Wout van Aert is met nipt verschil de beste in de Amstel Gold Race

Wout van Aert is met nipt verschil de beste in de Amstel Gold Race

foto: Cor Vos

zondag 18 april 2021 om 17:23

Wout van Aert heeft de Amstel Gold Race 2021 gewonnen. Na ruim 218 kilometer over een geheel afgesloten traject met drie Limburgse heuvels was de Belgische kopman van Jumbo-Visma als eerste aan de meet in Vilt. Hij won met minimaal verschil een sprint van Tom Pidcock (INEOS Grenadiers). Maximilian Schachmann (BORA-hansgrohe) zat met hen mee, maar werd derde.

Vanwege de coronacrisis en bijbehorende maatregelen was het een ‘alcoholvrije’ Amstel Gold Race op een lokaal circuit van bijna 17 kilometer. Elke ronde kende de Geulhemmerberg (1,1 km aan 5,4%), de Bemelerberg (0,9 km aan 5%) en de Cauberg (1,2 km aan 5,8%), al wordt in de laatste ronde een ander traject gevolgd zónder de Cauberg.

Kopgroep van de dag
Kort na de start rond het middaguur ontstond de vroege vlucht: Maurits Lammertink, Loic Vliegen (Intermarché-Wanty-Gobert), Edward Theuns, Julian Bernard (Trek-Segafredo), Stan Dewulf (AG2R Citroën), Sébastien Grignard (Lotto Soudal), Chad Haga (Team DSM), Ryan Gibbons (UAE Emirates), Kenny Molly (Bingoal Pauwels Sauces WB), Anders Skaarseth (Uno-X). Zij kregen vijf minuten voorsprong van het peloton, waar Movistar, Jumbo-Visma, Deceuninck-Quick-Step en Astana-Premier Tech de controle hadden.

Loic Vliegen in de kopgroep – foto: Cor Vos

Lange tijd schommelde het verschil rond de vier minuten. Søren Kragh Andersen en Jasper Stuyven hoopten hun voorjaar nog wat door te trekken, maar kwamen van een koude kermis thuis en moesten vroeg afhaken. De eerste schermutselingen vonden plaats met nog 75 kilometer te gaan. Eerst reden Robert Power en Oscar Riesebeek weg en vervolgens probeerde op de Cauberg een kopgroep met onder meer Jonas Vingegaard het, maar beide pogingen strandden in schoonheid. Wel ging het tempo flink de hoogte in en nam de onrust toe in het peloton.

Een volgende uitval van een tiental met Rémi Cavagna, Vingegaard en Wilco Kelderman moest daarna worden teruggehaald door INEOS Grenadiers. Slecht nieuws was er voor Bob Jungels. Hij viel en was uitgeschakeld voor de finale. Mauri Vansevenant en Maximilian Schachmann lagen er ook bij, maar konden hun weg vervolgen. Ondertussen was vooraan het in het peloton aanvallen geblazen. De ene versnelling volgde de andere, ook Primož Roglič liet zich zien, maar geen groepje kwam echt weg.

Finale wordt geopend
Op 42 kilometer van de meet was er dan toch een groepje (Dylan van Baarle, Simon Clarke, Florian Sénéchal, Rui Costa, Sonny Colbrelli en Tosh Van der Sande) dat wist weg te sluipen en een serieus gat sloeg. Jumbo-Visma was op achtervolgen aangewezen. Op de voorlaatste klim van de Cauberg, 35 kilometer voor de finish, werd het restant van de vroege vlucht ingerekend door de groep-Van Baarle. Het peloton volgde op een halve minuut, maar door een flits van Roglič was het gat op de top van de Cauberg in een zucht gedicht. De enige vluchter die nog overgebleven was op dat moment: Loic Vliegen.

Ide Schelling laat zich zien – foto: Cor Vos

Sterke Schelling in de aanval
Een actieve Ide Schelling zette het peloton vervolgens weer op scherp, maar de verschillen bleven klein en het peloton bleef behoorlijk groot. Schelling haalde op 25 kilometer van de meet Vliegen bij en dook de Bemelerberg op. Na die klim zette UAE Emirates zich op kop van een gegroepeerd peloton, maar toch begon Schelling met een kleine voorgift aan de laatste keer Cauberg. Lang hield hij niet stand, want op de klim trok Wout van Aert door. Alle favorieten moesten reageren en dat deden de meesten ook. Roglič niet, omdat hij een nieuwe fiets nodig had.

Van Aert pakt uit op laatste keer Cauberg
Maximilian Schachmann, Tom Pidcock, Michal Kwiatkowski, Richard Carapaz, Alejandro Valverde, Julian Alaphilippe, Jakob Fuglsang, Michael Matthews en Guillaume Martin konden mee met Van Aert. INEOS Greandiers probeerde het overtal uit te spelen door oud-winnaar Kwiat vooruit te sturen. Op de smalle weggetjes in het Limburgse land (in de aangepaste slotronde zonder de Cauberg) werd de Pool ingerekend, waarna Pidcock met Van Aert en Schachmann wegreed.

De drie pakten ruim twintig seconden op een goedgevulde elitegroep die aangevoerd werd door – daar is ‘ie weer – Mauri Vansevenant en Esteban Chaves. Uit die groep viel Bauke Mollema weg door een lekke band. Op de laatste keer Bemelerberg, zes kilometer voor de meet, hielden de koplopers een strak tempo aan. Van Aert, Pidcock en Schachmann lieten echter niet in hun kaarten kijken. Het verschil met de achtervolgers bleef op de top twintig seconden.

Drie man strijden om de zege
Door werk van Israel Start-Up Nation werd het gat enigszins teruggebracht, waardoor enkele renners probeerden de oversteek te maken. Onder meer Tim Wellens reed twee keer weg. Er waren echter geen knechten meer om het gat te dichten. De drie koplopers gingen daardoor met 15 seconden voorgift de laatste twee kilometer in. Schachmann probeerde het daar op de verrassing te spelen, maar Van Aert en Pidcock waren bij de pinken en zo gingen ze met elkaar richting de slotkilometer.

foto: Cor Vos

Van Aert werd als topfavoriet de kop opgedrongen door Pidcock, die hem nog klopte in de Brabantse Pijl, en Schachmann. De Belg van Jumbo-Visma liet de achtervolgers enigszins terugkeren, maar ging op 150 meter de sprint aan. Pidcock kwam in die spurt nog naast zijn rivaal, waarna de beide crossers met minimaal verschil over de streep kwamen.

De finishfoto moest er aan te pas komen om de winnaar aan te wijzen; Wout van Aert kreeg het voordeel van de millimeter (om exact te zijn vier duidendsten van een seconde) en is daarmee de opvolger van Mathieu van der Poel.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

173 Reacties

Luc La 18 april 2021 om 18:43

Duidelijk de sterkste van de grote 3!

2 dikke vissen met Gent Wevelgem en Amstel, en dan nog ff fenomeen Ganna kloppen en 2e tirreno, man can het voorjaar.

Al denk ik dat hij de supervorm van vorig jaar niet had. Goed rusten en opbouwen tour. Paar ritjes uitkiezen zoals alaphilippe vorig jaar en dan de echte supervorm hebben voor wk en Vlaanderen. Dikke proficiat wout

Michelangelo 18 april 2021 om 18:51

Ik zou toch neigen om Van Aert en VdP naast elkaar te zetten. Waarbij van Aert akelig constant was, maar er soms ook doorzakte in de echte finale. In de duels tegen elkaar was Mathieu vaak net wat sterker dan Van Aert.

En het ontbreken van de topvorm bij Van Aert, dat vraag ik me af. Ik denk vooral dat hij vorig jaar geprofiteerd heeft van het vreemde coronaseizoen, waarbij voor heel veel renners de traditionele voorbereiding om zeep was. Toen viel alles zijn kant op, zeker ook omdat anderen misschien net wat minder scherp waren.

Ik denk dat je vooral kunt zeggen dat Alaphillipe de zwakste was van de grote 3. Nu moeten LBL en Waalse Pijl nog komen, maar Alaphillipe heeft mij nog geen moment overtuigd. Niet in de RVV, en ook nu niet.

lapras ice 18 april 2021 om 19:10

Als je naar de uitslagen kijkt is van Aert toch de winnaar. Maar als je al de koersen hebt gezien zet ik ze ook naast elkaar. van Aert was vorig jaar echt gewoon nog een stukje sterker hoor, kijk naar wk in imola. De sprint die hij daar nog heeft na zo een loodzware koers.

trigger 18 april 2021 om 19:13

@Michelangelo Van Aert wint gewoon evenveel koersen als vorig seizoen, dus die analyse dat hij in 2020 geprofiteerd heeft van de mindere vorm van anderen kan gewoon de prullenbak in. Gent-Wevelgem, ritten in Tireno, tweede plaats in Tireno en winst in Amstel… ik denk dat je dan wel van een geslaagd voorjaar kan spreken. Neem daar alle top 10 plaatsen in de andere koersen bij en dan moet je gewoon besluiten dat hij momenteel de beste renner van het ogenblik is, of beter… blijft. In de Ronde had ie niet de beste benen, maar dat overkomt ook Mathieu regelmatig (wereldkampioenschap in Engeland bv).

Beer 18 april 2021 om 19:13

Aangezien voor van Aert en VDP (naar verluid) enkel winnen telt:

WVA: Gent-Wevelgem, Amstel Gold Race, 2 ritten in de Tirreno, puntenklassement Tirreno

VDP: Strade Bianche, 2 ritten in de Tirreno, 1 rit in de UAE Tour

Duidelijk van Aert dus.

xistnc 18 april 2021 om 19:18

Als je een puntenklassement nodig hebt om je punt te maken, dan ben je daar per definitie niet in geslaagd.

djerkson 18 april 2021 om 19:20

Ja, maar Van Aert is er door Mathieu afgereden in de de Strade, E3 en RVV (en daarvoor ook op het WK veldrijden). Instrinsiek is Vdp net iets beter, maar qua uitslagen en diversiteit staat Wout een trapje hoger dit voorjaar. Ex-aequo voor mij.

Lalsacien 18 april 2021 om 19:22

Ik vind dit een discussie voor “die hard” fans van de betrokken renners.

Pizzi 18 april 2021 om 19:26

Leuk en aardig die Tirreno-ritten, maar Asgreen wint De Ronde en de E3. Hem zet ik daarmee boven Woutje.

Beer 18 april 2021 om 19:26

Qua resultaten staat Wout, net als vorig seizoen, een trapje hoger dan Mathieu. Mag je best gewoon toegeven. Trekken we het breder dan WVA vs VDP, mag Asgreen van mij ook gewoon op 1.

Michelangelo 18 april 2021 om 19:28

@Trigger,
Als je aan scorebordjournalistiek doet, dan heb je misschien gelijk. Maar als je kijkt wat je in de koersen zelf zag, dan kom je tot een heel andere conclusie. Namelijk dat Wout er vorig jaar echt bij momenten bovenuit stak, en dit jaar niet.

Vorig jaar is hij als enige mee met Alaphillipe in MSR, rijdt hij iedereen eraf in Strade, is de evenknie van Mathieu in de RVV. Dit jaar pakt hij twee dikke vissen, een paar kleinere visjes en een hele reeks ereplaatsen, maar het was bij geen enkele overwinning met zoveel overtuiging als vorig jaar. En hij werd er ook een aantal keren los af gereden, zoals in de RVV, op de Tiegemberg en in Strade. En dat zag je vorig jaar nergens, toch??

Als ik er 1 overwinning zou mogen uitlichten waar hij echt overtuigde, dan was het zijn tijdritzege in TA.

F4L 18 april 2021 om 19:34

Twee keer helemaal eens met het verhaal van Michelango.

Van Aert was goed dit voorjaar, maar niet super. Zijn twee overwinningen in de eendagswedstrijden pakt hij wanneer VDP afwezig is ;))

Beer 18 april 2021 om 19:36

Qua regelmaat, tijdrijden en diversiteit in zijn overwinningen steekt hij er gewoon weer bovenuit. Verder heeft dit seizoen meer dan eens aangetoond hoe moeilijk het is om een grote wedstrijd te winnen. Als je er dan weer 2 klassiekers bij doet bovenop een wasmand ereplaatsen, dan ben je gewoon absoluut top. Waar die drang vandaan komt omdat naar beneden te trekken; moeilijk te begrijpen.

De enige reden dat hij in de E3 werd losgereden is dat VDP, Stybar en GVA de drie voorgaande hellingen in zijn wiel kamperen en zijn bordje leeg eten. Dat mag je ook best even aangeven als je toch zo nauwgezet gaat analyseren.

Murcia 18 april 2021 om 19:52

Ik vind dat eeuwige vergelijken wel grappig want het enige dat dat bewijst is dat we van beiden weer meesterstukjes hebben gezien. Voeg daarbij Asgreen en je hebt de grote drie in het voorjaar. Het tot nog toe wat mindere jaar van Julian laat zien hoe moeilijk het is om elk jaar weer de overwinningen binnen te halen. Daarom dank aan Matthieu, Wout en Kasper voor hun briljante momenten.

trigger 18 april 2021 om 19:53

@Michelangelo het scorebord zegt niet alles, maar wel veel natuurlijk. Ik geef je gelijk dat hij met minder overmacht wint dan in 2020, maar die winsten, tweede plaatsen en top10 plaatsen samengenomen vind ik dat hij nog steeds de beste man van het voorjaar is. Ik zie Mathieu ook graag fietsen, geweldige dingen die hij laat zien, maar het is nu ook niet zo dat hij in de 2 RVV’s WVA (2020) en Asgreen (2021) eraf rijdt. Dat hij de meest spectaculaire rijder van het moment is, staat buiten kijf, maar puur op resultaten is WVA de man van het voorjaar, naar mijn mening. Iedereen mag daar natuurlijk anders over denken.

Michelangelo 18 april 2021 om 20:04

@Beer,
Ik weet niet of je op mijn comments doelt als je praat over het “naar beneden trekken”, maar dat doe ik zeker niet. Lees goed en je ziet dat ik er geen enkel probleem mee heb om Wout bovenaan te zetten als het gaat om de erelijst van dit seizoen. Qua overwinningen, ereplaatsen en de diversiteit. Dat zijn de feiten op het scorebord, daar kan niemand om heen.

Maar je zult het toch ook met mij (en diverse anderen) eens zijn dat Wout er dit jaar meer dan eens is afgereden door VDP in rechtstreekse duels, en andersom niet. Niet enkel omdat Mathieu de hele dag in de achterzak van Wout heeft gekampeerd (zoals volgens jou op de Tiegem), maar ook gewoon in Strade, RVV. Dat Wout 2 dikke vissen pakt (GW en AGR) uitgerekend als zijn grote rivaal niet mee doet. O ja, dan laten we het veldrijden nog even buiten beschouwing.

En dat is ook gewoon een manier om renners langs een meetlat te leggen. Weliswaar een andere meetlat, maar ook gewoon een meetlat. En dan kom je tot een andere conclusie.

Daarmee wil ik het seizoen van Wout niet downplayen, want hij heeft een fantastisch seizoen gereden tot nu toe. Maar ik wil er vooral iemand naast zetten op basis van andere argumenten. Of betekent dat in jouw wereld automatisch “iemand naar beneden halen?”

En als je er dan toch nog iemand anders bij wilt zetten (kan dat in jouw belevingswereld zonder afbreuk te doen aan Wout zijn prestaties?), dan mag dat van mij Roglic zijn. Overtuigend de sterkste in Parijs Nice (op de laatste etappe na), overtuigend de sterkste in Baskenland. Tegen Pogacar. Asgreen? Die heeft twee hele dikke vissen, maar die hebben we voor de rest eigenlijk weinig gezien. Enkel als je de RVV dubbele punten geeft komt die in de buurt.

Beer 18 april 2021 om 20:45

VDP heeft van Aert er in de RVV duidelijk afgeknalt. Vond ik super indrukwekkend van hem en VDP was daar duidelijk sterker.

In de Strade gebeurt hetzelfde, maar daar til ik persoonlijk minder aan aangezien het voor van Aert de eerste wedstrijd van het seizoen was en VDP al wat meer gerodeerd aan de start kwam. Uiteindelijk is dat wedstrijdfeit een momentopname onderweg richting RVV en PR, waar ze beide hun echte piek plannen.

De E3 mag je wat mij betreft schrappen uit het lijstje. Als iemand wil opscheppen dat Mathieu Wout daar los reed, moet je er ook bij vertellen dat VDP op de Pater, Kwaremont en Karnemelkbeek op de bagagedrager van Wout zat.

Maar waar het werkelijk omgaat, is dat dit er allemaal niet toe doet. Demarrages en iemand losrijden staan immers niet op een erelijst. Het enige dat echt telt voor grote kampioenen is winnen. En daar scoort Wout dit voorjaar, net als vorig seizoen, beter dan Mathieu. En dat hoef je niet 'naar beneden te trekken' door er een demarrage-kampioenschap naast te zetten.

Romāns Vainšteins 19 april 2021 om 07:32

Asgreen en Pidcock, als die laatste Luik weet te winnen, als winnaars van het jaar.

Niks MvdP vs WvA, wat een gedoe zeg.

Gitan 19 april 2021 om 07:52

Even met voorbehoud spreken van de 2 koersen die nog moeten gereden worden, maar ik ben sinds gisteren wel om. Voor mij toch wel weer het voorjaar van onze 2 geliefde veldrijders.

Overal waar ze starten spelen ze mee en maken ze de koers. Asgreen mocht dan misschien iets sterker wezen in de 2 kassei-showdowns en Pidcock maakte het meeste indruk in de semi-heuvelklassiekers, maar WvA en MvdP doen het gewoon een heel voorseizoen lang op elk terrein.

Bij van Aert was het bij momenten dan misschien iets minder flitsend, maar die wint ook sprints en tijdritten en na het wegvallen van Roubaix wordt hij 2e in de Brabantse Pijl en pakt hij de Amstel mee alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Weer een zeer constant hoog niveau.

Zelfs qua eindbuit staat met name van Aert een stukje boven Pidcock (die voorlopig nog steeds enkel maar de Brabantse Pijl op zak heeft) en vrijwel op gelijke hoogte met Asgreen wat mij betreft (die buiten 2x winst verder weinig spraakmakende resultaten heeft neergezet).

Rufusvb 18 april 2021 om 18:43

Leuke criterium gezien vandaag, volgend jaar hopelijk gewoon weer koers.

lapras ice 18 april 2021 om 18:48

Nochtans gelijkaardig koersverloop met vorige keer.

Pietspeed 18 april 2021 om 18:44

De officiële finishfoto, is die al ergens te zien? Merkwaardig dat men die tijdens de uitzending niet 'formeel' in beeld brengt, doch slechts een camerashot van een smartphone van een UCI medewerk er.
Lijkt toch dat op zich Pidcock wint, hoewel obv een camerashot bij de finishlijn.

lapras ice 18 april 2021 om 18:47

Kijk twitter Renaat Schotte, duidelijk te zien.

Peter Lippens 18 april 2021 om 18:49

hier die link: https://twitter.com/wielerman/status/1383807450525016075

Zo'n stilstaand beeld van een cameroshot geeft bijna altijd een vertekend beeld, de optische as van de lens zou dan perfect gericht moeten zijn op de voorkant van de zwarte lijn in het midden en bovendien schiet zo"n camera slechts 25 beelden per seconde zodat je meestal net iets te vroeg of net iets te laat een stilstaand beeld kunt tonen.

Peter Lippens 18 april 2021 om 18:52

Die rode lijnen duiden de voorkant van het wiel aan pal op de meet en zouden perfect vertikaal moeten zijn, dat zijn ze niet wellicht omdat het een foto is van een finishfoto. Wel dubieus dat de rode lijn bij Schachman duidelijk veel schuiner loopt wat ik niet direct kan verklaren. Eigenlijk zouden we de enige echte originele finishfoto moeten kunnen zien.

Panache 18 april 2021 om 19:13

25 beelden per seconde kan niet, want dan spreek je over meer dan 50 cm bij 60 km per uur.

Dat het geen ‘perfecte’ loodrechte hoek is viel mij ook op. Maar bij twijfel zou Ineos aan de bel trekken, het zal vast kloppen.

zacht 18 april 2021 om 19:16

Wat doet die wit/zwarte lijn rechts naast de voorste rode lijn op de foto? Is dat de finish? Nog nooit gezien op een finish-foto (omdat die meestal onder de rode lijn zit).

Ward 18 april 2021 om 19:48

Inderdaad onbegrijpelijk dat die finishfoto niet ter beschikking gesteld wordt van de regie. Die fossielen van de UCI moeten toch ook begrijpen dat net dat het beeld is waar heel de wielerwereld zit op te wachten?

Peter Lippens 18 april 2021 om 21:16

Klopt Panache, denk eerder 50 beelden per secondes dan betekend bij 72 km/h zo’n 10 cm, dus veel te weinig om een beeld te hebben van het juiste overschrijden per meet.
Maar een moderne fotofinishtoestel kan duizenden foto’s per secondes nemen, elke foto is een lijn van pixel exact op de aankomstlijn maar die hebben we nog altijd niet gezien. Wel een scheve foto van wat wellicht de echte fotofinishfoto is. De rode lijntjes lopen niet verticaal zoals op een echte finishfoto zou moeten en het lijntje bij Schachman duidelijk schever. De echte fotofinishfoto van de Brabantse pijl dames met Vollering kregen we wel te zienn en die lijntjes lopen dan ook perfect verticaal.

Pietspeed 18 april 2021 om 21:55

@ward en Peter lippens
Maar dat is juist die finishfoto die Renaat maakt van de smartphone van het UCI jurylid. Die kennen we dus al. Maar idd eens met ward, waarom niet formeel door de regie in beeld gebracht tijdens live uitzending.. NB een UWT koers. Zelfs bij mindere koersen toont men dat meestal. Deze foto van Renaat geeft een enigszins vertekend althans niet verhelderend beeld. Alsof uci, of organisatie discussie wil vermijden.

Jacco van Stierop 18 april 2021 om 18:48

Van Aert een hele degelijke wedstrijd gereden, attent zonder veel smijtwerk. Prima winnaar. De koers zelf vond ik door de grote controle en het parcours weinig verheffend.

Adorni 18 april 2021 om 18:54

Toch een aanfluiting voor zo een WT-klassieker dat die er een eeuwigheid over doen voor een finishfoto.

Aart van Woud 18 april 2021 om 19:04

Het was dan ook heel erg close

xistnc 18 april 2021 om 19:07

Hoezo een eeuwigheid? Ze stonden amper naast hun fiets en Van Aert werd al als winnaar bekend gemaakt. Dan heeft de jury dus de finishfoto al bekeken.

Adorni 18 april 2021 om 19:11

Het gebeurt nogal eens dat een enthousiaste speaker de foutieve naam brult. Wuyts was eerst zeker van zijn zaak en danste de polonaise, maar moest daarna toch even gaan zitten.

Een aantal herhalingen van een langs de finishlijn, maar langs de verkeerde kant. De fotofinish die in andere wedstrijden te zien is, werd niet officieel getoond

S. Morgenstern 18 april 2021 om 18:57

De laatste keer boven op de Cauberg, met dat shot van boven, was een van de mooiste minuten wielrennen van het seizoen. Heerlijke inspanningen, met een krakende Flip en de sprong van Carapaz als hoogtepunten.

xistnc 18 april 2021 om 19:05

De krakende Flip vond ik inderdaad wel een van de meest opvallende punten van de finale vanmiddag.

