Wout van Aert degradeert de tegenstand in Boom bij terugkeer in het veld

zaterdag 4 december 2021 om 15:58
Wout van Aert degradeert de tegenstand in Boom bij terugkeer in het veld

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft de Superprestigecross in Boom gewonnen. De Belg van Jumbo-Visma duldde zaterdag geen tegenstand en kwam met minuten voorsprong op zijn concurrentie over de meet.

De Superprestigecross in Boom stond vanmiddag in het teken van de terugkeer van Wout van Aert en Tom Pidcock in het veld. Achter hun namen stond voorafgaand aan de wedstrijd een groot vraagteken, want hoe zouden ze na zo’n lange periode zonder cross weer kunnen opboksen tegen Toon Aerts en Eli Iserbyt, die de afgelopen weken de cross domineerden?

Al snel bleek dat de vraagtekens nergens voor nodig waren, want Pidcock en vooral Van Aert waren meteen op de afspraak. In de eerste ronde lieten ze zich snel gelden aan kop van de cross. Van Aert deelde zelfs op de eerste heuvel direct een mokerslag uit aan de concurrentie, door als enige omhoog te rijden.

Alleen Aerts was daarna bij machte om de kopman van Jumbo-Visma bij te benen, maar hij gleed nog geen minuut later van zijn fiets in de afdaling. Het gat was daarna geslagen. Tien seconden, twintig seconden, dertig seconden, veertig seconden, vijftig seconden en zelfs een minuut. Binnen 25 minuten was de cross beslist in het voordeel van Van Aert.

Vooral Aerts en Iserbyt sleurden wel op de achtergrond, in de hoop het gat op de ontketende Van Aert te dichten. Maar zij kwamen tekort. Uiteindelijk zou hun achterstand oplopen tot meer dan twee minuten. De zege was zaterdag zonder twijfel voor Van Aert, een valpartij in de voorlaatste ronde bracht daar geen verandering meer in.

foto: Cor Vos

Strijd om de Superprestige
Achter Van Aert ontstond een interessante situatie met het oog op de eindzege in de Superprestige. Liefst tien renners streden in de laatste twee rondes om de tweede plaats in de daguitslag.

Voor Aerts, Iserbyt en Quinten Hermans, de topfavorieten voor de eindzege, een chaotische situatie, omdat ze bij een onoplettend moment zo veel kostbare punten konden morsen in een kort tijdsbestek. Hermans zou van hen uiteindelijk de meeste punten verliezen. Hij werd dertiende en verloor zijn tweede plek in het klassement.

Iserbyt en Aerts maakten de strijd nog wat spannender. Uiteindelijk zou Aerts de cross als tweede besluiten, waardoor hij twee punten inloopt op de veldrijder van Pauwels Sauzen-Bingoal. Iserbyt werd namelijk vierde. Van der Haar zat daar nog tussen en werd derde.

flag-be Superprestige Boom
Uitslag mannen
1. flag-be Wout van Aert
2. flag-be Toon Aerts
3. flag-nl Lars van der Haar
4. flag-be Eli Iserbyt
5. flag-nl Pim Ronhaar
6. flag-be Michael Vanthourenhout
7. flag-gb Tom Pidcock
8. flag-nl Mees Hendrikx
9. flag-be Thijs Aerts
10. flag-nl Corne van Kessel

Dit artikel delen:

137 Reacties

Alfons Haavers 4 december 2021 om 16:00

Mooi nummer van Wout, die is duidelijk al op snee.

Verder ook wel een parcours volledig op zijn maat met al zijn power, loop- en duurvermogen. Volgens mij kan niemand dit zoals van Aert.

Michelangelo 4 december 2021 om 16:06

Uiteindelijk is er op dit soort parcoursen denk ik maar 1 die dat ook kan. Boom is technischer dan vorig jaar in Baggermonde…

Maar alle verhalen over de stap die Eli gemaakt heeft kunnen de prullenbak in zo lijkt het op basis van N=1. Slim gepiekt, klassementen naar zijn hand gezet in deel 1 van het seizoen, en nu lijdzaam toezien dat hij toch gewoon te klein is voor het tafellaken.

Alfons Haavers 4 december 2021 om 16:10

Op snelle, bochtige omlopen of een klimparcours zie ik Eli dit seizoen nog wel eens winnen hoor tegen Wout. Net als een Pidcock of van der Haar kan hij hier gewoon niet op tegen de power van WvA of Aerts.

ChefSpijker 4 december 2021 om 16:12

Eén klassement dan. De World Cup. X2O gaat Toon waarschijnlijk pakken met de zware crossen die nog komen en de Superprestige is ook allerminst zeker. En het EK heeft ie natuurlijk ook niet gepakt. In elk geval staat ie weer met beide voetjes op de grond na vandaag.

Dantiest 4 december 2021 om 16:17

Michelangelo trekt zijn conclusies na 1 cross en herhaalt ze meermaals in enkele minuten.

Geen enkele vooringenomenheid te bespeuren, hoe zou het ook, Eli is een van z’n favorietjes.

man man man

Michelangelo 4 december 2021 om 16:24

@Alfons,
Op snelle bochtige parcoursen zie ik Eli zeker dichter bij Wout komen dan vandaag. Maar de kans is groot dat hij dan een ander probleem heeft. Want dat soort parcoursen zijn al sinds jaar en dag Mathieu-land.

Hoe dan ook is het verschil beangstigend groot. Niet alleen voor Eli overigens, want dit was normaal gesproken een Toon AerTs parcours. Maar die zat te vaak op zijn Aers vandaag.

Als je beseft dat Toon en Eli de maat der dingen waren tot vandaag, dan is dat gewoon een pijnlijke constatering. Die misschien nog pijnljker wordt als de verhoudingen tussen Mathieu en Wout van vorig jaar ook nu weer zo liggen.

kleomantre 4 december 2021 om 16:27

Voor Toon heb ik wat meer bewondering, die komt doorgaans het dichtst bij de twee grote jongens in de buurt. Alleen is hij of minder technisch begaafd of neemt-ie teveel risico als de druk erop staat. Maakt wezenlijk meer slippers en niet alleen vandaag.

Michelangelo 4 december 2021 om 16:47

@Kleo,
ik weet niet of het per se het gebrek aan techniek is bij Toon, maar ik heb het idee dat hij denkt deze risico’s te moeten nemen om kans te maken. Maar dat hij zichzelf daardoor juist kansloos maakt.

Maar ik deel je mening over Toon: voor mij staan de duels in Namen en natuurlijk het BK op het netvlies. Ook al wint Eli veel meer, Toon spreekt me meer aan (ik denk juist ook om dat soort ritten, en om zijn bescheidenheid).

Lalsacien 4 december 2021 om 17:07

@Dantiest misschien kun je je eigen mening ook nog even neerpennen.
Zo speel je Michelangelo alleen maar in de kaart.

Dantiest 4 december 2021 om 17:56

Het ligt toch voor de hand dat het vandaag Wout lag en dat het straks in een draaien keren, ietsje minder koud Iserbyt beter voor de dag zal komen.

Daar hoeft toch geen tekening bij?

Lalsacien 4 december 2021 om 18:05

@Dantiest volgende keer even vooraf vertellen nu probeer je een beetje de stoere jongen uit te hangen.

Gebruikersnaam 4 december 2021 om 18:11

@Dantiest

Dit is geen conclusie op basis van deze cross, deze conclusie lag al maanden geleden klaar, toen Eli durfde suggereren dat hij misschien ook een uithangbord van de cross zou kunnen zijn. Toen is hij met stip gestegen op de shitlist en werd de richting van het Eli-verhaal vastgelegd, met gebruik van de ondertussen gekende tactiek van herhaling, herhaling, herhaling. Uiteraard enkel bij de gegevens (lees uitslagen) die de vooraf vastgelegde conclusie staven.

Michelangelo 4 december 2021 om 18:31

@Dantiest,
meer bochtjes, lekker warm. Korte heuveltjes. En dan ook balkjes. Niet van 40 cm hoog, maar op 1.40 hoogte. O ja, en niet te vergeten alle Pauwels mannen die in de weg gaan rijden. En wie weet dat Eli dan een kans maakt…

Ik wil er ook best een tekening bij maken.

Overigens, dit geldt niet alleen voor Eli. Maar ik denk dat hij de enige is die steeds hoopt dat hij ook 1 van de supersterren van de cross is en zo ook benaderd hoopt te worden, terwijl Aerts het gewoon heeft over de “terugkeer van de supersterren”. Blijkbaar heeft Toon net wat meer realiteitszin (of is misschien al een keer gaan trainen met Wout, dat kan natuurlijk ook)

Gebruikersnaam 4 december 2021 om 19:29

Iserbyt beseft dat er anderen beter zijn, maar heeft wel de ambitie om even goed te worden door er erg hard voor te werken (zie ook zijn overduidelijke progressie in het zand) en er alles voor te doen om ook dat niveau te halen, maar bij Iserbyt wordt dat zowaar tegen hem gebruikt, terwijl bij Aerts het gezonde realisme wordt geprezen.

Draai de rollen om en je weet gewoon dat dezelfde persoon komt lullen dat we Aerts moeten bewonderen voor zijn gedreven toewijding en geloof in eigen kunnen en dat Eli nooit een grote zal worden met dat Calimero-complex, omdat hij te veel respect heeft en zich bij voorbaat gewonnen geeft.

Blijft raar hoe de koning, de baas, de absolute meester van de ongefundeerde persoonlijke aversie net degene is die er het meeste moeite mee heeft om dat toe te geven. Beetje meer trots op je grootste talent mag wel, hoor.

Tuubke 4 december 2021 om 16:02

Tja, dit plaatst alles wat we tot nu toe hebben gezien dit seizoen wel een beetje in perspectief. Het zal toch niet alleen aan het parcours hebben gelegen dat Van Aert zoveel beter was.

Murcia 4 december 2021 om 16:03

De vraag hoeveel beter is een van Aert in zijn eerste cross dan de toppers tot nu toe kan worden beantwoord: Veel, Heel veel!
De rest was vandaag al figurant.
Grote klasse verloochent zich nooit.

Dikke Man 4 december 2021 om 16:04

De droom van het ontgroeien van het tuinkabouterschap heeft ongeveer 10 seconden geduurd. Schrijnend kwaliteitsverschil. Maar goed, zelfs Mathieu kan de allergrootste smurriestamper niet bijhouden.

Rufusvb 4 december 2021 om 16:14

Eens, vooral ook schrijnend dat het complete veld zo gedeklasseerd wordt door een renner die in opbouw is en dit gebruikt als voorbereiding van zijn wegseizoen… en dan wil deze sport olympisch worden?

kleomantre 4 december 2021 om 16:31

rufusvb er zijn wel meer voorbeelden van sporten die olympisch zijn en waar hetzelfde voor geldt. Denk aan langebaanschaatsen, dat ook mondiaal gezien maar in een paar landen wordt beoefend en zelfs in die landen is het nou niet bepaald de sport die de jeugd als voorkeur heeft. Ook niet in Nederland.

Dan kun je zoals VdP aan de start komen en de normale profs declasseren, omdat die gewone profs wel behoorlijk maar niet bovenmatig getalenteerd zijn.

Dikke Man 4 december 2021 om 16:41

Het feit dat het langebaanschaatsen olympisch is geworden is echt een lobby van wereldniveau geweest. Eén van de talloze voorbeelden dat bij het IOC letterlijk alles te koop is. Ik vraag me af hoelang we ‘Olympisch’ nog associëren met het hoogst haalbare. Niet lang gok ik zo.

kleomantre 4 december 2021 om 16:45

In een zekere zin wordt het gros van de Olympisch sporten die zijn toegelaten op de Winterspelen maar door redelijk kleine groepen beoefend. Dat langlaufen gaat ook nergens over, zijn een paar landen met winterse omstandigheden waar ze dit in en vanuit het leger begeleiden. De rest van de wereld doet niet mee.

evelineroos 4 december 2021 om 17:33

Schaatsen is al vanaf de 1e editie van de winterspelen in 1924 olympisch. Je kletst maar wat Dikke Man.

Gebruikersnaam 4 december 2021 om 17:38
Quote:
en dan wil deze sport olympisch worden?

Er zijn er 2 uit deze sport die even voor de lol naar een sport zijn overgestapt die wel olympisch is en daar zonder ook maar de minste problemen meteen aan de absolute top stonden. Zullen we daar dan maar de olympische status terug wegnemen?

Tuubke 4 december 2021 om 17:51

Dikke Man: “Maar goed, zelfs Mathieu kan de allergrootste smurriestamper niet bijhouden.”
Deed die ook mee dan?

Dikke Man 4 december 2021 om 18:42

Wout is de allergrootste smurriestamper en, nee, Mathieu deed niet mee maar het is allang duidelijk dat Wout de betere is in de troep. Daar hoeft Mathieu niet voor mee te doen. @eveline geinig, wist ik niet. Dan stel ik voor de hele winterspelen af te schaffen. Zo. Oke, alles behalve curling.

Beer 4 december 2021 om 18:44

Jammer om die denigrerende opmerkingen over Iserbyt te moeten lezen. Op een parcours op zijn maat met veel explosieve interval zie ik hem heel wat dichter komen.

Koers 4 december 2021 om 16:04

Je kunt na 1 cross amper een conclusie trekken, zeker met een cross op maat van Wout, maar ergens is het wel een tikje pijnlijk natuurlijk. Meteen een enorm tijdsverschil. Des te spijtiger dat we nog tot 18 dec moeten wachten vooraleer vdp het veld betreedt, en dan verdikkie ook nog eens zonder Wout. De komende 3 weken kon de cross wel weer eens saai zijn, dan verlangen we terug naar afgelopen crossen, zonder de beesten.

WernerFranke 4 december 2021 om 16:04

Wordt hier rekening mee gehouden voor de rapportcijfers van volgend jaar?

Koers 4 december 2021 om 16:07

Wout kan met een mooi cijfer naar oma.

Michelangelo 4 december 2021 om 16:07

Doelstelling was “hopelijk ergens top 5” dus dat heeft ie slim geformuleerd voor het genadeloze oordeel van Youri

Wheely 4 december 2021 om 16:09

Krijgt ook vast iets extra’s in z’n schoen.

Wheely 4 december 2021 om 16:04

Heel mooi maar gelukkig komt Mathieu volgende week terug uit Spanje anders ontbreekt de strijd.

lo squalo dello Stretto 4 december 2021 om 16:11

Dit was wel een Wout-parcours maar gelet op de vorige seizoenen rijdt van der Poel er nog een halve minuut voor

kleomantre 4 december 2021 om 16:41

In de zware blubber met veel lopen is met grote waarschijnlijkheid Van Aert de betere. Matthieu moet dan alle zeilen bijzetten en trekt het misschien (mentaal) niet om dat een heel uur te doen. Wordt het een beetje meer van de andere elementen erin dan is dat heel anders. En dan met van die bruggen als op het WK in Oostende wordt het soms net een speeltuin voor VdP.

Zal mij erg benieuwen hoe Vdp zich gaat verhouden tot Van Aert en tegelijk net zo benieuwd hoe de 'gekrenkte' Eli op andere parcoursen gaat zijn tov van deze twee. Vragen om respect was niet zo handig van hem als hij dat vervolgens niet kan waarmaken met de benen. Toon lijkt daar stoïcijnser onder te blijven.

pitje 4 december 2021 om 18:27

No squallo dello stretto ik neem je even mee naar Herentals en Dendermonde.

Beer 4 december 2021 om 18:46

Dit was nu wel net het type parcours waar WVA van der Poel aan kan. Dat is ook in het verleden al meermaals gebleken.

monsieur soixante pourcent 4 december 2021 om 20:33

Klopt helemaal Kleomantre.

Persoonlijk vond ik VDP buitenaards qua explosiviteit vorig jaar op het WK/in de strade.

Als hij dat niveau opnieuw haalt zal er niet veel aan te doen zijn op ‘normale’/gemengde omlopen.

Delson 4 december 2021 om 16:06

Genieten!!

Alfons Haavers 4 december 2021 om 16:07

Zit hij nu ook daadwerkelijk aan de Redbull? Of is het eigenlijk een leeg blik dat hij aan zijn mond zet?

Wheely 4 december 2021 om 16:08

Ik hoop het laatste, ongezonde troep.

Koers 4 december 2021 om 16:08

Bij de F1 heb ik altijd het idee dat in de redbull bidon alles behalve redbull zit.

Dikke Man 4 december 2021 om 16:54

Daar zit toch gewoon AGUA! In?

Lalsacien 5 december 2021 om 10:37

@Dikke man wat is agua? Of bedoel je aqua (water)?

De Cabybara van de Conradkade 4 december 2021 om 16:08

Sterk gereden van de jonge Nederlanders. Lars ook mooi opgeschoven.

lo squalo dello Stretto 4 december 2021 om 16:10

Kansloos dit

WernerFranke 4 december 2021 om 16:14

Waarom kansloos?

Franco Ballerini 4 december 2021 om 16:32

Inderdaad waarom kansloos? Uitstekende prestatie van zowel Pim als Mees.

Wheely 4 december 2021 om 17:14

Ik zou het eerder kansrijk noemen. Deze jonkies hebben potentie.

Beer 4 december 2021 om 18:45

Die jonge Nederlanders tonen zich wel, vooral op de zware parcoursen. Knap werk!

lo squalo dello Stretto 4 december 2021 om 16:09

Lol @ veldrijden
Nu weet ik ook weer waarom ik nog geen enkele cross heb gezien dit seizoen. Wil absoluut niet neerbuigend doen naar de zogezegde “toppers” van de voorbije weken maar wat een sukkelaars eigenlijk

De Cabybara van de Conradkade 4 december 2021 om 16:11

Tja, aan de andere kant domineren drie crossers de Tour met 5(?) ritzeges dit jaar. Wat zegt dat over het niveau van de wegwielrenners?

lo squalo dello Stretto 4 december 2021 om 16:14

Vind je dat domineren dan? Van Aert en van der Poel zijn trouwens al lang geen “crossers” meer, dat is intussen wel duidelijk. En ik denk dat je Merlier ook bedoelt? Ik weet niet of die zelfs nog gaat crossen deze winter; hij is wel echt full-time wielrenner. “Wielrenner” is bij hem met een korreltje zout te nemen is want hij is intrinsiek bij de snelste in het peloton maar is in een grote ronde na een week al stuk.

ChefSpijker 4 december 2021 om 16:14

Je kunt toch ook gewoon genieten van wedstrijden zonder de 'toppers'? Anders kun je op de weg ook genoeg wedstrijden overslaan. Het deelnemersveld van een Vuelta is ook lachwekkend tov de Tour.

Merlier start zaterdag in Essen aan crossseizoen btw. Net als Vermeersch.

lo squalo dello Stretto 4 december 2021 om 16:19

Niet hetzelfde natuurlijk. Probleem is dat het veldrijden enkel groot is in Vlaanderen en een beetje in Nederland. Op de weg is het zo internationaal dat er zoveel talenten meedoen. Een Ecuadoriaan die Olympisch kampioen wordt, Colombianen en Slovenen de grote rondes winnen, een Fransman wereldkampioen, monumenten door een Italiaan, Belg, Deen,…

Het vrouwenwielrennen heeft het probleem ook nog dat het zeer Nederlands getint is. Gelukkig komt hierin stilaan wel verandering en maakt het veel boeiender.

Het veldrijden blijft gewoon een marginale randsport in de lage landen. Als je kijkt naar de vlaggetjes in de top-10 zegt dat genoeg. Dat heb je op de weg nooit. Het dieptepunt vond ik het WK veldrijden in Koksijde, 2012. De gehele top-7 bestond uit Belgen. De media schreeuwden hoe geweldig we wel niet waren die dag maar het was net zielig om te zien en gewoon belachelijk om te doen alsof we zo’n superieur volkje zijn omdat we denken te domineren in een “sport”.

De Cabybara van de Conradkade 4 december 2021 om 16:23

Maar jij als echte kenner weet dan ook dat er veel nationaliteiten zijn verloren aan de MTB toen dat Olympisch werd. En dat voor die tijd de cross een stuk internationaler was dan de MTB.

Rsw85 5 december 2021 om 07:48

Omdat er ook bijna niks te zien is op het open net. Door de tv rechten is het toch al kleine cross wereldje nog kleiner geworden.

Wheely 4 december 2021 om 16:12

Geen Lars interview? WTF is dit!?

Koers 4 december 2021 om 16:14

Nu!!!!!!!!!!!

Wheely 4 december 2021 om 16:23

Aargh gemist.

Alucard 4 december 2021 om 16:14

Als Wout nu nog steeds het WK skipt, is dat toch wel heel laf. Een atleet van zijn vermogens hoeft toch niet bang te zijn dat een jetlagje 5 weken voor de Strade zijn lente ruineert.

Dantiest 4 december 2021 om 16:18

wel als je door die jet lag een kleine week van je planning mag schrappen

lo squalo dello Stretto 4 december 2021 om 16:22

Anderzijds voegt een vierde wereldtitel weinig toe aan zijn palmares. De Ronde/Roubaix wel en het is te gemakkelijk om te denken dat hij die “sowieso” wel eens gaat winnen in zijn carrière want je weet nooit hoe het gaat. Kijk naar een Breschel of Haussler. Niet dat ze van het kaliber-Van Aert zijn maar ik weet nog dat ze één à twee voorseizoenen een ongelofelijke doorbraak kenden maar het lukte daarna nooit meer. Sep Vanmarcke idem. Bij hem dacht iedereen: “die wint vast wel een keer Roubaix” maar het is gebleven bij 1x de Omloop.

harryjohan71 4 december 2021 om 16:22

@Alucard Het is niet alleen het WK rijden. Hij moet zich ook specifiek voorbereiden om te winnen. Als podium volstaat, hoeft hij maar 80 % te zijn en is een specifieke voorbereiding niet nodig. Om van Van der Poel te winnen, volstaat dit echt niet.

Koers 4 december 2021 om 16:26

7 uur verschil, maar die hoef je toch niet aan te houden, je kunt toch zelf wel een beetje je ritme bepalen. Je zult er wellicht wat eerder uit moeten, maar daar kun je nu al rustig mee beginnen te wennen, en na het wk werk je de andere kant weer op. 4e wereldtitel voegt natuurlijk wel wat toe, en er is natuurlijk ook veel meer kans om te winnen dan in de rvv. Eerst maar eens zien hoe de verhoudingen zijn tov vdp, als ie dadelijk een goed aantal gaat winnen 'moet' ie natuurlijk gewoon meedoen.

Edit: o wacht, het is ws weer savonds(onze tijd) te zien, dan valt het helemaal mee.

platteprijs 4 december 2021 om 16:26

Laat Van Aert dat lekker zelf uitmaken.

Michelangelo 4 december 2021 om 16:30

VdP en Van Aert hebben niks meer te bewijzen in het veld. En eigenlijk nog alles op de weg. Ik kan me dus voorstellen dat ze (en met name Wout eigenlijk) gewoon kiest voor de perfecte aanloop richting Vlaams voorjaar. Bij Mathieu is dat misschien een tikje anders, omdat die van nature net wat meer crosser is en er misschien minder last van heeft in zijn voorbereiding, of misschien in zijn hart net wat minder wegrenner dan Wout.

kleomantre 4 december 2021 om 16:53

Van Aert heeft een zeer gefocuste voorbereiding ook nodig vermoed ik zo. Ik vrees dat hij ook moet waken dat het geen verhaal gaat worden zoals we dat van Naesen kennen.

Wout slaagt er tot nu toe enkel in om reactief te rijden en zijn er net een paar specialisten die 'm toch kunnen kraken. Het zijn er heel weinig, maar hij komt ze toch tegen.

Meeste kans moet hij hebben in Roubaix omdat het me het meest lijkt passen bij een steady lang ritme hoge waardes trappen en niet zoals bij RvV regelmatig een keer korte tijd pieken.

Alucard 4 december 2021 om 17:22

Het WK overslaan zou hoe dan ook een keuze zijn geboren uit angst elders te kort te komen.

Ik geloof persoonlijk dat een dergelijke keuze, hoe rationeel ook gelet op trainingsschema’s en cijfers, op een dieper niveau je eigen onbewustzijn tastbaar bewijs levert voor een gebrek aan vertrouwen in eigen kunde. Dat alleen al kan schadelijker kan zijn voor je algehele staat als topsporter dan de puur fysieke ‘winst’ die je met zo een laffe keuze behaalt.

Omgekeerd kan bravoure en onverschrokkenheid atleten naar hoogten tillen die rarioneel niet mogelijk waren. Vergelijk het met het placebo effect.

Stel dat Wout overal spaart en inhoudt en alsnog in de Ronde en Roubaix uit het wiel gereden wordt door niet alleen MvdP maar door B garnituur als Colbrelli en Asgreen. dan ligt hij qua moraal op de grond. KO.

Alfons Haavers 4 december 2021 om 17:30

‘B garnituur als Colbrelli en Asgreen.‘ Juist ja…

Of door een veredelde kermiscoureur als Pogacar in de Tirreno of zo, de gevolgen voor zijn gemoed zouden niet te overzien zijn.

harryjohan71 4 december 2021 om 17:33

@Alucard keuzes worden niet uit angst gemaakt, maar zijn helaas noodzakelijk binnen het wielrennen.

Alucard 4 december 2021 om 18:34

Het WK overslaan is noodzakelijk? Voor Mathieu en Pidcock niet. Voor Wout misschien wel. Dat zou kunnen.

Beer 4 december 2021 om 18:38

Afgelopen seizoen kwam Wout op de grote momenten soms te kort, mogelijk door te veel doelen op korte termijn. Lijkt me niet slecht om komend seizoen iets meer te kiezen en op de allerbelangrijkste momenten echt top te zijn.

Alfons Haavers 4 december 2021 om 18:55

Van Aert had dit seizoen 49 koersdagen op de weg, Pidcock 37 en van der Poel 34. Is dat dan ook angst om op de weg te rijden of hoe moeten we dit zien?

Al die jongens moeten keuzes maken, en WvA heeft minder te winnen bij nog een wereldtitel in de cross dan in het voorjaar. De theorie dat je zomaar alles moet rijden slaat nergens op.

Bart 4 december 2021 om 21:21

Alucard ik hoop dan dat Van Aert ontzettend laf gaat zijn, en heel slim en dat wk overslaat. Niets te winnen daar maar wel veel te verliezen nadien als hij daarnaartoe piekt.

En met alle respect, ik snap de ballen van heel je placebo uitleg die op weinig slaat. Als een topsporter wil pieken in een periode, ik hoop die de RVV en Roubaix, kan hij het niet altijd maken om tussendoor even de opbouw daarnaartoe te verstoren. Dat is wetenschap en emotioneel gedoe over 'laf' en onderbewustzijn niet echt ;-)

En Pidcock wil zijn eerste titel en Mathieu heeft altijd wel een specialere aanpakt. Er zijn sporters die meer hebben aan intensievere prikkels, die ze enkel kunnen halen tijdens wedstrijden. Fysiologisch zijn mensen geen eenheidsworst, dus elke sporter volgt een andere aanpak.

Michelangelo 4 december 2021 om 21:57

@Bart,
ik denk dat veel gaat afhangen op welke wedstrijden de focus ligt. Op zich is er ruimte genoeg om het WK te rijden en te pieken in de RVV en PR, maar het wordt al een ander verhaal als je in de Omloop en de andere vroege voorjaarswedstrijden al goed wilt zijn.

En daarnaast denk ik dat ook het sponsorbelang van TJV mee speelt. En TJV is toch eigenlijk een wegploeg met een klein veldrit-gezwelletje eraan. Terwijl het bij Alpecin Fenix Deceuninck toch veel meer in verhouding is.

Ik hoop dat ze allebei kiezen voor hun eigen perfecte voorbereiding voor de weg. Want ze zijn duidelijk het veldrijden ontgroeid.

Bart 5 december 2021 om 11:31

@Michelangelo, de focus van hun ploegen kan inderdaad ook wel een factor zijn die wat meespeelt. Maar zou Van Aert buiten de TDF waar hij zijn kopman moet ondersteunen, als compensatie daarvoor niet redelijk wat vrijheid krijgen daarbuiten?

Je hebt ook wel gelijk dat het in principe wel kan, klaar zijn voor de RVV en Roubaix en ook het wk cross meepikken. Maar je verliest wel enkele weken als je er echt voor gaat, en gaat hij dan klaar genoeg zijn om tegen Van der Poel op te kunnen?

Cyclejo Schwanen 4 december 2021 om 16:22

Opvallende uitslag met slechts 5 Belgen in de top 10.

harryjohan71 4 december 2021 om 16:23

Vooral rondom Thibau Nys is het al een tijdje stil.

Limal 4 december 2021 om 16:24

Fenomenaal dit. Wel een beetje spijtig dat het geen intervalcross was zodat er (misschien) nog strijd was geweest – nu hebben de anderen meteen een mentale oplawaai van jewelste gekregen. Aan Iserbyt en co om volgende week in de sneeuw ruggengraat te tonen.

harryjohan71 4 december 2021 om 16:26

Toon Aerts zal dat volgend weekend in ieder geval niet doen.

platteprijs 4 december 2021 om 16:26

Van Aert zet de ‘crossers’ te kijk. Aerts en Iserbyt slapen slecht vannacht. Vander Haar nog sterk teruggekomen na een zeer slechte eerste ronde.
En een heel mooie wedstrijd van jonge NLers Ronhaar en Hendriks.

Barry Batsbak 4 december 2021 om 16:35

Nou, dat was in elk geval duidelijk. De Cervelo en Van Aert zijn beide cross-klaar. Ronhaar ook weer lekker bezig. Mooi hoe die telkens komt bovendrijven op dit soort bagger-crossen.

harryjohan71 4 december 2021 om 16:41

Het viel me vooral op dat Ronhaar een sterke loper is. Zeker op dit soort crossen ben je dan wel in het voordeel

Barry Batsbak 4 december 2021 om 17:15

In elk geval niet in het nadeel. Maar in Besancon werd tamelijk weinig gelopen en daar deed hij het op een zwaar baggerrondje ook erg goed. Sterke jongen, vast elke ochtend een stevig kommetje Brinta.

WoutMathieu 4 december 2021 om 17:04

De eerste pannenkoeken waren inderdaad voor de kinderen. Nu hopen voor ze dat de grote mannen af en toe nog wat kruimels overlaten. Pidcock nam veel te veel risico, verder aardig op niveau al in de bagger.

Alucard 4 december 2021 om 18:38

Straks in Namen is Pidcock gewoon top. Daar krijgt Matje 1 dag na zijn rentree nog grote problemen mee.

Lalsacien 4 december 2021 om 17:05

Van Aert laat zien dat het met z’n crossvorm goed zit. Volgende week nieuwe afspraak. Kijken of hij weer kan huishouden. Ik verwacht dat de andere crossers hun beste beentje gaan voorzetten.

Covadonga 4 december 2021 om 17:16

Pijnlijk dit. Van Aert doet een keertje mee en degradeert de rest van de profs. Zegt toch wel iets over het niveau wat mij betreft.

Polleke 4 december 2021 om 17:30

zegt idd alles over het niveau van Van Aert…

nickdt 4 december 2021 om 17:43

Zegt vooral dat het veldrijden een veredelde B-sport is, want als de toprenners meedoen, geven de anderen niet thuis (Van Aert, Pidcock, VDP).

Mensen vinden van Aert indrukwekkend, maar Pidcock kon ook gewoon bij het B-renners groepje blijven in zijn 1ste cross van het nieuwe seizoen

Het B-renners groepje is veel breder en daar kunnen er meerdere winnen als de A-Renners niet meedoen.

Covadonga 4 december 2021 om 17:57

Foei Nick, laat Arie dit niet horen. Die zat vast op het puntje van zijn stoel…

nickdt 4 december 2021 om 17:58

Ik bedoel… het maakt het veldrijden wel spannender en interessanter zonder de A-Renners.

Alucard 4 december 2021 om 18:37

B garnituur is per definitie minder interessant. In sport gaat het om de absolute top.

De mensen komen nu al liever om Wout en Mathieu in levende lijve te zien en bewonderen dan om Hermans en Van der haar te zien strijden.

poeskescherens 4 december 2021 om 17:38

Toch een beetje pijnlijk dit, met name het absurde verschil. WvA had ook nog het postuur van een beer vond ik, lijkt steeds breder te worden. Moeilijk om te zeggen of dit verloop positief is voor de rest van het seizoen. Voor de anderen lijkt me heel erg pijnlijk toch. En dan ontbreekt de no1 nog. In elk geval rechtvaardiging voor eventuele startgelden, geen discussie meer mogelijk.

Beer 4 december 2021 om 18:42

Zeg je nu dat van Aert op mij lijkt? Thanks! ;-)

Verder met je eens, dit verschil is verschrikkelijk groot, had ik absoluut niet verwacht. Het parcours, de modder en het weer waren volledig op maat van Wout, wat het verschil wel enigzins uitvergroot; maar dan nog. Dit was onverwacht, straf en mooi.

Marik 4 december 2021 om 17:59

We kunnen toch nu al stellen dat Iserbyt echt geen stap heeft gezet ten opzichte van vorig jaar. De verhoudingen zijn meteen al hersteld. En dan moet Mathieu nog instromen.

pitje 4 december 2021 om 18:20

Op zulke parcours komt niemand tot aan zijn enkels.

Staf V 4 december 2021 om 18:57

Stop met die zever dat de cross een B sport is, neem die drie allround toppers weg en welke andere wegrenner of mtb er kan in die B cross volgen? geen enkele, het niveau in de cross is echt wel hoog, alleen, we zitten met enkele uitzonderlijke talenten die in alle disciplines meedoen voor winst.

xistnc 4 december 2021 om 19:08

C-sport hooguit, met een aantal A-deelnemers. Maar zeker leuk om naar te kijken.

EricV 4 december 2021 om 19:15

Niveau hoog? Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

De Cabybara van de Conradkade 4 december 2021 om 19:21

Eens. Je ziet het ook toen Aru, Van Vleuten, Van der Breggen en wat renners van Lotto af en toe meededen ze op rondes werden gereden, maar dat wordt hier soms vergeten.

Blackcanyon 4 december 2021 om 20:30

@Staf V Ik lees net dat een Lam paard en een tractor de strandracefiets hebben gepakt. Wellicht de opmaat dat Iserbyr voorbij wordt gereden door een lam paard en een tractor. En Iserbyt wordt waarschijnlijk voorbij gelopen door Van de Molen, die incognito 2e werd tijdens een hardloopwedstrijd in Maastricht.

Van Aert heeft vandaag laten zien dat hij een kerel is en De rest zijn jongetjes die mogen hopen dat ze nog droog worden achter de oren. Oke Pidcock reed zijn eerste veldrit en had er al een stuk waterfietsen op zitten. Die krijgt nog t voordeel van de twijfel.

nickdt 4 december 2021 om 22:59

Het is toch ook gewoon een B-Sport als 2 van de grote drie meedoen en en 1 van hen in de eerste race meteen de andere renners op minuten zetten. Dan kan je niet spreken van A-Garnituur, dat is alleen voorbehouden aan MVDP, van Aert en Pidcock.

De groep daarachter is B-Garnituur en kan alleen van elkaar winnen, maar niet van de A-garnituur als die meedoen.

Een ander probleem is dat er geen toppers uit andere landen zijn dan de lage landen, met uitzondering van Pidcock (En dat is dan ook echt de enige uitzondering) en je hebt Blanka Vas op een goede dag (Als ze al meedoet), bij de vrouwen. Maar dat is het dan ook. Zolang er geen toppers uit het veldrijden meedoen uit andere landen buiten Europa of opstaan als toppers in wording, vindt ik ook dat je moeilijk van een A-Sport op internationaal niveau kan spreken, zelfs als de drie A-renners meedoen, zal veldrijden waarschijnlijk ook nooit Olympisch worden, want dan trekt het niet genoeg aandacht.

Luc La 4 december 2021 om 20:05

Ik zou eerder de klasse van Wout en matje benadrukken dan spreken over b garnituur. Jongens doen ook hun best maar strijden tegen talenten die je slechts om de 10, 15 jaar ziet. Ook nys in zijn glorietijd zou hier niets tegen vermogen hebben..

Adri had het blijkbaar vooraf goed gezien dat Wout met minuut voor zou winnen. Met het inschatten van de rugproblemen van zijn zoon had hij het onlangs veel moeilijker.

Lalsacien 5 december 2021 om 10:52

@Diego of had jij het daar moeilijk mee….

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair