Wout van Aert traint weer op tijdritfiets: “Het gaat zeer goed”
Even werd er gevreesd voor de wielercarrière van Wout van Aert, na diens horrorcrash in de voorbije Tour de France. Maar de renner van Jumbo-Visma zet nu grote stappen in zijn revalidatie. Zo trainde Van Aert afgelopen woensdag voor het eerst weer op de tijdritfiets. “Tot nu toe gaat alles zeer goed”, zo vertelt performance manager Mathieu Heijboer aan Het Laatste Nieuws.
Het verhaal van Van Aert is bekend: de wegrenner annex crosser kwam zwaar ten val in de Tourtijdrit naar Pau. De 25-jarige renner moest lange tijd revalideren, maar mag zich inmiddels weer wielrenner noemen. Zo reed hij de voorbije periode al drie veldritten en heeft hij zijn vizier gericht op enkele andere crossen en het WK in Dübendorf.
Van Aert vertoeft op dit moment samen met zijn ploeggenoten van Jumbo-Visma in het Spaanse Alicante, de plek voor het eerste gezamenlijke trainingskamp van 2020. De klassiekerspecialist wil in Spanje een nieuwe basis leggen voor het Vlaamse voorjaar, zo trainde hij afgelopen donderdag nog 180 kilometer in de Spaanse binnenlanden.
Heijboer ziet in Alicante dat zijn pupil progressie boekt. “Hij werkt het hele programma af, zonder problemen. Maar we monitoren de situatie heel erg goed. We grijpen in zodra Wout aangeeft dat het te zwaar wordt.” De man die verantwoordelijk is voor de sportieve prestaties van de renners, kijkt dan ook met vertrouwen uit naar het nieuwe seizoen.
Geloof in terugkeer: “Maar zes uur trainen is niet hetzelfde als zes uur koersen”
De grote vraag is natuurlijk of Van Aert op tijd in topvorm is voor de belangrijkste voorjaarsklassiekers. “Als Wout het hele programma kan afwerken, heb ik er het volste vertrouwen in dat hij weer op niveau zal zijn. We zullen in de eerste wedstrijden zien of hij ook dat laatste procentje kan terugvinden, wat het verschil maakt tussen winnen en verliezen. Maar ik geloof erin.”
Ploegleider Grischa Niermann is eveneens optimistisch, maar probeert de verwachtingen toch enigszins te temperen. “Zes uur trainen is niet hetzelfde als zes uur koersen. We hopen het natuurlijk wel, maar we moeten wellicht de verwachting temperen dat Wout de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix gaat winnen”, aldus de ex-renner.
Ik denk dat Van der Poel nadien alleen nog maar beter is geworden. Dus die vergelijking lijkt me zinloos.
Op de weg zal het overigens anders zijn. Ik denk zelfs dat het voor Van Aert weleens gunstig kan uitpakken als de top klassiekers er aankomen zoals Paijs-Roubaix en de RvV. Strade Bianchi en het Nieuwsblad komen mogelijk iets te vroeg.
Ik denk als Van Aert helemaal fit is en hij goed het jaar heeft afgesloten hij volgend veldritseizoen best het niveau van Van der Poel kan halen. Hij is niet voor niks 3 keer wereldkampioen geworden, ook toen VDP er was.
Alles bij elkaar sla ik Van der Poel hoger aan dan Van Aert, maar beiden hebben natuurlijk uitzonderlijke kwaliteiten. En daarom denk toch dat het voorjaar voor Van Aert helemaal niet zo verkeerd uit hoeft te pakken in de opbouw daar naar toe. Je ziet ook veel renners die noodgedwongen rust juist goed verteren. Juist na die rust periode dan in het voordeel kunnen zijn t.o.v. anderen door wat minder gekoerst te hebben.
Mathieu heeft een agressievere rijstijl, zoekt de kantjes op, neemt obstakels en bochten tegen een hogere snelheid. Dan loop je meer kans op lekrijden, dat is nu eenmaal zo. Dan moet je achteraf niet komen wenen dat je vaak lek rijdt op een parcours waar vooraf van geweten was dat er scherpe stenen onder de bovenlaag zaten, die zouden komen piepen wanneer het bleef regenen. Adrie heeft zelf gezegd dat hij diezelfde banden als Wout ook had liggen, maar ze niet wou gebruiken omdat je er voor geen meter mee vooruit komt. Met andere woorden, als Wout op dezelfde banden reed als Mathieu, had hij ook een pak sneller kunnen rijden (met het risico meer lek te rijden).
Ik ben het wel eens dat Mathieu de meest getalenteerde veldrijder is. Technisch de betere en toch wat explosiever. Dat maakt wel een verschil wanneer je honderden hindernissen moet nemen op een uur tijd.
Over de pech in Tabor wordt niet gesproken, terwijl het daar compleet duidelijk was dat wout sterker was maar over het wk van 2017 wordt er gedaan alsof van Aert het gestolen heeft terwijl hij met banden reed waarbij je veel meer watts moest ontwikkeln voor dezelfde snelheid en waarbij hij toch nog de snelste tijden reed in de 2de koershelft.
Van der Poel is bijna altijd beter dan Van Aert in een rechtstreeks duel. Dat is gewoon een feit. En dat VDP in Bieles de betere was lijkt me ook evident. Niettemin kon Van Aert hem af en toe op een echt zwaar parcours best pijn doen.
Even goed dat hij straks steeds na 150 K moet lossen als dat hij nooit van tevoren vliegt, dat hangt helemaal af van de tijd tot die tijd.