Wout van Aert na zege op BK Wielrennen: “Dit geeft veel vertrouwen voor de Tour”

zondag 20 juni 2021 om 17:38
Wout van Aert na zege op BK Wielrennen: “Dit geeft veel vertrouwen voor de Tour”

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft de afgelopen maanden heel wat voor zien kiezen gekregen, maar bij zijn rentree schoot hij gelijk weer raak. In Waregem won hij het Belgisch kampioenschap op de weg voor Edward Theuns en Remco Evenepoel, ondanks dat hij naar eigen zeggen met twijfels aan de start stond.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

“Ik draag deze zege op aan mijn goeie vriend De Smol“, zegt Van Aert. Glenn Smolderen overleed afgelopen maand aan botkanker op 26-jarige leeftijd. “Ik heb veel aan hem gedacht. Ik heb hard moeten werken om hier te geraken, maar hij heeft mij kracht gegeven. Ik zat er eigenlijk al 3 weken mee in mijn hoofd om deze koers voor hem te winnen, al heb ik dat tegen niemand gezegd. Het zag ernaar uit dat ik de benen niet had om dat te doen, maar blijkbaar heeft hij mij extra kracht gegeven.”

“Het was wel nog een lastige finale, want Theuns kwam bij Remco en mij aansluiten, maar weigerde vol mee te rijden. Remco en ik moesten zo de vlucht dragen en uiteindelijk werd het nog nipt in de sprint. Het lijkt wel alsof ik tegenwoordig altijd nipt win in de sprint. Gelukkig was de fotofinish duidelijk deze keer. Het zal misschien belachelijk klinken na mijn zege, maar ik kan nog altijd een stuk beter.”

“Dit geeft in ieder geval veel vertrouwen voor de Tour. Heel wat renners kwamen vragen of ik de voorbije weken geen zand in de ogen had gestrooid, maar ik stond hier echt met twijfels aan de start. Het is een van de mooiste truitjes van heel het peloton en ik hoop dat ik hem trui kan laten zien in de Tour.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

kelderfan 20 juni 2021 om 17:46

Hij mag daar zeker blij mee zijn, want Edward Theuns kan ook sprinten.

Bernard Koekoek 20 juni 2021 om 17:46

Hij ‘hoopt’ dat hij de trui kan laten zien in de Tour? Is WvA nog niet zeker van zijn selectie dan?

S'mon 20 juni 2021 om 17:50

Jawel, maar hij WILT hem (bv. met een overwinning) tonen.

Allardje 20 juni 2021 om 19:41

@S’mon Hij WIL *

Barry Batsbak 21 juni 2021 om 08:38

Neeee, tónen he!

Stijn Lemmens 20 juni 2021 om 17:48

Ik denk dat hij toch weer aan de groene trui gaat denken

nickdt 21 juni 2021 om 09:25

Hij wil de Belgische Kampioenstrui laten zien, dan moet ie niet voor groen gaan, want dan mag ie de kampioenstrui niet dragen.

Stijn Lemmens 20 juni 2021 om 17:54

Ik weet het maar denk dat hij wel vleugels gaat krijgen met de Belgische trui

Heb gisteren de podcast de tribune gehoord

Stijn Lemmens 20 juni 2021 om 17:55

Het was ook vooral dat hijzelf niet wist waar em stond

Murcia 20 juni 2021 om 17:56

Mooi dat hij de zege opdraagt aan een leeftijdsgenoot en vriend uit Lille, het kan ontzettend oneerlijk verdeeld zijn dankzij die Klote ziekte.

Verder kan hij geen poker spelen, hij wist echt niet waar hij stond maar het koersinzicht heeft hij ongeacht de vorm van de benen en als Remco gaat moet je mee. Iets wat Gilbert in de Belgium Tour vergat maar Wout is slimmer.
Nu met deze prachtige trui een stuk opgeluchter op naar de Tour en straks OS en Roubaix. Wat krijgen wij als volgers nog veel lekkers voorgeschoteld.

Michelangelo 20 juni 2021 om 18:22

Zoals zovaak prima verwoord, Murcia!

Als je Evenepoel geen ruimte geeft, dan is hij eigenlijk niet gevaarlijk op een parcours als dit. Dan heb je zowel een heel sterk blok dat achter je afstopt, en je gaat met een bijzonder fijn strijkijzer op stap; eentje die snoeihard blijft meerijden, maar geen schijn van kans maakt aan de streep. En dat heeft Van Aert prima gesnapt.

Mooie woorden ook in de interviewtent. Genoeg reden om over zijn eigen leed te praten, maar plaatst zijn eigen situatie in een heel juist perspectief!

Signore Cipolla 20 juni 2021 om 18:04

ok. Ik neem mijn woorden van eerder op de dag terug. :) Er is wel een zeker vormpeil bij Wout.

Franco Ballerini 20 juni 2021 om 18:32

Die woorden van jou eerder op deze dag niet gelezen, maar je zult ongetwijfeld flink gefulmineerd hebben. Maar zo makkelijk kom je er niet vanaf!

Max1 20 juni 2021 om 21:04

Wout is een groot kampioen die op vlak van palmares in de buurt kan komen van Roger De Vlaeminck. Hij kan crossen, klimmen, sprinten, tijdrijden en vooral positie kiezen in het peloton. Niemand op deze planeet kan zich zo goed positioneren voor een sprint of aan de voet van een bergje.

Voor mij de beste renner ter wereld samen met misschien Pogacar.
Roglic en Bernal zet ik nog een stapje lager.

Kannibaal van Schepdaal 21 juni 2021 om 00:45

Hij wordt in de disciplines waarin Van der Poel uitblinkt, vaak door hem geklopt, maar het is onwaarschijnlijk hoe Van Aert bijna overal waar hij start meedoet voor winst. Dat hij een van de beste renners ter wereld is, lijkt mij duidelijk. Maar die vijf-zes toppers (Roglic, Pogacar, Alaphilippe, Van der Poel, Van Aert, Evenepoel voor zijn val) rangschikken vind ik persoonlijk moeilijk.

Michelangelo 21 juni 2021 om 00:54

Ben het met allebei eens.

Grootste valkuil voor Wout is mijns inziens dat hij overal heel goed in wil (en kan?) zijn, maar nergens de beste in is. Terwijl je in een sport als wielrennen vaak meer wint als je ergens echt de beste in bent.

Wat heb je aan de beste zijn in het positioneren in een massasprint of onder aan het heuveltje, als er uiteindelijk steeds iemand net wat sneller is aan de meet of bergop? Tja, het maakt je misschien de beste piloot/leadout van het peloton, maar dat is denk ik niet wat Wout nastreeft…

nickdt 21 juni 2021 om 09:27

Evenepoel hoort daar nog niet tussen.

Heeft of gewonnen in koersen waar andere renners in opbouw of afbouw zijn na een grote ronde, of heeft gewonnen in koersen waar het deelnemersveld niet zo sterk is.

Mooie Sjors 21 juni 2021 om 09:45

Toch wordt dat qua palmares moeilijk. De Vlaeminck had op de leeftijd die Wout nu heeft bv. al 4 van de 5 monumenten gewonnen. Ik zie Wout ook geen 10 monumenten meer te winnen om aan Rogers totaal van 11 te komen. Als classicus zal Wout hem dan wellicht ook nooit evenaren. Ik geloof wel dat van Aert een betere ronderenner kan worden dan De Vlaeminck.

En het blijft uiteraard moeilijk om verschillende tijdsvakken met elkaar te vergelijken. Een palmares in de klassiekers zoals dat van Roger is misschien vandaag de dag nog mogelijk, maar dan moet er echt een renner komen die er ver bovenuit steekt. Zelfs een Gilbert komt eigenlijk niet eens in de buurt.

Ik ben wel benieuwd waar Pogacar zal terechtkomen in de wielergeschiedenis. Heeft nu al op jonge leeftijd de zwaarste ronde en zwaarste eendagswedstrijd op zijn erelijst staan. Je weet nooit hoe het evolueert, maar hij lijkt het wel in zich te hebben om een palmares uit te bouwen dat in de buurt komt van de groten van de sport.

Beer 21 juni 2021 om 09:57

Michel., kijk anders nog eens naar de resultaten van van Aert dit seizoen:

16 koersdagen
5 overwinningen
10 keer podium
slechtste resultaat: 13e

Momenteel valt het dus goed mee met die grootste valkuil, nergens de beste in zijn & steeds iemand net wat sneller aan de meet of bergop.

Wat een cijfers!

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair