Wilco Kelderman keert terug naar Jumbo-Visma

Wilco Kelderman keert terug naar Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

maandag 18 juli 2022 om 08:30

Wilco Kelderman is dicht bij een terugkeer naar Jumbo-Visma. Diverse bronnen hebben de aanstaande overstap van Kelderman aan WielerFlits bevestigd. De nummer vijf van de Tour de France 2021 en de nummer drie van de Giro d’Italia 2020 tekent binnenkort een meerjarig contract met het Nederlandse WorldTeam. Na Dylan van Baarle is Kelderman de tweede Nederlandse toprenner die de ploeg binnenhaalt.

Vanuit Jumbo-Visma wordt aangegeven dat Kelderman zich de afgelopen jaren goed heeft ontwikkeld. Daarbij wil de ploeg het aantal Nederlanders in het team op peil houden. Zeker nu Robert Gesink en Steven Kruijswijk de leeftijdsgrens van 35 jaar al zijn gepasseerd.

Na het stoppen van Tom Dumoulin was er behoefte aan een nieuwe Nederlandse klassementsrenner. Hoewel de ploeg haar best deed voor Thymen Arensman, haalden Merijn Zeeman en consorten bij het jonge talent bakzeil. Arensman koos voor INEOS – Grenadiers. De 31-jarige Wilco Kelderman ziet een terugkeer naar zijn ‘oude nest’ wel zitten. Hij debuteerde als prof in 2012 bij deze ploeg, toen nog onder de vlag van Rabobank. Na 2016 vertrok hij naar Team Sunweb.

Kelderman bleef de ploeg van Iwan Spekenbrink vier jaar trouw, maar na 2020 was er voor hem geen plek meer. De klassementsrenner trok toen naar BORA-hansgrohe, waar hij een uitstekend debuutseizoen doormaakte. Hij werd achtereenvolgens vijfde in de Ronde van Catalonië, tiende in de Ronde van Romandië, vierde in het Critérium du Dauphiné en dus vijfde in de Tour de France. In de Benelux Tour kwam hij korte tijd later zwaar ten val.

Omdat zijn basis de afgelopen winter door het herstel van die val te smal was, rijdt hij dit seizoen een beetje achter de feiten aan. Een opleving diende zich eventjes aan in de Giro van dit jaar, maar in de eerste echte bergrit bleek zijn eigen vermoeden te kloppen: te weinig inhoud om mee te doen voor het klassement. In een ondersteunende rol cijferde hij zich vervolgens helemaal weg voor ploegmaat Jai Hindley, die de Giro uiteindelijk won.

Kelderman in de kopgroep met toekomstig ploegmaat Gijs Leemreize tijdens de Giro – foto: Cor Vos

Nieuw Nederlands uithangbord
Hoewel Kelderman het uitstekend naar zijn zin heeft bij de Duitse ploeg, wil hij zelf ook graag terugkeren bij Jumbo-Visma. Die liefde was wederzijds en ook niet voor het eerst. Twee jaar geleden sprak de Nederlandse formatie ook met Kelderman, maar toen was er niet genoeg budget om hem aan te trekken. Door het aanstaande wielerpensioen van Tom Dumoulin is dat er nu wel. De geboren Barnevelder tekent spoedig een contract tot en met 2025.

Omdat het team haar achtergrond niet wil verloochen, is Kelderman als Nederlands uithangbord een gedroomde aanwinst. Samen met Van Baarle en Arensman was hij de grootste naam die vrij was op de transfermarkt. Renners als Sebastian Langeveld, Wout Poels en Niki Terpstra zijn dat ook, maar zij lijken onderhand over het hoogtepunt van hun carrière heen. Eerstgenoemde zinspeelt bovendien op het einde van zijn loopbaan.

Wedstrijdprogramma Wilco KELDERMAN

Dit artikel delen:

96 Reacties

arjenzvob 17 juli 2022 om 15:55

Wow! Dat is mooi nieuws!
Mooie knecht voor Vingegaard erbij. En wellicht wat koersen van een week her en der.

0
Panache 17 juli 2022 om 18:41

Ze willen denk ik eerder een kopman voor de Giro, dan een extra knecht voor de Tour.

0
Johnny7 17 juli 2022 om 19:01

Lijkt me dat hij inderdaad in de Giro/Vuelta als kopman zal gaan.

0
klootje kriekeljon 17 juli 2022 om 15:58

Nodig NLs uithangbord. Maar niet het ideale uithangbord. Mening.

Edit: overigens wel leuk.

0
xistnc 17 juli 2022 om 16:23

Ja, precies dit, edit incluis.

0
Murcia 17 juli 2022 om 16:00

Keurige versterking, voor zowel de vlaggetjes brigade als de mensen die kijken naar het sportieve aspect. Hij weet zelf ook wel dat zijn rol anders zal worden bij de ploeg.

0
Wim Kruithof 17 juli 2022 om 16:24

inderdaad, ben ik geheel eens. Zijn grootste rittenkoersen op het palmares zijn de nationale rondes van Noorwegen en Denemarken. Maar dat is alweer lang geleden.

Als Evenepoel bereid is zo nu en dan wat kruimels uit te delen, kan Kelderman wellicht nog een mooie koers als dit aan zijn palmares bijschrijven. Maar ik vind het vooral een buitengewoon sympathieke renner en zie hem graag weer koersen voor ‘onze ploeg’.

Stel toch dat Jumbo-Visma de Tour weet te winnen, ben heel benieuwd wat dat doet met de planning en uiteenzetting van ronderenners…

0
Poule d'Or 17 juli 2022 om 16:02

Beetje met WvA trainen en de vechtersmentaliteit overnemen, dan wint hij straks nog een paar etappes!

0
Scibby 17 juli 2022 om 19:53

Ja inderdaad en zijn stuurkunst en je hebt een dijk van een klassementsman. Go Wilco, nog even een paar jaar laten zien wat je kunt. Moet je voorstellen wat er was gebeurd in de giro 2020 als hij het jumbo team om hem heen had gehad.

0
Sjaak P 18 juli 2022 om 17:34

Er mankeert weinig aan z’n vechtersmentaliteit, volgens mij. Hooguit aan z’n reflexen. Je mag toch hopen dat’ie nog een keer het vertrouwen krijgt, en van pech verschoond blijft, om voor een grote ronde podium te strijden. En niet is gehaald om op alfabet met Kuss en Kruiswijk in het treintje plaats te nemen.

0
Gerard Dekker 18 juli 2022 om 19:18

@Scibby: Hij had toen de huidige winnaar van de Giro als ploegmaat. Het was de ploegleier van Sunweb die Wilco keihard liet vallen op de Passo di Gavia.
Sindsdien is het heel snel bergafwaarts gegaan met de ploeg.

0
RobertMollema 17 juli 2022 om 16:02

Inderdaad prima nieuws. Kan knechten voor Vingegaard in de Tour, maar als kopman in één van de andere twee grand tours. Bovendien krijgt Jumbo een sterker Nederlands profiel!

0

Zo! Die komt voor mij uit de lucht vallen. Kan hij perfect de rol van Dumo overnemen

0
roeleur 17 juli 2022 om 18:09

Vallen zal hij vast wel en iets breken ook. Net als Kruijswijk en Gesink botten van glas.

0
Kopinkas 17 juli 2022 om 20:21

‘t Is de Nederlandse illusie dat je melk nodig hebt voor stevige botten…

0
fransestinkkaas 17 juli 2022 om 16:03

Lang geleden dat ik zo blij was met een transfer, op naar die overwinning!

0
Marik 17 juli 2022 om 16:06

Ketonen erin en gassen maar!

0
Ketønen 18 juli 2022 om 11:28

Zo is het.

0
jkjustin 17 juli 2022 om 16:07

Jammer…had hem liever voor Bora zien rijden.
Ook van Baarle had ik liever niet bij Jumbo gezien.

0
Dutch Smartie 17 juli 2022 om 17:31

Ze worden zo wel erg sterk hè.

0
Wim Kruithof 17 juli 2022 om 21:22

kun je dat ook enigszins onderbouwen Justin?

0
TheTimmy 17 juli 2022 om 16:10

Toptransfer dit!

0
vevie 17 juli 2022 om 16:11

Als hij gaat dan moet hij wel opeisen dat hij tenminste de Giro als kopman mag rijden. Hij zou anders dom zijn om Bora te verlaten. Hindley is beter. Vlasov zou beter kunnen zijn, maar is echt nog niet met zekerheid beter dan Kelderman. Daarnaast zijn ook Higuita en Buchmann niet beter dan Kelderman. Als hij dus niet een ronde als kopman kan starten dan aub bij Bora blijven.

0
uitdewaaier 17 juli 2022 om 16:55

Kom niet aan mijn Jlp v Numansdorp .

0
Pietspeed 18 juli 2022 om 17:20

Wie zegt dat Hindley beter is? Kelderman ging als medekopman naar de Giro. Maar zoals het artikel vermeldt had Wilco een smalle winterbasis. Deze kerel behoort tot de betere AK renners in het pak. Zie ook zijn vermelde uitslagen…
Misschien krijgt Kelderman een nieuwe kans nu tegen Hindley in de Giro.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 17 juli 2022 om 16:11

Wordt wel een klein beetje een bejaardenploeg zo. Met van Baarle, Tratnik en Kelderman komen er drie dertigers bij.

0
ghostwriter 17 juli 2022 om 16:17

Haha, dit is wel een erg zwakke poging…

0
Murcia 17 juli 2022 om 16:17

Dat is de nieuwe insteek qua kritiek? Creatief hoor.

0
tdola 17 juli 2022 om 16:23

Gesink, kruijswijk en van emden loopt contract af na 2023 en zijn dan alledrie 36+, best mgl dat ze alledrie niet verlengd worden, dus hierop spelen ze alvast in. Kelderman jongere kruijswijk, van baarle jongere van emden, tratnik jongere gesink.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 17 juli 2022 om 16:29

Dit is geen kritiek, enkel een constatering. Lezen blijft lastig voor de geel-zwarten.

0
uitdewaaier 17 juli 2022 om 16:56

Jlp uit Numansdorp is mijn vriendje.

0
Wildebert 17 juli 2022 om 17:01

Ach, die jongens die je noemt zijn ook bepaald geen pannenkoeken. Maar zelfs een tikkie respect lijkt jou vreemd.

0
Derierre de la course 17 juli 2022 om 18:37

Bijzondere woordkeuze voor een constatering.

0
Pietspeed 18 juli 2022 om 17:26

Ach, zolang Valverde nog in koers is dit seizoen en de nog steeds uit het bejaardentehuis opdravende Rebellin…

0
jvh93 17 juli 2022 om 16:17

Lekker nieuws zeg! Hier hoopte ik al op. Heeft echt nog wel een aantal goede jaren in zich. Ideale kopman voor de giro!

0
Cen Morawec 17 juli 2022 om 16:19

Wat salaris mag Wilco bij Jumbo Visma verwachten? Hij was 5de in Tour 2021, dus hij is erg een sterke renner.

0
Pietspeed 18 juli 2022 om 17:28

Mwah, vingertje in de lucht, pak m beet, zeg €10 miljoen oid?

0
Rufusvb 17 juli 2022 om 16:23

Past wel in het beleid die ze de afgelopen jaren voeren: grote ronde aanvliegen met 2 of 3 ‘kopmannen’.
Nu Dumoulin wegvalt, Kruijswijk steeds meer de rol als meesterknecht krijgt en Kuss toch geen ronderenner blijkt te zijn lijkt het me goed om nog een ronderenner te halen die kan meedoen voor een top 5 klassering.

0
Gebruikersnaam 17 juli 2022 om 16:34

Kan geen toeval zijn dat heel Jumbo tegen de grond gaat nadat dit nieuws werd aangekondigd, moet toch een soort “Welkom, Wilco” zijn.

0
Scibby 17 juli 2022 om 19:57

lol laten we hopen dat wilco juist van wout leert.

0
Kopinkas 17 juli 2022 om 20:22

(Ook) ik ga plat…

0
skylimit 17 juli 2022 om 16:37

Hebben ze niet genoeg brokkemakers bij TJV ?

0
jappe666 17 juli 2022 om 16:42

Hebben ze met Kruijswijk, Roglic en nu ook nog Kelderman bijna een halve Tourploeg met een abonnement op het kussen van asfalt…

0
ti-raleigh 17 juli 2022 om 17:13

Ja, dat is (helaas) ook het eerste waar ik aan dacht.

0
joowii 17 juli 2022 om 16:51

Zijkerd…

0
VerstandOpNul 17 juli 2022 om 16:52

Wie zei dat?

0
LeoR 16 17 juli 2022 om 16:53

Hij komt Kruijswijk, Vingegaard en Benoot leren sturen .. ;)

0
uitdewaaier 17 juli 2022 om 16:58

Nu v.d.P nog naar de Jumbo

0
Alfred Issendorf 17 juli 2022 om 17:19

En Jakobsen en Groenewegen!

0
Jungle Man 17 juli 2022 om 17:11

Jammer, ik vind Bora een veel leuker team dan Jumbo

0
peervaneynthoven 17 juli 2022 om 19:24

Houd jij meer van koken?

0
Kopinkas 17 juli 2022 om 20:23

Fusioneren en Rambo noemen, opgelost

0
Pietspeed 18 juli 2022 om 17:32

Fuseren? Of een hint naar een buurlandteam? Ook ik ga plat

0
55x11 17 juli 2022 om 17:12

ok, meer eigen kweek maar toch iemand die vaak uitvalt.

0
Groetjesaandevoetjes 17 juli 2022 om 17:36