WK veldrijden in Oostende gaat definitief door

dinsdag 26 januari 2021 om 17:26
WK veldrijden in Oostende gaat definitief door

foto: Cor Vos

Update

Het wereldkampioenschap veldrijden kan aankomend weekend gewoon plaatsvinden in Oostende, is ook aan onze redactie bevestigd. Alle betrokken partijen zijn daarover akkoord. Wel vindt het WK plaats zonder publiek en onder strenge coronamaatregelen.

Afgelopen zondag uitte Bart Tommelein, de burgemeester van Oostende, nog zijn twijfels over het doorgaan van het evenement na een plaatselijke uitbraak van het coronavirus. De situatie bleek echter minder alarmerend dan aanvankelijk gedacht en dus kan het WK veldrijden gewoon doorgaan.

Vandaag kwamen alle betrokken partijen met een gezamenlijke persmededeling, waarin wel extra maatregelen werden aangekondigd om het wereldkampioenschap op een veilige manier te laten doorgaan. Zo mogen er geen gezamenlijke maaltijden plaatsvinden en wordt het aantal aanwezigen fel beperkt.

Bovendien zal er ook een aangepaste teststrategie worden toegepast. “Na een voorbereiding met heel wat coronahindernissen is de organisatie van het WK erin geslaagd om het parcours al voortijdig af te werken”, zo klinkt het. “Alles staat momenteel klaar om komend weekend de internationale top van het veldrijden te ontvangen.”

Maatregelen 
“Om alles vlot en vooral veilig te laten verlopen werden er heel wat maatregelen getroffen op en rond het parcours. Alle aanwezigen worden onderworpen aan coronatesten. De teststrategie bestaat uit een mix van regelmatige PCR-testen en sneltesten. Deze strategie werd in overleg met de virologen besproken en inhoudelijk gecheckt.”

Naast de klassieke maatregelen wordt er gewerkt met functionele bubbels: media, organisatie en renners/verzorgers. Het contact tussen deze bubbels zal tot een absoluut minimum worden teruggebracht aan de hand van specifieke stromen en bewegwijzerde looprichtingen. Op die manier wil de organisatie eventuele verspreiding van het virus onmogelijk maken binnen de grenzen van het parcours.”

Burgemeester Tommelein benadrukt nogmaals om niet naar Oostende te komen. “Kom niet naar hier, kijk tv.” Op zaterdag strijden de U23-mannen en elitevrouwen om de wereldtitel, op zondag is het de beurt aan de beloftenvrouwen en de elitemannen.

Update – Lappartient
UCI-voorzitter David Lappartient heeft ook gereageerd op het nieuws dat het WK toch door kan gaan. “Ik wil alle deelnemers, organisatoren en autoriteiten bedanken voor de intense samenwerking. Zij hebben het mogelijk gemaakt om het kampioenschap te beschermen. Dit doen zij voor de atleten, de kijkers, de sponsoren en alle fans van onze sport, ondanks de huidige omstandigheden die zeer uitdagend zijn”, zegt Lappartient.

Dit artikel delen:

18 Reacties

FW07 26 januari 2021 om 12:37

Feest!

WernerFranke 26 januari 2021 om 12:42

Nu ze voor het eerst in 3 jaar een realistische uitdager hebben voor Matje konden ze moeilijk iets anders beslissen.

vanSpringel 26 januari 2021 om 21:08

:-)

john 26 januari 2021 om 12:48

Och nou heeft de Heer Bart Tommelein ook zijn media aandacht gekregen ,en hij leefde nog lang en gelukkig
Of was er nou echt iemand die meende dat het WK niet door zou gaan

Kannibaal van Schepdaal 26 januari 2021 om 13:04

Dit, zo hard dit. Even interessant willen doen.

Nico Dick 26 januari 2021 om 15:56

+1

Marik 26 januari 2021 om 12:52

Een fijn bericht in deze onzekere Coronatijden!

Robbiebier 26 januari 2021 om 14:37

Phoe, was even peentjes zweten.

kroketten 26 januari 2021 om 15:08

Ook in Het Nieuwsblad:
"Het staat vast dat de renners op hun hotelkamer zullen moeten eten en zich niet onder elkaar mogen mengen. De Belgen slapen bovendien vanaf donderdag per twee op de kamer. Vooral met dat laatste is niet iedereen blij. De sinds de start van het seizoen gehanteerde rigoureuze aanpak van specifieke bubbels – iedere renner zijn eigen bubbel met vast personeel en één camper per renner – wordt bij deze overboord gegooid. Met Vermeersch/Merlier en Iserbyt/Vanthourenhout of Sweeck kunnen er slechts twee kamers bezet worden door renners uit dezelfde teambubbel. In de overige kamers worden bubbels gemengd, één renner slaapt vermoedelijk alleen."

Dat snap ik toch niet hoor. Waarom moeten die renners altijd per 2 slapen? Ik snap dat niet buiten coronatijden, en al zeker niet tijdens coronatijden. 8 uur lang lekker dezelfde lucht in en uit ademen en aerosolen verspreiden. Mogen die dan niet, betaald uit eigen zak desnoods, zelf een kamer boeken?

HoofdIsVrij 26 januari 2021 om 15:24

Is de rest van hotel verhuurd aan UCI bobo’s?

Murcia 26 januari 2021 om 15:37

De renner die alleen slaapt, wie zou dat zijn? LOL

kroketten 26 januari 2021 om 15:39

@Murcia. Dat wordt morgen beslist in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement. En als ze daar geen consensus vinden mag Marc Van Ranst de knoop doorhakken.

Koersmaniak 26 januari 2021 om 18:33

@kroketten: echt?
Slapen ze nog met 2 op een kamer?
In een auto mogen 2personen enkel samenzitten met mondmasker aan.
Moeten renners dan met een mondmasker aan slapen?

Waarom moeten ze eigenlijk op hotel? Ze komen allen met een grote camper. Er zijn bij de belgen een aantal West-Vlamingen.
En voor de andere deelnemers is er toch plaats genoeg in andere hotels die leegstaan?

vanSpringel 26 januari 2021 om 21:10

Wie moet er anders op je rug krabben als je jeuk hebt ?

CechRepublic 26 januari 2021 om 15:35

Hoe laat is de start van de grote mannen?

Murcia 26 januari 2021 om 15:39

15.15 uur dacht ik.

HoofdIsVrij 27 januari 2021 om 11:29

Ik mis dit jaar wel een relletje op weg naar het WK. Zou die er nog komen?

Romāns Vainšteins 27 januari 2021 om 12:19

Heb je Michaëlla & de Beer gemist?

Betere bitches met vettere fights moet je hard voor zoeken hoor.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair