Wout van Aert is met nipt verschil de beste in de Amstel Gold Race

Wout van Aert is met nipt verschil de beste in de Amstel Gold Race

foto: Cor Vos

zondag 18 april 2021 om 17:23

Wout van Aert heeft de Amstel Gold Race 2021 gewonnen. Na ruim 218 kilometer over een geheel afgesloten traject met drie Limburgse heuvels was de Belgische kopman van Jumbo-Visma als eerste aan de meet in Vilt. Hij won met minimaal verschil een sprint van Tom Pidcock (INEOS Grenadiers). Maximilian Schachmann (BORA-hansgrohe) zat met hen mee, maar werd derde.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Vanwege de coronacrisis en bijbehorende maatregelen was het een ‘alcoholvrije’ Amstel Gold Race op een lokaal circuit van bijna 17 kilometer. Elke ronde kende de Geulhemmerberg (1,1 km aan 5,4%), de Bemelerberg (0,9 km aan 5%) en de Cauberg (1,2 km aan 5,8%), al wordt in de laatste ronde een ander traject gevolgd zónder de Cauberg.

Kopgroep van de dag
Kort na de start rond het middaguur ontstond de vroege vlucht: Maurits Lammertink, Loic Vliegen (Intermarché-Wanty-Gobert), Edward Theuns, Julian Bernard (Trek-Segafredo), Stan Dewulf (AG2R Citroën), Sébastien Grignard (Lotto Soudal), Chad Haga (Team DSM), Ryan Gibbons (UAE Emirates), Kenny Molly (Bingoal Pauwels Sauces WB), Anders Skaarseth (Uno-X). Zij kregen vijf minuten voorsprong van het peloton, waar Movistar, Jumbo-Visma, Deceuninck-Quick-Step en Astana-Premier Tech de controle hadden.

Loic Vliegen in de kopgroep – foto: Cor Vos

Lange tijd schommelde het verschil rond de vier minuten. Søren Kragh Andersen en Jasper Stuyven hoopten hun voorjaar nog wat door te trekken, maar kwamen van een koude kermis thuis en moesten vroeg afhaken. De eerste schermutselingen vonden plaats met nog 75 kilometer te gaan. Eerst reden Robert Power en Oscar Riesebeek weg en vervolgens probeerde op de Cauberg een kopgroep met onder meer Jonas Vingegaard het, maar beide pogingen strandden in schoonheid. Wel ging het tempo flink de hoogte in en nam de onrust toe in het peloton.

Een volgende uitval van een tiental met Rémi Cavagna, Vingegaard en Wilco Kelderman moest daarna worden teruggehaald door INEOS Grenadiers. Slecht nieuws was er voor Bob Jungels. Hij viel en was uitgeschakeld voor de finale. Mauri Vansevenant en Maximilian Schachmann lagen er ook bij, maar konden hun weg vervolgen. Ondertussen was vooraan het in het peloton aanvallen geblazen. De ene versnelling volgde de andere, ook Primož Roglič liet zich zien, maar geen groepje kwam echt weg.

Finale wordt geopend
Op 42 kilometer van de meet was er dan toch een groepje (Dylan van Baarle, Simon Clarke, Florian Sénéchal, Rui Costa, Sonny Colbrelli en Tosh Van der Sande) dat wist weg te sluipen en een serieus gat sloeg. Jumbo-Visma was op achtervolgen aangewezen. Op de voorlaatste klim van de Cauberg, 35 kilometer voor de finish, werd het restant van de vroege vlucht ingerekend door de groep-Van Baarle. Het peloton volgde op een halve minuut, maar door een flits van Roglič was het gat op de top van de Cauberg in een zucht gedicht. De enige vluchter die nog overgebleven was op dat moment: Loic Vliegen.

Ide Schelling laat zich zien – foto: Cor Vos

Sterke Schelling in de aanval
Een actieve Ide Schelling zette het peloton vervolgens weer op scherp, maar de verschillen bleven klein en het peloton bleef behoorlijk groot. Schelling haalde op 25 kilometer van de meet Vliegen bij en dook de Bemelerberg op. Na die klim zette UAE Emirates zich op kop van een gegroepeerd peloton, maar toch begon Schelling met een kleine voorgift aan de laatste keer Cauberg. Lang hield hij niet stand, want op de klim trok Wout van Aert door. Alle favorieten moesten reageren en dat deden de meesten ook. Roglič niet, omdat hij een nieuwe fiets nodig had.

