Wiggins miste dopingtest drie maanden voor Rio

Wiggins miste dopingtest drie maanden voor Rio

Foto: Sirotti

zaterdag 15 oktober 2016 om 08:20

De Britse pers heeft zich de afgelopen weken vastgebeten in Bradley Wiggins en laat voorlopig niet los. De Daily Mail komt vandaag met het verhaal dat Wiggins drie maanden voor de Olympische Spelen een dopingtest miste.

Dat gebeurde in mei, op de terugweg naar Engeland vanuit de Ronde van Californië. Volgens de Daily Mail heeft hij toen onvoldoende informatie gegeven over waar hij zou zijn. De krant meldt dat Wiggins de misser wijt aan het tijdsverschil en een nachtelijke vlucht.

Het was voor de vijfvoudig olympisch kampioen, die ook in Rio (eenmaal) goud won, de derde gemiste test in zijn carrière. In 2005 en 2009 zou hij volgens de Daily Mail ook dopingtesten hebben gemist. Als je er binnen twaalf maanden drie mist, word je geschorst.

Dat overkwam Lizzie Deignan (Armitstead) dit jaar bijna, maar zij ging met succes in beroep. Wiggins was destijds hard over zijn landgenote. “Er zijn geen excuses om in acht of negen maanden drie testen te missen”, stelde hij. “Als je een professionele sporter bent en je bent wereldkampioen, dan is er geen enkele smoes te bedenken.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Onie 15 oktober 2016 om 08:45

In elf jaar drie tests missen, amai. Toch iets anders dan drie binnen twaalf maand.

Orakel 15 oktober 2016 om 08:46

Zo’n akkefietje komt nu even niet goed uit. Is ook weer iets waar je twee kanten mee op kan. Versie 1) pech en samenloop van omstandigheden. Versie 2) hij gloeide en wist dat hij een test mocht missen. Dus bewust een test ontlopen.

Arema Pro Cycling Team 15 oktober 2016 om 08:47

Oh..oh..Wiggo..

marius 15 oktober 2016 om 08:50

die raakt zijn toer de frans wel kwijt als het zo doorgaat.
zo gooien nu stelselmatig om de paar dagen wat nieuws naar boven, totdat het verdacht word

Cyclingbruh 15 oktober 2016 om 08:52

Laten we eerst afwachten wat hiervan waar is. Het is wel de Daily mail. In de voetbalwereld de meest onbetrouwbare krant die er is.

Dekker 15 oktober 2016 om 09:19

Ondanks mijn oordeel over de attesten is dit natuurlijk non-nieuws, 3 gemiste testen in 11 jaar is totaal geen probleem.

Fast Freddy 15 oktober 2016 om 09:51

Waar rook is is meestal ook vuur. Het is afhankelijk van een enkel niet te ontkennen bewijs of hij gepakt wordt.

ikbenprocycling 15 oktober 2016 om 09:56

Een en al damage control wat we meemaken, of het nu US elections zijn of elite wielersport of whatever. Een mens zou er cynisch van worden

LaurentJalabert 15 oktober 2016 om 09:59

Wat een onzin allemaal…. Dit zegt natuurlijk niets, maar Wiggins is nu Kop van Jut. Men zou beter wat energie kunnen steken in onderzoek naar TUE-misbruik van renners om ervoor te zorgen dat daar wat mee gedaan wordt.
Een gemist dopingtestje van Wiggins die al lang niet meer rond rijdt om te winnen, maar voor anderen (en missschien zijn portomonnee) kan ik niet echt wakker van liggen.

LaurentJalabert 15 oktober 2016 om 10:07

O ik realiseer me opeens dat hij natuurlijk wel behoorlijk goed was in die finale van de aflossing. Dat zet een en ander wellicht wel in een ander perspectief.

Wheely 15 oktober 2016 om 10:09

@LJ
De OS gemist?

edit: Niet dus ;)

LyndaLid 15 oktober 2016 om 10:10

Pfffff wat een onvoorstelbaar non-bericht, het zoveelste op wielerflits de laatste tijd. De Daily Mail, really? Gaan we straks ook Bild quoten?

Dit artikel zou interessant zijn als er vermeld werd hoeveel controles er na deze gemiste controle nog wél gedaan zijn. Waardoor er niet meteen een causaal verband gecreëerd wordt met zijn prestatie in Rio, drie(!) maanden later. Kom op wielerflits, jullie waren vroeger beter dan dit.

Dekker 15 oktober 2016 om 10:19

@LL
Non-nieuws, ja.
Non-bericht, niet per sé

Ik vind het zelf wel belangrijk om dergelijk “nieuws” wel mee te krijgen. Ik kan dan vervolgens zelf wel bepalen of ik het als interessante informatie beschouw. Ik hoop dan ook dat de Redactie dergelijke stukjes blijft plaatsen, ik zou het niet fijn vinden om dadelijk zaken te missen omdat de Redactie ze zeer kritisch gaat filteren.

Il Cavaliere 15 oktober 2016 om 10:24

@LyndaLad Jouw berichten zijn alleen maar non-berichten. Jij bent wel de laatste die daar iets over mag zeggen. Ik vind dit wél relevant!

Dekker 15 oktober 2016 om 10:24

Nuance: Ik reageer op de eerste zin van LL. Rest van de post heeft een zeer goed punt.

Panter 15 oktober 2016 om 10:25

Wat is die wiggins toch hot dezer dagen. Wat er ook gebeurt een grote kampioen die wiggins. Go wiggo go

Pingdo 15 oktober 2016 om 10:38

Ik wacht nog steeds op het nieuws dat de Britten op magnetische wielen reden. Al zo vaak aangekaart en nu lijkt me een mooi moment om dat ook maar eens naar buiten te brengen.

stepettix 15 oktober 2016 om 10:53

edit redactie: niet doen

xistnc 15 oktober 2016 om 10:58

Ook dit is weer niet echt spannend, maar met een boeiende spin-off. Want bij mij komt dan de vraag op, in hoeverre die whereabouts ruimte laten voor creatief boekhouden. Bijvoorbeeld op een moment dat je naar een koers toe vliegt of terugkeert naar huis. Dan loopt het immers niet altijd helemaal volgens plan. Volgens mij voorziet ADAMS daarin, dus is het missen van zo’n test terecht een streepje op de kerfstok. En zo’n streepje kan Wiggo natuurlijk wel missen, momenteel.

Covadonga 15 oktober 2016 om 11:46

Zucht.

Kan er geen apart stuk worden ingericht voor dit soort oninteressante berichten?

klootje kriekeljon 15 oktober 2016 om 12:03

Dus?

Nibs 15 oktober 2016 om 13:05

Aangezien niemand dit wist is het wel degelijk nieuws toch?
De interpretatie van dit nieuws is volledig vrijblijvend, zie het als extra info.

Laatste man 15 oktober 2016 om 13:13

Dit is toch gewoon nieuws? Overigens kan het wel uitgebreider, maar goed.

Begin een beetje het idee te krijgen dat Wiggins de kop van jut is. Er wordt wel erg veel gelekt met zijn naam (ook vanuit Engeland). 1 kopman slachtofferen voor het gehele Britse wielrennen? Who knows.

Wheely 15 oktober 2016 om 15:15

Alle kleine beetjes helpen.

tvm 15 oktober 2016 om 15:23

Is dit het uitroken van een (laboratorium)rat?

Headlines

Materiaalzone

Populair