Winnende Groenewegen: “De kop is eraf”

zondag 10 februari 2019 om 16:58

Groenewegen viert zijn zege in Valencia - foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen heeft zijn eerste overwinning van 2019 binnen. De 25-jarige sprinter van Jumbo-Visma won vanmiddag in de Ronde van Valencia de slotrit door sneller te sprinten dan Alexander Kristoff en Matteo Trentin. “Dit is een zege voor de gehele ploeg. Het team was vandaag heel erg sterk”, vertelt Groenewegen in een reactie op de site van zijn team.

De vlakke slotrit werd beslist in een massasprint. “Het was een zware finale met veel bochten en het tempo lag erg hoog. In de laatste bocht zat ik een beetje te ver, maar door van wiel naar wiel te springen wist ik het toch nog nipt af te maken.”

Groenewegen dankt zijn ploeggenoten. “De ploeg heeft vandaag de hele dag op kop gereden en ik ben blij dat ik het voor hun heb kunnen afmaken. Voor mij is deze zege heel belangrijk. Dit geeft vertrouwen naar de wedstrijden die gaan komen. Vandaag was zo’n moment omdat te doen. Het is niet alleen mijn eerste zege, maar ook de eerste voor de ploeg onder de nieuwe naam. Ik ben heel erg blij. De kop is eraf.”

Groenewegen vervolgt zijn seizoen op 20 februari in de Ronde van de Algarve. Vervolgens rijdt hij Kuurne-Brussel-Kuurne (3 maart) en Parijs-Nice (10 maart).

Dit artikel delen:

12 Reacties

richieportefan 10 februari 2019 om 17:38

goed gedaan dylan!

kelderfan 10 februari 2019 om 17:40

Mooi dat hij zijn team bedankt voor ’t vele werk in dit rondje. Op naar de Algarve want dan kan hij zijn treintje op de rail zetten.

vlek 10 februari 2019 om 17:49

Win-win..

ikbenprocycling 10 februari 2019 om 17:51

DG is een Beta man. Hoe verklaar je anders de wiskundige precisie van zo’n jump? ;-)

horsm 10 februari 2019 om 18:35

Hij zou Kuurne dit jaar toch niet rijden?

Romāns Vainšteins 10 februari 2019 om 18:38

Onderhand is wel redelijk duidelijk dat het lichtje snel uit gaat wanneer er schuin omhooglopende stukken onderweg te overwinnen zijn. Visma zijnde zou ik de lastigste twijfelsprintritten sowieso vaker 1 van de wat snellere treinmannen (Roosen, Teunissen, van Poppel) meesturen om zo (ook) voor de rit te strijden en bovendien geen klap te hoeven doen erachter. Vlakke tourritten moet het enige echte hoofddoel zijn,

vlek 10 februari 2019 om 21:28

Ik vraag me af of dat daadwerkelijk zo duidelijk is; in zijn eerste Tour de France kwam zijn beste uitslag juist op een van de pittigere sprint dagen en in Engeland won hij ook eens een rit waar heel veel anderen al op achterstand waren gereden.

Groenewegen zal nooit een sprinter worden voor ritten waar het Tour de France peloton is gehalveerd, maar is ook duidelijk geen renner die zich noodzakelijk moet beperken tot enkel de vlakke sprintritten.

ghostwriter 10 februari 2019 om 22:18

Het zou mooi zijn als Van Poppel op termijn (naast een potentiele kopman voor eendaagse wedstrijden ook) de lead-out van Groenewegen wordt. Dan kan de sprinttrein voor Van Poppel werken in de sprintetappes die te zwaar voor Groenewegen zijn. Dan hoeft de sprinttrein ook geen energie te verspillen om Groenewegen terug proberen te krijgen en in plaats daarvan op Van Poppel overschakelen.

Wheely 10 februari 2019 om 23:22

Ik zie Groenewegen ook nog wel uitpakken in een heftige waaierkoers met zijn huidige ploeg. Kan me ook nog een mooie uitslag in Le Samyn herinneren en vorig jaar won hij nog op een oplopende finish in Noorwegen. Zijn favoriete traingsbrug helt ook iets. Tja een bergbeklimmer is het niet maar ander soort lastige koersen liggen hem wel.

peervaneynthoven 11 februari 2019 om 11:37

Als @vainsteins zijnde zou ik me p.o. aanmelden als ploegleider. Zo’n man met zoveel “adviezen” en “koersinzicht” zou ik onmiddellijk in huis halen. Kom op “steins”!

Omhoog73 10 februari 2019 om 19:29

Beta man? ik vind hem meer de Alpha Aap :)

Fast Freddy 11 februari 2019 om 10:35

Het is nog winter, maar hij staat wel wat zwaar heb ik indruk. Daar wordt het klimmen ook niet makkelijker van.