Wielerploegen 2016: LottoNL-Jumbo

Door , dinsdag 26 januari 2016 om 07:00
Wielerploegen 2016: LottoNL-Jumbo

Foto: Bas Czerwinski

Zo na de Tour Down Under resten nog een aantal samenstellingen van achttien WorldTour-teams, Roompot Oranje Peloton en de zeven Nederlandse continentale ploegen. Vandaag schenkt WielerFlits aandacht aan de enige Nederlandse ploeg op het hoogste niveau: LottoNL-Jumbo.

LottoNL-Jumbo
Land: flag-nl Nederland
Sponsor: Nationale loterij en een Nederlandse supermarktketen
Sinds: 1996 (als Rabobank)
UCI-code: TLJ
Fietsen: Bianchi
Tenue 2016: Klik

Aantal overwinningen 2015: 7
WorldTour-ranking 2015: 15
CQ-ranking: 15e met 5270 punten
Website: teamlottojumbo.nl
Facebook: /TeamLottoNLJUmboCycling
Twitter: @LottoJumbo_road
YouTube: Link

Vorig seizoen
Er is al veel gezegd en geschreven over het magere jaar van LottoNL-Jumbo. Met het afscheid van onder meer Bauke Mollema, Lars Boom, Stef Clement en Theo Bos verliest Belkin eind 2014 veel sterkhouders. Daar komen acht renners voor in de plaats, die allen niet de status hebben van de eerder genoemde vier. Tel daarbij de afwezigheid van Robert Gesink aan het begin van het jaar op, evenals de langdurig geblesseerde Marc Goos en de Nederlandse WorldTour-formatie beschikt maar over 23 fitte renners. Wanneer in de opbouw naar het voorjaar toe Laurens ten Dam, Tom Van Asbroeck en Jos van Emden ook wegvallen door blessures én praktisch driekwart van de ploeg te maken krijgt met een griepepidemie, is de ellende compleet.

Noem het onheil, noem het excuses zoeken. Het zijn de cijfers die tellen. En die liegen niet, na het voorjaar: nul keer winst. Maar daarnaast ook weinig podiumplekken; slechts vijf! Voor een WorldTour-ploeg is dat veel te weinig. Enkel Paul Martens (derde in eerste rit Volta ao Algarve), Wilco Kelderman (tweede in tijdrit Ruta del Sol), Van Asbroeck (tweede in rit vijf Volta ao Algarve), Bert-Jan Lindeman (tweede Ronde van Drenthe) en Barry Markus (tweede Dwars door Drenthe) weten voor 1 mei op het podium te geraken namens de geel-zwarte brigade van Richard Plugge. Sep Vanmarcke toont zich andermaal bedrijvig in de klassiekers en lijkt een van de sterkere renners te zijn, maar tegenspoed weerhoudt hem ervan om in vrijwel alle grote wedstrijden een finale te kunnen rijden. “Het is eigenlijk een heel vervelend voorjaar geweest, het was het voorjaar van de pech. Ik ben sterker geworden, maar heb het nergens kunnen laten zien”, treurt de Belgische kopman van de ploeg na Parijs-Roubaix.

De pechvogel van het voorjaar - Foto: Sirotti

De pechvogel van het voorjaar: Sep Vanmarcke – Foto: Sirotti

LottoNL-Jumbo maakt vervolgens een vrije val op de UCI-ranking. Nog diezelfde middag poetst Moreno Hofland in de Tour of Yorkshire de hatelijk nul weg. Vol goede moed reist de ploeg met speerpunten Steven Kruijswijk en diezelfde Hofland af naar de Giro d’Italia. Hoewel de sprinter uit Roosendaal enkel Elia Viviani voor zich moet dulden in rit twee, komt Hofland in de rest van de ronde simpelweg te kort. Een paar dagen later na Hoflands tweede plek lijkt Kruijswijk zijn klassementsambities direct in de kast te kunnen doen. In de eerste bergrit verliest hij acht minuten op zijn concurrenten. Door zijn aanvallende manier van koersen, een goede individuele tijdrit en een ijzersterke laatste week, schaart hij zich onder de beste klimmers en eindigt uiteindelijk als zevende in Milaan.

Na winst voor Hofland op La Gileppe in de Ster ZLM Toer en de nationale titel tijdrijden voor Kelderman, wacht de Tour de France. Gesink en Kelderman zijn er de kopmannen, Laurens ten Dam krijgt een vrije rol. Pech voor de laatste twee renners schakelt hen al vroeg uit, maar Gesink recht zijn rug en laat opnieuw aan de wereld zien bij de beste tien ronderenners van de wereld te horen. Vooral zijn aanval in de eerste bergrit naar La Pierre-Saint-Martin spreekt tot de verbeelding. Uiteindelijk eindigt de 29-jarige kopman als zesde in Parijs, op minder dan een minuut van nummer vijf Alberto Contador. In ogenschouw nemend dat Gesink in de waaieretappe naar Neeltje Jans anderhalve minuut verloor op de Spanjaard, is zijn prestatie na een jaar vol ellende een dikke pluim waard.

Robert Gesink finisht als vierde op La Pierre-Saint-Martin - Foto: Sirotti

Robert Gesink finisht als vierde op La Pierre-Saint-Martin – Foto: Sirotti

Waar de nieuwbakken inwoner van Girona na de Tour wat langer nodig heeft om te herstellen, rijden Van Emden en Kelderman goed in de Eneco Tour. Van Emden wint er de tijdrit (voor Kelderman), terwijl de 24-jarige ronderenner als derde eindigt in het eindklassement. Hij moet echter wel lijdzaam toe zien hoe zijn generatiegenoot Tim Wellens soeverein de zege voor zich opstrijkt. Even daarvoor had ook Mike Teunissen sprankeltjes van zijn talent laten zien door als tweede te eindigen in de Ride London-Survey Classic en de proloog in de Tour de l’Ain op zijn naam te schrijven. In de Vuelta a España vertrekt LottoNL-Jumbo vervolgens voor het eerst in jaren zonder kopman. Vrijbuiters mogen hun kans gaan en daarvan profiteert rasaanvaller Lindeman: hij wint na een mooi gevecht de negende etappe met aankomst op La Alpujarra. Vuelta geslaagd.

Dankzij het magere aantal van zes zeges – waarvan maar twee in de WorldTour – mag men ondanks de pech, blessures en ziektes stellen dat LottoNL-Jumbo een slecht jaar achter de rug heeft. Toch een positieve noot: de groei die de ploeg doormaakte in de tijdrit-discipline, is bijzonder. Waar de tijdritfiets van Bianchi in 2014 nog een zorgenkindje is, werkt de nieuwe variant van de Aquila CV zich het voorbije seizoen op tot paradepaardje. “Ik denk dat de nieuwe tien tot twintig procent beter is dan de tijdritfiets van vorig seizoen”, vertrouwt Kelderman toe aan WielerFlits begin januari 2015. En dat blijkt: elf van de 34 podiumplekken het afgelopen jaar waren na een tijdrit. Dat is net iets minder dan een derde. Daar zit het volledige LottoNL-Jumbo-podium van het NK Tijdrijden bij, al kloppen Kelderman, Rick Flens en Van Emden daar wél specialist Tom Dumoulin. In de voorbije jaren, toen de resultaten aannemelijk beter waren, turft de ploeg maar twee (2014), zes (2013, op een Giant), vijf (2012, eveneens Giant) en tien (2011, Giant) podiumplekken in tijdritten. In 2010 zijn dat zeventien van de in totaal 74 plaatsen bij de eerste drie na een race tegen de klok.

Transfers
Het is voor Richard Plugge snel duidelijk wat hem te doen staat op de transfermarkt. Er moet een afmaker bij en daarnaast verlangen sponsoren naar een Italiaan en Amerikaan. Bovendien wil hij de zogenaamde ‘tweede lijn’ versterken. Er is echter één probleem: weinig budget en dus moet hij met een creatief beleid renners aantrekken. “De basis is nu breder”, vertelt Plugge in oktober aan WielerFlits. “Daarnaast hebben we met Dylan Groenewegen naast Van Asbroeck en Hofland een extra afmaker voor de grote en kleinere wedstrijden. Daarmee hopen we nu iets sneller aan overwinningen te komen. We bouwen ook aan de tweede lijn, zoals ik het altijd noem. Dat zijn renners die direct de kopmannen kunnen ondersteunen. Daarbij denk ik aan Primož Roglič. Op termijn moeten Alexey Vermeulen en Koen Bouwman dat ook kunnen. We moeten ze alleen nu al wel hebben om die tweede lijn verder uit te bouwen.”

Ook Enrico Battaglin en Victor Campenaerts zijn aangetrokken met het oog op een bredere basis. De Italiaan wint de vorige drie jaren echter ook twee ritten in de Giro en weet dus koersen af te maken. Twan Castelijns en Europees kampioen tijdrijden Steven Lammertink vervolledigen de ploeg voor 2016. LottoNL-Jumbo neemt daarnaast wel afscheid van boegbeeld Laurens ten Dam. De bebaarde klimmer vertrekt naar Giant-Alpecin, terwijl Markus en Nick van der Lijke een contract binnen slepen bij Roompot Oranje Peloton. Brian Bulgaç doet drie stappen terug naar de amateurs, terwijl nog niet bekend is wat Rick Flens gaat doen. Marc Goos’ toekomst is nog in het ongewisse; hij staat nog wel onder contract bij het team, maar het is nog maar de vraag of hij terugkeert. Kevin De Weert is al sinds mei geen renner meer van LottoNL-Jumbo. Hij heeft een punt achter zijn loopbaan gezet.

Enrico Battaglin

Enrico Battaglin – Foto: Sirotti

In
flag-it Enrico Battaglin (Bardiani-CSF)
flag-nl Koen Bouwman (SEG Racing)
flag-be Victor Campenaerts (Topsport Vlaanderen-Baloise)
flag-nl Twan Castelijns (Baby-Dump)
flag-nl Dylan Groenewegen (Roompot Oranje Peloton)
flag-nl Steven Lammertink (SEG Racing)
flag-si Primož Roglič (Adria Mobil)
flag-us Alexey Vermeulen (BMC Development)

Uit
flag-nl Brian Bulgaç (De Volharding)
flag-nl Laurens ten Dam (Giant-Alpecin)
flag-be Kevin De Weert (gestopt)
flag-nl Rick Flens (?)
flag-nl Barry Markus (Roompot Oranje Peloton)
flag-nl Nick van der Lijke (Roompot Oranje Peloton)

De renners voor 2016
Komend seizoen zijn de doelen niet anders dan de voorbije jaren. LottoNL-Jumbo wil opnieuw  scoren in de klassiekers en mee doen voor de klassementen in de grote rondes. Daarnaast focust LottoNL-Jumbo zich weer op een sprinttrein, omdat 2015 pijnlijk duidelijk laat zien dat de ploeg hierin te kort schiet. Hofland weet al precies wat voor jongens daarvoor in aanmerking komen. “Ik denk dat renners als Van Emden, Robert Wagner, Dennis van Winden, Timo Roosen en Teunissen allemaal heel veel power en explosiviteit hebben. Die kunnen allemaal een bepaalde functie in die trein vervullen”, aldus de belangrijkste sprinter van de ploeg. De afgelopen maanden zijn deze renners daar hard mee aan de slag geweest, waardoor LottoNL-Jumbo in sommige etappekoersen ook een trein voor de spurter mee gaat nemen.

Voor Vanmarcke is het zaak om vanaf Milaan-San Remo vijf weken lang in topvorm te zijn, waarbij zijn hoogste piek ligt bij de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Daaromheen zal hij de vruchten van zijn vorm ook willen plukken in de E3 Harelbeke, Gent-Wevelgem en de Amstel Gold Race. In die laatste koers zal Gesink kopman zijn van de ploeg, evenals in de andere heuvelklassiekers. Gesink mikt – al zegt hij dat nergens hardop – vol op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, waardoor hij zich in de Tour voornamelijk zal richten op dagsucces en het ondersteunen van kopman Kelderman. Steven Kruijswijk gaat op zijn beurt het leiderschap krijgen in de Giro en de Vuelta, waardoor LottoNL-Jumbo in alle drie de grote rondes op een top-10 notering mikt in het eindklassement. Lindeman schuift daarnaast op in de hiërarchie van de ploeg en krijgt vaker een vrije rol om middels zijn aanvalslust ritten te kapen. Tevens gaat de Drent zich meer op het klimmen richten, zodat hij in die rol ook ondersteunend aan de kopmannen kan zijn. Het mikpunt van teammanager Plugge is vijftien tot twintig zeges.