Van Aert pakt uit op laatste keer Cauberg
Maximilian Schachmann, Tom Pidcock, Michal Kwiatkowski, Richard Carapaz, Alejandro Valverde, Julian Alaphilippe, Jakob Fuglsang, Michael Matthews en Guillaume Martin konden mee met Van Aert. INEOS Greandiers probeerde het overtal uit te spelen door oud-winnaar Kwiat vooruit te sturen. Op de smalle weggetjes in het Limburgse land (in de aangepaste slotronde zonder de Cauberg) werd de Pool ingerekend, waarna Pidcock met Van Aert en Schachmann wegreed.

De drie pakten ruim twintig seconden op een goedgevulde elitegroep die aangevoerd werd door – daar is ‘ie weer – Mauri Vansevenant en Esteban Chaves. Uit die groep viel Bauke Mollema weg door een lekke band. Op de laatste keer Bemelerberg, zes kilometer voor de meet, hielden de koplopers een strak tempo aan. Van Aert, Pidcock en Schachmann lieten echter niet in hun kaarten kijken. Het verschil met de achtervolgers bleef op de top twintig seconden.

Drie man strijden om de zege
Door werk van Israel Start-Up Nation werd het gat enigszins teruggebracht, waardoor enkele renners probeerden de oversteek te maken. Onder meer Tim Wellens reed twee keer weg. Er waren echter geen knechten meer om het gat te dichten. De drie koplopers gingen daardoor met 15 seconden voorgift de laatste twee kilometer in. Schachmann probeerde het daar op de verrassing te spelen, maar Van Aert en Pidcock waren bij de pinken en zo gingen ze met elkaar richting de slotkilometer.

foto: Cor Vos

Van Aert werd als topfavoriet de kop opgedrongen door Pidcock, die hem nog klopte in de Brabantse Pijl, en Schachmann. De Belg van Jumbo-Visma liet de achtervolgers enigszins terugkeren, maar ging op 150 meter de sprint aan. Pidcock kwam in die spurt nog naast zijn rivaal, waarna de beide crossers met minimaal verschil over de streep kwamen.

De finishfoto moest er aan te pas komen om de winnaar aan te wijzen; Wout van Aert kreeg het voordeel van de millimeter (om exact te zijn vier duidendsten van een seconde) en is daarmee de opvolger van Mathieu van der Poel.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

173 Reacties

Dikke vrouw 18 april 2021 om 18:21

Yes yes yes baby born to run!! Top voor Woutie

antilek 18 april 2021 om 18:21

En Dumoulin weer eens langs de kant..

Wildebert 18 april 2021 om 18:23

Zou mij niet verbazen als hij daar ook blijft.

Marik 18 april 2021 om 18:21

Het verbaast me toch dat Pidcock steeds zo snel is. Tuurlijk is een etappe die eindigt in een massasprint anders dan een Amstel, maar toch…
Maar hey, de overwinning is binnen, Jumbo loon naar werken, Wuyts morgen dagje thee met honing. Iedereen blij toch.

fietsvriend 18 april 2021 om 18:27

Dacht begin seizoen dat ie nog een maatje te klein was om mee te kunnen met de kleppers maar leert snel naarmate dit seizoen vordert. En toch lekker dat van Aert hem pakt.

lapras ice 18 april 2021 om 18:30

Paar jaar geleden verloor hij in de sprint nog tegen iserbyt. Die zit ondertussen ook te bidden dat pidcock pas laat in het veld komt zoals van Aert en VDP.

Michelangelo 18 april 2021 om 18:39

Ben inderdaad ook erg verbaasd.

Nu weet ik niet of Wout zijn beste sprintwaardes heeft gehaald, maar tot op heden leek het er (ook in de cross) altijd op dat Pidcock net de power miste tov van VdP en Van Aert. Maar als je dan deze sprint ziet en in de Brabantse pijl…

En dan denk ik dat ook LBL en Waalse Pijl echt wel binnen zijn mogelijkheden moeten liggen.

hansiehansie 18 april 2021 om 18:21

Pfoe, dat was close!

Marik 18 april 2021 om 18:23

Zolang de Belgen het leuk vinden….hij dient het Belgische volk tenslotte. Maar ik snap je opmerking wel hoor.

meestre 18 april 2021 om 18:23

Oei , gastjes . Julie hebben de hele week wout afgebroken. Over de top en zo…..

ervee 18 april 2021 om 18:58

Nou idd, als MvdP had mee gedaan, dan was er helemaal geen discussie over een foto finish..

djerkson 18 april 2021 om 19:11

@ervee: als en dan…het eeuwige argument uit het ongerijmde. Als je de juistheid van een argument niet kan bewijzen, dan heet zoiets een ondeugdelijk argument.

ervee 18 april 2021 om 20:07

@djerkson: ik had de popcorn al gepakt..

TI Rellie 18 april 2021 om 21:34

Ervee, jongen, waatmoet dat een supergevoel geven, dat jij zo’n meestervoorsoeller

TI Rellie 18 april 2021 om 21:35

Sorry, meestervoorspeller bent. MvdP is natuurlijk weer de betere. Jammer voor jou, hij deed niet mee.

Romāns Vainšteins 19 april 2021 om 07:21

Weinig dommers dan niet participanten hypothetisch toevoegen en deze een dominerende rol toedichten.

Dolfy 18 april 2021 om 18:23

De lange finale was om te smullen. De drie beste vooruit, al was Mauri sterk maar wat een pech voor hem. En die millimetersprint, dat was een krappe maar Van Aert echt net even eerder dan Pidcock. Op het televisiebeeld leek het voor Pidcock maar de finishfoto voor Van Aert. https://twitter.com/wielerman/status/1383807450525016075

FFD 18 april 2021 om 18:53

Roglic rekende ik ook tot de sterkste. Vooral wat ie op de Cauberg deed was indrukwekkend. Jammer van zn pech, maar leek al een tijdje te knechten voor van Aert.

josemanuelfuente 18 april 2021 om 18:24

Ik kan er goed mee leven

WernerFranke 18 april 2021 om 18:24

Ach, laat die Belgen op hun Belgische staatszender supporteren voor de Belgen.

meestre 18 april 2021 om 18:25

Altijd beter positief over iemand zeggen dan willen negatief gaan

r525 18 april 2021 om 18:42

Het is niet bij 1 Amstel gebleven, of wel?

jooprioolpijp 18 april 2021 om 18:25

Vermakelijke koers gezien, verdiende winnaar(s). Als Schelling iets slimmer met z’n krachten omgaat kan hij met de laatste kopgroep mee ipv kansloos de een na laatste ronde voor het peloton uit te rijden.

Wildebert 18 april 2021 om 18:37

Tsja, maar hij liet zich mooi zien. Kelderman beste Nederlander op plek 37. Oei!

djerkson 18 april 2021 om 19:13

Schelling is idd een openbaring. Nederland gaat nog veel plezier aan hem beleven denk ik.

Franco Ballerini 18 april 2021 om 18:26

Twijfels over de finishfoto, net als eerder deze week bij Vollering. Weer de bovenste op de foto die wint terwijl het op de camera beelden duidelijk lijkt dat de onderste gewonnen heeft. Nogmaals een link wat dit effect uitlegt:

https://www.zoomacademy.nl/blog/wat-is-rolling-shutter-en-wat-zijn-de-voor-en-nadelen/

lapras ice 18 april 2021 om 18:29

De foto van de zijkant was echt geen goede referentie. Het is wel gewoon duidelijk dat van Aert wint. Wie dit ontkent wilt het gewoon niet zien.

Franco Ballerini 18 april 2021 om 18:30

Kan natuurlijk ook precies tegenovergesteld werken, bedenk ik me nu…

Al Phila 18 april 2021 om 18:30

Kijk maar eens naar de spaken….. Dat zijn ook geen normale !

