Dylan Groenewegen heeft de laatste etappe van de Ronde van Valencia op zijn naam geschreven. De renner van Jumbo-Visma won na een rit van 88 kilometer tussen Paterna en Valencia de massasprint. Hij klopte Alexander Kristoff en Matteo Trentin. Ion Izagirre (Astana) verdedigde met succes zijn leiderstrui en mag zich eindwinnaar noemen.

De openingsfase werd gekleurd door een vlucht met vier renners. Vanuit de start kozen de Belg Aaron Van Poucke (Sport Vlaanderen – Baloise), de Rus Alexey Kurbatov (Gazprom-RusVelo) en de Spanjaard Gotzon Martin (Fundación Euskadi) het hazenpad. De drie reden al snel een voorsprong van twee minuten bij elkaar. De Fransman Alexis Gougeard (AG2R La Mondiale) ging vanuit de achtergrond uit de tegenaanval en wist de aansluiting te maken.
Het peloton liet de vier echter niet te ver wegrijden. Toen de kopgroep na een uur wedstrijd het lokale stadscircuit in Valencia opreed, bedroeg het verschil nog maar 35 seconden. In de straten van Valencia nestelde Team Jumbo-Visma zich in dienst van sprinter Dylan Groenewegen aan kop van het peloton. Op 13 kilometer van het einde volgde er een hergroepering.

Van Emden, Martin en Bouwman aan kop van het peloton – foto: Cor Vos
Jumbo-Visma neemt het initiatief
De gele Jumbo-trein hield het tempo aan kop van het peloton hoog. Een nieuwe vluchtpoging van Julien Duval (AG2R La Mondiale) werd in de kiem gesmoord. De beslissing zou vallen in een massasprint.
Een valpartij in de slotfase ontsierde de finale. Luka Mezgec trok de sprint aan voor Trentin, maar het was Groenewegen die erin slaagde om langszij te komen. Alexander Kristoff moest genoegen nemen met een tweede plek.
Groenwegen bezorgt met zijn overwinning zijn ploeg Jumbo-Visma de eerste zege van 2019. Ook vorig jaar won de ploeg voor het eerst in Valencia. Destijds was het Danny van Poppel die de tabellen opende.

Het eindpodium: Valverde (2e), Izagirre (1e) en Bilbao (3e) – foto: Cor Vos
47 Reacties
Pfoe, het had geen meter korter moeten zijn. De (eind)trein mist nog wat organisatie, maar mooi dat Groenewegen het toch af kon maken!
Leek erop dat winnen er niet meer in zat. Zo kort voor de mee nog op flinke achterstand. Blijkbaar heeft Groenewegen aparte energierepen, dynamiet.
Vond de trein op zich indrukwekkend. Bedoel dat geheel heeft veel potentie. NU nog leren afwachten en pas in laatste paar kilometers op kop komen ipv vaak voorheen al op 7 a 8 km op kop gaan zitten, leegpieren in 4 km en dan gezien zijn.
Wat een overwinning, kwam van zeer ver!
Machtige sprint!
Hij zakte bij 7km samen met Roosen wel opeens heel ver weg, snapte niet hoe dat kon gebeuren. Daarna nog goed opgeschoven in de laatste 2km en goede jump op de lijn.
Knappe overwinning, lekker zo aan het begin van het seizoen. Zou Sooike sieren om nu ook eens te reageren.
Geen probleem om Groenewegen geluk te wensen hoor! Ik heb de beelden niet gezien omdat ik in Hoogstraten naar echte wielersport heb gekeken! Maar uit voorgaande reacties begrijp ik dat de sprinttrein van TJV niet op dreef was en dat Groenewegen het weer eens op eigen kracht moest doen. Niettemin gelukwensen !
Kansloos.
De trein leek echt nergens op op het einde maar gelukkig was Groenewegen zelf wel heel sterk.
Onvoorstelbaar dat ie nog won. Mooi Zege
Hij moest het bijna alleen doen maar wat een ongelofelijke jump had hij in de benen… moest echt van ver komen. Ook nu weer de 1e overwinning van het seizoen in Valencia net zoals vorig jaar. Hopelijk volgen er snel meer.
Saaie etappe
Ja
Wat een versnelling in de laatste meters. Als ze de trein wat beter op de rails weten te krijgen, kan er weer heel wat moois in het vat zitten dit jaar.
liever niet hij is op zijn best als hij zijn eigen weg baant in de laatste 500 meter
finish filmpje
https://twitter.com/VueltaCV/status/1094611239727181824
En dat is nummer 1 voor Jumbo. Nu alleen nog AG2R, Sunweb en Astana zonder zege?
Astana heeft de eindzege in Valencia.
Bahrain Merida heeft ook nog geen zege.
Astana ook natuurlijk. Lekker suf
Het hoofdschudden van Teunissen op een paar km voor de streep was veelzeggend. Groenewegen had nooit terug mogen zakken naar 40e positie. Hij maakt het werk van de ploeg wel af, maar het had niet zo nipt hoeven zijn. Om maximaal rendement uit zijn mogelijkheden te halen, moet hij dit echt afleren want het overkomt hem vaker.
Eens. Als hij niet gewonnen had zou de ploeg (met namen Roossen) de kritiek hebben gekregen terwijl Dylan degene was die zich ineens in 40e positie plaatste, wat de klus voor de ploeg onmogelijk maakte. Gelukkig is de afloop goed en kunnen ze ervan leren.
@Guushovd, Volgens mij was het Roossen die zich liet wegdrukken uit de trein door CCC waardoor ze met 2 opeens doorheen zakte en niet meer terug kwamen in het wiel
Roosen die het laat afweten door van emden, martin en teunissen kwijt te raken. Groenewegen die zelf nog terug komt tot teunissen
Kelderfan kan nu gelukkig weer rustig ademhalen en ontstressen
Ik ook hoor, ben blij dat het gelukt is!!
Ja al dat gestress, maar hij kan 't ook alleen blijkt maar weer eens. Op naar de Algarve want daar moet 't ook lukken met de trein.
Hoe platter het voortraject, des te harder de bal rolt. Echte tourman dan ook veel meer dan Spanje en Italie.
Goed verwoord ja. Het is zeker meer een Cavendish/Kittel-achtig type dan een Sagan/Trentin. In klassiekers zie ik hem ook niet veel klaarspelen. Maar etappes in de Tour…
@brabander – Kittel kan wel heel weinig zodra het lastig wordt… Ik heb Dylan toch wat aardige semi-klassiekers zien rijden, maar sinds hij bij deze ploeg rijdt is het vizier puur gericht op sprinten.
In mij beleving is Het dan ook meer een Greipel, helemaal met Het gespierde fysiek van de laatste 2 jaar, en dat helpt niet met klimmen. Ik hoop dat Dylan zich ooit ontwikkelt In een renner die ook kan scoren In zware Vlaamse semi klassiekers met wind en regen, maar een flyer zal Het nooit meer worden. (En dat hoeft Ook niet)
@KB
“Ik heb Dylan toch wat aardige semi-klassiekers zien rijden”
Welke wedstrijden dan precies? KBK heeft hij op zijn naam staan, bij GW en DDV werd hij vorig jaar ook bij de favorieten gezet, maar daar viel hij toch aardig door de mand.
Waarschijnlijk wordt gedoeld op twee edities van Kuurne en op Dwars door Vlaanderen van 2017.
@r525 – wat vlek zegt. Plus, Le Samyn 2016.
Samyn is idd nog een goed voorbeeld. Ben benieuwd of ze het dit jaar weer met Groenewegen gaan proberen in GW en DDV. Van Poppel definitief daar als kopman inzetten lijkt me toch verstandiger.
Pfff, gelukkig. Ik vond prestaties van TJV over het algemeen al tegenvallen dit seizoen.
Ja ja, we zijn pas net begonnen, en er waren ook lichtpuntjes, en de echte cracks van de ploeg hebben nog niet gereden.
Nogal neurotisch om over dit seizoen in de verleden tijd te praten, terwijl het amper februari is.
Start heeft veel weg van die van vorig jaar toen ook in Valencia de eerste zege werd gepakt… ze waren misschien zelfs al dichter bij een etappezege dan vorig jaar in de voorgaande koersen. Dus waarop die slechte prestaties op gebaseerd zijn is mij een raadsel.
Lijkt me vrij duidelijk gezien de meeste posts van assen
Allemachtig: “al tegenvallen dit seizoen”……….
10 februari vandaag……
Die trein komt maar niet van de grond helaas.. Maar gelukkig maakt de power van Groenewegen een hoop goed.
Jammer dat Trentin de rit niet pakt. Het is Groenewegen echter ook gegund.
Mooie overwinning van Groenewegen. Jumbo-Visma heeft de laatste 30 km alleen op kop van het peleton gereden en vlucht gecontroleerd. De laatste 4 km was het weer chaos met veel teams die erdoorheen kwamen knallen en ontspoorde de sprinttrein van Jumbo-Visma. Verzachtende omstandigheid voor nu is nog dat er 2 nieuwe mensen meereden ( Martin en Teunisse) en dat ze al een man minder hadden vanwege ontbreken de Tier.
Maar zo’n Martin is natuurlijk wel precies het type renner dat ze er nog bij moesten hebben voor dit project. Echt een mooie zet van ze om juist die erbij te halen.
Martin kunnen ze zeker goed gebruiken. Heeft zijn waarde al bewezen de afgelopen dagen voor Jumbo-Visma. Volgens mij is Martin zelf ook wel happy in dit team en is hij blij dat hij bij Katusha weg is.
Prettig voor Dylan en zijn ploeg de nul van het bord te hebben gefietst. Wat mij opviel was dat Dylan al zeer vroeg in de kop van het peleton achter zijn ploeg zat. Kost toch meer energie lijkt mij. Waarom niet een of twee mannetjes op kop en Dylan lekker verscholen in het peleton. Des te knapper dat hij het toch afmaakt.
“G” onzichtbaar dit voorbereidingsrondje. Nog steeds 6 kilo te zwaar.
de tour is nog een maand of 5 dus hij heeft nog tijd genoeg