Wout van Aert verovert eerste Belgische titel op de weg

zondag 20 juni 2021 om 16:56
Wout van Aert verovert eerste Belgische titel op de weg

Wout van Aert - foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft in Waregem de Belgische titel op de weg gewonnen. De renner van Jumbo-Visma luisterde zijn rentree op in het peloton door Edward Theuns (Trek-Segafredo) en Remco Evenepoel (Deceuninck-Quick-Step) in een spannende eindsprint te vloeren.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Mauri Vansevenant (Deceuninck-Quick-Step), Kenny Molly (Bingoal-Wallonie Bruxelles) en het Lotto Soudal-duo Brent Van Moer en Tosh Van der Sande ging na een razendsnelle aanvangsfase het mooie weer maken. De vier kregen een voorgift van bijna zes minuten op het peloton, maar de meute liet het er niet bij zitten. Onder impuls van Alpecin-Fenix en Sport Vlaanderen-Baloise werd het gat een stuk dichter gereden.

Op een goede zestig kilometer voor de finish begonnen Dries De Bondt (Alpecin-Fenix) en kersvers Belgisch kampioen tijdrijden Yves Lampaert (Deceuninck-Quick-Step) eraan. De twee moesten enige tijd achtervolgen, maar op 45 kilometer van de streep werd de aansluiting bewerkstelligd. De samenwerking verliep niet ideaal, waardoor het peloton steeds dichter kon komen. Er waren nog wel wat stuiptrekkingen, maar deze bleken onsuccesvol. Vijftien kilometer later was alles weer te herdoen.

De hergroepering was het teken voor nieuwe aanvallen. Jasper De Buyst en Nathan Van Hooydonck kregen echter geen vrijheid, net als Philippe Gilbert, die eens stevig doortrok op de Holststraat. De overige favorieten volgden echter gezwind. Dat deden ze niet toen Van Aert en Evenepoel er in de afdaling vandoor gingen. Enkel Theuns kon nog naar de twee grote tenoren toerijden.

foto: Cor Vos

Ondanks afstoppingswerk van Deceuninck-Quick-Step en Van Hooydonck was de strijd nog niet gestreden. AG2R Citroën en Alpecin-Fenix bleven de pedalen geselen, waardoor de voorsprong klein bleef. Vooraan was de samenwerking ook niet geweldig. Op de laatste passage over de Holtstraat probeerde Evenepoel zijn metgezellen te lossen, maar dit lukte niet. Ook een aanval onder de rode vod bracht geen soelaas. Van Aert begon de sprint de vervolgens van kop en Theuns kwam er bijna naast, maar Van Aert was aan de streep uiteindelijk nipt sneller.

Van Aert maakte op het BK zijn eerste koerskilometers sinds de Amstel Gold Race. Tussendoor kreeg hij flink wat te verduren: er was de veelbesproken uitspraak in de zaak tegen Nick Nuyens en een blindedarmontsteking, die het Belgische goudhaantje van Jumbo-Visma een heel eind terug had geworpen in zijn voorbereiding. Hij droeg zijn overwinning op aan een onlangs overleden goede vriend.

Dit artikel delen:

86 Reacties

LeDouche 20 juni 2021 om 16:59

Wow, prachtige overwinning na alle ellende. Van der Evenepoel wordt zo langzamerhand te oud voor dit werk.

Marik 20 juni 2021 om 17:00

Hahaha vind ik leuk!

Poeksel 20 juni 2021 om 16:59

Alleen stukjes gezien, maar was het voor DQS eigenlijk een vervelende situatie dat Evenepoel in de kopgroep zat? Ze konden niet goed achter hem aan rijden, maar de kans dat hij zou winnen was ook klein.

Verder wel heel sterk van Van Aert dat hij ondanks de tegenslag (ook op persoonlijk gebied) hier wint.

Turtlehead 20 juni 2021 om 17:06

DQS heeft afgestopt erachter. Die hadden verder ook niemand die in de sprint kon winnen.

Turtlehead 20 juni 2021 om 17:09

DQS had met Theuns moeten meespringen, dan hadden ze goed kans gehad.

WernerFranke 20 juni 2021 om 17:12

Lampaert had al een inspanning eerder gedaan, Evenepoel zat vooraan. Zie niet meteen iemand die met Theuns had meegekund.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 17:52

Lampaert én Vansevenant vooral. Declercq zat er ook flink door. Devenyns en Serry?
Weet eig niet of Van Lerberghe gestart is. Die had nog kunnen sprinten maarja vanuit welke groep?

xistnc 20 juni 2021 om 18:12

DQS ging moedeloos het lijstje af.