Franco Ballerini 18 april 2021 om 18:31

@lapras ice: ik zie liever van Aert winnen dan Pidcock.

ProfrondeZevenbergen 18 april 2021 om 18:37

Waar kan ik de foto vinden?

De reactie van Wuyts was ook bijzonder. Jammer dat ze schijnbaar niemand anders kunnen vinden die het commentaar wil doen.

Peter Lippens 18 april 2021 om 18:43

dat de spaken er zo vreemd uit zien en de wielen niet rond is normaal, een finishfoto is geen momentopname zoals een gewone foto maar een tijdsopname, samengesteld uit erg snel achter elkaar genomen foto’s van 1 pixellijn pal op de aankomstlijn. De rode lijnen worden achteraf aangebracht net op de plaats waar de voorkant van het voorwiel van elke renner is.
Maar er is toch iets vreemds aan de finishfoto, de rode lijn bij Schachmann loopt vele schuiner en dat is niet normaal.

Draadband 18 april 2021 om 22:58

@ Peter Lippens: dat de lijnen op de twitter link van Dolfy niet vertikaal zijn zou kunnen komen doordat het niet de rechtstreekste finish-foto is maar een foto van die finish-foto, met de camera niet parallel aan de finish-foto, waardoor op de secundaire foto perspectief staat.
Het verbaasd me trouwens dat – net als in de sprint tussen Demi Vollering en Ruth Winder een paar dagen geleden – het verschill als 4 duizendsten van een seconde wordt gegeven. Tegen 15 meter per seconde (54 km/uur) is dat 6 centimeter. Ik zie ze nog een stuk harder sprinten, en dan is het verschil nog meer. Zowel op de televisiebeelden als de finish-foto ziet het verschil er veel minder dan 6 centimeter uit. Merkwaardig.

Romano1800 18 april 2021 om 18:28

Wout gefeliciteerd dik verdient , vind hem en mvp 2 leuke spontane aardige gasten . Al ben ik als Nederlander natuurlijk voor mvp , piddock verast me toch wel die gaat nog hele mooie dingen doen . Schijnt dat hij ook goed kan klimmen en tijdrijden wie weet ooit een grote ronden . Voor de rest na mvp onze Nederlandse top is verschrikkelijk mager komt geen groot talent door waar bij België ze van alle kanten komen zie ik er bij Nederland geen 1 ja schelling maar misschien voor top 10 plaats .

Welleke 18 april 2021 om 18:46

Arensman..

S'mon 18 april 2021 om 18:29

Vraagje: staat er eigenlijk maar aan één kant van de finish een camera?

lapras ice 18 april 2021 om 18:38

Vraag ik me ook af

bartp25 18 april 2021 om 18:29

Ik dacht dat het klaar was met WvA zijn voorjaar en dat rust beter was. Had niet verwacht dat hij hier nog kon winnen. Zeer knap en trek uiteraard mijn woorden in. Zeer sterk voorjaar en nu rusten voor het vervolg van zijn seizoen. Sterk tjv gezien, Roglic rijdt op een vreselijk moment lek, alsook ineos, alaphilippe lijkt niet de man van vorig jaar te zijn. Afgaande op vandaag gaat Roglic iedereen opvreten aanstaande woensdag.

Michelangelo 18 april 2021 om 18:44

Als je de derde beste bent in de RVV, tweede wordt in de Brabantse Pijl, hoe kun je dan denken dat het op is…? Omdat hij niet wint?

Als ik me over 1 topper “zorgen maak”, dan is het over wat Alaphillipe laat zien. In de RVV uit de wielen gereden, Brabantse Pijl overgeslagen, en nu ook weer niet mee kunnen als de toppers gaan. Terwijl hij juist vorig jaar wereldkampioen is geworden door op een nijdige klim weg te kletsen en dan op de uitlopers het verschil te maken/behouden.

Franco Ballerini 18 april 2021 om 18:53

Ik “maak me ook zorgen” over Kragh-Andersen en Hirschi.

bartp25 18 april 2021 om 19:25

Ik maakte me geen zorgen ik dacht dat rust beter was zoals zijn eigen trainer aangaf, ik had niet het gevoel dat hij hier ging winnen. Uiteraard doet WvA altijd mee vooraan maar had hem niet meer op het podium verwacht, hij bewijst het ongelijk en dan dien je je woorden terug te nemen.

Maenhout 18 april 2021 om 20:40

Was dan ook zijn laatste koers voorlopig. Mooi nog even meegepikt.

zwiggelbig 18 april 2021 om 18:30

onzin, nederlanders vonden dit ook geweldig: https://www.youtube.com/watch?v=XsZkCFoqSBs jack van gelder die bergkamp schreeuwt. Laat hem lekker, vind het wel mooi

Beer 18 april 2021 om 18:31

Belgische commentator die op een Belgische zender supportert dat een Belg wint in de sprint van een Brit. Ja, daar moeten we dringend een petitie voor starten… ow boy.

Murcia 18 april 2021 om 18:32

Bloedstollend slot waarbij de thriller gewoon doorging na de finish. De finishfoto die Renaat op twitter zette was duidelijk maar het verschil is natuurlijk bijna niks. Na een hele lange saaie aanloop toch een geweldig laatste uur gezien waarbij de kansen voortdurend keerden maar INEOS de winnende kaarten leek te hebben zeker nadat Roglic malheur had. Maar de gijzeling door INEOS duurde maar kort want Pidcock zette de beslissende slag op met Wout en Schachmann. Leo krijgt na de Matthieu editie weer een koers waarover jarenlang nagepraat gaat worden. Wat wil een koersdirecteur nog meer?
Eervolle vermelding voor het lef van Schelling en Mauri die de lieveling werd van de regisseur en die na al zijn pech beter leek dan zijn kopman en een geweldige hoeveelheid werk heeft verricht en nu een extra toeloop van fans kan verwachten.
Tenslotte mijn welgemeende felicitaties aan Wout die voor het tweede jaar op rij en met nog meer druk op zijn schouders een erg goed voorjaar bekroond.

lapras ice 18 april 2021 om 18:32

Benieuwd of quick step ALaphilippe laat knechten voor vansevenant woensdag.

Peter Lippens 19 april 2021 om 11:05

waarom, Mauri is niet direct een afmaker en gisteren reed hij in dienst, alles geven tot 10 km voor de meet dat is heel wat anders dan voor eigen rekening rijden en al zeker als kopman, een vrije rol lijkt me meer op zijn plaats

WernerFranke 18 april 2021 om 18:33

Pfoe wat moeten we nu met zo’n reactie…

dumoman 18 april 2021 om 18:33

Al met al mis ik alweer een Nederlander in de top 10

antilek 18 april 2021 om 18:37

Met de nederlanders was het kat met een U.

r525 18 april 2021 om 18:45

Ja mis je de mogelijkheid te kunnen zeggen dat ‘we toch een mooi prestatie hebben neergezet’.
Dat gevoel dat je op een zondag zonder ook maar iets te doen, dat je toch hebt bijgedragen aan de prestatie.

harryjohan71 18 april 2021 om 18:51

Van Baarle was prima. Dit geldt ook voor Ide Schelling en Mollema had pech op het verkeerde moment. Gesink en Oomen hebben hun taak natuurlijk ook prima uitgevoerd. Maar ja, hier wordt weer alleen naar de uitslag gekeken.

Tuubke 18 april 2021 om 19:34

Tuurlijk, Van Baarle en Schelling reden goed in beeld. Ze piekten alleen op het verkeerde moment. De kunst van een koers als deze is wachten.

harryjohan71 18 april 2021 om 19:55

Van Baarle deed het voorwerk voor Pidcock. Schelling heeft geen schijn van kans om te winnen in een sprint volgens mij. Het was jammer dat hij geen renners mee kreeg. Zijn aanval was prima.

Joost Mehrtens 18 april 2021 om 20:53

Alweer? Hoezo alweer

Volgens mij hadden we de vorige keer weldegelijk een Nederlander in de top 10.
Althans, ik kan het mis hebben hoor, maar door die trui dacht ik dat het een Nederlander was.

BasBelgie 18 april 2021 om 18:34

Heb je problemen?

zacht 18 april 2021 om 18:35

Nu word ik ook nog een complot-wappie. Ik blijf erbij dat Pidcock wint.

antilek 18 april 2021 om 18:38

Ik ook.

adelaarvanantwerpen 18 april 2021 om 18:44

https://twitter.com/wielerman/status/1383807450525016075.

Op deze beelden is het toch duidelijk wout.

Peter Lippens 18 april 2021 om 18:47

Die rode lijnen worden achteraf aangebracht normaal allemaal perfect vertikaal op de originele foto en zouden dus ook allemaal evenwijdig moeten lopen. Die rode lijn bij Schachmann wijkt duidelijk af en loopt veel schuiner, vind ik heel dubieus.

Aerosolo 18 april 2021 om 18:53

@Peter,
Je kijkt naar een foto van een foto. Dus dan heb je met perspectief te maken.

zacht 18 april 2021 om 19:14

Wat doet die wit/zwarte lijn op de foto? Is dat de eigenlijke finish?

TIO 18 april 2021 om 19:36

Blijven dromen

YogiBear 18 april 2021 om 20:33

@zacht De hele foto is de finish. Kun je niet zien als een gewone reguliere foto.

Bazzz 18 april 2021 om 18:36

Meest saaie klassieker van het jaar!

lapras ice 18 april 2021 om 18:37

Dwars door Vlaanderen

Murcia 18 april 2021 om 18:39

@Bazz
Als iemand die MSR heeft gevolgd kan ik je zeggen dat dit echt niet zo is.

Bazzz 18 april 2021 om 18:39

Ik zet deze toch echt bovenaan.

Kan toch niet waar zijn dat er zo’n groot peleton bij elkaar blijft in een heuvelklassieker

bartp25 18 april 2021 om 18:42

Was niet de meest enerverende koers maar de titel van meeste saaie klassieker gaat ieder jaar naar milaan San remo en ook dit jaar weer.

de nieuweMerckx 18 april 2021 om 18:43

Inderdaad een veredelde kermiskoers, maar saai was het gedurende een half uur absoluut niet. Dit jaar ook niet erg sterk bezet. Wat gebeurde er ooit met Valgren? Alaphilippe dit jaar alles op de tour? Presteert toch erg wisselvallig.

oscarito1908 18 april 2021 om 18:44

Dat was Milaan San Remo. Iedere prof kan deze kleine heuveltjes aan.

Peter Lippens 18 april 2021 om 18:44

Heb dit jaar weinig saaie wedstrijden gezien behalve MSR en dat weet je vantevoren en kijk je maar de laatste 20 minuten. Als wielerliefhebber zou je dat toch moeten weten.

Michelangelo 18 april 2021 om 18:45

Nee, dat blijft de Waalse Pijl.

Die kunnen net zo goed de hele 200 km vooraf schrappen, en met een aanloopje van 5 km naar de voet van de Muur van Huy fietsen.

Dit was best om aan te gluren het laatste uur.

Peter Lippens 18 april 2021 om 18:53

maar de Waalse Pijl moet nog komen, je hebt gelijk, meestal even saai als MSR tenzij Mauri zijn slootavontuur nog eens over doet.

Lalsacien 18 april 2021 om 19:00

Het was spannender na de finish dan tijdens de wedstrijd…

Groetjesaandevoetjes 18 april 2021 om 21:08

Met 2 extra rondjes was het mooier geworden denk ik, maar dat was productioneel niet mogelijk, aangezien de vrouwen s’ochtends moesten rijden en de mannen niet te laat binnen mochten zijn.

Beer 18 april 2021 om 18:39

Pfoe, zware 15 minuten, maar yes, deze is ook binnen.

14 wedstrijden op het hoogste niveau, 12x top 10, een 13e plaats als slechtste resultaat. Chapeau Wout, indrukwekkend!

Veel respect ook voor Pidcock, komt effe lekker binnen walsen, maakt meteen zijn faam van bij jeugd waar, liet van Aert ook weer even serieus naar adem snakken.

Verder ook genoten van Schachmann, Schelling en Vansevenant.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair