Het WK Ploegentijdrit zal dit jaar voor het laatst met merkenteams worden verreden. Dat meldt de UCI in een persbericht.
De internationale wielerunie laat zich niet uit over een mogelijk WK Ploegentijdrit voor landenploegen, maar geeft wel aan te onderzoeken hoe het volgend jaar in Yorkshire de nationale bonden maximale zichtbaarheid kan geven. UCI-voorzitter David Lappartient verklaarde eerder dat de discipline vanaf 2020 verdwijnt.
Het WK ploegentijdrit maakt sinds 2012 onderdeel uit van het WK wielrennen. De afgelopen jaren slonk de interesse in de discipline, mede vanwege de hoge kosten die de teams zelf moeten dragen. Afgelopen jaar deden er slechts elf WorldTour-teams mee aan de ploegentijdrit in het Noorse Bergen. Het jaar ervoor in Doha waren dat slechts acht teams. De wereldtitel ging in 2017 bij zowel de mannen als de vrouwen naar Sunweb.
De UCI maakte daarnaast bekend dat de mannen en de vrouwen dit jaar evenveel prijzengeld uitgekeerd krijgen. Bij de mannen krijgen alle WorldTour-teams een uitnodiging, net als de Oostenrijkse continentale ploegen. Bij de vrouwen zijn de vijftien beste teams verzekerd van startrecht. Het WK Wielrennen wordt dit jaar verreden in het Oostenrijkse Innsbruck.
19 Reacties
Is eigenlijk ook best logisch… mag dan neem ik aan wel apart een aantal renners voor tijdrit en apart voor weg. Nl Tijdritformatie: Dumoulin, Van Emden, Kelderman, Clement, etc. Prima ploegje
Landenploeg Nederland: Dumoulin, Kelderman, Van Emden, Terpstra, Clement en Poels, dat zou een goed team zijn.
Landenteams is erg vervelend voor renners uit ‘kleine’ landen. Denk aan Jungels en Sagan
Landenploegen zie ik toch niet snel ervan komen, weinig landen kunnen dan een fatsoenlijke ploeg neer zetten.
Of ze moeten terug naar het systeem van vroeger met 3-4 renners.
Zonde, is een spectaculair onderdeel. Wel begrijpelijk.
Wellicht terug naar de oude 100km tijdrit met 4 renners…
Stel je hebt zes renners en zes merken,hoe plaats je dan die fietsen op de volgauto?
Logische beslissing. Wat een gedrocht was dit. Dan beter een landentijdrit bestaande uit 3 a 4 renners inderdaad.
Landenteams zou wel echt tof zijn. NL samen met GB topfavoriet? Slovenie ook leuk met Roglic, Mohoric, Spilak & Tratnik.
Wordt lastig om te realiseren, TTT voor landen. Zijn er genoeg die niks noemenswaardig op kunnen zetten.
1 keer per jaar met bepaalde renners een ploegentijdrit rijden op verschillend materiaal, ik denk niet dat veel profs daarop zitten te wachten. Voor mij mogen alle WKs met merkenteams verreden worden.
Zo handhaven. Was een prima opening van de WK-week en een goede toevoeging.
Deelnemers zal wel geen probleem zijn voor een TTT met landenteams;
België: Lampaert, Campenaerts, Gilbert, Van Avermaet, Wellens, Stuyven,… allemaal krachtpatsers
Nl: Dumoulin, Kelderman, Poels, Terpstra, Clement, Van Emden
En Australië, GB, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Polen, Slovenië, Tsjechië-Slowakije (vormen toch vaak een verbond op de weg en een gezamenlijk NK dus why not), VS, team Scandinavia, Rusland,… landen genoeg die minstens 6 man hebben.
Het zit hem in de verschillende fietsen. Tenzij je natuurlijk met eens soort neutrale fietsen werkt via een nationale sponsoring (Specialized voor België, Scott Australië, Bianchi Nl,…). Of gewoon twee teamwagens. Probleem opgelost.
Landenteams met vier renners sluit mooi aan op de vroegere formule (legendarisch: de gebroeders Pettersson die het Zweedse team vormden).
Erg zonde. Mooie discipline en ook goede reclame voor de fietssponsoren. We gaan voorlopig weer terug in de tijd met die Fransman..
Heel jammer, en tegelijkertijd begrijpelijk.
@tdv21. Hoezo Bianchi voor NL? Bianchi is gewoon Italiaans. Dan zou je voor Isaac of Batavus moeten gaan.
Jammer. Ik vond het wel iets hebben. Begrijpelijk is de keuze op zich wel.
Landenteams met zn 4 of 5en. 60 km. Prima
@Sjoerd102, omdat het maar een voorbeeld is
Anders zou ik ook Ridley voor België moeten zeggen. Mocht de UCI mij contacteren zal ik het wel deftig uitwerken, maar spijtig genoeg hebben ze mijn reactie nog niet gelezen 