Bennett? Niet gezien. Ballerini? Nope. Cavendish, Hodeg, Senechal? Evenmin. Jakobsen, Alaphilippe? Functie elders. Enzovoorts.

Dan is brons in ieder geval nog een prijs, om naast het teken aan de wand te hangen.

Michelangelo 20 juni 2021 om 20:23

Dan is er gezeik op TJV met alle buitenlanders. Maar als je zo het rijtje opnoemt is het bij DQS niet veel anders.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 22:31

De Belgen zijn niet zo chauvinistisch voor hun QS als de Nederlanders voor hun Rabo, TJV.
blijkbaar…

Chippen 20 juni 2021 om 22:57

genoeg belgische kopmannen of sub-kopmannen bij dqs, alleen zijn die gewoon allemaal te traag

Marik 20 juni 2021 om 17:00

Dit is een absolute wereldprestatie. Hij wist niet zo goed wat zijn niveau zou zijn. Dit is een hele dikke vis voor een heel sympathiek mens.

EricV 20 juni 2021 om 17:39

Dit lijkt me eerder een Belgische prestatie

Westhoek Express 20 juni 2021 om 17:51

Het BK winnen is moeilijker dan een etappe in sommige minder bezette internationale rondjes.

CechRepublic 20 juni 2021 om 17:57

En weggejorist (zo klaar met die Express nonsense dat ik spontaan reaguurders taalgebruik over neem).

Westhoek Express 20 juni 2021 om 18:19

CechRepublic
Je mag het ook in een privébriefje aan me sturen.

Valt me toch tegen van je nadat ik het eergisteren nog voor jullie opnam.
Iemand hier durfde jullie nog Oostblok te noemen!

Michelangelo 20 juni 2021 om 18:28

Westhoek doelt natuurlijk op het winnen van een tijdrit in de grote internationale Baloise Belgium Tour….

Westhoek Express 20 juni 2021 om 18:42

Kampioenschap van 221km vergelijken met een tijdrit? Nee, dat lijkt me heel dom. Maar dit BK is zeker moeilijker dan een etappe in een ronde. Zoals de BBT er eens is. Overigens niet erg internationaal.

Laatste man 20 juni 2021 om 17:00

Emotionele Wout. Grote klasse!

Savojor 20 juni 2021 om 17:01

Wout “Ik start met een sprakeltje hoop dat ik iets kan betekenen” van Aert.
Nou, die is wel klaar voor de Tour.

hjjanssen1973 20 juni 2021 om 17:05

Vervang “een sprankeltje hoop” maar door “de verwachting”… #kampioen

Aart van Woud 20 juni 2021 om 17:03

Waardig kampioen!

CechRepublic 20 juni 2021 om 17:55

Ik wilde Aart van Woud net van harte gaan feliciteren.

hjjanssen1973 20 juni 2021 om 17:04

“Eens kijken hoe ik ervoor sta…” ;-)

WernerFranke 20 juni 2021 om 17:04

Valt me ook op wat een faire sprinter van Aert altijd is. Wilde snokken aan het stuur maar rijdt altijd zijn sprint in een kaarsrechte lijn.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 17:10

Wereldkampioen Rechtdoorsprinten. Nee, knap hoor.

CechRepublic 20 juni 2021 om 17:51

Nu moet Westhoek Express naar Gekkigheid me toch eens vertellen wat er nu dan weer mis is met rechtdoor sprinten.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 17:55

niks mis mee

CechRepublic 20 juni 2021 om 17:58

Je klonk nogal cynisch.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 19:51

Nou ja, het is mij ook opgevallen dat hij perfect kaasrechtdoor kan sprinten. Maar het is eigenlijk wel wat cynisch om het expliciet te benoemen terwijl 'we' het van iedereen verlangen.

Al ben ik persoonlijk van mening dat het vaak niet mogelijk of onschuldig is. Sagan sprint gewoon scheef.

Murcia 20 juni 2021 om 17:04

Wat een baas is het ook, hij was nog niet in topvorm zei hij maar hier laat hij al zijn kwaliteiten weer zien. In de sprint gekozen voor de lange variant en daarmee Theuns nipt maar zichtbaar geklopt. Remco ook weer gereden zoals hij gewoon is, de aanval kiezen maar daarmee ook zijn ploeg een beetje schaakmat zetten als je deze twee sprinters mee krijgt. Desondanks beter dit dan anoniem mee peddelen.

Wout in de tricolore naar Frankrijk,mooier kan niet!

fietsvriend 20 juni 2021 om 17:05

TJV toch aardig wat truitjes gescoord dit seizoen.

S'mon 20 juni 2021 om 17:18

Ik zag ook niet met wie DQS anders podium had kunnen rijden in een sprint tegen bv. Merlier, Meeuws en Stuyven.

Murcia 20 juni 2021 om 17:21

@S’mon
Heb je gelijk in, de beste sprinters bij DSQ zijn inderdaad allemaal niet Belgisch. Nog meer reden om tevreden te zijn met wat Remco vandaag liet zien.

Dikke vrouw 20 juni 2021 om 17:10

Dubbele slag voor jumbo. Mooi van aert met de trui in de tour te gaan zien!

Westhoek Express 20 juni 2021 om 18:24

Ik denk aan Eric Vanderaerden.

kelderfan 20 juni 2021 om 17:13

Ja, die Wout Van Aert is en blijft een kanjer. Chapeau#

Angelo Pauwels 20 juni 2021 om 17:16

Nu Wout Belgisch kampioen is kan hij misschien iets terug doen voor Remco in de Olympische wegrit.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 18:23

Als een van de twee wint is het toch helemaal goed?
Hoe mooi zou het zijn als de Greg bij de podiumceremonie betrokken wordt en dan zijn gouden helm op het hoofd van Remco of Wout zet?

Reiger 20 juni 2021 om 19:02

Het enige dat ik hoop is dat we na de olympische wegrit van die gouden helm zijn verlost. Alleen de bolletjestrui-fiets in het verleden vind ik nóg erger..
Waar eindigt deze onzin? Met een kassei bovenop je helm als je Parijs-Roubaix hebt gewonnen of zo?

SchoonGeweten 20 juni 2021 om 20:02

Haha Reiger. Tsja, die Olympische Verdwazing heb ik nooit helemaal begrepen. Dat is meestal een winnaar die dat jaar super was en het juiste parkoers voor zijn kiezen kreeg. Daarna kan die gewoonlijk de anonimiteit terug vallen en teren op dat succes. Bij Den Greg is het er daarna nooit meer echt uit gekomen.
Neemt echter niet weg dat Wout zich zou moeten op offeren voor een Belgische ploegmaat omdat die niet zo goed kan sprinten. Een Olympische wegwedstrijd moet je pakken als de mogelijkheid zich voordoet.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 21:08

Een helm met een ronddraaiende kassei erop had ik Boonen graag mee zien rondrijden.

Greg won daarna nog de snelste Parijs Roubaix ooit door in volle koers lek te rijden, een minuut te verliezen, terug te komen, Oss vooruit te sturen en daarna de finale met Stybar en Langeveld af te maken. Oh en een paar andere koersjes.

ervee 20 juni 2021 om 21:08

@SchoonGeweten: juist bij van Avermaet is het na olympisch goud eruit gekomen. Parijs Roubaix, Gent Wevelgem, E3 prijs, omloop, tour etappe. Het zijn de laatste twee jaren dat hij bijna niks meer wint.

S'mon 20 juni 2021 om 17:16

Dit was gewoon genieten! Een koers met mooie aanvallers en spanning tot in de laatste kilometer. Dik verdiend voor Wout, al heb ik toch ook medelijden met Theuns na dat intervieuw.

Murcia 20 juni 2021 om 17:25

Ik ook, Edward voelt zich volgens mij al jaren een tikkeltje miskend in België en hier winnen zou toch de grootste zege uit zijn loopbaan zijn. En hij wordt hier ook niet op lengtes gereden in de sprint tegen één van de beste renners ter wereld dus dan voelt het extra zuur denk ik.

djerkson 20 juni 2021 om 17:50

In België/Vlaanderen word je afgerekend op zeges en laat Theuns er daar weinig van hebben. Verdienstelijk, meer niet.

Murcia 20 juni 2021 om 18:03

@djerkson
Heb je gelijk in, maar voor hem is het de wetenschap dat hij zo een kans niet snel weer krijgt en als je dan verliest met een nipt verschil dan voel ik ook met de renner mee zelfs als fan van Wout.

djerkson 20 juni 2021 om 18:27

Zeker, Theuns is bovendien ook een zeer sympathieke en openhartige kerel, maar in een wielerminded land vallen zijn prestaties amper op. Gemiste kans, hopelijk mag hij toch op een tourselectie rekenen.

Michelangelo 20 juni 2021 om 18:39

Iemand als Wout gaat waarschijnlijk nog veel vaker in zo’n situatie komen, en deze titel gaat terecht komen tussen heel veel ander moois.

Voor een renner als Theuns is dit extra zuur. Omdat je weet dat deze 10 cm voor Theuns het verschil maken tussen een anonieme carriere of voor altijd genoemd worden als “Belgisch kampioen”.

Wheely 20 juni 2021 om 17:20

Dat wordt truitjes breien voor de dames van TJV.

Laatste man 20 juni 2021 om 17:30

Oei, dit wordt een tik op de vingers door de forum reaguursters van de Libelle..

Dikke vrouw 20 juni 2021 om 17:45

Gebeurd vast ergens in een gure fabriek in china

Nillus 20 juni 2021 om 17:32

Wat een groot kampioen is WVA !
Mentaal ook gewoon zeer sterk, schud de tegenslagen van zich af door een van de mooiste truien van het peloton te pakken ..

Franco Ballerini 20 juni 2021 om 17:38

Ik zou er als sponsor niet zo blij mee zijn. Investeer je tientallen miljoenen om goede renners in jouw outfit te laten rijden, ziet het publiek slechts de nationale kleuren zonder enige associatie met jouw product.

Viktrodriguez 20 juni 2021 om 17:41

Waarom denk je dat steeds meer ploegen overgaan op die alternatieve nationale shirts? Overigens zijn er slechtere combinaties mogelijk dan de Belgische driekleur en Jumbo-Visma.

Franco Ballerini 20 juni 2021 om 17:56

Die combinatie misschien. Maar zie Bennett met zijn nationale trui dit jaar.

YogiBear 20 juni 2021 om 18:08

Wel een goeie; passen al die namen van individuen die hebben ingelegd om in de Tour op de speciaal ontworpen trui te komen, er nog wel op?

Westhoek Express 20 juni 2021 om 18:26

Hoezo?! Hij moet maar 1 streep rood verven en klaar is kees.

notriple 20 juni 2021 om 17:42

EvP kansloos!!!!!!

FlecheWallonne 20 juni 2021 om 17:42

Remco Evenepoel leert verliezen. Mooi.

Toch is twee maal podium een knappe prestatie. Dat kan niemand ontkennen.

Mooi is dat wielerliefhebbers die, afgaande op de berichten vorig jaar, vreesden een andere sport te moeten volgen -Evenepoel zou immers 15 jaar lang alles winnen waaraan hij deelnam- een beetje hoop krijgen dat die berichten wel eens verkeerd kunnen zijn. Vandaag geldt zelfs het excuus van de val in augustus (zonder operatie tot gevolg n.b.) niet aangezien de winnaar pas hersteld is van een blindedarmontsteking.

Michelangelo 20 juni 2021 om 18:03

Wat je hier perfect kon zien is hoe weinig explosief Evenepoel is. In wedstrijden waar klassieke mannen meedoen moet hij alleen aankomen. Goede nieuws is dat hij in de juiste vlucht kan komen, maar om van daaruit te winnen wordt lastiger. Zeker als hij weg moet komen uit een klein groepje waarin niemand twijfelt of ze hem moeten laten rijden. Demarrage in de laatste km’s wordt bijna uit het zadel beantwoord door Wout en Teuns.

Ik denk dat hij meer kans heeft vanuit het peloton dan vanuit een groepje als dit. En zijn aanwezigheid maakte eigenlijk meteen DQS kansloos, gevangen door Evenepoel vooraan.

Wout maak het uiteindelijk prima af. Mooi ook hoe hij zijn overwinning opdraagt aan een vriend en hoe hij zijn eigen malheur kan relativeren. M.i. de best denkbare kampioen van Belgie…

Westhoek Express 20 juni 2021 om 18:34

Ik denk dat het woordje "meteen" hier alleen kan gebruikt worden als je de koers niet gezien hebt vermits DQS eerder vooruit was met 2 renners en daarna pas Evenepoel meeschoof met Van Aert op amper 20km van de meet.

Reiger 20 juni 2021 om 19:15

Ik snapte alleen het slaan op zijn stuur en het tieren op de streep alleen niet zo.
Hij weet toch dat Wout hem altijd klopt wanneer ze naar de streep rijden op vrijwel elk parcours? Dat hij teleurgesteld was is heel goed natuurlijk maar hij wordt niet met banddikte geklopt natuurlijk

Michelangelo 20 juni 2021 om 20:25

Geen banddikte maar de dikte van een hele stapel banden….

