Wout van Aert klopt Mathieu van der Poel in Herentals, Dylan van Baarle juicht in Wateringen

vrijdag 29 juli 2022 om 08:23
Wout van Aert klopt Mathieu van der Poel in Herentals, Dylan van Baarle juicht in Wateringen

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft donderdag de overwinning gepakt in het na-Tourcriterium van Herentals. Fit voor deelname aan de Clásica San Sebastián is hij niet, maar voor Herentals Fietst & Feest wilde de winnaar van de groene trui wel tijd maken. In Nederland was Dylan van Baarle aan het feest in de Profronde Westland in Wateringen.

In Herentals waren 40.000 mensen op de been om de renners te zien. Zij zagen Wout van Aert als eerste over de streep komen, na een sprint met Mathieu van der Poel en Belgisch kampioen Tim Merlier. “Het is heel leuk om zien dat sommige mensen iets groens hebben aangetrokken. Dat is bijzonder. Deze avond zal ik voor altijd onthouden”, zei Van Aert tegen HLN.

“Hoe het met mijn verkoudheid gaat? Ik ben niet zo fit als vorige week, maar ik wou hier absoluut bij zijn. Het publiek zal me energie geven”, vertelde hij verder nog. “Maar ik ben nu totaal niet hersteld van de Tour en heb ook nog eens een zware verkoudheid opgelopen. Het heeft dus geen nut om naar daar te gaan.”

Profronde Westland
In het Zuid-Hollandse Wateringen waren de zegebloemen voor Dylan van Baarle. De winnaar van Parijs-Roubaix kwam in de Profronde Westland voor Fabio Jakobsen en Taco van der Hoorn over de finish. Er was ook nog een koppeltijdrit, die Sprintcup werd gewonnen door het duo Van Baarle-Jakobsen.

Vrijdagavond staat het criterium van Heerlen op het programma voor onder meer Mathieu van der Poel en Fabio Jakobsen.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Gijsbert Van Beers 29 juli 2022 om 08:30

Die nederlaag zal hard aankomen bij Mathieu. Verslagen worden door een verkouden Wout…
Hij kan er beter mee stoppen!

Panache 29 juli 2022 om 09:16

Ook nog eens een verkouden Wout, nog erger.

Pietspeed 29 juli 2022 om 10:05

Gegund door Mathieu. Zou lullig zijn mocht Wout voor eigen publiek niet de bloemen en the kiss van de rondemiss moeten missen.

ArnoPolspoel 29 juli 2022 om 12:13

Je weet toch dat bij zo een criterium op voorhand al bepaald is wie moet winnen

Dr. Freakowitz 29 juli 2022 om 20:24

Verklap dat nou niet, dat verpest het kijkplezier

Kopinkas 29 juli 2022 om 09:05

Herenakkoord in Herentals…

Koers 29 juli 2022 om 09:15

Ja nOu En! In de winter krijgt ie gewoon weer om zn oren!

wimvl 29 juli 2022 om 09:36

Om de rollen nadien weer om te draaien natuurlijk.

de cauwer 29 juli 2022 om 09:58

Inderdaad in het WK modderdabben (zonder modder uiteraard want daar heb je PK’s voor nodig) is hij top.
Grote rondes daarentegen…

Koers 29 juli 2022 om 10:05

Mwa, ik verwacht meer in het voorjaar van vdp dan wout(qua echte grote klassiekers), maar beiden gaan er weer staan natuurlijk.

Slecht in grote rondes? In zn eerste tour had ie na de 2e dag het geel en in zn eerste giro na de eerste dag het roze. Volgens mij kunnen we nog niet te veel vaststellen aan de hand van de 2 gr’s dit jaar. Leek beide keren niet helemaal top. Over 2 jaar weten we meer.

JumbowintdeTour 29 juli 2022 om 09:58

Bam, weer eentje erbij. Wout heeft lekker gescoord de afgelopen weken:
– GP Herentals
– 3 ritten in de Tour
– Groene trui
– Supercombatif
– Een kostuum in de Wellens

Pietspeed 29 juli 2022 om 10:02

Zo, en nu boodschappen doen dan maar, bam!

ArnoPolspoel 29 juli 2022 om 12:14

? Bij Een na tours criterium is de winnaar al bepaald door de organisatie

Fast Freddy 29 juli 2022 om 10:13

Dit zal hard aankomen bij Alpecin, wie moet er ontslagen worden??

Pitufa 29 juli 2022 om 10:23

Gijsbert van Beers, wat een ongelofelijke domme en lompe opmerking. Voor jouw beter te kijken naar de Meilandjes

Michiel 29 juli 2022 om 10:35

Meilandjes? Die zijn ook dom en lomp ofzo?

Rondje 25 29 juli 2022 om 10:29

Van Aert verkouden en daarom niet in San Sebastian? Zal wel meevallen denk ik met die verkoudheid. Anders win je niet. Maar ik snap ook wel dat San Sebastian heel wat anders is dan een Criterium rijden.

hupske 29 juli 2022 om 10:49

Op je vraag is het antwoord ‘ja”.
En daarna vraag ik mij af of je serieus bent of dat het sarcastisch bedoelt is.

55x11 29 juli 2022 om 11:54

in de Tour ook. Letterlijk weggereden. Moest afstappen na zich enkele kilometers in een vlucht met Van Aert gewaagd te hebben.

Maar de ene in afbouw, de andere in opbouw.

coureurvanmijnvoeten 29 juli 2022 om 11:57

Gelukkig deed Eeckhoff niet mee.
Die zou het weer niet begrepen hebben….

DonQuijote 29 juli 2022 om 14:05

De profcriteriums, wat een feest was dat altijd.
Opgroeiend aan het parcours van een in de jaren 70, 80 en 90 belangrijk Nederlands criterium heb ik als jongetje heel wat profrenners van dichtbij gezien.
Gerben Karstens die zich een jaar later nog herinnerde dat ik hem het jaar er voor ook al om een handtekening had gevraagd… Of Hennie Kuiper die desgevraagd zei dat het een gevaarlijk parcours was ( Is echt niet zo! Denk dat hij gewoon slecht reed). Hennie had z'n "huissie" bij de buren, een paar jaar achter elkaar.
Theo Smit die keihard onderuit schoof in een van de vier haakse bochten.
Joop in de gele trui! Ik had een camera meegekregen om dia's te maken!
Nidi den Hertog die eraf gereden werd en geen handtekening wilde geven waarna hij gepijnigd terug naar de sporthal fietste. ( ik deed toen de aanname dat het ook niet makkelijk is als je maar 20% van de kwaliteiten van je beroemde en aanbeden broer hebt, dus vergaf ik hem zijn houding)
Bjarne Riis die werkelijk als een kruisraket op wielen (dixit Jan Zomer over Moser) rondreed met een zich generende Piotr Oegroemov in zijn wiel. Riis reed dus 2 uur lang op de 12 en de 13 met zijn welbekende grimas rond daar in zijn Gewiss tenue…
Marco Pantani die in de stromende regen als een verzopen katje zijn rondjes reed met een gezicht dat al verraadde hoe het later met hem zou aflopen, och arme.

Ergens in de jaren 90 verloor ik het plezier om te gaan kijken; Brian Holm reed ontzettend hard, en dat was niet de bedoeling. Blijlevens was een beetje de patron die kennelijk regelde wie er mocht winnen. Ze konden Holm nooit meer terughalen, die reed echt hard. Dus fingeerde Jeroentje een lekke band, "Lekke band voor Jeroen Blijlevens!" schalde Theo Moen, de speaker. Precies achterop het parcours waar ik net liep haalde Brian Holm Blijlevens in en de laatste natuurlijk gelijk met hem begon te praten. Holm hield zijn benen stil en de 'terechte' winnaar kon een uurtje of wat later de bloemen in ontvangst nemen :)

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone