WK veldrijden: Tom Pidcock pakt eerste wereldtitel, Lars van der Haar tweede

WK veldrijden: Tom Pidcock pakt eerste wereldtitel, Lars van der Haar tweede

foto: Cor Vos

zondag 30 januari 2022 om 22:33

Tom Pidcock is voor de eerste keer in zijn carrière wereldkampioen veldrijden bij de mannen geworden. Op de Brit stond zondag geen maat; hij reed ver weg bij concurrenten Lars van der Haar en Eli Iserbyt, die het zilver en brons pakten.

De mannenwedstrijd was zaterdag het sluitstuk van het WK veldrijden in de Verenigde Staten. De topfavorieten kwamen uit de landen die dit wereldkampioenschap al een wereldkampioen afleverde, zoals Groot-Brittannië (Tom Pidcock) met Zoe Bäckstedt, België (Eli Iserbyt, Toon Aerts, Michael Vanthourenhout) met Joran Wyseure en Nederland (Lars van der Haar) met Puck Pieterse en Lucinda Brand.

In de openingsfase lieten deze namen zich meteen zien, met Van der Haar die indruk maakte door zijn snelle start en Aerts door zijn aanval. Toch kwam er een klein, compact pelotonnetje over de meet na de eerste ronde, met zelfs renners als Clément Venturini en Kevin Kuhn er nog bij.

De sterke start van Van der Haar – foto: Cor Vos

Venturini bleek misschien wel de grootste verrassing bij de mannen, want na twintig minuten cross probeerde de Fransman met een stevige kopbeurt het pelotonnetje uit te dunnen. Daar slaagde de 28-jarige renner behoorlijk in; met nog zes rondes te gaan bleven er tien renners over voor de wereldtitel, waaronder de zes hierboven genoemde topfavorieten, Daan Soete, Laurens Sweeck, Corne van Kessel en natuurlijk Venturini zelf.

Pidcock laat zich zien
Een ronde later besloot Pidcock dat zijn tijd was gekomen om het te proberen. Op de lange klim gaf de Brit er een flinke klap op: niemand bleek in staat om te volgen, Pidcocks eerste aanval was meteen de winnende. Iserbyt ging nog in de tegenaanval, maar net als alle anderen verloor hij snel terrein.

Achter Iserbyt en Pidcock probeerde Venturini, die met Aerts, Vanthourenhout en Van der Haar streed om de derde plaats, het nog maar eens. De Fransman veegde met de Belgen en Nederlanders in zijn wiel Iserbyt op, waarna er een nieuwe situatie ontstond – eentje waarin vier Belgen, een Nederlander en een Fransmans tevergeefs jaagden op een Brit die steeds verder voor de groep kwam uit te rijden.

Strijd om zilver en brons
Toen Pidcock een voorsprong van veertig seconden bij elkaar had gefietst, barstte de strijd om zilver en brons achter de Brit los. Van der Haar leek van de zes achtervolgers over de beste papieren te beschikken, omdat hij op twee rondes voor het einde een stevige versnelling plaatste op de slotklim, waarbij alleen Iserbyt kon volgen. De Belg van Pauwel Sauzen-Bingoal was niet bij machte om over te nemen.

Een sprint moest uiteindelijk uitwijzen wie er achter kersverse wereldkampioen Pidcock het zilver zou grijpen: Van der Haar slaagde er namelijk niet meer in om Iserbyt nog te lossen. Toch kreeg hij loon naar werken. In de sprint bleek de Nederlander namelijk sneller te zijn dan de Belg.

flag-wc WK veldrijden 2022 in Fayetteville
Uitslag mannen
flag-nr1 flag-gb Tom Pidcock
flag-nr2 flag-nl Lars van der Haar op 30s
flag-nr3 flag-be Eli Iserbyt op 32s
4.flag-be Michael Vanthourenhout op 52s
5. flag-fr Clement Venturini op 57s
6. flag-be Toon Aerts op 1m02s
7. flag-be Jens Adams 1m06s
8. flag-be Laurens Sweeck op 1m16s
9. flag-ch Kevin Kuhn op 1m36s
10. flag-be Daan Soete op 1m44s

Dit artikel delen:

108 Reacties

Dikke Man 30 januari 2022 om 22:36

Dit parcours is een speeltuin voor Pidcock. Het deed me aan Tokyo denken. De ‘wat als?’-vraag gaan we hier niet stellen.

Har77 30 januari 2022 om 22:54

Tijd om een keer uit de bank te komen en naar een eenvoudig wedstrijdje uit de xco Benelux cup te gaan kijken. Met een CX fiets kun je na 150 meter op een XCO wereldbekerparcours de traumaheli in.

On topic: Wout en Thieu hadden dit van deze man niet zomaar gewonnen. 15kilo op die klim is aanzienlijk. Heeft VDP op de mtb ook al eens ondervonden.

Limal 30 januari 2022 om 23:24

De OS 'wat als'-vraag is hier overbodig – Pidcock had er simpelweg overheen gesprongen als er hier wél een plankje had gelegen.

Dikke Man 31 januari 2022 om 07:11

Het parcours deed me niet aan Tokyo denken, de manier waarop Pidcock rondreed wel. En inderdaad, Pidcock is een waardig kampioen.

Koers 30 januari 2022 om 22:37

6 nationaliteiten in de top 10! Weer een mooi resultaat van vdh.
Benieuwd naar wat Pidcock de komende jaren gaat doen: is dit een afstreepdingetje (ook al zei die dat hij ze alle 3 in het zelfde jaar wou winnen) of wordt het lichaam gespaard juist om die andere 2 disciplines te beslechten.

notriple 30 januari 2022 om 22:37

Pffffff 7 belgen voor een bronzen plak.

LeoR 16 30 januari 2022 om 22:41

En je punt is?

jkjustin 30 januari 2022 om 22:44

Toch wel een beetje telleurstellend vindt je niet LeoR?

LeoR 16 30 januari 2022 om 22:49

Het leek me zilver of brons, veel meer zat er vandaag (in afwezigheid van Van Aert) niet in toch?

jkjustin 30 januari 2022 om 23:06

Na de laatste overwinning vanEli had je hem echt wel als kandidaat winnaar op mogen schrijven, zeker met het nummerieke voordeel van de Belgen.
Ik zou de Belgen niet veel meer dan een matige voldoende geven voor hun optreden.

LeoR 16 30 januari 2022 om 23:09

Voorspelling hier op WF was: Winst voor Pidcock, en strijd om zilver tussen VDH en Eli. Dat is exact wat we gekregen hebben, dus snap niet goed waarom een bepaald land het dan plots maar heel matig zou gedaan hebben?

Persoonlijk had ik het fijn gevonden als het wat langer spannend was geweest, maar dat is meer de fout van Pidcock dan van de Belgen toch? :D

jkjustin 30 januari 2022 om 23:17

Als je als land met de meeste mannen (waarvan 2 toprenners en een aantal suptoppers) aan de start verschijnt, op een parcours waar je goed gebruik kan maken van je nummerieke voordeel. En je beste man wordt dan 3e op meer dan een halve minuut, achter 2 renners met practisch geen team, dan heb je imo ondermaats gepresteerd als team.

thomasjaarsma 30 januari 2022 om 22:38

Hoe kan je nou een DSQ krijgen in het veldrijden. Estland :Naam Prey

Delson 30 januari 2022 om 22:39

Uit koers genomen omdat hij gedubbeld zou worden

the student 30 januari 2022 om 22:39

Moet DNS zijn

Koers 30 januari 2022 om 22:40

Verrekte buitenlanders ook altijd.

Steven_E 30 januari 2022 om 23:07

Niet DNS he, DNF dan… Achter Nystrom stond er dan weer “lap”

Limal 31 januari 2022 om 00:09

Te lang blijven doorrijden toen hij al had moeten uitstappen misschien?

Maillot à Pois 31 januari 2022 om 00:27

Blijkbaar omdat hij geduwd werd door een toeschouwer:
https://twitter.com/Cyclocrosss/status/1487928413293850627?t=v-LHrN5FXxiPVZNj74fmYg&s=19

LeoR 16 30 januari 2022 om 22:38

Goede koers van de Belgen (probeerden met iemand voorop te geraken om het daarachter tactisch te spelen) en VDH (hield zich eerst wat in de luwte om dan toe te slaan), helaas was Pidcock, die hier duidelijk naar toe had gewerkt, een maatje te groot.

reusjen 30 januari 2022 om 22:46

Dit is een grap mag ik hopen, of ben je echt zo verblind.

LeoR 16 30 januari 2022 om 22:50

@ reusjen, verklaar je nader? welk stuk zou een grap moeten zijn, en wie of wat zou mij moeten verblinden?

Merlinappa 30 januari 2022 om 22:55

De Belgen reden op elkaars wiel joh.

LeoR 16 30 januari 2022 om 22:58

@Merlinappa,

Is me niet op meteen opgevallen, leek me vooral een heel sterke Pidcock, die vanuit tweede positie steevast alles counterde, alvorens zelf definitief te vertrekken. Heb de wedstrijd wel zonder klank gevolgd, dus misschien een stuk van de beleving gemist, die jullie wel meegepikt hebben.

Vond het alleszins de 3de van 3 aangename wedstrijden vandaag. Ondanks het oersaaie parcours toch een mooi WK gezien.

reusjen 30 januari 2022 om 23:00

Dat de Belgen een goede koers hebben gereden uiteraard, dat is nogal dikke vette BS. Ze hebben precies niets gedaan als team. Wat je lijkt te verblinden is je supportersdrift voor de Belgische armada.

Beer 30 januari 2022 om 23:04

Belgen reden gewoon prima als team. Er was echter eentje zo sterk dat hij alle plannen kon dwarsbomen. Verder ook genoten van de oranje teamprestatie trouwens.

LeoR 16 30 januari 2022 om 23:05

@Reusjen,

Rustig, rustig, niet meteen beginnen roepen en schreeuwen. ;)

Had op dit WK niet meteen favorieten eigenlijk, ik keek vandaag vooral uit naar de prestaties van EBH in Frankrijk, het veldrijden was meer een mooie extra, dus geen idee waarom je "supportersdrift" hierin betrekt?

reusjen 30 januari 2022 om 23:29

@Leor
Volgens mij ben ik volkomen zen en niet aan het schreeuwen?
Ik haal supportersdrift erbij omdat je aangeeft dat de Belgen goed als team gereden hebben, wat gewoon niet waar is. Ze reden achter elkaar aan en toen er op kop gereden moest worden gaf niemand thuis. Je kan zeggen dat de vogel al gevlogen was, maar met meteen opgeven kom je er sowieso niet.

Ik zei ook niet voor niets "lijkt", omdat ik een verklaring zocht voor je vreemde constatering.

Deel Koeper 30 januari 2022 om 23:47

Belgen reden gewoon wel als team (zeker de periode vóór Pidcock weg reed), maar kwamen gewoon te kort.

Maillot à Pois 30 januari 2022 om 23:53

Vanthourenhout en Sweeck hebben zich toch echt wel opgeofferd in de achtervolging, de andere Belgen waren gewoon niet goed genoeg.
En dat is geen supportersdrift, tenzij Van Der Haar ook supporter van de Belgen is, want die zegt net hetzelfde.
De beste heeft gewoon gewonnen, en daar was geen enkele tactiek tegen bestand geweest.

Beer 31 januari 2022 om 08:49

Als je enkel leest wat je wil lezen wel ja.

meqadon 31 januari 2022 om 11:11

De belgen hebben hun best gedaan en de koers in het begin naar hun hand proberen zetten. Maar dat is niet gelukt omdat pidcock dit niet toeliet. Hij zat altijd in 2e of 3e positie. Zelfs al deden de belgen nog harder hun best dan nog was er niets aan te doen. Pidcock was gisteren veruit de sterkste.
Maar om te zeggen dat ze niet als team gereden hebben, dat vind ik wat overdreven. Mss ben je de race van gisteren aan het verwarren met de beloftenrace zaterdag van de nederlanders?

Mark Peeters 31 januari 2022 om 11:12

In vergelijking met de U23 van Nederland (Ronhaar, Kamp en Hendrikx) hebben de Belgische profs toch nog enig ploegwerk verricht … en ook nog een medaille behaald. Er was er eentje veel te sterk (Pidcock) en eentje iets te sterk of te slim (VDHaar) …

LaDoyenne 30 januari 2022 om 22:38

Olympisch kampioen, wereldkampioen en "hij is nog maar 22." ;)

the student 30 januari 2022 om 22:38

Dat is wel een niet UCI legale fietspositie, wat pidcock daar uitvoertt. :-) kom er maar in jury

thomasjaarsma 30 januari 2022 om 22:40

Ja disqualified. Hiermee is Lars van den haar Wereldkampioen

Koers 30 januari 2022 om 22:41

Zou wat zijn als vdh een protest indient.

the student 30 januari 2022 om 22:42

Net zo illegaal als de super tuck in afdalingen. Want net zoals dat de handen op het stuur moeten, moet je ook zitten op het zadel met voeten op de pedalen.

the student 30 januari 2022 om 22:43

Ik weet ook wel dat er verder niks van komt. En Pidcock is gewoon de verdiende winnaar.

iLLan 30 januari 2022 om 22:44

Ik zie binnenkort al een heel peloton zo afdalen. Lijkt me best aerodynamisch.

Mwielerfan 30 januari 2022 om 22:55

Leg dat maar uit aan eekhoff

Medicijnman 30 januari 2022 om 23:10

Hij deed het na de streep en dan mag het

the student 30 januari 2022 om 23:11

Hij deed t voor de streep, want hij staat in zijn geheel zo op de finishfoto.

Thijs E 30 januari 2022 om 22:40

Groots van Pidcock, loon naar werken voor VDH en een goede Venturini.

Delson 30 januari 2022 om 22:40

Weinig spanning maar toch genoten van Pidcock’s kunststukje!

Craig Vanderswag 30 januari 2022 om 22:41

Prachtige wedstrijd gezien en een absolute demonstratie van Pidcock. Hij domineerde op alle vlakken. Fysiek, maar ook tactisch en mentaal.
Voor wie eraan twijfelde: het zijn wel degelijk de grote drie!

Mwielerfan 30 januari 2022 om 22:55

Ik vond het mentaal wel meevallen

Craig Vanderswag 30 januari 2022 om 23:04

.H.a.h.a.! .

Apemantus 30 januari 2022 om 22:42

Gezanik over dat de Belgen niet als een block gereden hebben in de Belgische media in 1… 2… 3….

Dat riedeltje begint ook zo langzamerhand als een kapotte langspeelplaat te klinken. Op de grote evenementen altijd underachievers, ook nu moeten ze weer een Nederlander en Brit voor zich dulden. Qua aantallen steekt niemand de Belgen de loef af, nu alleen nog op de afspraak zijn. Maar hou alsjeblieft op met dat gezanik over als één block rijden. Zwaktebod.

Craig Vanderswag 30 januari 2022 om 22:45

Meh, het was voor iedereen duidelijk dat hij gewoon de beste was, ook voor de Belgische pers.

Gidon 30 januari 2022 om 22:46

De enige die ik zie zaniken ben jij..

reusjen 30 januari 2022 om 22:48

Het is vooral een langspeelplaat dat het elke keer hetzelfde liedje is. Je kan je frustratie richten op (terecht) commentaar, maar dat lost het probleem niet op.

Michelangelo 30 januari 2022 om 22:53

Ik heb weinig echt teamwork gezien van de Belgen. Wel van de Pauwels sauzen mannen.

Maar uiteindelijk is degene die geprofiteerd heeft van de situatie Lars vd Haar. Volgens mij heeft die meteen besloten om de Belgen het werk te laten doen. Ik denk dat er uiteindelijk niet veel meer te halen was.

Apemantus 30 januari 2022 om 22:56

Commentaar heb ik altijd uit staan. Staat altijd op het ambient geluidskanaal. Beste manier om de cross te kijken. Heerlijk dat geluid van piepende remmen en ratelende derailleurwieltjes. Heb geen enkel commentaar nodig bij de cross, van niemand niet. Op de weg is dat echter een ander verhaal.

Maillot à Pois 30 januari 2022 om 22:57

Euhm, jij typt je reacties voor je verder iets leest of hoort denk ik?
Algemene tendens in de Belgische media is dat Pidcock oppermachtig was, dat de Belgen (en ook Vanderhaar btw) gereden hebben voor wat ze waard waren en dat dat vandaag niet goed genoeg was. Weinig reden om over ploegtactiek te klagen en dat hoor ik ook nergens.

kleomantre 30 januari 2022 om 22:59

Lars had heel erg voordeel van de actieve en gemotiveerde Venturini. Daarom kon je meeliften met wat het drietal om en om deed.

Maillot à Pois 30 januari 2022 om 23:00

Michel, nog voor halfkoers waren de Pauwels Sauzen mannen dan ook de enige Belgen die nog in de eerste achtervolgende groep reden. Wat hadden die anderen nog kunnen betekenen?

Apemantus 30 januari 2022 om 23:02

Van der Haar was gewoon sterker dan dat hele pak Belgen. Bekeken gereden, maar ook gewoon sterk hoor. Volgens mij was het vooral Iserbyt die in het tweede deel aan het wieltjeszuigen was bij Lars, en er sneaky van tussen probeerde te muizen. Maar daar stak hij mooi een stokje voor. Nee, Lars was sterk vandaag.

Maillot à Pois 30 januari 2022 om 23:02

Dus Apemantus zet het commentaar af en geeft dan commentaar op het commentaar dat hij denkt dat er geweest is.
Apart.

Apemantus 30 januari 2022 om 23:06

Maillot wel goed lezen wat ik zeg.

En nee, ik moet toegeven dat ik de Belgische media nog niet gelezen heb. Dat is dan voor het eerst dat "het gebrek aan een block" niet aangedragen wordt als excuus. Progressie!

Erica-de-moeder-van-Niki 30 januari 2022 om 22:44

@redactie de naam van Lucinda Brand in het stuk, moet Marianne Vos zijn, lijkt me?

Tripodboom 30 januari 2022 om 22:44

Waarom gaat Lars als een raket weg om vervolgens na een halve ronde op de 9 e plaats te gaan rijden? Als Pidcock vertrekt zit hij vervolgens midden tussen de Belgen die niet kunnen volgen. In de laatste 3 rondjes rijdt Van der Haar even snel als Pidcock.

adelaarvanantwerpen 30 januari 2022 om 22:46

Daar zeg jij het in de laatste drie ronden. Pidcock had toen 80% van de wedstrijd op kop gereden terwijl VDH in de wielen zat. Wat een heel groot verschil maakt op dit parcours

Thijs E 30 januari 2022 om 22:46

Met die theorie had Iserbyt ook kunnen winnen

De Cabybara van de Conradkade 30 januari 2022 om 22:50

Zijn start is vaak vrij matig en hij houdt niet van de drukte. Daar probeerde hij nu onderuit te komen. En Lars is ook steeds meer een diesel geworden. Dat hij de laatste rondes zelfde tempo als Pidcock rijdt kwam vooral omdat Pidcock de controle had.

meqadon 31 januari 2022 om 11:14

Is dat niet altijd de taktiek van lars? Snel starten om vervolgens in het wiel te blijven zitten tot de voorlaatste of laatste ronde?

Murcia 30 januari 2022 om 22:44

Pidcock laat er geen misverstand over bestaan wie hier de beste man was en pakt met overmacht zijn wereldtitel. Heerlijk hoe hij de aanval van Vanthourenhout counterde en er nog een schepje bovenop deed. Lars uiteindelijk nog knap tweede en de Belgische armada met slechts brons voor Iserbyt. Parcours blijf ik ruk vinden maar de winnaars waren in elke categorie ook outstanding.

Lalsacien 30 januari 2022 om 22:50

Het tactisch rijden van de Belgische armada heeft hen brons opgeleverd. Ze hadden zomaar met leger handen kunnen achterblijven mochten ze Venturini niet hebben kwijtgespeeld.

Murcia 30 januari 2022 om 22:59

@Lalsacien
Eens, maar voor de Belgen is brons hier hetzelfde als brons voor Jorrit Bergsma op de OS. Een doekje voor het bloeden in de belangrijkste wedstrijd in een sport die je zowat hebt uitgevonden. Venturini was trouwens het bewijs dat dit parcours niks met veldrijden te maken had. Bepaalde minimum eisen aan het parcours van de UCI mogen wel wat scherper vind ik, Rucphen was een openbaring vergeleken bij dit.

Apemantus 30 januari 2022 om 23:21

Mag ik nog wel even toevoegen, dat hij zijn eerste WK bij de cross wel heel lelijk viert? Als een soort superman op z’n fiets liggend. Helaas zag het er voor geen meter uit. Gaat hij wellicht spijt van krijgen. Compleet debiel in mijn optiek.

Toegeven, op de finishfoto zag het er iets beter uit (van de zijkant).

adelaarvanantwerpen 30 januari 2022 om 22:49

Pidcock sensationeel. VDH en Iserbyt sterk

En het debat Pidcock vs Iserbyt kan ook wel in de vuilbak. Dit jaar 10 – 3 in zijn voordeel + de wereldtitel en was vorig jaar ook al de betere.

Murcia 30 januari 2022 om 22:52

Eens, maar je kon het voorspellen nu het parcours zo veel op een wegrace leek dat Pidcock hier maar twee man had hoeven vrezen en die waren hier niet. Eli heeft de motor niet om de powermannen van de weg bij te benen.

Lalsacien 30 januari 2022 om 22:58

Niet voor niets reed Venturini zo ver vooraan.

Michelangelo 30 januari 2022 om 22:50

Volgens Wuyts een veredeld criteriumparcours vandaag. Gisteren tijdens de beloften was het nog een mooi parcours.

Parcours heeft in 1 nacht een metamorfose ondergaan…

Murcia 30 januari 2022 om 22:54

Dat was weer een stuitend voorbeeld van opportunisme inderdaad. Kijk ik vind het parcours daar in Arkansas ook volkomen ruk maar dat laat ik niet afhangen van de vraag of iemand in mijn favoriete truitje wint.

Arie den Blanken 30 januari 2022 om 22:59

Beide opmerkingen van Wuyts zijn juist. Het was een mooi parkoers en inderdaad een criteriumachtige omloop. Die twee dingen staan immers niet haaks op elkaar.

Beer 30 januari 2022 om 23:01

Kan je even kritisch zijn voor je eigen ‘opportunistische’ opmerkingen Michel.?

Michelangelo 30 januari 2022 om 23:16

Beer wil mij weer een stok in de wielen steken…. Da’s niet netjes, dan heb ik liever dat je mij “m…..l noemt” ;-)

Apemantus 31 januari 2022 om 00:12

@Murica Mag ik daar daar aan toevoegen dat het parcours in Arkansas aansprekender is dan zo'n 50% van de crossen in de XO2 Trofee? Dank U.

Één van de meest treurige parcoursen is toch wel Kortrijk hè? Ze hebben daar een brug mensen! En zo zijn er nog een aantal crossen in België die geen enkele uitstraling hebben hoor. Langs bungalowparken, kinderspeeltuinen en braakliggend terrein. Vent, hou op! Maar je hoort mij niet klagen hoor, van mij mogen ze crossen in het weiland.

Het is een prachtig parcours in Arkansas. Het publiek idem dito. Wellicht dat de ondergrond je niet beviel? Te weinig blubber? Welnu, het regent hier evenmin op het moment.

vanSpringel 30 januari 2022 om 22:51

La Flyingjet !

harryjohan71 30 januari 2022 om 22:51

In iedergeval de verwachte podium op dit parcours. Het is wel duidelijk dat Iserbyt in de kampioenschappen het niet kan waarmaken, zelfs als Van Aert en Van der Poel ontbreken

Limal 30 januari 2022 om 22:52

Haha, die finishfoto, fan-tas-tisch!!!
https://twitter.com/INEOSGrenadiers/status/1487905853504167939

Hele goeie winst van Pidcock – met de Belgen die beurt-om-beurt aanvielen heeft hij de perfecte tactiek gereden. Je moet het toch maar doen, als topfavoriet tegen een blok. Wat hem wel geholpen heeft zijn Venturini en vdHaar die ervoor zorgden dat er geen 3 à 4 Belgen zonder bijgedachten zijn kunnen beginnen ronddraaien (waar dat ging) toen het gat nog niet groot was. Lars had misschien ook wat eerder kunnen beginnen mee ronddraaien, maar dat had waarschijnlijk niets uitgemaakt. Pidcock was té sterk (viel niet meer stil, een weekje later na het trainingskamp en op dit voor hem perfecte parcours) en ook zilver en brons gingen volgens de vorm van de dag naar de 'juiste' renners.

Het was eens leuk, zo'n wegkoers, maar volgend jaar mag het van mij wel terug echt veldrijden zijn…

Rutgerj81 30 januari 2022 om 22:52

600 Belgen in koers en nog krijgen ze het niet voor elkaar. Tactisch uiterst zwak gereden.

Delson 30 januari 2022 om 23:02

OOOOOOF er stak gewoon iemand met kop en schouders bovenuit en dan ben je niets met tactiek?

bartp25 30 januari 2022 om 23:49

Er was niks mis met de tactiek van de belgen. Ze probeerde pidcock onder druk te zetten maar die was gewoon te sterk. Pidcock was continu waar hij moest zitten en liet zich niet wegdrukken. Paar keer probeerde ze hem naar plek 3 of 4 te drukken zodat ze een gat konden laten vallen. Pidcock wist natuurlijk ook dat ze dat gingen proberen en zat in de eerste rondes continu op plek 2. Als je als middenmoter tegen de koploper speelt kan je de perfecte tactiek hebben en alsnog verliezen vanwege het kwaliteitsverschil en dat gebeurde vandaag ook. De grote 3 zijn ook echt de grote 3 en de rest zit daar gewoon een heel pak achter. Zonder wva en mvdp, waarvan ik betwijfel of ze hier pidcock zomaar hadden verslagen, was pidcock gewoon veel te goed voor de rest.

Beer 30 januari 2022 om 22:57

Het indrukwekkendste vond ik hoe Pidcock in de eerste rondes gewoon niet toeliet dat er zich 2 Belgen achter elkaar voor hem posteerden. De Belgen waren duidelijk naar die situatie op zoek om iemand te kunnen laten vertrekken, maar Pidcock verhinderde het steeds. Daar zag je zijn superioriteit al. Terechte en mooie winnaar.

Craig Vanderswag 30 januari 2022 om 23:07

Jup, hij controleerde en domineerde de wedstrijd al helemaal van in het de eerste ronde. Grote klasse!

kleomantre 30 januari 2022 om 23:07

Dat deed hij inderdaad heel sterk, ‘m er een paar keer toch nog net voor steken in een bocht om niet tegen van dat spel van met name die Pauwels lui aan te lopen. Die zouden nog in staat zijn om Eli voorop te zetten in zo’n slome bochtensectie en dan daar net achter wat te klungelen, precies voor het wiel van Pidcock, om zo een gat van 4-5 seconden te laten vallen.

jonglins 30 januari 2022 om 23:16

Was dit nu de laatste koers van Wuyts? Einde tijdperk. Zal hem toch wel gaan missen

meqadon 31 januari 2022 om 11:15

Wordt commentator en analist bij vtm en hln lees ik juist…

Limal 30 januari 2022 om 23:17

Ik ga nog even een theorietje in de groep smijten: Quinten Hermans zou hier eerste Belg geworden zijn, als onze beste weg-crosser*

Discuss! :-)

(*bij afwezigheid van Wout natuurlijk)

Michelangelo 30 januari 2022 om 23:22

@Limal,

Ik denk zeker dat Quinten een mooie rol had kunnen spelen. Maar ook niet meer dan dat.

Limal 30 januari 2022 om 23:32

Ik zal je dan wat verder 'tickelen' Michel: met zijn wegcapaciteiten zou Quinten tweede zijn geworden omdat hij meer power heeft op zo'n klim en een grotere motor dan Lars en Eli.

(en als mijn oma een slurf had dan was het geen nijlpaard…*)
(*misschien heb ik bovenstaande fout onthouden)

adelaarvanantwerpen 30 januari 2022 om 23:39

Quinten Hermans was in de beste vorm van zijn leven op het EK en werd er daar op een weg/power klim gewoon uitgereden door VDH. Hermans komt al twee maanden duidelijk tekort en was vorige week ook niet zo goed. Ook na zijn val werd hij nog weggereden. Zag hem niet op het podium komen, maar inderdaad wij zullen het nooit weten.

Limal 31 januari 2022 om 00:03

Juist, adelaar, dat duel op het EK was ik al weer vergeten. In elk geval benieuwd wat Hermans dit jaar op de weg gaat doen.

Jacco van Stierop 30 januari 2022 om 23:32

Vanaf de start had Pidcock alles onder controle, hoewel hij de anderen nog even in de waan liet een kans te kunnen maken. Afgetekend de beste, en dat levert doorgaans een weinig verheffende koers op. Van der Haar tactisch goed gereden.
Parcours een aanfluiting, als dat alleen uitdagend is als het 5 dagen achtereen gestortregend heeft dan deugt het parcours gewoon niet.

Murcia 30 januari 2022 om 23:37

Eens, met een uitroepteken achter je laatste zin. Dit parcours past naadloos in de rij missers die we de afgelopen jaren hebben gezien. Dubendorf was hierbij vergeleken nog uitdagend te noemen.

reusjen 30 januari 2022 om 23:42

Het is vooral bizar dat je zo’n parcours goedkeurd terwijl er in de USA gekoerst wordt. Met het oog op het internationaler maken van het veldrijden was dit WK anti-reclame tot en met. Ik heb niet alle categorieën gezien, maar de wedstrijden die ik gezien heb waren stuk voor stuk zo saai als de neten.

Marco Willems 30 januari 2022 om 23:58

Stond geen maar op die jongen, wat niet gek gek is qua wattages. Genoten van Venturini met zijn aanvallen, doortrekken, gaten dichtrijden. Als die wat zuiniger had gereden tov de rest had ie misschien nog voor de medailles kunnen gaan.

  • 1
  • 2

Headlines

Materiaalzone