hem beter moeten liggen of de ronde.

En zoals hier eerder gemeld

Wout vs remco.. Dat is denkik ook eerste keer :p

0
KimJungPoels 13 april 2022 om 08:20

Pogacar lijkt me gewoon topfavoriet hoor.

0
Wheely 13 april 2022 om 08:52

Niet als ze gaan surplacen KJP.

0
Turtlehead 13 april 2022 om 08:46

Nou, dan is hij kennelijk genoeg hersteld om te knechten voor Roglic :))

0
Panache 13 april 2022 om 09:04

Vanuit de historie wordt Van Aert gezien als man voor Vlaanderen en Roubaix, maar leg de uitslagen naast van der Poel en de conclusie is gewoon dat die koersen hem niet perfect liggen. De manier van koersen en dito uitslagen in de heuvels (zelfs het hooggebergte) doen mij vermoeden dat Van Aert veel meer tot zijn recht komt op geaccidenteerd terrein. Luik en Lombardije liggen m.i. binnen bereik. Van Aert in topvorm is na Alaphilippe en Pogacar gewoon een van de serieuze favorieten op winst in die twee koersen. Moet hij wel weel volledig belastbaar zijn.

0
Barry Batsbak 13 april 2022 om 09:25

Je hoeft de uitslagen niet naast die van Van der Poel te leggen, de uitslagen spreken zo ook wel voor zich. De tweede plek in RVV is een positieve uitschieter maar verder is het zowel in RVV als PR niet echt fantastisch geweest. Wel prima uitslagen verder, maar niet buitencategorie in de zin van “elk jaar meedoen om de knikkers”. Ik heb daarom ook smakelijk moeten lachen om lieden die hier en elders komen verkondigen dat “de koers onthoofd is” door het forfait van Van Aert. Alsof iemand die de betreffende koers nog nooit gewonnen heeft maatgevend is voor de waarde ervan.

Of hij geschikter is voor Lombardije en LBL valt nog te bezien, feit blijft natuurlijk wel dat hij zeer verdienstelijk omhoog gaat dus het is geen vreemde gedachte. Maar daarin is hij ook niet uniek, met de Alaphilippes, Roglic’s, Mohoric’s, Wout Poelsen etc is hij in een goed gezelschap. Het zal toch ook voor een aanzienlijk deel op koerslezen aankomen.

0
Turtlehead 13 april 2022 om 10:21

WvA richtte zich twee keer ‘volledig’ op het ‘voorjaar’ (en dit jaar werd dat onderbroken). Hij won 4 (semi)klassiekers, en reed een reeks aan top 3, top 5 en top 10 plekken.
Beetje apart om hem dan af te serveren voor RVV en PR.
Ik ben het ermee eens: het is geen Tom Boonen die juist in díe koersen kon domineren (gesteund door zijn ploeg). Overigens werd die óók geklopt door Cancellara bij tijd en wijlen. Maar dat hij in LBL meer kans maakt lijkt me wens-denken.

0
Romāns Vainšteins 13 april 2022 om 11:15

Ik vind het nog een beetje gammel en prematuur om van Aert mindere kansen in RvV en Roubaix toe te dichten. Hem in de ronde naast MvdP leggen is hetzelfde als ongeacht welke ronderenner naast Pogacar leggen vwb de tour, die is gewoon het allergrootste talent voor die specifieke koers. Roubaix is veel meer een kwestie van hard rammen en mazzel hebben, dat kan van Aert wel.

Juist over Luik ben ik wat minder optimistisch, dat zijn toch altijd de wat magerder springskeletten die daar voor de hoofdprijs strijden

0
adelaarvanantwerpen 13 april 2022 om 11:34

WVA niet op VDP level in het verleden in de kasseienkoersen? 100% akkoord.

Maar dit jaar reed hij zowel in de omloop als in de E3 beter op kasseien dan ooit tevoren.
Omloop voor dit jaar: 32ste, 13de en 11de
E3 voor dit jaar: 2de en 11de.
Plus in Roubaix rijdt hij gewoon top vijf als hij in de eerste twee edities geen pech heeft.

0
oliebol 13 april 2022 om 09:07

Ik weet niet wat vroeg of laat is na een coranainfectie. Ik ga er vanuit dat hij goed gemonitord wordt en ze hem niet te snel laten starten. Vond corona nooit zo eng maar na het incident met Sonny kijk ik er toch anders tegenaan (alhoewel het onbekend is of het corona gerelateerd is).

0
KnightBiker 13 april 2022 om 11:28

Ik vind het ook een beetje dubbel, WVA is wel volle bak aan het trainen in Spanje… alsof het hart dan niet belast wordt.

(Kunnen wel concluderen dat het goed gaat, anders worden dit soort plannen niet gemaakt, donderdag lijkt een formaliteit)

0
Scrabslag 13 april 2022 om 09:18

Mocht hij voor eigen kansen gaan is het in elk geval een gevaarlijke kandidaat. Op de langere klimmen in de OS en Tirreno is het gebleken dat de meeste klimmers bij hem weg kunnen accelereren maar dat het knap lastig is om een serieus gat te slaan.

0
LaurentJalabert 13 april 2022 om 09:19

Het is goed dat Jumbo de perfecte rol van Van Aert inziet! De meesterknecht van Roglic.

0
kelderfan 13 april 2022 om 09:32

Na Parijs-Nice zie ik ook Wout als “de meesterknecht” van topper Primoz Roglic.

0
Txirrindularitza 13 april 2022 om 09:56

“Omdat hij enkele wedstrijden heeft overgeslagen, voelt hij zich mentaal en fysiek fris genoeg om zijn voorjaar met deze klassieker te verlengen.”

Aparte conclusie die voor rekening van de scribent is lijkt me. Mentaal fris is nog maar de vraag, na de domper van het missen van zijn belangrijkste races dit voorjaar. LBL toevoegen aan het programma kan ook krampachtig zijn, van ‘nou dan LBL ook maar want ik heb races gemist’, terwijl la Doyenne duidelijk niet op zijn lijf geschreven is.
En fysiek fris is eveneens nog maar de vraag: de beste man heeft corona gehad.

0
AdZ 13 april 2022 om 10:07

Gelukkig gaan wij er allemaal niet over :-))

Maw lekker afwachten en genieten, van wat Woutie gaat brengen

0
thorsen 13 april 2022 om 10:21

Als je ziet hoe hij tekeer ging in de laatste etappe van Parijs-Nice dan moet hij dit ook kunnen, mits helemaal fit natuurlijk.

0
Edwin Jansen 13 april 2022 om 10:44

Ik begrijp het niet helemaal. Hoe kan een top wielerprof wel mogen trainen maar niet mogen koersen? Of noemen ze het trainen en doet hij in feite alleen maar ritjes op en neer naar de Jumbo voor de boodschappen. Een echte top prof die echt aan het trainen is belast zichzelf net zo hard als in een wedstrijd. Maar goed ik snap sowieso al weinig van het hele COVID verhaal en alle waanzin er omheen dus het zal vast aan mij liggen dat ik dit niet snap.

0
mocca 13 april 2022 om 10:55

Trainen doe je vrij gecontroleerd. In een koers ga je sneller te ver

0
Kartouche 13 april 2022 om 13:22

Bij trainen bouw je de belasting op en kijk je hoe het lichaam daarop reageert. Gecontroleerd dus. En kan direct ingegrepen worden door de medische staf mocht er iets voorvallen. Je kunt er donderop op zeggen dat ze hem heel scherp monitoren.

0
Murcia 13 april 2022 om 10:58

Goed nieuws! Lijkt mij trouwens dat hij Roubaix ook gaat doen, eventuele risico’s na de besmetting worden in een week niet kleiner. Dus ga ik uit van een ja van de medische staf voor a.s. zondag.

0
jwst 13 april 2022 om 10:59

Nou ik was er goed moe van, eerst 4dgn ziek en toen de eerste 2 ritjes snel kapot, en dan bedenken dat Wva de zwaarste koers van het jaar moet fietsen…. Lijkt mij niet gezond.. Maarja ik heb ook geen sportlichaam en voel niet wat wva voelt

0
Murcia 13 april 2022 om 11:04

De gevolgen verschillen inderdaad per persoon, ik ga niets af doen aan de serieuze klachten van velen. In het geval van Wout ga ik af op de berichtgeving van de Vlaamse kranten die allemaal aangeven dat de renner zich weer topfit voelt.

0
Peetvader 13 april 2022 om 11:08

Samen met Remco in een vroege ontsnapping, kan vonken geven!

0
bloemist 13 april 2022 om 11:42

Pogacar had corona kort voor de UAE Tour, Strade en Tirreno.

0
chasse patat 13 april 2022 om 12:27

Als Wout kan wachten in de koers dan geef ik hem een goede kans in LBL. Verspilt hij vroeg in de koers zijn krachten dan komt hij te kort op het laatst lijkt mij.

0
Kopinkas 13 april 2022 om 13:11

Vooral het typische ‘controlerende’ rijden van Jumbo-Visma met WVA kort achter de knechten met zijn neus in de wind (zoals in MSR) zou dan inderdaad nefast zijn.
WVA rijdt gewoon te weinig in de buik van het peloton tijdens de eerste helft van de klassiekers.

0
bartp25 13 april 2022 om 12:29

Belangrijkste nieuws hieraan lijkt me dat van Aert zich fit voelt en kan trainen.
Zoals eerder aangegeven laten ze WvA alleen rijden als alle medische checks in orde zijn. Hoe dan ook goed nieuws

0

Headlines

Populair

Materiaalzone