Wietse Bosmans voorlopig geschorst vanwege afwijkend testresultaat

vrijdag 14 februari 2020 om 12:42
Wietse Bosmans voorlopig geschorst vanwege afwijkend testresultaat

foto: SpotIT-Isorex

Wietse Bosmans is voorlopig geschorst vanwege een afwijkend resultaat na een dopingcontrole op het Belgisch kampioenschap veldrijden in Antwerpen. Bosmans zegt in een verklaring onschuldig te zijn. “Ik ben ervan overtuigd dat het een storm in een glas water is, aangezien ik niets heb misdaan”, aldus de 28-jarige crosser.

De afwijkende test dateert van 12 januari, de dag van de nationale titelstrijd in Antwerpen, maar Bosmans werd pas afgelopen woensdag op de hoogte gebracht door antidopingorganisatie NADO en de wielerbond van Vlaanderen. De renner van SpotIT-Isorex is voorlopig geschorst tot er meer duidelijkheid is in de zaak.

Bosmans is erop gebrand om zijn onschuld aan te tonen. “Ik beoefen mijn sport met veel passie en dat doe ik op een zuivere manier. Ik heb al talloze keren moeten terugvechten na pech en ziekte en dat ga ik nu ook doen. Ik kan mezelf recht in de spiegel kijken. Ik hoop dat mijn familie, vrienden en supporters het geloof in mij behouden en achter me blijven staan.”

Ploeg blijft Bosmans steunen 
“Ook voor mijn sponsors is het jammer, maar ik ga er alles aan doen om mijn onschuld aan te tonen.” Bosmans zal in zijn zaak worden bijgestaan door Johnny Maesschalck en Kristof De Saedeleer. Maesschalck stond eerder Denise Betsema bij in haar dopingzaak. “Over de inhoud van de zaak kunnen we nog weinig meedelen, omdat we weinig informatie hebben”, klinkt het.

“We hebben het laboratoriumdossier opgevraagd en onderzoeken nu welke stappen we kunnen ondernemen.” Wies Jaspers, de grote man achter SportIT-Isorex, blijft zijn renner steunen. “We gaan ervan uit dat we samen met Wietse een verklaring kunnen vinden voor deze afwijkende test. We willen aan iedereen vragen om Wietse de tijd te gunnen om te bekomen van dit nieuws. We zullen voorlopig geen verdere verklaringen afleggen.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

HoofdIsVrij 14 februari 2020 om 12:57

Zou weleens einde carrière kunnen betekenen na zijn veelbelovende beloften periode.

Los van of hij schuldig is of niet, maar is er ooit al eens een renner geweest die meteen toegaf dat hij/zij gebruikte en de hand in eigen boezem stak?

Nico Dick 14 februari 2020 om 13:20

Filip Meirhaeghe, Ben Berden, …

wiebipedia 14 februari 2020 om 14:04

Preidler toch eigenlijk ook? Stond niet op de lijst van de Aderlass verdachten, maar kwam zelf naar buiten met een bekentenis

Plavka 14 februari 2020 om 19:14

Lotz.

Panache 15 februari 2020 om 09:17

Armstrong

john 14 februari 2020 om 12:57

IK zeg niet dat hij schuldig/gebruikt heeft
Maar er is nog nooit een renner die direct zegt ik heb verboden middelen genomen,allemaal ontkennen ze onmiddellijk

Mystery Rider 14 februari 2020 om 13:05

Johnny Maesschalk doet alvast goed business in de cyclocross/wielrennen!

Jowinho 14 februari 2020 om 13:16

misschien moeten ze die afwijkende testresultaten eerst een onderzoeken vooraleer ze dat bekend maken.

koos verrek 14 februari 2020 om 13:21

afwijkende testresultaten wil zoveel zeggen als a staal positief. Deruit!

Samlambeej 14 februari 2020 om 13:46

Allemaal onschuldig. Die mannen rijden op droog brood en water. En die kanonnen die der minuten voor rijden op water alleen.

Polleke 14 februari 2020 om 13:48

Nu moet Johny weer op zoek naar een smerige apotheker…

limburgia 14 februari 2020 om 14:15

Het wordt veel te snel in de openbaarheid gebracht . Waarom niet eerst een gedegen onderzoek en dan eerst wel of geen maatregelen nemen en het in de media brengen maar dit en alle andere zaken zijn groot geklungel .

thorsen 14 februari 2020 om 14:57

“De afwijkende test dateert van 12 januari, de dag van de nationale titelstrijd in Antwerpen, maar Bosmans werd pas afgelopen woensdag op de hoogte gebracht door antidopingorganisatie NADO en de wielerbond van Vlaanderen.”

Hééél misschien dat ze de periode tussen het BK en nu nou precies daarvoor hebben gebruikt?

KnightBiker 14 februari 2020 om 15:36

Ja, maar als een rijder zonder aanleiding ineens niet koerst gaat men toch vragen stellen. Maar er wordt inderdaad erg snel vertelt dat A positiefst is: waarom niet verplicht A & B tegelijkertijd testen bij verschillende labo’s. Dan weet je het direct, en kan je meteen over naar een schorsing. ( zal wel weer teveel kosten…)

Jowinho 14 februari 2020 om 15:55

dan kunnen ze ook wel zeggen op wat de test afwijkt. Anabole steroiden, EPO, Bloeddoping, etc.

Met deze mededeling weten we nog altijd niks.

limburgia 14 februari 2020 om 15:32

En waarom wachten ze dan niet dat er meer duidelijkheid is en wordt er voorbarigheid betracht ?

xistnc 14 februari 2020 om 15:41

‘Voorbarigheid betrachten’, mooi gevonden.

Vermoedelijk is alle voorbarigheid betracht die wordt voorgeschreven door regels en procedures. Heb jij info dat dit niet zo is?

steven2743 14 februari 2020 om 16:02

Hij was de laatste tijd wel in vorm.

blix 14 februari 2020 om 16:11

Een wanhoopspoging om in die top-50 van de UCI-ranking te geraken? (wat hem ook gelukt is)
Die dure puntenjachtreisjes naar crossen in Spanje, China en Slovakije kan je namelijk niet jaar na jaar blijven doen als elite zonder contract…

Verweggistan 14 februari 2020 om 16:19

Dacht ik ook al aan.

Brigand 14 februari 2020 om 17:16

Vrees dat Uw vermoeden wel eens bewaarheid zou kunnen worden . Bij Steylaerts-777 was er voor hem geen plaats meer in 2019 . Waarna hij een tijdje reed voor het minder bekende Creafin – TüvSüd , maar afgelopen winter was het ook daar blijkbaar einde verhaal . Waarna hij uiteindelijk half december trots zijn éénmansploeg , SpotIT- Isorex , kwam voor te stellen .

Cyclinglife 14 februari 2020 om 17:00

“De renner van SpotIT-Isorex is voorlopig geschorst tot er meer duidelijkheid is in de zaak.”
Wie heeft hem nu voorlopig geschorst? Hijzelf ( om mee werkende houding te tonen), zijn ploeg (die achter hem staat/steunen), de NADO, de Belgische wielerbond?
En wie wacht er op duidelijkheid? Hijzelf, zijn ploeg, de Belgische wielerbond, de NADO, of allemaal?

JaBo 14 februari 2020 om 18:32

Opvallend dat tot op heden er slechts 1 reactie op dit forum is binnen gekomen op het artikel over het positieve herstel van Rene Hooghiemster. Daarin tegen zie ik op alle artikelen waarin iemand mogelijk positief is na een dopingtest de reacties binnenstromen. En de meeste hebben hun oordeel al klaar.

pro cycling 14 februari 2020 om 21:51

Bij Hooghiemster valt niet zo heel veel te speculeren, daar liggen een hoop feiten. Tuurlijk drama voor die gast.

Wradley Biggins 14 februari 2020 om 21:30

Proficiat Wietse!

Headlines

Materiaalzone

Populair