Wilco Kelderman - foto: Sirotti

Wilco Kelderman is kopman in de Tour. Spoelt hij zijn nare eerste kennismaking weg? – foto: Sirotti

Selectie LottoNL-Jumbo 2016
flag-it Enrico Battaglin
flag-nz George Bennett
flag-nl Koen Bouwman
flag-be Victor Campenaerts
flag-nl Twan Castelijns
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Marc Goos
flag-nl Dylan Groenewegen
flag-nl Moreno Hofland
flag-nl Martijn Keizer
flag-nl Wilco Kelderman
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-nl Steven Lammertink
flag-nl Tom Leezer
flag-nl Bert-Jan Lindeman
flag-de Paul Martens
flag-si Primož Roglič
flag-nl Timo Roosen
flag-nl Bram Tankink
flag-nl Mike Teunissen
flag-nl Maarten Tjallingii
flag-be Tom Van Asbroeck
flag-be Sep Vanmarcke
flag-us Alexey Vermeulen
flag-de Robert Wagner
flag-nl Dennis van Winden
flag-be Maarten Wynants

Dit artikel delen:

61 Reacties

oscarfreirefan 26 januari 2016 om 07:09

Mooi overzicht van het jaar van Lotto. Hoop dat kruijswijk en kelderman echt kunnen bevestigen en ik gun het vooral Sep. Man man man wat heeft die een pech gehad vorig jaar.

LutsenkoFan 26 januari 2016 om 07:25

Edit redactie: On topic aub

josi 26 januari 2016 om 07:41

Goed verhaal en hopelijk zullen er dit jaar wat meer zeges uit de bus rollen.

Aangepast – YIJ.

Orakel 26 januari 2016 om 07:54

De ploeg is sterker geworden, meer afmakers. Kan alleen maar beter gaan in 2016.

de oudste 26 januari 2016 om 08:01

Mooi overzicht over deze mooie ploeg! En nu maar hopen op goede resultaten!

ikbenprocycling 26 januari 2016 om 08:03

Lijkt me een goed strijdplan. We gaan zien hoe de jongens het gaan uitvoeren.

assen 26 januari 2016 om 08:20

Toch 1 van de slechtste ploegen in de worldtour, vrees ik. Noch vlees noch vis. Al zou een doorbraak van een Van Marcke of Kelderman (winnen van WT koersen) veel positiefs kunnen brengen natuurlijk.

rahimns 26 januari 2016 om 08:31

@Assen ondanks dat vele denken dat ik niet tegen kritiek kan op de ploeg, is dat echt niet waar. Maar ik hou wel van een duidelijke onderbouwing. Zo’n opmerking als noch vlees noch vis, wat bedoel je daarmee. Het klopt de ploeg heeft (nog) geen renner waarvan je te voren weet die gaat 10 overwinningen pakken zoals een Greipel of een Sagan. Maar deze ploeg heeft ondanks het magere budget wel een ploeg die in potentie op elk vlak mee kan doen om de knikkers. Ze hebben sprinters, renners voor het klassieke werk en klassementsrenners. Dus wat bedoel je.

Nick Nuyens 26 januari 2016 om 08:40

Echt sprinters hebben ze natuurlijk niet hè. Ik denk dat ik uit de losse pols 15-20 betere sprinters kan opnoemen als Hofland. Vanmarcke lijkt me de enige echte topper maar hij moet toch echt hopen dat of Teunissen een stap zet of Wynants beter is dit jaar ondanks zijn snelheid mag hij toch met veel renners niet naar de meet (Cancellara, Boonen, Kristoff, Sagan). De klimmersgarde deed het vorig jaar dan weer bijzonder goed op Kelderman na en het kan zomaar weer minder gaan met Gesink en Kruiswijck dit jaar. Al bij al wel mooie transfers gedaan dus ik vermoed dat dit jaar wel weer wat beter zal zijn.

kelderfan 26 januari 2016 om 09:11

De enige sprinter, die mee kan doen, lijkt mij Groenewegen en als zij daar wat snelle mannen bij plaatsen kan hij voor enige zeges gaan zorgen. Hopelijk kan Sep Vanmarcke de steun krijgen van Teunissen en Van Asbroeck in de Vlaamse klassiekers.

Koersmaniak 26 januari 2016 om 09:37

Het is goed dat men al een planning heeft wie kopman wordt in welke grote ronde. Welke ronde gaat de sprinttrein rijden?

Ik vind het wel jammer dat Vanmarcke het openingsweekend links laat liggen, dat zijn weer 2 kansen op succes minder. Kristoff reed vorig jaar ook gewoon het openingsweekend en de driedaagse van de panne.
Vorig jaar reed Vanmarcke ook al geen ronde van belgie of eneco tour, nochtans wedstrijden met kansen op succes.

achtpuntzes 26 januari 2016 om 09:43

@ Rahimns:
volgens mij kan alleen Vanmarcke echt meedoen om de knikkers in zijn wedstrijden. de TLJ sprinters doen onder voor de wereldtop, de TLJ klassementsrenners ook. meedoen om de knikkers is meedoen om winst. niet meedoen om de top5-10 plaatsen. een ploeg in de marge, meer niet.

Jungle Man 26 januari 2016 om 09:47

Hopen dat Kruijswijk dit jaar weer, net als in 2015, goed voor de dag gaat komen.
Kelderman zal zich moeten bewijzen na een pover 2015.

Romāns Vainšteins 26 januari 2016 om 09:48

Dit is echt een team dat zowel verschrikkelijk kan tegenvallen als ontzettend meevallen. Met Vanmarcke hebben ze een prima kopstuk voor de keien, met Gesink een out-out-sider voor de Ardennen, met Kruijswijk een ideale vluchter/smaakmaker voor de Giro-Vuelta combi en met Gesink en Kelderman prima ronderenners om de tour in te gaan. Deze ruggengraat staat wel mijns inziens. De sprinttrein + Hofland en Groenenwegen zou ik 100% op de kleinere wedstrijden inzetten, altijd, dan kan er gewonnen worden en ben je echt bezig met een opbouw richting de grotere wedstrijden waar je nu nog ondubbelzinnig weggedrumd/erop gelegd gaat worden door de grootmeesters hierin, geen enkele kans nog helaas. Tenslotte zou ik Battaglin, Bennet, Martens, Keizer & Lindeman geen andere opdracht geven dan ritten proberen te winnen dit seizoen, níet in de vroege vlucht of het keurslijf maar als vrije man, deze jongens moeten het toch in zich hebben en wil je dat ze goed worden hierin moet je ze dat vertrouwen ook geven.

Scotty 26 januari 2016 om 09:49

@8.6 ben je dyslectisch of wat is dat, dat je geen hoofdletters gebruikt aan het begin van een zin?

@rahimns, vlees noch vis, TLJ is nergens echt gespecialiseerd in. Zelfs Vanmarcke is natuurlijk geen wereldtopper, daarvoor wint hij te weinig. Ze hebben inderdaad wel een ploeg die in potentie op elk vlak mee kan doen, en met veel geluk en topvorm om de knikkers. Maar ik verwacht veel vaker niet, dan wel. Dat gezegd hebbende vind ik het wel een betere ploeg dan vorig jaar, met een paar goede versterkingen en behalve Ten Dam is er veel middelmaat weggegaan. Ik verwacht ook een stuk meer overwinningen, maar de evenaring van Gesink in TdF of Kruijswijk in Giro is allesbehalve zeker.

achtpuntzes 26 januari 2016 om 09:54

@ Scotty:
dat is pure gemakzucht. en of dat ik nu hoofdletters of niet gebruik, er staat toch gewoon hetzelfde, of niet dan? en je kan toch gewoon aan de punt zien dat het einde zin is? ik vind het merkwaardig dat dit storend zou zijn.

Sephiroth 26 januari 2016 om 09:56

Ze zijn er op vooruit gegaan qua team. Nu nog slim kiezen zoals RV al aankaart. Als ritwinst belangrijk is, speel daar dan ook op in door in kleine rondes met een sterk team te komen.

@scotty Het ontbreken van hoofdletters heeft niks met dyslexie te maken. Dyslexie uit zich dmv van leesproblemen, dysorthografie dmv spellings en grammatica problemen.

Angus 26 januari 2016 om 10:01

Als hun seizoen wordt als hun groepsfoto ben ik er bang voor. Niet echt alle neuzen dezelfde kant op… :-)

jenku 26 januari 2016 om 10:08

@Spehiroth Of topic. Het ‘vergeten’ van punten, hoofdletters en andere leestekens kan wel degelijk te maken hebben met dyslexie. Dat tegenwoordig mensen lui zijn, of zichzelf als Dyslect benoemen is een ander verhaal.

On topic, ik vind het jammer dat LJ zich niet richt op de Giro of de Vuelta. Het word eens tijd dat er een Nederlander ophef hoogste podium van de Giro komt te staan. Qua afmakers is het altijd lastig. Er zijn maar weinig ‘zekere’ afmakers zoals Sagan of Greipel. En deze zijn te duur om te halen. Het is goed dat ze op deze wijze investeren in de wat jongere, 2de lijn afmakers. Immers, Greipel was voorheen ook een 2de langs sprinter.

Scotty 26 januari 2016 om 10:31

@8.6 Ik vind het inderdaad storend, waar dat precies vandaan komt weet ik eerlijk gezegd niet :). Ik wil mij zelf geen taalpurist noemen, maar ik hecht blijkbaar wel waarde aan beetje ordelijkheid/netheid. Vanmarcke en TLJ schrijf je dan wel weer met hoofdletters, dus je kan het wel ;).

xistnc 26 januari 2016 om 10:36

@Rahimns
De inschatting van assen is scherp, maar niet per se onwaar. Het is dit jaar echt aan de renners om het tegendeel te bewijzen.

Ab Normaal 26 januari 2016 om 10:38

Kan me wel vinden in RV.
Vind dat er weinig realisme van Plugge uitstraalt. TLJ heeft een laag budget, dan is het logisch dat je niet de beste renners in je selectie hebt. Maar maak dan een keuze. Zoals Giant en Lotto Soudal jaren gedaan hebben. Zelfs Sky is in het begin niet voor alles gegaan.
Ze willen meespelen in de klassiekers, klassementen van de grote rondes en een sprinttrein.
Alles dus, maar dat betekent dat je met zo'n budget alleen tweede garnituur renners hebt.

Als Kelderman en Kruijswijk top 10 rijden hebben ze het top gedaan, net als ereplaatsten in de sprints tegen de echt grote mannen. VanMarcke is in potentie uitstekend, maar hij heeft altijd wat. of pech, piekt te vroeg of kiest het verkeerde moment. Iedereen heeft wel eens echt pech, maar hij ietsje te vaak. Hoop echt dat het dit seizoen anders is.

Wat ik wil zeggen: choose your battles. Kies er voor om iets goed te doen en investeer daarin. Dat is een jarenlang traject maar dan word je echt ergens goed in. Nu blijft het middelmaat.
Wat is er mis om je te richten op de kleinere rittenkoersen en een groep vrijbuiters naar de grote rondes te sturen. Overwinning van BJL was toch fantastisch vorig seizoen? Veel meer waard dan een halve ploeg als sprinttrein voor 5 top 10 plaatsen en een halve ploeg ter ondersteuning van Wilco's 11e plaats?

Ga voor etappezeges, bergtruien, ontwikkeling.
Giant is groot geworden door de sprinttrein. Dankzij de overwinningen van Greipel heeft Lotto Soudal zich kunnen ontwikkelen.
Daar is niks mis mee.

Marakus 26 januari 2016 om 10:39

Het moet blijken of de nieuwe aanwinsten doorkomen maar op papier en in potentie zijn ze er zeker op voorruit gegaan. Het doel om de “2e lijn” te versterken is wat mij betreft gelukt!

Ook al ben ik niet echt objectief vind ik het een leuk allround team wat gezien het budget goed werk levert. Wanneer je een kopstuk hebt voor de kasseien, een outsider voor de heuvel klassiekers, top 10 kunt rijden in alle drie de grote rondes en je in het sprintgeweld kunt mengen ook al in de 2e lijn dan ben je mijn inziens erg goed bezig! Volgens mij is er geen team met een gelijkwaardig budget die hetzelfde kan.

GO TLJ GO!

achtpuntzes 26 januari 2016 om 10:40

@ Scotty:
ik ben dan zelf weer wel redelijk taalpurist. als ik een reactie schrijf loop ik die altijd nog even na op spelling/stijlfouten, maar hoofdletters aan het begin van een zin boeien me gewoon niet zo. ik denk dat ik al weer een jaar of 5 zo mijn reacties schrijf op fora, en je bent de eerste die mij daar op aanspreekt, geloof ik (al meerdere keren, meen ik me te kunnen herinneren.)

Omhoog73 26 januari 2016 om 10:44

off: beam 8.6 up scotty, hahaha

Ik gok op een verrassing dit jaar van Lotto ;)

Headlines

Materiaalzone

Populair

Poll