Wout Poels: “In de Giro ben ik schaduwkopman achter Froome”

Wout Poels: “In de Giro ben ik schaduwkopman achter Froome”

foto: Sirotti

zondag 29 april 2018 om 08:30

We zijn aanbeland bij het eerste klassiekerloze weekend van april. Maar niet getreurd: over zes dagen start met de Giro d’Italia de eerste grote ronde van 2018. Een deelnemerslijst om duimen en vingers bij af te likken. Een koers met een Nederlandse titelverdediger. Zijn grootste uitdager heeft met Wout Poels nota bene een Nederlander als eerste adjudant. “Ik zag al die Giro-profielen en dacht: ‘Dat is toch niet normaal, al die beklimmingen!'”, vertelt de Limburger in het Weekendinterview van WielerFlits.

Lessen uit de Vuelta

Froome bedankt Poels voor bewezen diensten op de l’Angliru – foto: Sirotti

In 2017 viel het eerste gedeelte van zijn seizoen grotendeels in het water. De klimmer kampte met een slepende knieblessure, waardoor hij de Ardennenklassiekers miste en uiteindelijk ook naast een ticket voor de Tourselectie greep. “Dat was toch wel vervelend. Ik had er echt alles aan gedaan om klaar te zijn voor de Tour. Ik ben nog op verkenning gegaan en daarna hoorde ik dat ik niet zou rijden. Wij hebben natuurlijk heel veel goede renners in de ploeg. Als er iemand wegvalt, is er altijd een ander die diegene waardig kan vervangen. Ik snap wel dat de ploegleiding die gok met mij niet wilde nemen. De Tour is toch de belangrijkste wedstrijd van het jaar.”

Uiteindelijk reed onze landgenoot een uitstekend najaar, met een ritzege en een derde plek in het eindklassement in de Ronde van Polen. Daarna begon Poels met goede moed aan de Vuelta, waarin hij als zesde eindigde. “Ik had in een grote ronde nog nooit top tien gereden. Dat wilde ik altijd heel graag doen. Tijdens mijn tijd bij Omega Pharma-Quick-Step (in 2014, red.) was ik er een keertje dichtbij, maar toen had ik een heel slechte dag in de rit over de Gavia en de Stelvio (Poels verloor die dag bijna driekwartier en zakte van plek tien naar plaats 23 in het klassement, red.). Dus ik was heel blij met deze zesde plek. Vooral omdat ik daarnaast ook een knechtenrol voor Chris Froome heb vervuld.”

Het was dus eigenlijk fingers crossed, hopen dat je het houdt en dan op die voet verder gaan.

De Brit zou de Ronde van Spanje uiteindelijk winnen. Onze landgenoot was in die missie goud waard voor Froomey. “Normaal doe je je werk. Je lost en vervolgens bol je in de laatste drie kilometer rustig naar de finish. Nu bleef ik steeds doorrijden. Alleen de dag erop moet ik wél weer mijn werk doen. Naar de finish doorrijden en de dag erna niet meer goed zijn, kun je één keer doen. Maar dan heb je het bij de ploeg goed verbruid. Het was dus eigenlijk fingers crossed, hopen dat je het houdt en dan op die voet verder gaan. Soms was het wel een lastige afweging. Ik moet natuurlijk vol in dienst van Chris koersen, maar gelukkig pakte dat in de Vuelta super goed uit. Dat is wel gaaf!”

Hoogvorm in het voorjaar

Wout Poels

foto: ASO

Na een goed tweede deel van het seizoen in 2017, begon Poels voortvarend aan het lopende wielerjaar. De Nederlander van Sky pakte een ritzege in de Ruta del Sol, waar hij tweede werd in het eindklassement. In Parijs-Nice won hij vervolgens de individuele tijdrit. “Ik denk dat mijn verhuizing naar Monaco zich aan het uitbetalen is”, verklaart hij zijn goede vorm aan het begin van 2018. “Het vele klimwerk dat ik daar doe, werpt nu zijn vruchten af. Ik denk dat ik een jaartje nodig heb gehad om me te acclimatiseren. Ik was natuurlijk al een goede klimmer, maar waarschijnlijk heb ik door mijn verhuizing nog een stap heb kunnen maken.”

Dat moeten we volgens hem vooral zoeken in de hoogtemeters die hij tijdens trainingsdagen maakt. “Als ik in Blitterswijck train, doe ik bijvoorbeeld 180 kilometer. Dan had ik wel dertig hele hoogtemeters te pakken, waarvan het merendeel komt door bruggen en dammen”, lacht hij. “Dan kom je waarschijnlijk alsnog op nul uit. Maar als ik in Monaco train, dan heb ik na drie uurtjes fietsen vijftienhonderd tot tweeduizend hoogtemeters op de teller staan. Gemiddeld zit ik daar per training tussen de twaalfhonderd en vijftienhonderd hoogtemeters die ik elke week doe. Per jaar kijk je dan al snel tegen 40.000 hoogtemeters aan.”

Ik denk dat mijn verhuizing naar Monaco zich aan het uitbetalen is.

Na een zege in de tijdrit, beschikte Poels over uitstekende papieren om Parijs-Nice op zak te steken. Maar toen sloeg het noodlot toe: bij een val in een afdaling brak hij zijn sleutelbeen. “Later heb ik die rit teruggekeken op mijn Garmin. Op het moment van mijn val, reed ik zo’n 75 kilometer per uur. Het was zo dat er twee of drie renners vooruit zaten. Dat weet ik niet meer precies. Vijf kilometer voor de finish lag er een bonificatiesprint. Dus ik dacht: elke seconde telt. Ik zat nu eenmaal vooraan en in die positie kon ik die bonificaties meepakken. In die afdaling nam ik daardoor wat risico’s. Ik weet nog toen ik die bocht aansneed, dat ik dacht: of ik ga rechtdoor, of ik ga die bocht weergaloos maken. Toen ik remde om in te sturen, schoot mijn voorwiel gelijk weg. Pech, maar ook een inschattingsfout.”

Plan-Wout

foto: Sirotti

Aan de vooravond van de Amstel Gold Race is Poels voor even terug in Nederland. Tijdens het gesprek in het Van der Valk-hotel te Maastricht oogt hij ontspannen. In ruim anderhalf uur legt de Limburger uit waarom hij klaar is voor de Giro d’Italia. Daarin moet hij Chris Froome aan de eindzege helpen, die op jacht is naar zijn derde eindzege in een grote ronde in één jaar tijd. Mocht de Brit om wat voor reden dan ook wegvallen uit de top van het klassement, dan schakelt Sky over op een andere tactiek. Plan-Wout. “Op de hoogtestage op Tenerife heb ik op mijn gemak alle ritten nog eens bekeken op mijn computer. Het ziet er heel lastig uit. Maar dat had ik vorig jaar bij de Vuelta ook. Toen zag ik al die profielen en dacht ik: ‘Dat is toch niet normaal, al die beklimmingen!’ Maar toen reed ik er en ging het wel erg lekker. En nu zat ik weer zuchtend achter mijn computer, haha!”

Poels weet zo goed als zeker wat zijn rol gaat zijn in de Giro, al hoort hij dat vlak voor de Italiaanse rittenkoers pas definitief. Onze landgenoot voorspelt dat de Sky-trein opnieuw zijn werk zal doen. “Je gaat mij in het zog van Chris zien en op het eind van de etappes moet ik dan ook gaan meewerken. Ik ben letterlijk en figuurlijk dus de schaduwkopman. Maar kijk: niet iedereen rijdt zoals wij dat doen. Wij hebben altijd één kopman en het hele team rijdt in zijn dienst. Bij andere ploegen heeft een kopman bijvoorbeeld vier renners en een paar losse flodders of een sprinter erbij. En dat is onze kracht. Wij hebben één man. Maar als het dan misgaat, gaat het ook echt mis”, lacht hij. “Ik heb alleen geen idee hoe dat is. Intussen heb ik drie grote rondes met Chris gedaan en die heeft hij alle drie gewonnen.”

Top vijf in de Giro is een van mijn stoutste dromen.

Ondanks zijn onvoorwaardelijke steun aan Froome, wil Poels zelf ook een resultaat rijden in Italië. Ook wanneer de Brit wel volop in de strijd om de roze leiderstrui verwikkeld is, heeft Poels een plannetje. “Het zou heel mooi zijn als hetzelfde scenario als in de Vuelta erin zit. Maar dat hangt ook een beetje van Chris af. Alle pijlen zijn op hem gericht. Daar hangt ook mijn beleving aan vast. Maar ikzelf hoop daarnaast wel een plek bij de eerste vijf te realiseren, al is dat wel een van mijn stoutste dromen. Dat zou wel heel gaaf zijn. Maar ik ben niet ontevreden als het niet lukt, hoor. Als Chris de Giro wint en ik heb mijn aandeel daarin… Ik moet niet als een natte krant rondrijden. Ik wil wel echt mijn steentje bijdragen.”

Als schaduwkopman mikt Poels op een top 5-notering in het eindklassement van de Giro. En dat terwijl de Limburger in grote rondes altijd wel een mindere dag heeft. Maar zo bont als die slechte dag in de Giro van 2014, zal het niet snel meer worden. “In het begin van de Vuelta had ik op Andorra ook een slechte dag. Toen verloor ik gelijk twee minuten. En dat is natuurlijk best veel. Aan de andere kant, wanneer je ziet dat je dan als zesde eindigt. Dan valt het wel mee. Op die dag en die week erna, dacht ik steeds: ‘Dit gaat hem niet worden.’ De truc is om zo’n dag te voorkomen, maar dat is niet gemakkelijk. Chris heeft bijvoorbeeld nooit hele slechte dagen. Ik ben er ook van overtuigd dat als je ouder bent, je minder slechte dagen hebt. De kunst om een goede grote ronde te rijden, is om je slechte dag zo min mogelijk slecht te laten zijn. Maar ik snap af en toe niet hoe dat gaat”, grapt Poels weer. “Het is ongrijpbaar en daardoor menselijk.”

Ambities als kopman

Wout Poels – foto: Sirotti

Poels zou met zijn klimcapaciteiten en zijn tijdrijdersbenen niet misstaan als kopman. “Ik zit daar een beetje op te wachten. Chris komt ineens met allerlei nieuwe plannen. Hij reed afgelopen jaar de Vuelta, nu weer de Giro. Het houdt niet op, joh. En soms is dat wel irritant”, knipoogt Poels met een lach. “Maar aan de andere kant vind ik het ook heel mooi om voor een renner als Chris te werken. En als ik dan stiekem een top tien binnenschuif, dan is dat ook goed. Weet je wat het is: ik moet in een grote ronde hoe dan ook op het beste van mijn kunnen zijn. Ik moet topprestaties leveren, ook al rijd ik niet voor mezelf. Ik train dus hetzelfde als wanneer ik de kopman was geweest. Als je een knecht op het vlakke bent, moet je anders trainen. Maar ik ben ervoor aangenomen om zo hard mogelijk over die bergen te koersen. Voor zo ver het gaat, moet ik er iedere dag zo lang mogelijk bijblijven.”

Na de Giro rijdt Poels ook de Tour de France. Komend seizoen hoopt hij in een grote ronde zelf zijn kans te krijgen als kopman. “Dan denk ik bij voorkeur aan de Giro en dat zou ik dan graag op voorhand weten. Als ik de kans krijg, wil ik die wel goed kunnen pakken. En er niet van gebruikmaken als de beoogde kopman niet kan starten. Ik heb nog altijd het gevoel dat ik ieder jaar weer een beetje doorgroei. Al kan het natuurlijk altijd het laatste stapje zijn. De kunst is om dit zo lang mogelijk vast te houden. Vaak is het zo dat een renner al jong goed is en vervolgens niet echt meer doorgroeit, terwijl andere juist op latere leeftijd boven komen drijven. Behalve Alejandro Valverde, die heeft het allebei. Laat mij dan maar de nieuwe Valverde zijn. Dan zit ik pas over zeven of acht jaar op mijn top”, grapt Poels.

Ik zou heel graag een keer de kopman willen zijn.

Poels heeft nog een contract tot en met 2019 bij Sky, waar ook jonge talenten als Egan Bernal al serieus op de deur kloppen. Voor Poels volgt komend jaar een lastige keuze: blijft hij luxeknecht, of gaat hij elders het kopmanschap opeisen? “Dat laatste zou ik wel heel graag willen. Ik zou het heel mooi vinden om in een grote ronde een keer een hele ploeg achter me te hebben. Je wil van wielrennen niet je beroep maken om te knechten. Ik heb het geluk dat ik het een beetje kan combineren. Maar ik voel me wel heel goed bij Sky. Alles is super goed geregeld. Ik lig goed binnen het team. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik blijven. Ook nu ik in Monaco woon. Ze regelen voor mij een taxi die me naar het vliegveld brengt. ’s Morgens kan ik in het teamhuis eten ophalen voordat ik ga trainen en wanneer ik wil dat er iemand met me meegaat dan gaat er een volgwagen mee. Dat zijn allemaal zaken die super professioneel geregeld zijn. Die kleine dingetjes maken voor mij net het verschil. Je haalt gewoon het maximale uit jezelf.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

Tuubke 28 april 2018 om 09:28

Goed gedaan WF, mooi interview! Ik ben blij te lezen dat Wout echt de ambitie heeft nog eens kopman te zijn in een grote ronden. Nu maar hopen dat hij niet te lang wacht met een overstap naar een ploeg waar hij die kans krijgt. Hij moet dat doen voor hij over zijn top heen is.

JosebaBeloki 28 april 2018 om 09:39

Mooi interview, denk wel dat als hij kopman wil spelen hij zal moeten vertrekken bij Sky. Naast Froome heeft hij ook Thomas nog boven zich staan en Bernal is zo een groot talent dat die ook snel zijn plek als kopman zal opeisen.

Geen idee welke ploeg dan het beste bij hem past, want als je van Sky afkomt is bijna alles een hele grote stap terug als je nu leest hoe hij vertelt dat bij Sky alles is geregeld. Wellicht een rentree bij Quickstep of een van de ploegen uit het midden oosten als die blijven investeren.

marehoek 28 april 2018 om 09:46

Is dit dromen van Wout ?

wiebipedia 28 april 2018 om 10:10

Hij staat best hoog in de pikorde bij sky volgens mij. Ze spelen ook lang niet iedereen als kopman uit. Eigenlijk alleen Froome, Thomas denk ik. Bernal komt daarbij uiteindelijk, maar nu zeker nog niet voor grote rondes

Stenalic 28 april 2018 om 10:10

Wout loopt nu al zolang bij Sky en trapt nog steeds in de schaduwkopmantruc.

ronddraaien 28 april 2018 om 10:20

@wiebipedia
Als Bernal dit jaar nog geen kopman is voor de Vuelta, dan zal hij het zeker volgend jaar ergens wel zijn. Ik denk niet dat ze die nog veel langer in de wachtkamer kunnen zetten.

04398 28 april 2018 om 10:23

Volgens mij beseft Wout niet dat er bij Sky voor komende giro minstens 3 schaduwkopmannen zijn en dat zijn vorm de afgelopen weken nu niet echt veel vertrouwen aan de ploegleiding hebben gegeven. ga er niet vanuit dat zolang Poels bij sky blijft hij ooit kopman gaat worden maar bij andere ploeg waar hij wel kopman was geweest krijgt hij minder betaalt en je moet toch wat om in Monaco te kunnen wonen

KimJungPoels 28 april 2018 om 10:59

Moet het allemaal maar zien. Zou niet de eerste keer zijn dat hij zich vroegtijdig uit het treintje moet zetten. Zie dat aan het begin van deze Giro ook wel een paar keer gebeuren dat hij bij de versnelling van Elissonde/Henao al moet lossen.

Martino87 28 april 2018 om 11:22

Volgens mij hoopt Poels al een carrière lang om volgend seizoen kopman te zijn.

Hengacity1 28 april 2018 om 11:34

Zou mooie toevoeging zijn aan TLJ.. maar denk dat die voor een ardennen of kasseien specialist gaan.

BenderBeach 28 april 2018 om 11:40

Poels is echt wel een grote meneer bij Sky. Praat maar eens moet Knaven of luister is naar Froome.

Wout heeft zijn waarde allang bewezen en staat bij de fans misschien onder mannen als Thomas, Nieve of rookie Bernal. Bij de ploeg is dat serieus anders.

Mooi om dit interview te lezen en dan te horen hoe hij en sky met het vak omgaan. Ik blijf echter wel steeds het Westra verhaal in me hoofd houden als ik dit Poels in me opneem…

reusjen 28 april 2018 om 11:48

@Benderbeach
De praatjes voor de buhne zijn inderdaad heel mooi, en ik geloof zeker dat hij als knecht een hele grote meneer is. Maar waar blijkt uit dat hij de kans gaat krijgen om kopman te worden? Hij is niet de jongste meer en we horen al jaren hetzelfde praatje. Het lijkt erop dat Poels zijn zekerheid niet in durft te ruilen voor een kans om meer uit zijn carrière te halen.

IlPirata 28 april 2018 om 12:10

Poels hoopt elk jaar weer ergens kopman te zijn en komt telkens bedrogen uit. Ronde van Valencia (wel kopman) is leuk, maar stelt eigenlijk weinig voor, qua uitstraling.
GA eens ergens anders een contract tekenen Woutje, zou goed zijn voor je carriere. Je bent te goed om schoothondje voor froome te moeten spelen, maar goed dat geldt voor meer renners bij sky.

LyndaLid 28 april 2018 om 12:14

Is Poels überhaupt wel goed genoeg deze Giro? Hij lijkt nog een hele weg te gaan hebben, hij staat in zijn vormpeil echt ver achter alle andere toppers die aan de start staan. Ook Henao en Elissonde lijken in zijn eigen ploeg veel beter te zijn.

jooprioolpijp 28 april 2018 om 12:22

Lijkt me een leuke poll: welke ploeg zou het meest geschikt zijn voor Poels om kopman te worden? Ik zie zo 1-2-3 geen ploeg zonder grote ja-maar.
Hij weet heel goed wat z’n zwakte (relatief gezien) is, en wat hij allemaal zou opgeven door bij Sky weg te gaan. Kortom, mijn gok is ‘blijven’ en ‘hopen’.

Mark 28 april 2018 om 12:26

Tja het is kiezen tussen twee zekerheden en twee onzekerheden voor Wout. Bij Sky heb je de zekerheid van een goede organisatie, zekerheid over salaris, alle randvoorwaarden zijn op orde, maar ga je nooit echt de zekerheid krijgen kopman te zijn in een ronde van naam. Bij een minder team wel meer zekerheid over kopmanschap, maar dan wel onzekerheid over vele andere dingen: salaris, randvoorwaarden, support team, startrecht, etc.

Martino87 28 april 2018 om 12:31

Ik zou hem wel graag als meesterknecht van Dumoulin zien. Als Dumoulin naar de tour gaat met Poels, Kelderman en Oomen, dan zal hij in de bergen niet snel heel veel tijd verliezen. Zet daar voor het vlakke mannen bij als Kragh Andersen, Arndt en Matthews, dan doe je niet veel onder voor Sky.

Baukema Tomoulin 28 april 2018 om 12:49

@joop: Wout zou 100% bij Sunweb mieten gaan rijden. Volgens mij kan hij goed met Tom Dumoulin en is dan in 90% van de koersen waar hij start kopman. Ja je hebt mindere ondersteuning, maar je bent zelf dan ook geen ondersteuning.

Mark 28 april 2018 om 13:04

@Baukema hij gaat in de tour dan gewoon knechten voor Dumoulin hoor. En dan bestaat Kelderman ook nog. En talenten als Hamilton, Vervaeke en Oomen die op het punt staan in de komende jaren ook een stapje in de hiërarchie te gaan maken.

jjeras 28 april 2018 om 14:12

De Belgische Lotto ploeg heeft al jaren geen serieuze klassementsman meer…. dan is ie uitgesproken kopman.

jooprioolpijp 28 april 2018 om 14:18

@jjeras
Klinkt logisch. Kunnen ze Poels betalen daar? Wellicht als Greipel stopt. Zou verder een enorme draai in koersstrategie voor ze betekenen, van sprinten en ontsnappingen naar rijden voor een klassementskopman. Weet niet of ze daar nu het materiaal voor hebben.

laupie 28 april 2018 om 15:12

Trek is ook nog naar een vervanger van contador opzoek. Daarnaast nog genoeg andere ploegen die Poels maar al te graag als kopman zouden willen hebben.

stoempen op de pedalen 28 april 2018 om 15:46

@benderbach nieve staat bij sky niet meer in de pikorde

williams 28 april 2018 om 16:27

En dit allemaal dankzij quickstep, die hem samen met De Gendt en Bakelandts oppikte na het opdoeken van Vacansoleil, anders was hij geen wielrenner meer…

Mwielerfan 28 april 2018 om 16:33

Opvallend dat hij naar de ondersteuning verwijst met alles uit jezelf halen. Dat is een groot contrast met knechten en niet voor resultaten rijden.
Verder maf om naar de financiën te verwijzen. Een kopman als hij verdient bij elke wt ploeg uitstekend. Misschien 3x minder dan bij sky maar dan is het nog steeds meer dan hij ooit had durven hopen voor zn cariere of welke leeftijdsgenoot dan ook.

Headlines

Materiaalzone

Populair