Wheely 18 april 2021 om 19:31

Ja Flip zeker niet de topfavoriet voor Ardennen nu. Roglič des te meer.

Aerosolo 18 april 2021 om 18:57
Quote:
Wout van Aert kreeg het voordeel van de millimeter (om exact te zijn vier duidendsten van een seconde) en is daarmee de opvolger van Mathieu van der Poel.

0.004s komt toch overeen met zo’n 6 a 8 cm? Iedereen heeft het maar over een millimeter.

zacht 18 april 2021 om 19:27

Bij 60 km/u is 4/1000e seconden ongeveer 6,6 cm. Het zal wel de langzaamste sprint ooit geweest zijn.
Edit: hoofdrekenen zegt 9 km/u bij 1 mm in 4/1000e sec.

Peter Lippens 18 april 2021 om 20:56

Bij 72 km/h (rekent makkelijker en dat ligt dichter bij topsnelheid sprinters) leggen ze 20 meter of in 1 seconde of 8 cm voor 4/1000°, denk dat het verchil eerder 0,8 mm is of dus 4/100.000, dat zou betekenen zo’n 25.000 beeldlijnen per secondes.

Dikke vrouw 18 april 2021 om 22:05

Effe rustig jongens…

Aerosolo 18 april 2021 om 19:00

Als Vansevenant net zo’n plakbidon als Schachmann had gehad, had hij ook in de kopgroep kunnen zitten.

Aart van Woud 18 april 2021 om 19:05

Ja inderdaad. Schachmann had uit de koers genomen moeten wordwn

F4L 18 april 2021 om 19:17

Was daar ook verbaasd over. Volgens de man op de motor was er geen jury ik de buurt.

Luc La 18 april 2021 om 19:11

Denk toch dat de resultaten voor zich spreken hoor Michaelangelo. 2 dikke vissen + resem ereplaatsen in alle koersen.

Vorig jaar was hij idd fantastisch. Dit jaar door vaderschap minder basis kunnen leggen dixit coach, tel daarbij een week volle bak doorgaan in tirreno (Flip en vdp deden dit niet) en je weet dat vorig jaar allerminst toeval was.

bartp25 18 april 2021 om 19:41

Het is ongeveer gelijkwaardig, WvA is constanter maar heeft MvdP nergens kunnen lossen dit was andersom wel het geval. Als je bijvoorbeeld kijkt naar UCI punten wint WvA met gemak maar puur op gevoel kijkt ontloopt het elkaar bijna niks. Het is maar waar je fan van bent en war je zelf belangrijker vindt. Constant zijn of toch ergens je concurrent lossen?Laten we blij zijn met beide, ik denk dat hun rivaliteit nog tot grootste koersen gaat leiden.

Evlojami 18 april 2021 om 20:08

Ze moeten me toch eens uitleggen hoe en vanuit welke hoek ze zo’n finishfoto maken. Als je een geodriehoek pakt en die leg je loodrecht over de lijn die ze gebruiken dan zie je al dat die afwijkt vanuit de 90 gradenhoek. Leg je hem vervolgens loodrecht dan zie je dat Pidcock wint. Hetzelfde geldt voor de vrouwen in de bp. Chapeau voor de winnaars, maar dit vind ik wel wat opmerkelijk. Vanuit wiskundig opzicht dan toch.

Cochise 18 april 2021 om 19:25

Ineos liet het toch heel makkelijk van 3 op 6 naar 1 op 3 gaan.

Craig Vanderswag 18 april 2021 om 20:13

Vond ik ook opvallend. Ze gaven hun overwicht veel te makkelijk uit handen.

Peter Lippens 18 april 2021 om 20:57

denk dat Pidcock gewoon de kopman was en hij was zeker niet kansloos, zie dus het probleem niet

Wim Kruithof 18 april 2021 om 19:29

prachtige finale gezien, ongelooflijk. Ik dacht honderd 100% zeker te zijn dat Pidcock hem weer beduveld had, maar wat een geluk voor Jumbo-Visma en onze Belgische vrinden van Wielerflits.

Ik heb enorm genoten ondanks het gesloten karakter. Enige onfortuinlijke vind ik de kennismaking met de Nederlandse Voeckler. Dat zijn Bora-genoot grossiert in charisma heeft de jongeling duidelijk geïnspireerd. Maar dat had van mij niet gehoeven.

Lalsacien 18 april 2021 om 19:46

Voeckler was een aanwinst voor de wielersport. Ik wil geen robots en alleen maar vlakke persoonlijkheden. Strijd dat zie ik graag.

mark78 18 april 2021 om 19:38

Hier wat uitleg over hoe een finishfoto werkt https://www.velonews.com/gear/tech-wearables/technical-faq-how-a-photo-finish-camera-works/

Duh 18 april 2021 om 22:42

Moet ie wel goed staan, en niet 35cm voor de streep… https://twitter.com/RichardBurghout/status/1383872226819145728

F4L 18 april 2021 om 19:42

Echt knap wat Van Aert en Pidcock hier laten zien. Allebei al bezig aan een lang seizoen maar ze leggen hier de heuvelspecialisten erop. Vind vooral Ala echt tegenvallen. Werd op een gegeven moment nog ingehaald door de geloste Vansevant.

Lalsacien 18 april 2021 om 19:48

Die merkte dat hij de benen niet had en dacht al aan komende woensdag en zondag.

Luc La 18 april 2021 om 19:49

Waar het om draait is koersen winnen Bart, palmarès op einde carrière telt uiteindelijk. Onderling haantjesgedrag en de beste willen zijn van de 2 leidt tot niets. Btw bergrit tirreno en msr klopt Wout matje :)

bartp25 18 april 2021 om 20:00

Je kan ook reageren onder een bericht is makkelijker. Maar je hebt gelijk het draait om winnen dat is hetgeen wat telt maar dan draai je ook een beetje je eigen statement om de nek. WvA is waanzinnig constant geweest en een aantal mooie overwinning en gepakt, maar dat heeft MvdP ook. Als je gaat kijken wie van de 2 beter was is dat een heel persoonlijk iets. Waar leg je de focus op. Ik scoor ze gelijk maar wat ik vooral opvallender vindt is dat geen van beide echt superieur is geweest dit voorjaar terwijl iedereen het had over de grote 3 (Ik ook) De enige die echt een koers superieur heeft gewonnen is mijn inziens MvdP in de strade bianchi geweest.

bartp25 18 april 2021 om 20:02

Leuk dat WvA MvdP klopte in een rit waar MvdP totaal geen interesse in had en liet lopen (bergrit TA) en in msr wonnen ze beide niet… begrijp me niet verkeerd ik zie liever WvA winnen, heb meer met hem dan met MvdP. Maar je kunt gewoon niet stellen dat WvA echt beter was en tegelijkertijd kun je het omgekeerde ook niet stellen.

Lalsacien 18 april 2021 om 20:40

@Diego over haantjesgedrag gesproken…

deffil 18 april 2021 om 21:29

Na het topseizoen van verleden jaar doet Wout het vooralsnog nog beter vind ik. Vooral het TA intermezzo waar hij afgezien van supertalent Poga de andere ronderenners op minuten achter zich laat. Met Gent wev. en Amstel toch 2 semi klassiekers waardig en al die podiumplaatsen voor mij de man van het voorjaar.
Mvdp knalt in de strade iedereen uit het wiel, maar ik denk dat alleen Mathieu hier zo enorm naar gepiekt heeft. Asgreen, Alaphilippe….pidcock, allemaal sterk maar over een korte periode

Emergo 18 april 2021 om 20:11

Waar is de echte finishfoto ??

zacht 18 april 2021 om 20:14

Die ligt opgeslagen op een 5g-chip in het ondergrondse gangenstelsel van de Democraten.

Craig Vanderswag 18 april 2021 om 20:14

De link is intussen al een keer of 20 gepost in de reacties hierboven.

Peter Lippens 18 april 2021 om 20:59

die link is een foto van de finishfoto, bovendien geen al te beste want de rode lijn bij Schacmann loopt duidelijk schuiner, ze zouden best de originele foto vrijgeven waarop elke fotolijn duidelijk is te zien

Duh 18 april 2021 om 22:40

De finishfotocamera stond +/- 35cm voor de streep. O.a. de groene ‘streep’ van het citroenblaadje bewijst het.
Hele draadje goed lezen voor deze miskleun.
https://twitter.com/RichardBurghout/status/1383848076947771396

DonQuijote 18 april 2021 om 20:13

Genoten zeg, mooie koers.

Wat mij opviel was dat er in een smal bochtje waar ze keihard doorheen gingen, er stond een man met gele vlag vóór die bocht, er aan de buitenkant een verkeersbord en zo'n vierkanten houten paal van 1,5mtr hoog stonden. En dat dat daar nonchalant een kussen van nog geen meter hoog tegen aan stond. Als je er tegen aan schuift ben je beschermd maar als je gewoon die bocht uit vliegt …. :(
Zelfs die houten paal was maar 3/4 afgedekt door dat kussen.
Dat vind ik werkelijk onbegrijpelijk; een rondje van 20 km en nóg is het te moeilijk om zulke gevaren even op te lossen.
Pluim voor de UCI ook, dat ze dat natuurlijk gewoon toelaten.

VerstandOpNul 18 april 2021 om 20:54

Ik heb nog geen enkele foto gezien die onomstotelijk Wout als winnaar toont. Best wel een aanfluiting voor de organisatie, voor de jury en ook voor de NOS.

Peter Lippens 18 april 2021 om 21:18

helemaal mee eens, zou ook eens de echte finishfoto willen zien zoals die van Vollering in de Brabantse pijl. Nu hebben ze een slechte foto van wellicht die finishfoto gezien zodat je onmogelijk kunt controleren of die rode lijntjes wel correct verticaal zijn getrokken zoals op een echte finishfoto moet.

Derierre de la course 18 april 2021 om 21:28

Help me even waarin NOS schuld heeft op dit vlak?

VerstandOpNul 18 april 2021 om 22:03

Nou geen schuld, maar ik vond het nogal een heftig sportmoment en de NOS ging vrolijk door met een reclameblok en vervolgens een nabeschouwing alsof er niks aan de hand was.

Pietspeed 18 april 2021 om 23:00

Vwb (het evt verplicht) tonen van een officiële finishfoto voor de uitslag van een UWT koers bestaan er vlg mij geen UCI regulations. En al evenmin de interpretatie van de officiële finishfoto, en aan welke eisen die qua apparatuur, opstelling, ed. moeten voldoen.
Was er overigens ook niet zo'n soort van regel dat je de finishlijn met het wiel op het wegdek moet overschrijden ivm de jump van Wout?

Lalsacien 19 april 2021 om 06:24

Dat is een regel bij het schaatsen!

Duh 18 april 2021 om 23:00

@Redactie, kunnen jullie hier morgen nog aandacht aan besteden? Plek van de finishfotocamera was overduidelijk niet op de streep, maar zeker 20cm ervoor.
Er vanuit gaande dat bekend is hoe een finishfoto werkt (is geen foto):
1. De groen/wit/gele band achter de renners is van het Radlerbord incl. citroenblaadje uit het Radlerlogo, terwijl direct achter de finishlijn het rode Amstelbord stond.
2. De boog waar de finishfotocamera waarschijnlijk aan hing (want van boven) stond ook ter hoogte van het citroenblaadje.
3. De filmcamera stond wel goed, heeft misschien geen frame van precies eerste band op de lijn, maar dit beeld laat weinig twijfel: https://twitter.com/HesseNort/status/1383802790766518280/photo/1 (aangezien hun snelheid niet heel veel verschilde, kan het mathematisch niet zo zijn dat 5cm eerder Van Aert nog voor lag.)
4. De transponderbanden (niet dat die als uitslag mogen tellen) liggen ook ver voor de streep.

Lees dit draadje met tussenliggende antwoorden. https://twitter.com/RichardBurghout/status/1383870268670504962

Renners sprinten naar de streep, niet naar de locatie van de finishfotocamera. Ik denk dat een Ex Aequo op z’n plaats is ivm te onduidelijk icm foutief afgesteld finishapparatuur.

Pietspeed 18 april 2021 om 23:07

Dit item verdiend wel wat aandacht idd.

practical-guide-for-the-finish-judge.pdf

trigger 19 april 2021 om 06:29

Hoe weet je dat de filmcamera wél goed stond? Was die (beter) geijkt (dan de finishfoto)? Stond die perfect loodrecht op de lijn? Op zulke kleine verschillen hoeft de lens maar een fractie af te wijken om een andere indruk te krijgen. Stond die camera op 24 frames per second, dan won Wout mogelijk al tussen 2 frames door, aangezien het om 4 duizendsten ging, en je dus eigenlijk 250 beelden (frames) per seconde nodig hebt om de juiste foto te vinden. 24 fps versus 250 fps = minder dan 1 kans op 100 dat de juiste foto er tussen zat. Er bestaan camera's die 1000 beelden per seconde kunnen nemen, o.a. om de impact van bv een kogel te filmen, maar zo hing er hier geen, dus op zo'n millimetersprint is die camera waardeloos.

Peter Lippens 19 april 2021 om 07:27

ik mag aannemen dat de officiële finishfotocamera perfect stond uitgelijnd op de finishlijn (met lasertechnologie bvb) maar ik heb nog altijd niet de ORIGINELE finishfoto gezien zoals bvb bij die sprint van Vollerink in de Brabantse pijl. Zo'n camera kan tot duizenden foto's per seconde onemen, elke foto is in feite een lijn van 1 pixel breed en al die lijnen worden naast elkaar geplakt zodat je in feite een tijdsopname krijgt.
Die rode lijntjes die achteraf worden aangebracht om het verschil duidelijk te maken moeten dan ook perfect verticaal en evenwijdig lopen. Dat is het geval op de gepubliceerde finishfoto van Vollerink maar niet op die 'kopie' van de AGR, bovendien is duidelijk dat het rode lijntje bij Schachmann niet evenwijdig loopt … kan allemaal mogelijk verklaard worden dat die kopie uit een schuine hoek werd genomen van de originele (smartphone ?) maar om alle twijfel weg te laten waarom niet die ORIGINELE publiceren liefst in RAW formaat.

Ward 19 april 2021 om 07:40

@trigger
Het punt is dat er gewerkt wordt met finishfoto, maar dat er geen correcte foto bestaat. Op basis van de finishfoto kan je Van Aert niet tot winnaar uitroepen (net zoals je dat niet kan op basis van het beeld van de aankomst). En dat is toch een blunder van formaat. Waar dient anders een finishfoto voor?
De opsteller heeft duidelijk gedacht dat de finishlijn de eerste witte lijn was, maar dat is volgens het reglement niet correct. De finishlijn is de zwarte lijn tussen de twee witte kunnen.
Het zou de Wielerflits-redactie sieren als ze hierover een expert aan het woord laten die geen banden heeft met UCI, ook al betekent dat mogelijk dat de zege van Van Aert op zijn minst betwist kan worden.
@Peter
Wat dan met de geelgroene achtergrond die overeenstemt met de plaats vóór de echte finish?

Peter Lippens 19 april 2021 om 08:56

@Ward, dat bevestigd toch alleen maar mijn verhaal, van dat bord is enkel een heel smal altijd hetzelfde gedeelte te zien, als het goed is in het verlengde van de aankomstlijn

Duh 19 april 2021 om 08:01

@trigger, @Peter, dat weet je niet zeker, maar je ziet dat het er niet heel veel naast zit. 8cm na de streep ligt Pidcock zeker 3cm voor, en hij ging echt niet bijna 2x zo snel als van Aert, dus op de streep lag ie ook voor.
Daarnaast heb je op de reguliere camera zoiets als perspectief, itt tot de fotofinshcamera waar slechts een pixellijn is uitgestrecht over tijd. Op camera kan je dus corrigeren voor wat je ziet, bij de finishfoto zie je de omgeving niet, enkel die pixellijn, waarvan je maar mag hopen dat ie recht staat en op de lijn staat. Vooral dat 2e stel ik ter discussie obv het citroenblaadje waaruit je kan herleiden op welke hoogte de pixellijn stond.
Normaal staan er volgens mij veel jury- en commentatorboxen aan een kant van de streep, waar je de fotofinishcamera precies goed kan positioneren. Dit jaar was dat door Covid(?) niet het geval, de boxen stonden pas ruim een meter na de lijn. zie https://twitter.com/shadwell_NTT/status/1383882558396461062 Je ziet de gewone camera staan. Als de finishfotocamera aan de boog hing, was ie dus ruim te vroeg, als ie in de box stond, veel te laat (en scheef),

salb 19 april 2021 om 08:18

De fotofinish staat altijd voor de (zwarte) streep opgesteld in de witte verf zodat je op de foto beter de banden kan zien.

https://mobile.twitter.com/Koekjeseter/status/1383900702221619204

Duh 19 april 2021 om 08:39

Klopt, maar nu stond hij helemaal links op het witte deel ipv dicht tegen de zwarte streep.
Daarnaast is het toch opvallend dat niemand blijkt te weten dat niet degene wint die als eerste begin/midden van zwarte streep bereikt, maar dat een oncontroleerbaar deel van de eerste witte streep de finish is…

Peter Lippens 19 april 2021 om 09:19

Zo leren we nog eens wat, ik ging er ook vanuit dat het begin van de zwarte streep was maar blijkbaar is het ergens in de eerste witte streep al is er ook daarover discussie, sommige bronnen zeggen het begin van die witte streep en in het UCI reglement hebben ze het ergens op zowat 2/3° afstand in die witte streep.
Moest het dus de zwarte streep zijn dan moest de achtergrond van de reclameborden rood kleuren en dat is het dus duidelijk niet.
Boeiende discussie na een spannende sprint.

Gitan 19 april 2021 om 08:26

Ik zie i.v.m. die finishfoto een nieuw corona-achtig debat ontstaan, compleet met zelfverklaarde experts en alles.

Duh 19 april 2021 om 08:48

Finishlijnwappie :)
Desalniettemin zou het de @redactie van journalistiek getuigen als ze op deze wielerluwe maandag hier aandacht, met een expert, aan zouden besteden.
Liefst met smeuiige quote van Pidcock ofzo: "Als ik wist dat de finish eigenlijk 20
cm voor de streep ligt, was ik wel eerder gaan sprinten. Geen enkele renner weet dat!" ;)
Een stukje over de nieuwe UCI ranking als vulling is altijd zo gemakkelijk.

xistnc 19 april 2021 om 08:52

De algemene gedachte van de 'wappies' in dit debat is: de uitslag die we zien met onze ogen klopt niet met de uitslag die we zien op de 'officiële' finishfoto, DUS moet de apparatuur verkeerd zijn opgesteld.

Ik denk dat het helpt om dit om te draaien. Ga er eerst maar eens vanuit dat de apparatuur WEL correct staat opgesteld en dat de collectieve waarneming NIET onfeilbaar is.

Misschien helpt het ook (maar nou begeef ik me op glad ijs) om te beseffen dat de straal/radius (= halve diameter) van een wiel+tube langer is dan de witte finishlijn. Met andere woorden, de finish van een renner wordt al gemeten centimeters voordat het laagste punt van diens wiel+tube het begin van de witte lijn raakt.

De kleurstelling van de finishfoto wordt door de 'wappies' als hard bewijs ingeroepen dat de uitslag verkeerd is bepaald, althans, dat de apparatuur verkeerd stond opgesteld. De daarvoor zelf getrokken lijntjes zijn echter nogal willekeurig en bovendien: de kleurstelling lijkt juist WEL te kloppen met de officiële instructies voor het opstellen van apparatuur.

Peter Lippens 19 april 2021 om 09:03

mee eens, ik ga er ook vanuit dat officiële fotofinish apparatuur correct is opgesteld (dat mag ik tenminste toch hopen), ik wil alleen de correcte officële foto ook zien en niet die op twitter is verschenen en die hoogstwaarschijnlijk vlug vlug van scherm is genomen zodat de rode lijnen niet verticaal en ook niet evenwijdig zijn

Duh 19 april 2021 om 09:10

@xistnc Dat vind ik geen goede wetenschappelijke benadering.
Jij zegt: ga er maar vanuit dat iets wat je niet kan controleren, door een feilbaar persoon goed is ingesteld, ook al zegt je eigen waarneming/waarneming op basis van andere hulpmiddelen iets anders.
Dan beter omgedraaid: Als iets niet klopt met wat je waarneemt, ga op onderzoek uit en zoek naar bewijzen die het bevestigen danwel ontkrachten.
Hoe en waar de pixellijn van de finishfotocamera stond opgesteld valt vooralsnog niet te controleren. Maar hij lijkt afgesteld op het eerste, linker deel van de witte balk, wat toch echt niet volgens instructies is.

En niemand kijkt naar de onderkant van de wielen tov de streep toch? Dat stukje van je snap ik niet zo goed.

xistnc 19 april 2021 om 09:25

@duh
– wat bedoel je precies met ‘dat vindt ik’?
– waarom moet jij het per sé zelf kunnen controleren? Er lopen daar tig mensen rond met uiteenlopende belangen. Die controle is er heus wel. Althans, dat lijkt me een valider uitgangspunt dan alle andere uitgangspunten samen
– welke andere hulpmiddelen bedoel je? ik zie vooral beelden en lijntjes voorbij komen die bedoeld zijn om de eigen feilbare waarneming te rechtvaardigen
– en ja, de finishfotocamera wordt conform instructie afgesteld op de eerste witte baan.

Iedereen kijkt naar de onderkant van de wielen. Misschien niet altijd bewust, maar minimaal onbewust. Dat is namelijk de grootste visuele overgang bij het naderen van de finish en daarom sterk bepalend voor de waarneming.

Duh 19 april 2021 om 09:41

@xistnc :)
-1 Daarmee leid ik een zin in die mijn mening weergeeft (excuses voor de dt fout)
-2 Dat moet ik niet per sé, maar het mag wel. Een onderzoekende instelling vind ik gezond.
-3 De camera op de lijn met waarschijnljik 50fps. Daar kan je de omgeving zien en zie je het pespectief. Op basis van de schuinte van de witte banen (ze lopen in de verte naar elkaar toe) lijkt die camera behoorlijk dicht tegen het begin van de zwarte lijn (is officiele finishlijn). Ik heb nooit een lijn getrokken, ik vind de beelden zonder lijn ook duidelijker eigenlijk.
-4 Klopt, maar de eerste witte baan is 35cm breed, afstelling hoort zo dicht mogelijk tegen de zwarte streep aan.

5. Ik denk dat de meeste mensen naar het voorste deel van de band t.o.v. de zwarte streep kijken, jij denkt dus dat men naar het onderste deel van de band t.o.v. de witte baan kijkt? Daarin verschillen we van mening en dat is prima.

bartp25 19 april 2021 om 09:38

Wij kunnen wel allemaal schreeuwen en vinden dat het niet klopt, maar denken jullie niet dat Ineos protest zou aantekenen als er iets niet in de haak zou zijn? Ik neem aan dat Ineos heeft gezien dat het klopt en ze hebben zich er bij neergelegd, lijkt me tijd dat wij dat ook doen.

Peter Lippens 19 april 2021 om 09:40

Wat een discussie, één ding was wel duidelijk, Pidcock was als eerste over de meet, gewoon omdat hij veel kleiner en zijn fiets dus veel korter is …. :-;

Lazaridies 19 april 2021 om 14:07

Kelderman eerste Nederlander rond de 35ste plaats!Toch wel pover voor een Nederlandse klassieker! Teleurstellend!

Headlines

Materiaalzone

Populair