WK tijdrijden wellicht toch mogelijk voor Tour-deelnemers

Door , maandag 29 juni 2020 om 16:40
WK tijdrijden wellicht toch mogelijk voor Tour-deelnemers

Zwitsers kampioen tijdrijden Stefan Küng - foto: Cor Vos

De UCI houdt vast aan haar oorspronkelijke datum van het WK tijdrijden (zondag 20 september), dat tevens de slotdag van de Tour de France is. Dat zorgt ervoor dat een aantal toptijdrijders het WK moet missen. Beide organisatoren gaan echter in overleg. Wie wil, zou probleemloos vervroegd uit de Tour kunnen stappen om alsnog aan de WK-tijdrit deel te nemen.

De huidige UCI-reglementen zijn duidelijk. Als een renner een UCI-wedstrijd verlaat, mag hij zonder toestemming van de organisator niet van start gaan in een andere wedstrijd tijdens dezelfde periode (zie screenshot onder). WielerFlits weet echter uit goede bron dat de Internationale Wielerunie en Tourorganisator ASO binnenkort overleg plegen om dat puntje in het reglement te versoepelen.

Oplossing voor enkele specialisten
Doel is dat tijdritspecialisten op die manier de Tour de France vervroegd zouden kunnen verlaten om zonder problemen alsnog aan het WK deel te nemen. Deze versoepeling zal uiteraard niet voor iedereen oplossingen bieden. Voor renners van Jumbo-Visma, Team Ineos of andere klassementsrenners lijkt het niet evident om de Tour vroeger te verlaten. Voor tijdrijders zonder ambitie in het klassement, zoals Stefan Küng, Bob Jungels of Victor Campenaerts (mocht die de Tour rijden), is een opgave na pakweg vijftien dagen Tour misschien wel een optie.

Ook niet vergeten: daags voor het WK tijdrijden staat in de Tour een individuele klimtijdrit (met aankomst op La Planche des Belles Filles) op de kalender. Voor wie toch wil combineren, lijkt het quasi onmogelijk om 24 uur later en een paar honderd kilometer zuidwaarts fris aan de start van het WK te staan…

Dit artikel delen:

27 Reacties

josi 29 juni 2020 om 16:53

De tijdrit op woensdag plaats laten vinden, blijft natuurlijk de betere oplossing maar op een of andere manier wil men daar niet aan.

Etio 29 juni 2020 om 17:52

Inderdaad, echt zo raar.

Romāns Vainšteins 29 juni 2020 om 18:19

Onvoorstelbaar tenzij er een of ander belang speelt zoals de relay naar de OMG spelen te krijgen en ze daar de beste van de beste voor willen. Iets in die zin zal het zijn.

Jean Dumas 30 juni 2020 om 11:43

Meestal kan de UCI toch heel goed met ASO accorderen, het is totaal onbegrijpelijk. De UCI zou de waarde van een titel moeten dienen.

Kosmonaut 29 juni 2020 om 16:57

Los je eventueel alsnog maar de helft mee op. Een renner als Dennis zal wellicht wel uitstappen maar dit geld denk ik niet voot figuren als Froome, Thomas, Dumoulin en Roglic. Die zie ik echt niet uit de tour (mogen) stappen wanneer ze in de top 10 staan.

Koers 29 juni 2020 om 18:25

Idd, zolang zij of een ploeggenoot hoog staat zullen die niet uit mogen stappen. Daarnaast is laat uitstappen waarschijnlijk ook niet aan te raden: jr maakt immers meer kans in de tour-tijdrit tegen concurrenten die ook 3 weken in de benen hebben dan tegen fitte concurenten op het wk. (Wk is natuurlijk wel iets specialer..)

Titaantje 29 juni 2020 om 19:10

Een Dennis zal in de Tour vooral niet opstappen, want die wordt niet geselecteerd bij Ineos.

Arie den Blanken 29 juni 2020 om 16:58

Het niet om aan te gluren slot op de Champs É;ysées elimineren lijkt me een betere optie.

LB108 29 juni 2020 om 17:00

Voor mensen als u die uit hun luie bank/sofa zitten te kijken misschien maar voor renners en staff die meer dan 3 weken alles geven kan ik me voorstellen dat dit toch mooi en genieten is.

Arie den Blanken 29 juni 2020 om 17:03

Wie het wielrennen een beetje kent weet dat alles om amusementswaarde op TV draait.
En weet ook dat renners en alles wat er om heen werkt dan maar een ding willen: zo snel mogelijk naar huis.

harryjohan71 29 juni 2020 om 17:47

Het is een prestige strijd voor de sprinters. Als deze rit komt te vervallen, heb je grote kans dat sprinters nee tegen de Tour zeggen.

LB108 29 juni 2020 om 18:29

Is niet waar Arie

Arie den Blanken 29 juni 2020 om 18:49

Nauwelijks sprinters in de Tour zou ik een zegen vinden

Mathieu Moller 29 juni 2020 om 20:40

Ik ben geen groot fan van sprintetappes, maar de aankomst op de Champs-Élysées is daar voor mij een grote uitzondering op. Een van de mooiste aankomsten van het jaar voor mij.

Derierre de la course 29 juni 2020 om 21:20

De meeste renners hebben een gruwelijke hekel aan de laatste etappe op de Champs Elysees. Super veel stress, slechte weg, en je kan niet laten lopen omdat er tijdsverschillen worden opgenomen.
Volgens mij had Kruiswijk het daar over in een podcast.

Romāns Vainšteins 29 juni 2020 om 22:09

Juist ook daarom is het een leuke etappe, laat die ak mannen zich maar lekker gaar zwoegen om geen dom tijdverlies op te lopen, 1 lekke band en doei top 10.

vanSpringel 29 juni 2020 om 16:59

Ja. Rijdt iemand 2 dagen voor ’t einde van de wedstrijd in de leiderstrui. Stapt ie toch niet uit om aan het WK tijdrijden deel te nemen.

boenk 29 juni 2020 om 17:25

Wie gaat dit doen die effectief de Tour rijdt? Niet Dumoulin, Roglic, Froome, Thomas (tenzij ze al te veel tijd verloren door een val of wat anders)… zelfs niet van Aert want die hoopt misschien nog op ritwinst op de Champs-Élysées.
Leuk voor Küng en nog wat subtoppers.

harryjohan71 29 juni 2020 om 17:41

Ook Lampaert, Jungles en Asgreen niet, want zij moeten meehelpen de sprint voor Bennett te realiseren. Kung ook niet als Pinot op podiumkoers is. Kung heeft wel geluk dat Demare hier niet rijdt, zodat hij Demare niet bij hoeft te staan in de sprintvoorbereiding dan wel terughalen vluchters. Veel ploegen kunnen echt niet van te voren al toezeggingen doen richting hun renners dat ze eerder uit de Tour kunnen stappen. Hoe moet de bondscoach nu een selectie maken.

bonimenier 29 juni 2020 om 20:27

Dumoulin is vergane glorie.
Roglic kreeg dit weekend al een pak voor de broek van een 21-jarige renner die niet gekend staat als tijdrijder.
Froome zal na zijn crash van vorig jaar amper een WT-waardige renner zijn.
Thomas hecht geen belang aan WK tijdrijden. 34 en nog geen enkele keer meegedaan.

KennyKlimmen 29 juni 2020 om 18:48

Skip de laatste tour etappe wat mij betreft of maak daar een wk sprint van, maar maak op zaterdag het klassement op.
Hoewel…. dan rjjden de toppers 2 tijdritten achter elkaar…. Lijkt me ook geen pretje na een hele TDF.
Toch maar verschuiven dan…

Panache 29 juni 2020 om 19:11

ASO: zet jullie tijdrit op de laatste zondag (1 dag later) alle wielerliefhebbers willen dan de ontknoping in de Tour zien.

Pascal De Kooning 29 juni 2020 om 19:55

Ga er maar van uit dit WK-tijdrijden voor de B-garnituur word met wat specialisten zoals Campenaerts en Dennis die wellicht de Tour niet rijden. Wel jammer bijv Dumoulin niet kan mee doen waardoor bijv een Jos v Emden de WK moet rijden. Goede tijdrijden, dat zeker maar ik had een goede Dumoulin meer kans gegeven.

Polleke 29 juni 2020 om 22:50

Zo’n hoop stress terwijl de oplossing zo simpel is en iedereen tevreden kan maken…dat is ofwel zeer slechte wil of/en verregaande incompetentie van de UCI, vooral in dit abnormaal seizoen zou gezond verstand moeten zegevieren…helaas….

Brabander 30 juni 2020 om 09:33

Waardeloos die datum…

Brabander 30 juni 2020 om 21:09

Hé. Er is al een Brabander hoor ;)

Deel Koeper 30 juni 2020 om 18:57

Het is natuurlijk jammer dat ze dat WK geen 3 dagen later kunnen organiseren, maar ook dan zouden een uitgeknepen Roglic/Froome/Dumoulin/etc… het toch niet redden tegen een frisse Dennis/Evenepoel/Ganna.

Toch niet voor de winst, al blijft een medaille natuurlijk wel mogelijk.

Headlines

Materiaalzone

Populair