Waarom Nuyens Van Aerts mecanicien uit de VS terugroept
foto: Photopress.be
vrijdag 21 september 2018 om 10:44

Waarom Nuyens Van Aerts mecanicien uit de VS terugroept

Het woord vechtscheiding was al op zijn plaats, maar het spel tussen Sniper Cycling en Wout van Aert wordt nu nog harder gespeeld. Nick Nuyens roept Kristof Cop, Wout van Aerts ‘persoonlijke’ mecanicien en beste vriend, terug uit de VS. Dat verdient wat duiding…

Kristof Cop (29) is al jaren de vaste mecanicien van Wout van Aert. De twee zijn goede vrienden geworden, zelfs in die mate dat Wout van Aert ook peetoom (‘dooppeter’ voor onze Vlaamse lezers) is van Finn, het twee jaar oude zoontje van Cop. Pikant detail: om Van Aert een plezier te doen na het vertrek van zijn verzorger Wesley Theunis uit het team, gaf Nuyens Cop eind vorig jaar een vast contract bij Veranda’s Willems-Crelan.

Dat betekent concreet dat Cop dinsdagmorgen naar de VS is vertrokken in officiële loondienst van het team. Juridisch dus niet eens onlogisch dat Nuyens zijn werknemer terugroept, nu Van Aert geen deel meer uitmaakt van de ploeg. Bij het Sniper Team luidt het dat Cop – zodra hij terug is uit de VS – zal ingezet worden voor andere opdrachten binnen de ploeg. Hetzij op de ‘service course’, hetzij in wegwedstrijden.

Dubbel
Anderzijds behoorlijk dubbel, uiteraard. Vooral als je weet dat de twee beste vrienden zijn en dat in het veldrijden elke crosser zijn trip naar de VS zelf bekostigt, inclusief de kosten van zijn entourage – op Cops loon na dan. Het spreekt voor zich dat Van Aert het risico niet zal nemen om tijdens de Amerikaanse wereldbekermanches zijn mecanicien toch aan zijn fietsen te laten werken. Een probleem dat ter plekke kan worden opgelost. Van Aert is nu immers een vrij renner en kan iedere mecanicien in dienst van een materiaalleverancier inhuren. Veel extra kopzorgen zal dat de wereldkampioen wellicht niet opleveren, al is het nooit leuk iemand waar je honderd procent op vertrouwt, niet te kunnen inzetten.

Update 11.50 uur: Nick Nuyens en Sniper Cycling wensten niet officieel te reageren.

RIDE Magazine
137 Reacties
Sorteer op:
21 september 2018 10:48
Nuyens is in elk geval niet bezig om met een charmeoffensief de harten te winnen van de wielervolgers in deze zaak, laten we het daar op houden.
21 september 2018 10:51
Tja, van Aert is niet meer in dienst bij Sniper dus is het ook logisch dat ie geen gebruik maar mag maken van de diensten van Sniper. Dat hij en Cops hele goede vrienden zijn lijkt me compleet irrelevant. Nuyens is natuurlijk een walgelijk figuur, maar hier doet ie voor de verandering niks geks.

Vraag me overigens ook af wat de toegevoegde waarde van dit artikel is. Wielerflits moet oppassen dat het deze hele zaak niet te veel gaat uitmelken.
    21 september 2018 10:59
    Ja ze kunnen de nieuwe columnist niet voor zijn hoofd stoten, en die Nuyens word langzaam aan een kleine dictatortje
    21 september 2018 11:13
    Dat ze vrienden zijn is de enige reden dat Cop een contract heeft bij Nuyens. Dus Nuyens is weer bewust aan het provoceren, doet volgens de regels niets verkeerd, maar hij had ook een factuur naar Van Aert kunnen sturen voor de inhuur van Cop. Soort compromis.
    21 september 2018 14:38
    Ja want van aert lijkt bereid tot een compromis volgens jou?
    Factuur sturen die nooit betaald wordt heeft niet veel zin.
21 september 2018 10:56
Niet meer dan terecht. Cop en aert hadden dit moeten zien aankomen natuurlijk. En nuyens had moeten weten dat de regels stellen dat tijdens de wedstrijd cop van aert niet mag help, dus enkel een appje met denk erom dat je van aert niet helpt ivm contracten, was voldoende geweest. Doet cop niets mooi ook geen negatieve publiciteit helpt cop wel staat nuyens sterk.
Dit via de media spelen is ultra dom als het van het kamp van nuyens komt, een tactische zet van van aert als zijn team erachter zit. Welke het ook zij mogen nuyens had zich hier niet over moeten uitlaten tegenover de media
    21 september 2018 14:39
    Staat vermeld dat Nuyens hier niks over wilde zeggen.
    23 september 2018 09:50
    Zou idd veel subtieler geweest zijn, hoe Nuyens nu reageerde kan alleen maar wijzen op overacting en niet het besef hebbende dat hij nooit de vox popollie mee zal krijgen in deze.
21 september 2018 10:57
Is van Aert in "loondienst" van Wielerflits voor het schrijven van columns?
Denk dat Wielerflits zich beter afzijdig kan houden in het arbeidsconflict tussen werkgever Sniper/Veran/Nuyens en werknemer van Aert.
Dit soort zaken gebeuren ook op de normale werkvloer bij een arbeidsconflict.
Werkgever ontzegt/ontneemt de werknemer alle rechten en eist dat werknemer aan al haar/zijn verplichtingen om hieraan te voldoen tegemoet komt.
    21 september 2018 12:08
    Wielerflits is een nieuws- en achtergrondenmedium. Als je dan meer weet over de achtergronden is het juist van toegevoegde waarde daarvan ook verslag te doen.
    Wat aan dit artikel schort, is dat het duidelijk is geschreven vanuit het perspectief van Wout van Aert, zonder dat daarvan vermelding wordt gemaakt. Of Wielerflits contact met hem gehad heeft, is ook onduidelijk, omdat we nergens citaten lezen. Tegelijkertijd is de suggestie er wél dat ze contact hebben gehad, want waarom anders: "Nick Nuyens en Sniper Cycling wensten niet officieel te reageren."
    21 september 2018 12:52
    Klopt, maar in de topsport gelden andere wetten. Zeker in de wielersport, waar loyaliteit en belangen altijd boven de wet gaan. Daarom gaat Nuyens aan het kortste eind trekken.
    21 september 2018 14:40
    Loyaliteit boven de wet? Klinkt als klassieke omerta. Weg ermee
21 september 2018 11:01
Het is te hopen dat Roompot scherp genoeg is geweest bij de contractuele vastlegging van hun afspraken met Nuyens. Dat je bij dit misselijke mannetje op je hoede moet zijn is inmiddels wel duidelijk.
    23 september 2018 09:53
    Wel ik heb mijn twijfels, zie hoe het met Aqua Blue en voorgaande partners gelopen is, bij Nuyens draait alles erom dat hij, en hij alleen, de touwtjes in handen heeft, zou goed kunnen dat Roompot er een financiële kater aan over houdt.
21 september 2018 11:06
Tjah,... is van Aert niet meer in dienst dan??

Ik dacht namelijk dat dat een status quo was totdat een rechter uitsluitsel geeft of van Aert zijn zin krijgt en zijn contractbreuk mag plegen, of dat Nuyens in het gelijk zal worden gesteld.

Dat denkende als neutrale lezer vat ik deze actie op als het feit dat Nuyens zijn werknemer van Aert zijn vaste collega ontzegt.

Ik weet natuurlijk niet hoe het wettelijk echt zit, maar dit is zoals ik het zou interpreteren.

In mijn optiek geen slimme zet van Nuyens omdat hij hiermee duidelijk aangeeft hoe belangrijk van Aert en zijn presteren voor zijn ploeg is volgens Nuyens en tevens bevestigd hij hiermee het beeld dat van Aert schetst van hoe Nuyens als manager al die tijd al met hem is omgegaan.
    21 september 2018 11:31
    Nee, als jij niet meer wil werken voor een werkgever kan de rechter je daar niet toe dwingen. WvA is hoe dan ook geen werknemer meer. De rechter gaat enkel beslissen over de afhandeling van het ontslag.
21 september 2018 11:08
Is wielerflits een "anti nuyens" platform aan het worden?
De berichtgeving kleurt wel erg positief naar Wout van Aert.
Hoor en wederhoor toepasssen en een neutrale houding zouden mij beter bevallen.


@ Skylimit, correct Als je ontslag neemt bij je werkgever dien je ook uw laptop, leasebak en mobieltje in te leveren. Dus in die zin staat Nuyens volledig in z'n recht.
    21 september 2018 11:13
    Ik zie Nuyens eigenlijk nergens echt wederhoor geven via de media, afgezien van wat officiële berichtgevingen via de persvoorlichter die nergens echt op ingaan. Het lijkt me dat ie echt wel benaderd is om zijn kant van het verhaal te geven.
    21 september 2018 11:35
    Nuyens verkoos om niet te reageren. Ook de woordvoerder van de ploeg hield het bij de feiten. Dat hij zal ingezet worden in service course en andere wegwedstrijden was enige officiële reactie. Dus ploeg werd wel degelijk geprobeerd te polsen!

    edit: en waarom anti-Nuyens? Feiten zijn correct weergegeven hoor
    21 september 2018 14:44
    Waarom is dit stuk anti Nuyens? Dat zijn je eigen gevoelens denk ik. En wat reacties.
    Maar als je rustig bedenkt wat er aan de hand is, is dit een hele normale actie. Wva rijdt niet voor het team in VS dus ga je als bedrijfniet een renner die niet in je team zit ondersteunen. Dat doen andere teams ook niet.
    21 september 2018 14:48
    @Mwielerfan

    Er is ge-edit in het bericht. Er stonden aan het einde van het bericht twee zinnen die niet bijster positief over Nuyens waren. ;)
21 september 2018 11:25
Volledig logisch natuurlijk dat je niet even gratis de diensten van één van je werknemers aanbied aan de man die zojuist heeft besloten ontslag te nemen op voorwaarden waar jij het niet mee eens bent.

Iedereen die daar anders over denkt heeft weinig realiteitszin. Je kunt je beter afvragen waarom van Aert en Cops er voor kiezen toch gezamenlijk naar Amerika af te reizen terwijl de laatste géén ontslag heeft genomen bij Sniper. In mijn ogen is dát dus juist de actie die een statement maakt, en op een verkeerde manier.
    21 september 2018 11:35
    Omdat ze alles zelf bekostigen misschien? Dat staat in de tekst. Nuyens had ook de uren kunnen factureren of hem verbieden te werken. Terug laten komen is gewoon lullig/kinderachtig. Dit stond al maanden vast, die hebben ze echt niet ineens ergens anders nodig.
    21 september 2018 11:50
    Maar het stond niet al maanden vast dat van Aert deze week ontslag zou nemen bij Sniper Cycling he? En aangezien dat wel gebeurd is is het dus ook niet lullig dat je dan zegt, prima vriend, maar dan ook ff geen gebruik maken van de diensten van ons personeel totdat we er via de rechtbank uitgekomen zijn of jou ontslag wel echt op deze manier kan.
    21 september 2018 12:11
    @Kimjungpoels
    Dat ben ik met je eens. Maar, onbetaald verlof, vakantiedagen opnemen, alternatief werk uitvoeren, er zijn genoeg oplossingen zonder iemand van een zelf bekostigde trip naar de VS terug te roepen.
    21 september 2018 12:39
    Ja, maar vind je het echt onlogisch dat Sniper/Nuyens niet echt open staan voor die oplossing gezien wat er de afgelopen periode gebeurd is?

    Het is uiteraard de zoveelste kinderachtige gebeurtenis in een lange rij van beide kanten. Maar het had mij eerder verbaasd als er nu opeens gezegd was dat hij van Aert wel had mogen ondersteunen in de VS.

    Overigens vind ik het te prijzen dat Nuyens en consorten zoveel mogelijk buiten de media blijven. Daar kan die andere belanghebbende toch wel een voorbeeld aan nemen.
    21 september 2018 14:46
    Cops is niet zelf bekostigd dus je redenering is onzin.
    21 september 2018 20:35
    @Mwielerfan
    Z'n salaris niet maar de rest wel. Het staat letterlijk in de tekst.
21 september 2018 11:30
ze maken het niet leuker/makkelijker voor elkaar op deze manier. Die 2 gaan elkaar nooit meer normaal aan kunnen kijken denk ik zo
21 september 2018 11:32
Als Cop afgereisd is in opdracht van de ploeg lijkt me dit redelijk normaal. Vraag is of Sniper kan verbieden dat Cop in zijn vrije tijd aan de fiets van Van Aert sleutelt?

Wie verleent toestemming om in zo'n materiaalpost te komen? Gaat dat via de ploeg of via de renner?

Hoe zijn de contracten van mecanicien's opgesteld? Zijn dat telkens tijdelijke contracten? Wordt daar specifiek vermeld wat de arbeidsuren zijn of moet een mecano in één maand minimum zoveel uur gepresteerd hebben?

Moeilijke zaken allemaal. Waarschijnlijk weer voer voor advocaten.
    21 september 2018 11:58
    Uci en de Belgische bond hebben met het afgeven van de licentie aan van aert, duidelijk gemaakt dat hij onder geen beding gebruik mag maken van de voorzieningen van zijn oude ploeg of sponsoren. Wel mag hij op persoonlijke titel sponsors e.d. aantrekken.

    Edit: @Redactie had wel iets meer duidelijkheid gegeven omtrent het artikel als dit erbij vermeld was. Dat is wel eerlijk tegenover kamp nuyens, nu ontstaat er een stortvloed aan reacties op zijn handelen. Terwijl hij zich aan de nieuwe overeenkomst houdt.
    21 september 2018 14:51
    Als er in de contracten of intern gecommuniceerd beleids document van sniper is vastgelegd dat er geen vrijwilligerswerk gedaan mag worden zonder toestemming, mag het niet. Dan had iemand wel deze situatie moeten voorzien.
    Waarschijnlijk is dit niet geregeld en wordt hij daarom terug geroepen. Andere reden is vermoedelijk dat hem daar houden geld kost terwijl er geen werk voor hem is. Dan is omboeken en hem thuis zn dagen laten maken waarschijnlijk financieel effectiever.
    Interessant trouwens dat van uci en Belgische bond.
21 september 2018 11:35
Het begint steeds kinderachtiger te worden. Eerst stiekem achter de rug om van je werknemer bij andere werknemers vragen om een verklaring af te leggen voor een eventuele rechtzaak en nu weer kinderachtig omdat hij een contract heeft hem terug halen terwijl de beste man al jaren samen werkt met Wout en op basis daarvan ook een contract heeft gekregen maar verder niks met het hele gebeuren te maken heeft. Doe toch niet zo kinderachtig Nuyens je maakt het jezelf alleen maar moeilijker er is geen renner meer die het in zijn hoofd haalt om voor je ploeg te komen rijden.
    21 september 2018 14:53
    Echt jou eigen gevoel hier. Zou jij iemand die bij jou in dienst is betalen om een net gestopte werknemer te helpen?
    En Nuyens is wettelijk verplicht een dossier op te bouwen bij een arbeidsconflict. Dat is elke werkgever in nl ook.
21 september 2018 11:37
Ik dacht al: vandaag rustdag in de soap? Maar dat was buiten de capriolen van de heer Nuyens gerekend.
21 september 2018 11:39
Quote:
Nuyens wil met deze actie een duidelijk statement maken, maar toont zich op die manier niet van zijn beste kant. Naar de publieke opinie toe ongetwijfeld alweer niet de beste zet.


Watskeburt redactie? Is dit een column?
Berichtgeving is nu wel erg eenzijdig en suggestief!
    21 september 2018 12:18
    +10.
    Die laatste passage is onjournalistiek en ongepast. Niet doen alsjeblieft.
    Gratis tip: formuleer het als vraag en het kan gewoon.
    21 september 2018 14:55
    Ook als vraag is het suggestief en dus stemming makerij
21 september 2018 11:40
'kopzorgen', grinnik :p

Beetje dom van Wout, tenzij er nadrukkelijk toestemming vanuit de ploeg is dat Cop mee is naar de VS. Die zou dan immers wat vrije dagen op kunnen nemen.
21 september 2018 11:41
Als Cop op eigen initiatief of onder kosten van WvA afgereisd is naar de v.s, dan kan en mag Nuyens deze man terug roepen om te werken op plekken waar hij voor het team nodig is. Hij heeft namelijk een contract bij deze ploeg en dus rechten en plichten. Niks mis mee. Echter is de timing erg merkwaardig.
Maar dat is wat Nico Dicks en de rest van wielerflits lekker uitmelken. Blijf neutraal wielerflits. Laat Nuyens ook horen. Objectief en superlatief blijven is toch journalistiek een voorwaarde.
    21 september 2018 11:48
    Zoals aangeven in een reactie hier is Nuyens om een reactie gevraagd.
    21 september 2018 11:51
    zie eerdere reactie van mij, mensen...
    21 september 2018 15:00
    Uitmelken is prima mi. Mooie soap. Het is jammer dat wel erg vanuit het perspectief van wva geschreven wordt.
    Zelfs als Nuyens niet wil reageren kun je toch 1 duidelijk aangeven waar dit verhaal vandaan komt? (Wva, cops of nog iemand anders?) 2 je als journalist inleven in Nuyens om je bron kritisch te bevragen. En 3 niet suggestief roepen dag het publicitair negatief is. Dit terug roepen is goed te begrijpen dus vooruit lopen op eventuele negatieve media issues voor Nuyens en sniper laat mij zien dat wf wel heel veel moeite heeft om onafhankelijke journalistiek te bedrijven.
21 september 2018 11:46
Het begint inderdaad een beetje op Telegraaf-achtige activistische journalistiek te lijken. Niet doen, Wielerflits (Nico Dick).
21 september 2018 12:07
Dat lijkt me vrij logisch, Nuyens staat in zijn recht, puur zakelijk. Jammer dat WF als nieuwsbron in de laatste 2 regels een eigen mening geeft? Niet doen, blijf neutraal.
21 september 2018 12:09
Alle betrokkenen zijn gevraagd om een reactie. We kunnen het niet mooier maken dan de feiten.

Overigens wel ironisch dat sommigen van jullie ons van alles verwijten om vervolgens zonder wederhoor conclusies te trekken.
    21 september 2018 12:19
    Het is als lezer wel erg zoeken of dit nu een nieuwsartikel is of een opinie-artikel. Dit zit hem vooral in de laatste twee regels.
    21 september 2018 14:42
    Je noemt het feiten, maar je zegt ook zelf dat 1 partij niet wil reageren? Zijn het dan niet of; heel erg gekleurde feiten, of; de mening van 1 van de partijen.
    Het feit dat iemand niet wil reageren betekent niet dat diegene dan automatisch schuldig is aan wat je hem voorlegt...
    21 september 2018 15:07
    Wielerflits suggereert zelf dat dit negatief is voor Nuyens. Dat lijkt mij geen feit maar een interpretatie van wielerflits. Of klopt de quote hierboven in de reacties niet?
    Goed dat dit inmiddels gewijzigd is trouwens.
    Verder wordt er geen bron genoemd. Daarmee stel je dat het feiten zijn maar dat is voor lezers niet duidelijk. Wij kunnen niet vertrouwen op dat dit van een onafhankelijke partij komt. Of dat wielerflits inzage in enig document ter ondersteuning van de verklaring heeft gehad. Gezien de betrekking van wva bij wielerflits is het logisch dat lezers meer gedetailleerde informatie dan eerdet nodig hebben om de neutraliteit van berichtgeving te vertrouwen
21 september 2018 12:16
Inderdaad, waarom niet een meer neutrale journalistieke benadering in deze zaak. Het lijkt nu op de strijd van de good guy tegen de bad guy. Ik heb nog helemaal geen reden hen zo te zien.
    21 september 2018 12:33
    Geen reden Nuyens als bad guy te zien? Ben geen van Aert fan maar hoe die Nuyens zich opstelt is toch schandalig. De man is compleet onbetrouwbaar zo blijkt ook uit eerdere relaties en gebeurtenissen met sponsors en personeel.
    21 september 2018 13:11
    `@jv88
    1. Ik zit niet te wachten op partijdige berichtgeving en/of duiding.
    2. Ik trek in deze zaak wel mijn conclusies op basis van de uitspraak of uitspraken die nog volgen, niet op basis van suggesties die me worden aangereikt.
    3.Wellicht is het nuttig voor deze of gene 'The death of truth' van Michiko Kakutani te lezen.
21 september 2018 12:22
Zou Nuyens ook een trollenleger hebben net zoals Dotan toendertijd? Gezien de vele reacties hier op Wielerflits zou ik het nog bijna gaan geloven ook..

Wielerflits bericht tot nu toe louter over feiten in deze hele zaak. Dat de mening van Nuyens nergens genoemd wordt is volledig zijn eigen keuze en natuurlijk niet die van Wielerflits.
    21 september 2018 20:54
    Haha, zijn er maar 2 of 3 met veel reacties.
21 september 2018 12:31
Het is toch ook moeilijk niet de kant van van Aert te kiezen hoe objectief je ook tracht te zijn. Nuyens is ook een vervelend mannetje gezien eerdere gebeurtenissen (Niet alleen die met van Aert) . Daar kan wf niet zoveel aan doen. Zeker als Nuyens zijn kant niet wil laten horen.
    21 september 2018 15:14
    Kennelijk is dat voor jou heel moeilijk ja. Ik heb denk ik minder moeite persoon en actie uit elkaar te houden.
    Ik ben van geen van beiden fan en vind acties van beide kanten niet zo best. Maar los van wat voor mening dan ook kan ik ook wel zien dat Nuyens slecht commiceert en wva aanstuurde op een breuk. Slecht communiceren mag nog zo dom en verwijtbaar zijn, het is juridisch iets anders dan contractbreuk.
21 september 2018 12:38
Mag ik van jou, uit de catagorie rancuneuse beunhazen ....
    21 september 2018 13:24
    Wat zijn de andere 3 kaarten in deze categorie?
21 september 2018 12:45
Volgens het AD is het nog niet duidelijk met welke fiets van Aert gaat rijden. Voor de aangeboden Trek heeft hij bedankt en doet vooralsnog alleen looptrainingen.
Moet er soms nog een Bianchi worden geregeld? Ben benieuwd wat het wordt.
21 september 2018 12:48
Let maar op, dat wordt per 1 januari een Bianchi van RP.
21 september 2018 12:59
Verschrikkelijk slecht artikel. Die laatste 2 regels kunen echt niet maar buiten dat riekt het hele artikel naar een opinie stuk dan een feitenrelaas. En eerst zijn het goede vrienden dan beste vrienden. Zo subjectief allemaal en alleen om de lezer een gevoel aan te praten hoe zielig het wel niet is. Walgelijk!

En dat het een duidingsartikel betreft zie je aan de kop. Waarom niet gewoon 'Veranda haalt mecanicien terug uit VS'. Nu is het allemaal zo sensationeel. Past totaal niet bij Wielerlits. Laat aub de duiding weg uit de nieuws artikelen. De lezers kunnen dit goed zelf.

Reacties zijn gesloten.