ProfrondeZevenbergen 20 juni 2021 om 17:48

Sympathiek commentaar van Evenepoel trouwens. Hij stijgt weer wat. Het komt goed.

Franco Ballerini 20 juni 2021 om 18:01

Zijn commentaar niet gezien, maar sympathiek zal wel nederig betekenen. Dan hoor ik nog liever praatjes.

Romāns Vainšteins 20 juni 2021 om 17:54

Zou Jumbo die trui zwaar kunnen vernaggelen? Icm de clubkleuren kan je er iets gewetenloos van maken, wat gepruts om een baan en niemand die het ziet of doorheeft.

Murcia 20 juni 2021 om 17:57

Dat kan natuurlijk, maar zo bont als Iwan zullen ze het zeker niet maken verwacht ik.

Romāns Vainšteins 20 juni 2021 om 19:10

Roglic was toch een even groot drama toch?

Murcia 20 juni 2021 om 19:24

Ik vond het niet de mooiste trui nee maar daar speelt gewoon mee dat de kleuren van Slovenië (groen en blauw) clashen met het geel en zwart en er bovendien per se een bergen silhouet op moet staan. Dan krijg je onmogelijk nog een fatsoenlijke trui. Bij Sunweb werd de driekleur die prima matcht met wit en zwart accenten minuscuul klein aangebracht en zag je van boven en de zijkant niet eens de Nederlandse kampioen. De tricolore past dan weer prima bij de kleuren van de zaak van Frits.

S. Morgenstern 20 juni 2021 om 19:35

Slovenië heeft volgens mij geen kampioenstrui om te vernaggelen. Ik kan me in ieder geval van Mohoric, Mezgec en die anderen geen traditionele trui herinneren. Wellicht is hij er wel?

Wheely 20 juni 2021 om 19:39

Bij Groenewegen was het gewoon een vlag, verwacht dat bij Timo en Wout ook.

madeinstars 20 juni 2021 om 19:47

Die van Roglic is met zijn input ontworpen en wat ik begrijp op twitter, waren de meeste Sloveense fans er erg blij mee.

Wheely 20 juni 2021 om 19:55

Ik vond die can Roglič wel vet. Goed herkenbaar ook, behalve als Higuita ook meereed dan.

S.t.B 20 juni 2021 om 19:57

De mooiste vlaag van verstandsverbijstering in dat opzicht blijft de lapjestrui.
Eens zien of het katoentje van Primoz ooit die cultstatus krijgt.

S.t.B 20 juni 2021 om 20:46

@Smon

Denk het niet. TJV wil van de nood een deugd maken. Oftewel de merchandise opkrikken door de kampioenstruien meer een collectors item status te geven.
Bij Roglic waren ze hiermee aan het experimenteren geslagen, wat bij Bennett al een stuk minder klungelig overkomt.

ProfrondeZevenbergen 20 juni 2021 om 18:08

Waar blijft de uitslag van Italië? Colbrelli is al een tijdje over de finish.

xistnc 20 juni 2021 om 18:14

Als hij dit kan, moet de groene trui in de Tour toch gewoon een doel zijn?

Franco Ballerini 20 juni 2021 om 18:25

Als troostprijs voor TJV?

Westhoek Express 20 juni 2021 om 18:33

Ik zie het verband niet. Vroeger afstappen en op de vlieger naar Tokio.

Tino Tabac 20 juni 2021 om 20:04

Commentaar van REV bij Sporza: Dit was het maximum. Voor winst moest ik wegraken, maar op het BK is het niveau zo hoog en dan is het niet makkelijk op dit parcours.”
Als hij het niveau op het BK al hoog vindt dan kan hij zijn borst nat maken in de toekomst. Maar ik denk dat de prik van de cola is bij Remco

Beer 20 juni 2021 om 20:13

Mooi hoe DCQS en Lotto hier de rekening presenteren aan Alpecin en hen volledig uitroken. In Nederland doet Jumbo ongeveer hetzelfde. Zat er aan te komen. Verder genieten natuurlijk dat met van Aert de beste Belgische renner de Belgische kampioenentrui pakt. Hopelijk volgt er een grote klassieke overwinning in die trui.

Tino Tabac 20 juni 2021 om 20:21

Van uitroken zou ik alleen spreken als een renner van DQS of Lotto BK was geworden.
DQS en Lotto hebben nu zelf ook niets. Voor wat betreft van Aert een geweldige BK met hopelijk een mooi gevolg in de TF.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair