De tiende etappe van de Ronde van Spanje 2022 op dinsdag 30 augustus betreft een 31,5 kilometer lange individuele tijdrit in de regio Alicante. Voor sommige renners zal het aanvoelen als een verlenging van hun rustdag, maar voor de tijdritspecialisten en klassementsmannen is het een belangrijke afspraak. Wat de televisiekijker zoal kan verwachten? WielerFlits blikt vooruit!

Het startschot voor de tiende etappe klinkt in Elche. Dat betekent dat de renners van de noordkust naar de oostkust van Spanje zijn verplaatst. Daar zullen ze zich even op vakantie hebben gewaand, want Elche heeft een exotisch karakter. Rond de tiende eeuw vestigden de Arabieren zich hier, waarna zij begonnen met het aanplanten van palmbonen. Die zijn ook nu nog wijdverspreid (naar verluidt meer dan 300.000) in Elche en omhakken is ten strengste verboden. Sterker nog: de zogenoemde Palmeral werden in 2000 toegevoegd aan het UNESCO Werelderfgoed. Op 14 en 15 augustus staat de plek dan weer in het teken van het Misterio de Elche. Dat is een voorstelling (ook UNESCO) over de laatste levensdagen, de ten hemelstijging en het kronen van de Heilige Maria.
De finish van deze tijdrit ligt iets verderop in Alicante aan de Costa Blanca. Het vliegveld van deze plek is zeer bekend onder de vele wielrenners die hier in de regio trainen. Benidorm, Calpe, Dénia en Oliva zijn ten noorden van Alicante de bekende toevluchtsoorden. De stad zelf kent een rijke historie. Naar schatting werd ze al 230 jaar voor Christus gesticht door de Carthaagse veldheer Hamilcar Barkas en later werd het tijdens diverse oorlogen een strategisch middenpunt. In de oude stad van Alicante zijn er nog vele gebouwen te zien die de moeite waard zijn om te bezoeken. Vanwege de spoorverbinding met Madrid is Alicante intussen ook uitgegroeid toe een groter havengebied.
Parcours
Nadat de renners in de Vuelta a España enigszins bijgekomen zijn van al het klimgeweld in de eerste week, mogen zij zich klaarmaken voor een vrijwel compleet vlakke tijdrit. De specialisten krijgen voor de eerste maal – maar ook gelijk de laatste keer – de kans om zich individueel te laten zien in de race tegen de klok. Vanuit Elche zullen de tijdrijders vertrekken om 31,5 kilometer af te zien richting Alicante.
De start ligt naast de Universiteit in Elche, die vernoemd is naar de Spaanse dichter Miguel Hérnandez. Het parcours is weinig uitdagend en zeker niet technisch, waardoor de pure hardrijders en krachtpatsers in het voordeel zijn ten opzichte van de doorgaans kleine klassementsrenners.. Zodra de rotonde bij het Estadio Manuel Martínez Valero (de thuishaven van voetbalclub Elche CF) voorbij is gegaan, volgt een lang, recht stuk in de richting van het vliegveld van Alicante.
Eenmaal langs het vliegveld gereden komen de hardrijders al snel aan de kust, waar de wind nog wel eens een erg belangrijke rol kan spelen. In totaal leggen de renners zo’n tien kilometer af langs de kust, waarbij de renners de haven en het strand van Alicante passeren. Na zestien kilometer ligt het eerste tussenpunt. Dat is halfweg de route, maar zal waarschijnlijk al een goed beeld geven van wie in aanmerking komt voor de dagzege.
In de laatste kilometers vormt de omgeving van het Kasteel van Santa Barbara het decor. Hier zullen de renners omheen rijden, om zich vervolgens weer richting het centrum van de havenstad te trekken. Na een niet-technische finale zullen zij aankomen in het hartje van Alicante, waar ook de eindstreep zal liggen.
Vuelta 2022: Starttijden individuele tijdrit naar Alicante
Favorieten
Remco Evenepoel verkende slechts één etappe van de Vuelta a España 2022: deze tijdrit. Misschien zou hij er een slag kunnen slaan, wie weet zelfs het rood bemachtigen. De Belg zal de chronoproef echter niet nodig hebben om het verschil te maken – dat verschil is er al. Maar de rit tegen de klok blijft voor de Belg belangrijk, want het vormt de perfecte gelegenheid om de kloof met de concurrentie verder uit te diepen en zijn gedroomde dagzege binnen te halen. Evenepoels tijdritkwaliteiten staan immers buiten kijf. En aan zijn vorm hoeft al helemaal niet getwijfeld te worden.
Terwijl we deze Vuelta de beste versie van Remco Evenepoel zien, is Primož Roglič duidelijk niet helemaal honderd procent. De Sloveen van Jumbo-Visma won een rit en droeg één dag het rood, maar voor de rest incasseert hij tik na tik. Heel verwonderlijk is dat niet, want Roglič had een nogal gemankeerde voorbereiding. Bij Jumbo-Visma zullen ze hopen dat hun kopman er weer wat doorkomt, en de dag na de rustdag zou daar best weleens het juiste moment voor kunnen zijn. Ook omdat Roglič een begenadigd tijdrijder is. Hij is niet voor niets de olympisch kampioen in deze discipline.

Evenepoel op weg naar winst in de slottijdrit van de Ronde van Zwitserland – foto: Cor Vos
De geschiedenis helpt bovendien een handje mee: Roglič reed in zijn Vuelta-carrière vier individuele tijdritten en won er… vier. Daarbij moet aangetekend worden dat al die tijdritten redelijk wat reliëf kenden, terwijl de tijdrit naar Alicante bijna volledig vlak is. Misschien dat Jumbo-Visma dus meer kans maakt op de dagwinst met Rohan Dennis. Net als bij Roglič, liep het voor Dennis niet helemaal lekker in aanloop naar de Vuelta – hij bracht een bezoekje aan het ziekenhuis. Maar dat zijn conditie daaronder geleden heeft, durven we niet direct te zeggen. Dat is nog even afwachten, tot de tijdrit zelf.
We gaan ervan uit dat de Australisch kampioen tegen de klok voluit mag gaan van de ploegleiding. Want ook moet hij opboksen tegen die dekselse Evenepoel, er zijn maar weinig renners met zo’n tijdritpalmares als hij. Twee keer kroonde hij zich tot beste tijdrijder van de wereld en onlangs won hij nog de titel in dit onderdeel op de Commonwealth Games. In die wedstrijd bleef hij Fred Wright – ook aanwezig hier – met 26 seconden voor. Heel veel is dat niet, op 37 kilometer. Dat Wright achtste werd in de tweede en laatste tijdrit van de Tour de France is nog een reden om hem hier te noemen.

Dennis is de regerende kampioen van Australië – foto: Cor Vos
En dan is er nog het schijnbare gemak waarmee de Brit de laatste maanden lijkt rond te rijden. In een overwinning resulteerde dat nog niet en het is niet heel waarschijnlijk dat hier dinsdag al verandering in komt, maar wees niet verrast als Wright er dichtbij zit. Thymen Arensman heeft sinds de Ronde van Polen wel een profzege op zak en dat was niet toevallig in een tijdrit. De Nederlander van Team DSM liet dit jaar al meer goede uitslagen in chronoproeven noteren – zesde in de openingstijdrit van Tirreno-Adriatico, tweede in afsluitende tijdrit van de Giro d’Italia – en mag dus tot de specialisten gerekend worden. Dinsdag zou deze kwaliteiten hem aan een plek in de top-tien kunnen helpen.
Terwijl Arensman de tijdrit in de Ronde van Polen won, won Ethan Hayter (Update: positief op het coronavirus) het algemeen klassement aldaar. Een derde plek in de rit tegen het uurwerk volstond. Derde werd Hayter ook in de 31,9 kilometer lange tijdrit van het Critérium du Dauphiné, waar hij enkel Filippo Ganna en Wout van Aert voor moest laten. De Brits kampioen tijdrijden heeft tot nog toe misschien niet echt kunnen imponeren deze Vuelta – een zevende plek in Laguardia is een wat magere oogst – maar schrijf hem toch maar niet af voor deze chronoproef.

Arensman troefde Hayter af in de lastige tijdrit van de Ronde van Polen – foto: Cor Vos
Wel duidelijk in vorm deze Vuelta: Mads Pedersen. De Deen werd na de ploegentijdrit drie keer achter elkaar tweede. Dat was telkens in sprints, maar Pedersen kan ook een aardig houtje tegen de klok rijden. In de eerste tijdrit van de Tour de France werd hij bijvoorbeeld nog zesde, in de enige van de Baloise Belgium Tour tweede. We moeten hier echter wel bij aantekenen dat de wereldkampioen van Harrogate een voorkeur heeft voor het kortere werk. Maar gezien zijn conditie en het feit dat hij een enkele keer wel kort is geëindigd in een lange tijdrit, durven we wel een gokje op hem te wagen. Dertig kilometer is bovendien geen vijftig.
Voor tweevoudig Frans kampioen tijdrijden Rémi Cavagna zal de afstand sowieso geen probleem zijn. De TGV van Clermont-Ferrand lijkt bovendien wat aan de betere hand, nadat hij een moeizaam voorjaar had, waar een aanrijding op training afgelopen winter zeker een rol in had. Zijn vierde plek in de tijdrit van de Ronde van Polen doet vermoeden dat hij langzaam weer de benen krijgt van vorig jaar, toen hij triomfeerde in drie tijdritten en er vaak dichtbij was.

Affini in het rood – foto: Cor Vos
Op het Frans kampioenschap tijdrijden, eind juni, was Cavagna overigens ook al in orde, maar moest hij genoegen nemen met een tweede plek. De zege ging naar Bruno Armirail. De 28-jarige renner van Groupama-FDJ werd twee jaar terug al eens vijfde in een tijdrit van de Ronde van Spanje en zou nu wel weer eens mee kunnen spelen. Dat laatste geldt ook voor Edoardo Affini, (Update: ziek opgegeven) de derde rodetruidrager van deze ronde. De Italiaan heeft al laten zien kort te kunnen eindigen in tijdritten in grote rondes – vorig jaar was hij een keer tweede en een keer derde in de Giro d’Italia – en steekt in een goede vorm. Tijdens de ploegentijdrit in Utrecht was hij niet voor niets een van de motoren van het winnende Jumbo-Visma.
Favorieten volgens WielerFlits:
Vuelta 2022: Deelnemerslijst
Vuelta 2022: Starttijden individuele tijdrit naar Alicante
Weer en TV
Het wordt dinsdag warm in de regio Alicante. De temperaturen zullen rond de 34 graden Celsius liggen. Volgens Weeronline is er een klein beetje bewolking, maar daar komt geen regen uit. De wind (windkracht 3) komt vanaf zee, uit het oosten.
De tiende etappe is in zijn geheel, vanaf 12.30 uur, live te volgen via de Eurosport Player en GCN+. Op Eurosport 1 zijn er vanaf 13.00 uur live beelden te zien van de koers, Sporza (op Eén) schakelt in om 13.00 uur en de NOS (NPO1) is erbij vanaf 14.25. Ben je niet in de gelegenheid om naar de televisie te kijken, dan hoef je in het liveblog van WielerFlits niets te missen!
82 Reacties
Zou dit niet wat voor Meintjes zijn?
Zeker, parcours van de hele Vuelta is op maat gemaakt voor Meintjes.
Nu maar hopen dat het management ingrijpt als Thymen Arensman deze “rit” dreigt te gaan winnen; de afspraak was namelijk om voor het klassement te gaan en niet voor ritzeges.
En daarna weer een gebrainwashte robot voor de micro.
Arensman gaat juist de man zijn die het heel slecht gaat doen morgen.
Minstens 150 WF-Hollanders denken nochtans dat hij gaat winnen, gezien hun antwoord op de poll “Wie wint etappe 10 tijdrit naar Alicante?”
Radio 1: het nieuws van Alicante
Ik ben niet de enige die dat hoort dus
Altijd mooi als daarna een reclame voor “Werken bij de Fancy” komt
Heel lastig te voorspellen top-10 aangezien je niet weet of ploegmaats van de podiumkandidaten Evenepoel (Van Wilder, Cavagna), Roglic (Dennis, Affini), Rodriquez (Hayter) volle bak voor eigen kans mogen gaan. Ik zou Jay Vine ook wel eens volledig gefocust zo'n tijdrit willen zien rijden, die kan zo is gebleken ook een half uur waanzinnige wattages trappen en met zijn PCS gewicht van 69 kg moet hij ook iets kunnen laten zien als tijdrijder (zie het als investering in de toekomst). Evenepoel, Roglic, Arensman is mijn verwachte podium dinsdag.
Ik ben ook wel benieuwd naar Vine maar die heeft natuurlijk de bollen als doel, die gaat hier zich vast niet uit elkaar trekken.
Van Wilder heeft alvast aangegeven een extra rustdag te nemen.
vermoed dat Vine nog geen gefinetunede CdA heeft
Dat Remco deze tijdrit gaat winnen lijkt me bijna een zekerheidje, wat het interessantst is wordt natuurlijk met hoeveel verschil dit gaat zijn. Wordt de Vuelta nog spannend of kunnen we bv een Mas na overmorgen als meest directe concurrent alweer een beetje uitvagen? Hopelijk gaat Roglic niet te veel prijsgeven.
Yep, best saai met een renner die er zo bovenuit steekt.
Mads Pedersen zal ook wel wat puntjes willen sprokkelen
Pedersen is een leuke dark horse. Op 10-15 km een geweldenaar in de tijdrit, maar deze afstand is andere koek. Een compleet atleet als Pedersen zou op basis van inzet (er vol voor gaan) zeker top-10 moeten kunnen scoren, maar beste 5 zou mij verwonderen.
Ik zie Pedersen zeker niet als iemand die zich uiteentrekken gaat hier. Eerder nog laat ie het relatief lopen met het oog op meer punten verderop in de ronde tegen minder inspanning en, vooral, een ritzege.
Almeida lijkt me ook een kanshebber, en zou ik in ieder geval één ster geven.
Het is geen kampioenschap achter uit rijden of zo hoor ..
Die gaat hier 2 minuten verliezen met zijn huidige vorm vrees ik. Sinds die de overstap maakte naar UAE zijn die zijn tijdritten ook niet meer wat ze geweest zijn.
Benieuwd wat het knaapje (21jr.) van Equipo Kern Pharma kan in dit veld, hij zal z’n trui van nationaal kampioen wel vol trots willen tonen.
Raul Garcia Pierna.
Op het nationaal kampioenschap toch een half minuutje voor Rodriguez Cano en een minuut voor Ayuso, daarnaast heeft hij zich de afgelopen dagen lekker kunnen wegsteken om zich vol op deze tijdrit te richten.
Zou een top vijftien resultaat mogelijk zijn ? Of is dat nog te hoog gegrepen voor de nummer 6 van het EK U23 van 2021 ?
Je bedoelt Juan Ayuso Pesquera?
Raul Garcia Pierna
Zou hij familie van José zijn?
Remco gaat de rest hier een upper cut geven
Ik gok Rohan Dennis.
De rit is zo vlak als een biljartlaken en kaarsrecht. Het komt dus op de echte tempobeulen aan. Stuurmanskunst is hier van ondergeschikt belang.
Ik ben geen fan van Rev, heeft niets met natioliteit, ploeg of feit dat ik fan ben van JBV. Ik vind hem een beetje een drama queen en niet sympathiek. Desalniettemin doet hij het goed deze Vuelta en respect voor dat. Denk ook dat hij zal winnen morgen maar hoop dat Primoz in ieder geval Mas voorbij zal gaan qua tijd. Qua etappe overwinning gun ik het Dennis overigens. NB ik ben een liefhebber die kijkt en voelt met het hart en niet zoveel verstand van wielrennen heeft als de “experts” hier. Ik reageer niet zoveel omdat er vooral veel haat en nijd heerst tussen de forum leden. Renners afbranden als je geen fan bent en ze verheerlijken als je wel fan bent. Mag best wat objectiever hier.
Ik ben speciaal ingelogd om op jouw bericht te reageren..
Ben wel fan van Wout en Remco.
Ik respecteer “experts” op het forum en lees graag opinies.
Maar ik deel je mening over de nijd en haat die er heerst
en net voor diezelfde reden reageer ook ik niet veel op wat hier wordt geschreven.
Meh, als je objectiviteit wilt moet je een krant lezen, of alleen nieuwsberichten. Mooie van een forum/reacties onder nieuwsberichten is juist dat je ook je eigen mening kwijt kan en kan discussiëren.
Sterren bij Affini mogen er jammergenoeg af.
De vraag van de dag is niet wie er wint, de vraag van de dag is: Eindigt de nummer 2 binnen de minuut of niet?
Van de klassementsmannen is yates ook wel goed hierin
Voor yates zijn het wat te veel rechte stukken denk ik
Dat zeiden ze in de openingsrit van de Giro ook over hem
Kan Luke Durbridge dit nog, in het verleden een goeie tijdrijder.
Heeft dit zeker gekund. Bij mij onbekend of hij het nu nog kan.
Mogen we er van uitgaan dat Evenepoel nog over hetzelfde “stoemperspotentieel” beschikt als vanouds, nu hij zich de laatste 3 maanden toch sterk gefocust heeft op zijn klimvermogen en dus ook op minder gewicht ? Hij blies op het BK nog wel iedereen weg, maar had in Zwitserland maar 3 seconden boni op Thomas. Anderzijds heeft tijdens een ronde de prestatie in een ITT vooral te maken met vormpeil, en dus vrees ik toch dat Roglic meer tijd zal prijsgeven dan verhoopt of zelfs vooropgesteld.
Ik denk dat Evenepoel weinig ingeboet heeft op puur wattage trappen. De berichtenstroom sinds mei had ook steeds de trend van wattage boven puur gewicht te prefereren (“63 kilo is optimaal, 61 was te weinig”).
Zijn BK en solo van San Sebastian (ook een uurtje tijdrijden in zekere zin) lijken me meer te zeggen dan Zwitserland, waar hij mij een gekookte indruk gaf in die hitte en ik eerlijk gezegd al verbaasd was dat hij überhaupt nog die tijdrit won na 3 relatief slappe dagen.
leuk stukje voor dylan v baarle, even knalluuuhhh
Als hij mag…
Hopelijk pakt Remco nog minstens een halve minuut op Roglic en meer dan een minuut op het Spaanse drietal.
Dan komt hij in een situatie waar de anderen naar elkaar beginnen kijken voor de top 3, waar Quickstep als ploeg en REV individueel kunnen van profiteren en krachten sparen.
In principe hoeft REV dan enkel nog te volgen en heeft hij zelfs nog wat marge.
Ik denk niet dat Roglic en Mas vooral naar de 2e plek kijken. Voor Roglic telt enkel de winst, Mas heeft al 2x podium dus die wil ook een stapje hoger. Ayuso en Rodriquez zijn natuurlijk een ander verhaal, die zouden blind tekenen voor het podium momenteel.
Ik had het vooral over de 3 Spanjaarden. Ook voor Mas (Movistar) is een 'zekere' tweede plaats geen gok waard voor de eerste plaats, volgens mij.
Ik zie Roglic niet echt (meer) als kanshebber voor de eindzege. Denk zelfs niet dat hij deze Vuelta zal uitrijden.
Mas heeft al aangegeven dat er in de ploeg ook aan de UCI-punten wordt gedacht en dat dat een alles-of-nietspoging een beetje in de weg staat. Die +500 punten van een Vueltapodium zijn voor Movistar van levensbelang om aan de opgang van Lotto in de wildgroei van semiklassiekertjes te weerstaan.
Leuke plaatsing van een ITT na de eerste week + rustdag. Eigenlijk interessanter dan wie d’r wint, is de vraag wie in de top 5 er mee- of tegenvalt en wat we daaruit voor de komende twee weken kunnen afleiden – kortom, input voor het betere koffiedik kijken.
For the win twijfel ik tussen Evenepoel, Dennis en Affini omdat ik me nauwelijks kan voorstellen dat de winst in lang & steil klimmen bij Evenepoel niet ten koste gegaan zou zijn van het vermogen lomp hard op een grote plaat te stampen. De flow heeft hij natuurlijk wel te pakken.
Affini doet helaas niet meer mee.
En Dennis, tjaaaaaa
Vraag me af of Cavanga evenals Van Wilder vrijaf neemt of juist vol rijdt. Heeft toch een wat andere positie in het team en kan met maximaal gaan wellicht wat wijsheid sprokkelen voor zijn kopman, los nog van dat hij voor de winst mee kan doen.
Cavagna gaat voor de winst én vooral ook om nog extra info aan REV te geven, daar ben ik vrij zeker van.
De dag erna is er wel een relatief rustige (sprintersetappe), waar ze het werk dan aan andere ploegen kunnen laten. Als Cavagna een goede tijd wil neerzetten, zou ik dat als ploegleiding toch niet beletten, kwestie van iedereen gemotiveerd te houden. En als Roglic Mas ver terugslaat, zie ik de dager erop Movistar ook wel de koers mee helpen hard maken nu Mas sterker lijkt te klimmen dan Primoz. En als, als, als…
Er werd al sinds gisteren bij Quick-Step gesteld dat GEEN enkele renner buiten Evenepoel voluit mocht gaan. Alle renners dienden deze tijdrit af te leggen als ware het een rustdag. Dit om maximaal krachten te sparen voor de ongetwijfeld zware tweede Vueltahelft.
dat spreekt voor zich
Kans is groot dat Mas wordt ingehaald door Evenepoel. Zal toch een mentale tik zijn…
Niet als hij er rekening mee houdt…
Ik ben bang dat Roglic wel eens door de mand kon vallen vandaag: geen goede voorbereiding gehad, niet in vorm, twee dagen op het tandvlees gereden om de schade te beperken, twee belangrijke ploeggenoten kwijt terwijl de rest (Teunissen, Oomen, Dennis) niet goed is.
Dat van die ploeggenoten is inderdaad niet zo leuk maar zal uitgerekend vandaag niet zoveel uitmaken lijkt me. ;-)
Haha… ja, dat is waar. Maar goed voor de moraal is het natuurlijk niet.
Vrij complexe en variabele windpatronen rond Alicante:
https://www.windy.com/38.354/-0.490?37.861,-0.490,8,m:eI4af8m
Voor het AK maakt dit natuurlijk niets uit, maar het kan wel wat invloed hebben op de rituitslag van vroeg- versus laat-startende specialisten.
Rond de kust zwabbert de wind altijd wat heen en weer als ie niet hard staat. Vrij ideaal voor een eerlijke strijd.
Om 16:55 wordt er een tornado voorspeld.
Hebben de Vismannen hun mariene contacten aangesproken om net dan een sharknado te droppen op het startplatform?
Hayter start helaas niet, heel jammer. Had hem graag eens bezig gezien op dit niveau in de tijdrit.
Goldstein!