Wel of geen WK wielrennen voor Mathieu van der Poel? Morgen duidelijkheid

donderdag 6 juni 2019 om 14:36
Wel of geen WK wielrennen voor Mathieu van der Poel? Morgen duidelijkheid

foto: Cor Vos

Gaat Mathieu van der Poel wél of niet het WK wegwielrennen in Yorkshire betwisten? Het is een vraag die de wielerwereld al enige tijd bezighoudt. Aan de tijd van speculeren komt morgen een einde, want de Corendon-Circus en de KNWU gaan dan zijn beslissing openbaren.


Officieel is dus nog niet duidelijk wat Van der Poel gaat doen. Hij maakt een keuze tussen het WK wegwielrennen (21-29 sept.) in het Engelse Yorkshire en het wereldkampioenschap mountainbike (28 aug.-1 sept.) in het Canadese Mont-Saint Anne, want beide WK’s combineren ziet hij niet zitten.

“We hebben gekeken naar de mogelijkheid om beide WK’s te combineren, maar ik wil ook naar het olympische test-event in Tokio”, zei Van der Poel vorige maand nog. “Dat is iets te gek. Dus ik ga kiezen tussen het WK op de mountainbike en het WK op de weg. Een of-of-verhaal in plaats van een en-en-verhaal, dus.”

De signalen uit de omkadering van Van der Poel wijzen in de richting van het WK wegwielrennen. In Yorkshire treft de alleskunner tevens een parcours dat hem goed gaat liggen.

Onlangs maakte bondscoach Koos Moerenhout bekend af te stappen van de regel dat Nederlandse renners die het WK willen rijden, ook op het NK moeten starten. Voor Van der Poel is dat goed nieuws, want de huidige Nederlands kampioen verdedigt niet zijn nationale titel dit jaar.

Dit artikel delen:

32 Reacties

FW07 6 juni 2019 om 14:40

Bloednerveus. Laat de wielernatie niet in de steek, Mathieu!

keej015 6 juni 2019 om 14:40

In de podcast van Maarten Ducrot vertelde hij laatst volgens mij al dat hij het WK op de weg wil gaan doen. Zou me verbazen dat er morgen iets anders uitkomt…

Youri IJnsen 6 juni 2019 om 14:55

@Keej015 @Poeksel
Dat is opgenomen voor zijn MTB-campagne. Tijdens die MTB-koersen is-ie opnieuw gaan twijfelen. Desondanks denk ik het antwoord wel te weten ;-)

$kedel 6 juni 2019 om 14:57

Als hij nu nog terugkrabbeld zal iedereen wel zo teleurgesteld zijn dat dat niet echt een optie meer is natuurlijk..

EddyB1958 6 juni 2019 om 15:55

@youri, indien hij het WK mountainbike niet rijdt, zullen Snowshoe (wereldbeker MBK), Iowa ( wereldbeker Cross) en Waterloo (wereldbeker Cross) ook niet op het programma staan.
Een week na Waterloo is het WK op de weg,waar hij nog niet gewonnen is alhoewel vele Nederlandse nakomelingen van Madame Soleil het al in hun glazen bol zien, herinner jullie de WK's cross 2016, 2017 en 2018…

Poeksel 6 juni 2019 om 14:54

Hij zei laatst nog dat hij waarschijnlijk het WK op de weg zou rijden.

Edit: wat keej015 schreef.

oscarfreirefan 6 juni 2019 om 15:02

Wie wil zich inschrijven voor de ‘van der Poule’?

jacco4 6 juni 2019 om 15:12

Als Nederland op het WK met Mathieu van de Poel en Tom Dumoulin in topvorm aan de start komt. Schrijf dan maar alvast op dat de wereldtitel nagenoeg binnen is. Deze twee goed laten samenwerken met de rest van het team. Tom kan sprint aantrekken voor Mathieu en kan als bliksemafleider ook nog in de finale demarreren. Nu alleen geloof hebben in deze onderneming en natuurlijk een flink portie geluk. Als Tom echt hersteld van knieprobleem geef ik hem ook nog een behoorlijke kans in de Tour. Maar eerst moet die knie ook echt genezen, dat blijf ik nog een heikel punt vinden.

horsm 6 juni 2019 om 15:25

Aaarrggh ‘nagenoeg binnen’… nu jinx je het!!!

Pizzi 6 juni 2019 om 17:05

Inkoppertje dat WK ;)

EddyB1958 6 juni 2019 om 17:55

Niet gaan zweven!

Fast Freddy 6 juni 2019 om 15:32

Als er volgend jaar een WK MTB is, kan hij die misschien beter koppelen aan Tokio. Dit jaar WK in het veld en op de weg, volgend jaar Olympisch en WK MTB…
Belachelijk idee eigenlijk, maar niet eens onrealistisch…

girardengo 6 juni 2019 om 15:39

Gelukkig wil hij niet alles rijden. Verstandig.

Gilberto 6 juni 2019 om 19:34

Zit een maand tussen, ken makkelijk joh, slappe hap :)

robert-jan 6 juni 2019 om 15:49

Nja gezien hij zijn nationale titel niet gaat verdedigen moet hij wel natuurlijk. Mathieu kan natuurlijk niet in een corendon tricot aan de start komen volgend voorjaar, die moet een fancy pakje aan hebben. En terecht ook overigens.

VerstandOpNul 6 juni 2019 om 16:46

Als hij de regenboog-trui pakt, gewoon met wit broekje.. Geen probleem..

EddyB1958 6 juni 2019 om 17:56

Ook aan het zweven?

west 6 juni 2019 om 16:04

Kies dan voor het WK MTB. Als je Olympische goud wil halen op de MTB, ga daar dan vol voor…

52voor11achter 6 juni 2019 om 17:02

Ik weet niet of dit ironie is maar MvdP heeft als een van de weinigen aangetoond deze twee (of eigenlijk 3) disciplines te kunnen combineren. Vol er voor gaan is voor hem eerder een last/verveling en biedt geen garantie op een beter resultaat (aangezien hij in beide gevallen de absolute topposities kan halen).

west 7 juni 2019 om 00:42

Hoe kan verveling een factor zijn als je doel de olympische spelen is en er voor die tijd maar 1 MTB wedstrijd is die qua grootte in de buurt komt? Dan is het haast op het arrogante af om voor het Weg-WK te kiezen? Één wedstrijd kan sowieso niet het verschil maken tussen verveling en geen verveling.
De reden waarom iedereen hier wil dat hij op de weg rijdt is puur egoïsme. Omdat “wij” een Nederlandse wereldkampioen op de weg willen zien. Terwijl alle common sense aangeeft dat hij het WK MTB moet betwisten als hij serieus bezig is met die ene kans die maar eens in de vier jaar langs komt.

EddyB1958 6 juni 2019 om 16:15

Je trapt er niet, je houdt gewoon van dat C-woord.

jibi verboort 6 juni 2019 om 16:54

Als Mathieu ….niet deelneemt……………… .

Beste Wielerflitsers,
Welke naam van een renner komt als eerste in je op om Mathieu dan te vervangen?

GekkeHenkie 6 juni 2019 om 17:51

Ik weet niet hoeveel er mogen meedoen, maar Milan Vader is de enige andere nederlander die in beide wereldbekers top 40 reed.

hartstikkebedankt 6 juni 2019 om 16:58

OS willen worden op de mountainbike zou je eigenlijk nu het WK moeten rijden als test.

Aan de andere kant treft hij dit jaar wel een WK op de weg dat echt goed op maat is voor hem, maar wat mij betreft net zo goed op maat voor Sagan, Matthews, Alaphilippe, Van Avermaet, Schachmann, Kwiat, Ulissi, Naesen, Mohoric en Trentin.

Marszzz 6 juni 2019 om 18:40

Als hij serieus is over podium halen bij de OS dan moet hij juist minstens op 4 oktober in Japan de testwedstrijd doen, 5 dagen na het WK wielrennen, waar hij dus niet aan de start zal gaan verschijnen.

DeGroteMolen 6 juni 2019 om 18:41

Al de door jou genoemde concurrenten zijn in gezamenlijke wedstrijden dit seizoen nou niet echt voor MvdP geëindigd…

$kedel 6 juni 2019 om 19:00

Parcours op maat.. Alleen zijn de meeste van die renners ook van een iets andere maat.

DeGroteMolen 6 juni 2019 om 18:39

Een aankondiging met de Bond. Moet wel raar lopen wil het geen WK op de weg worden. Wat zal de concurrentie balen…

Marszzz 6 juni 2019 om 18:41

Kan ook aankondiging van de bond zijn dat hij geselecteerd is voor het WK mountainbike.

stijnv10 6 juni 2019 om 19:15

Vind het echt geweldig om hem op de MTB te zien rijden, dus ik zou het mooi vinden als hij daar dit jaar voor kiest. Wat een opties voor deze man…

willempie72 6 juni 2019 om 19:53

3 keer wereldkampioen in 1 jaar. Ga je het dit jaar al doen Mathieu?????

Ik droom er wel eens van

EddyB1958 7 juni 2019 om 08:13

Niet te hoog zweven, het is nog altijd maar een mens, geen god en zelfs geen halfgod. We zitten nog op meer dan 100 dagen van het WK, een ongelukje is snel gebeurd. Stel je droom maar uit naar 2020 en droom er dan nog de Olympische Titel bij …