Vuelta 2022: Voorbeschouwing etappe 1 ploegentijdrit in Utrecht
foto: Bram Berkien / Team Jumbo-Visma
vrijdag 19 augustus 2022 om 18:00

Vuelta 2022: Voorbeschouwing etappe 1 ploegentijdrit in Utrecht

Er bestaat geen stad die alle drie de grote ronden heeft verwelkomd. Tot vrijdag. Want dan gaat in Utrecht – dat de poorten eerder al opende voor de Giro d’Italia en Tour de France – de Vuelta a España van start. Dit gebeurt met een bijna uitgestorven discipline in het profwielrennen: de ploegentijdrit. Na 23,3 kilometer laagvliegen zullen de eerste tikjes tussen de klassementsrenners uitgedeeld zijn. WielerFlits blikt vooruit!

Utrecht is dus opnieuw het decor voor de start van een grote ronde. Qua inwonersaantallen is Utreg – zoals de bewoners het zelf noemen – de vierde stad van Nederland. Wel is het een van de oudste steden van het land. In de zevende eeuw ontstond er aan het grensgebied van het Romeinse rijk een kerk op deze plek. Later – in 1122, om precies te zijn – kreeg Utrecht als een van de eerste steden in Nederland stadsrechten. In de dertiende en veertiende eeuw groeide Utrecht vervolgens uit tot een van belangrijkste handelssteden van het land, dankzij de ligging aan de rivier de Rijn. Daardoor bleef Utrecht tot in de zestiende eeuw Nederlands grootste stad.

Tegenwoordig is Utrecht vooral bekend als studentenstad. Dankzij twee universiteiten en een hogeschool, huizen er bijna 65.000 studenten in de stad. Dat is ongeveer een zesde van alle inwoners. Dankzij de centrale ligging is Utrecht ook een belangrijk verkeersorgaan in Nederland. Het meest bekend staat Utrecht om de Domtoren, waardoor men in de volksmond ook vaak over de Domstad praat. De gotische kerk torent als hoogste gebouw (112,5 meter hoog) van Utrecht boven de stad uit. Daar is ook de hoofdzetel van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland, met kardinaal Wim Eijk als de huidige aartsbisschop.

De Domtoren – foto: Marcel Koch

Naast een rijke kunstgeschiedenis – denk aan kunstenaars Gerrit Rietveld, Piet Mondriaan en Nijntje-tekenaar Dick Bruna – zit ook de sport verweven in de Utrechters. Voetbalclub FC Utrecht speelt haar thuiswedstrijden in stadion Galgenwaard. De club won drie keer het nationale bekertoernooi en degradeerde nog nooit uit de Eredivisie. In 2015 vond dus ook het Grand Départ plaats in Utrecht, waar zo’n 800.000 toeschouwers op afkwamen. Zij zagen Rohan Dennis de eerste gele trui pakken na een tijdrit van 13,8 kilometer. Bekende wielrenners uit de gemeente Utrecht zijn Fedor den Hertog (olympisch kampioen in 1968 en winnaar Ronde van de Toekomst 1972), Martijn Tusveld, Lars en Marijn van den Berg én de beste wielrenster ter wereld, Annemiek van Vleuten.


Parcours

Net als in 2015 zijn de start en finish van de eerste etappe op het Jaarbeursplein, tegenover het Centraal Station Utrecht. Wel is de ploegentijdrit met zijn 23,3 kilometer van nu een behoorlijk stuk langer dan de individuele tijdrit van zeven jaar geleden. Het eerste deel van het parcours is vrij technisch. Met bochten op de Catharijnesingel en Maliesingel zijn er al snel verschillen te maken met andere ploegen. Na het stuk langs de Singel zullen de teams ter hoogte van het Spoorwegmuseum het oudste fietspad van Nederland betreden: de Maliebaan.

De Maliebaan was het eerste Nederlandse fietspad ooit en is in 1885 aangelegd. Rond die tijd hadden slechts 45 Utrechters een ‘hoge bi’. Je kent ze wel: een absurd groot voorwiel, gevolgd door een relatief klein achterwiel. Het fietsen over de Utrechtse kasseien was op zo’n bi natuurlijk allesbehalve comfortabel, waardoor er een gravelweg werd aangelegd die enkel voor de 45 fietsbezitters te berijden was. Nu 137 jaar later is de baan voor iedereen toegankelijk en zijn de hoge bi’s in de ploegentijdrit vervangen door ‘s werelds snelste tijdritfietsen.

Na iets minder dan een kilometer over de Maliebaan volgt een haakse bocht naar links tussen het Oorsprongpark en het Hogelandsepark. Gevolgd door een recht stuk over de Biltstraat zullen er drie bochten van negentig graden volgen: een voor de Wittevrouwenbrug en twee bij het Griftpark. Vanaf hier zullen lange rechte wegen volgen, met uitzondering van de rotonde bij het Eykmanplein en de bocht tussen de Brailledreef en de Einsteindreef.

De Einsteindreef is een rechte weg tot de rotonde bij het Henri Dunantplein, waar de renners de rotonde helemaal rond rijden om op de andere kant van de dreef te komen. Hierna volgt een recht stuk van iets minder dan vier kilometer over de Marnix- en Sint-Josephlaan. Hier kunnen de teams vaart maken en zijn snelheden van om en nabij de zestig kilometer per uur waarschijnlijk geen uitzondering. Vanaf de bocht bij de Vleutenseweg is er nog ongeveer tien kilometer te gaan.

Na de Vleutenseweg volgen er bochten met onder andere een stuk langs het Leidsche Rijn Centrum, al zijn deze niet echt lastig te noemen. Het tempo ligt hier waarschijnlijk nog steeds hoog en via het Amaliapark komen de ploegen aan bij de Stadsdam, waar het laatste technische deel begint met bochten bij de Langerakbrug en langs het Strijkviertel.

Met nog zo’n drie kilometer te gaan zullen de ploegen een korte passage over de Stadsbaan Leidsche Rijn rijden, waarna een bocht van negentig graden ze via de Meernbrug over de Weg der Verenigde Naties zal sturen. Hier volgt een recht stuk tot aan de bocht bij de Croeselaan, waardoor de renners aan zullen komen op het Jaarbeursplein. Daar resteert alleen op zo’n 100 meter van de streep nog een bocht van 90 graden. Eenmaal over de streep zal bekend zijn wie de eerste rode trui van de Vuelta 2022 zal mogen aantrekken.

Starttijd eerste ploeg: 18.30 uur
Finish laatste ploeg: tussen 20.20 en 20.25 uur
Afstand: 23,3 kilometer

Tijdschema belangrijke passages:
Passage Snellenlaan (nog 19 km) na 4 minuten
Passage Einsteindreef (nog 13,7 km): na 10 minuten
Passage tussenpunt (nog 12,3 km): na 12 minuten
Passage Strijkviertel (nog 4,6 km): na 20 minuten


Favorieten

Ploegentijdritten zijn tegenwoordig een zeldzaamheid. Het wereldkampioenschap voor merkenteams is van de kalender verdwenen en in grote rondes zien we de discipline nog slechts sporadisch. Voor de laatste ‘TTT’ in een drieweekse rittenkoers moeten we alweer terug naar de Vuelta van 2019. Wat de kleinere wedstrijden betreft, is de tendens hetzelfde: bij de profs vond dit jaar nog geen enkele tijdrit voor teams plaats in het mannenpeloton. We hebben kortom weinig vergelijkingsmateriaal bij het bepalen van de favorieten.

Maar dat maakt niet uit, want we kunnen wel naar andere factoren kijken. Naar de tijdritkwaliteiten van de individuele renners binnen de ploegen bijvoorbeeld. Welke formatie beschikt over renners die doorgaans goed scoren in chronoproeven? Wie beschikt over befaamde tempobeulen? Laten we ons hier echter ook weer niet op blindstaren, want de ploegentijdrit is een eigen discipline, met eigen vereisten. Dat komt door het intervalkarakter van de inspanning en het groepsverband waarbinnen deze inspanning geleverd moeten worden.

Herstelvermogen, explosiviteit en het opzij kunnen zetten van het ego zijn hierdoor onmisbare kwaliteiten voor een goede ploegentijdrijder. Vooral dat laatste aspect is cruciaal. Als je de sterkste bent, moet je dat niet teveel willen tonen, je moet niet gaan lopen ‘snokken’. En ben je de zwakste? Dan blijf je niet plakken tot de finish, maar ram je nog één keer op kop om vervolgens te lossen. Een renner die deze eigenschap bijvoorbeeld zonder twijfel heeft, of alleszins ontwikkeld heeft, is Robert Gesink.

Astana won drie jaar geleden – in de Vuelta – de laatste TTT in een grote ronde – foto: Cor Vos

Gesink behoort ook tot het team dat de meeste kans op de dagzege en het eerste rood lijkt te maken: Jumbo-Visma. En dat komt zeker niet alleen door zijn eigen opofferingsgezindheid. Nee, het zijn uiteindelijk toch vooral de pure pk’s die van de Nederlandse ploeg de topfavoriet maken. Met Rohan Dennis, Edoardo Affini en Primož Roglič hebben ze namelijk drie enorme motoren. Over de deelname van Dennis en Roglič bestond tot afgelopen maandag wel twijfel: de Australiër voelde zich vorige week niet zo lekker en ging voor onderzoek naar het ziekenhuis, de Sloveen komt terug na een val in de Tour.

Nu ze beiden starten, mogen we er vanuit gaan dat ze ook in orde zijn. Roglič zal alleen naar Utrecht komen als hij het ziet als startpunt van een vierde opeenvolgende zegetocht, terwijl Dennis kort voor zijn bezoek aan het ziekenhuis nog goud pakte op de Commonwealth Games. Geen zorgen dus, bij Jumbo-Visma. Bovendien staan ook Sam Oomen (de wereldkampioen ploegentijdrit in 2017 met Team Sunweb), de degelijke Chris Harper en de vinnige Mike Teunissen zeker hun mannetje. Het is alleen afwachten of klimmer Sepp Kuss niet kopje onder gaat in dit geweld.

Kuss, Roglič en Teunissen op een speciale TTT-training – foto: Bram Berkien / Team Jumbo-Visma

Jumbo-Visma gaat de zege in eigen land niet cadeau krijgen. Meerdere ploegen vaardigen namelijk een sterke selectie af, die het de geel-zwarten zeker moeilijk kunnen maken. Neem INEOS Grenadiers, dat onder anderen Dylan van Baarle heeft opgesteld. De Nederlandse hardrijder is een van de ervaren mannen in een voor de rest bijzonder jong team. Jong, maar volwassen, moet we hier echter zeggen. Luke Plapp, Ben Turner en Ethan Hayter zijn immers stuk voor stuk krachtpatsers. De tijdrituitslagen van Hayter – qua fysieke kwaliteiten de ploegentijdrijder par excellence – in 2022 liegen er niet om: tweede, derde, zesde, eerste, 29ste (klimtijdrit), derde, eerste, derde.

De overige renners bij INEOS zijn Richard Carapaz, Pavel Sivakov, Tao Geoghegan Hart en – nog zo’n jonkie – Carlos Rodríguez. Carapaz is de absolute kopman, maar de ploeg zal ook de overige drie graag aan boord houden. Welke keuzes zullen gemaakt worden als een van de schaduwkopmannen in de problemen komt? Bij Quick-Step-Alpha Vinyl spelen dergelijke overwegingen niet. Hier is het alle ballen op Remco Evenepoel en over de 22-jarige Belg hoeven we ons op dit terrein geen zorgen te maken. Die redt zich wel. Degene die de positie achter de Aerokogel van Schepdaal plaats moet nemen, zal het vermoedelijk een stuk lastiger krijgen.

INEOS won de ploegentijdrit van de Tour of Britain 2021 – foto: Cor Vos

Misschien kiezen ze er bij Quick-Step-Alpha Vinyl voor om deze plek toe te wijzen aan Rémi Cavagna. De Fransman, die thuis werd gelaten tijdens de Tour de France, begint weer op dreef te raken: onlangs eindigde hij als vierde in de tijdrit van de Ronde van Polen. Ook Ilan Van Wilder, Fausto Masnada en Julian Alaphilippe – daar gaan we toch vanuit – hebben de stijgende lijn te pakken. Voor Evenepoel is dat goed nieuws, want elk van hen heeft het in zich om belangrijk te zijn in deze ploegentijdrit. Dries Devenyns, Louis Vervaeke en de sterk rijdende Pieter Serry zullen zich zoals altijd ook helemaal uit elkaar trekken voor hun kopman.

Bij UAE Emirates zal men deze Vuelta in dienst rijden van João Almeida. In de ploegentijdrit zou het weleens omgekeerd kunnen zijn en zien we wellicht dat de Portugees zijn helpers op sleeptouw neemt. Hoewel het er dit jaar niet altijd uitkwam, mag Almeida namelijk gerust een specialist in het werk tegen de klok genoemd worden. Dat is ook Brandon McNulty, de ster van Peyragudes. Blinkt hij in Utrecht weer uit?

Jan Polanc staat doorgaans wat minder in de schijnwerpers, maar eindigt wel veelal bij de eerste 25 in tijdritten. Niet slecht. Ivo Oliveira, Pascal Ackermann, Juan Sebastián Molano, Marc Soler en Juan Ayuso – zevende op het Spaans kampioenschap tijdrijden, vorig jaar twaalfde op het EK voor beloften – vervolledigen de selectie.

Almeida werd dit jaar vijfde in de tijdrit van de UAE Tour – foto: Cor Vos

Een ploeg die we ook zeker niet moeten onderschatten, is BikeExchange-Jayco. De Australiërs hebben door hun baancultuur een voorliefde voor de ploegentijdrit, zoals in het verleden vaak bleek. Orica-GreenEDGE, de voorganger van BikeExchange-Jayco, stond tussen 2012 en 2016 vier keer op het podium van het WK ploegentijdrit. Ook in deze Vuelta brengen ze met Luke Durbridge, Michael Hepburn, Callum Scotson, Kelland O’Brien weer de nodige renners aan het vertrek met een succesvol verleden in de ploegenachtervolging, dat toch enigszins vergelijkbare baanonderdeel.

Simon Yates, de kopman van de ploeg, koerste vroeger ook op de baan. Dat deed hij verre van onverdienstelijk. In 2013 werd hij nog wereldkampioen op de puntenkoers, een jaar eerder was hij nationaal kampioen op de ploegenachtervolging. Het mag dan ook niet verbazen dat Yates – die op het eerste gezicht nochtans niet het postuur van een tijdrijder heeft – vaak goed voor de dag komt in chronoproeven. Dit jaar deed hij mee aan twee tijdritten: in die van Parijs-Nice werd hij vijfde, in die van de Giro d’Italia eerste. Beide keren ging het wel om een parcours dat perfect bij hem paste. In Utrecht zal hij, naast de genoemde namen, bijgestaan worden door Lucas Hamilton, Kaden Groves en Lawson Craddock. Laatstgenoemde is Amerikaans kampioen tegen de klok.

Een indrukwekkende Yates in Budapest – foto: Cor Vos

Over nationale tijdritkampioenschappen gesproken: Trek-Segafredo beschikt in de Vuelta over de nummer zeven van Italië, de nummer vier van Denemarken en de nummer drie van Nederland. Antonio Tiberi, Mads Pedersen en Daan Hoole zijn ook direct de mannen die de kar moeten trekken bij de Amerikaanse formatie. Van Juan Pedro López, Dario Cataldo of Kenny Elissonde – niet bepaald tijdrijders pur sang – hoeft dat niet verwacht te worden. Julien Bernard en Alex Kirsch moeten op een goede dag wel hun deel van het werk kunnen opknappen.

Astana Qazaqstan treedt met een sterke selectie aan in de Vuelta. Of dat zich op dag één ook al vertaalt in een korte klassering, is echter nog even afwachten. Alexey Lutsenko, Samuele Battistella, David De la Cruz, Vincenzo Nibali en ook Miguel Ángel López kunnen allemaal een prima tijdrit rijden, maar behoren ook weer niet tot de absolute top. Bovendien onduidelijk: zullen ze bij het Kazachse team, waar de sfeer niet altijd even goed lijkt, voor elkaar door het vuur willen gaan? Zullen ze voldoende samenwerken?

Bij Team DSM zal dat geen probleem zijn, als ze tenminste hun eigen cooperation-filosofie in de praktijk brengen. En het moet gezegd: Team Sunweb, de voorganger van Team DSM, deed het vaak meer dan behoorlijk in ploegentijdritten. Het goud (2017) en zilver (2018) op het WK ploegentijdrit vormen daarvan het bewijs. Toen reed de ploeg echter wel met een totaal ander team, met een pak meer kwaliteit.

Arensman snelde in Polen naar de zege in de tijdrit – foto: Cor Vos

Niettemin heeft Team DSM ook nu een paar goudhaantjes in de gelederen. In de eerste plaats natuurlijk Thymen Arensman, de winnaar van de tijdrit in de Ronde van Polen. Vijfde die dag was de piepjonge Marco Brenner. De Duitser, die tijdens de Vuelta twintig jaar oud wordt, werd in 2020 tweede op het EK tijdrijden voor junioren. Samen met Mark Donovan, Henri Vandenabeele, Jonas Iversby Hvideberg en de eerdergenoemde Arensman is hij een van de talenten die DSM aan het vertrek brengt, Joris Nieuwenhuis, John Degenkolb en Nikias Arndt zorgen voor de ervaring. Vooral de twee Duitsers zullen in deze TTT een belangrijke rol hebben.

Een van de renners die in 2017 wereldkampioen ploegentijdrit werd met Team Sunweb, staat vrijdag aan het vertrek: Wilco Kelderman. Inmiddels rijdt de Nederlander voor BORA-hansgrohe. Bij die ploeg is Kelderman – in deze Vuelta – op papier de beste tijdrijder. Medekopmannen Jai Hindley en Sergio Higuita kunnen op een goede dag ook een aardige rit tegen de klok afleggen, maar ze zullen het Duitse team de zege niet bezorgen. Klimmer Matteo Fabbro zal dat ook niet doen. Ryan Mullen, Jonas Koch, Danny van Poppel en Sam Bennett – de sprinttrein – voegen wel het nodige vermogen toe.

De laatste ster gaat naar Bahrain Victorious, dat met Luis León Sánchez, Fred Wright en Jasha Sütterlin meerdere hardrijders heeft. Gino Mäder kan ook een meer dan behoorlijke tijdrit rijden, maar dan voornamelijk als er ook wat geklommen moet worden. Hetzelfde geldt voor Wout Poels. Terwijl ook Santiago Buitrago zijn beurtjes wel zal doen, wordt het voor Mikel Landa en de 21-jarige Edoardo Zambanini vermoedelijk overleven. Het is vooral zaak om de Spaanse klimmer aan boord te houden.


Favorieten volgens WielerFlits 
**** Jumbo-Visma
*** INEOS Grenadiers, Quick-Step Alpha Vinyl
** UAE Emirates, BikExchange-Jayco, Trek-Segafredo
* Astana Qazaqstan, BORA-hansgrohe, Team DSM, Bahrain Victorious

Vuelta 2022: Deelnemerslijst

Vuelta 2022: Starttijden ploegentijdrit


Weer en TV

Het lijkt vrijdag droog te blijven in Utrecht. En als het dan toch gaat regenen – wat niet uitgesloten is -, zal het niet veel meer dan een spatje zijn, volgens Weeronline. De temperatuur is ondertussen aangenaam. Met zo’n 22 à 23 graden is het aan het begin van de avond niet fris, maar ook zeker niet te warm. Het waait aan windkracht drie vanuit het westen.

De openingsploegentijdrit is vanaf 17.45 uur live te volgen via Eurosport 1 en de Eurosport Player. De NOS schakelt om 18.20 uur in, Sporza (op Canvas) is er bij vanaf 18.50 uur. Ben je niet in de gelegenheid om naar de tv te kijken, dan hoef je in het liveblog van WielerFlits niets te missen van de ouverture van de Vuelta a España!


RIDE Magazine
80 Reacties
Sorteer op:
17 augustus 2022 19:03
Ineos en Quick step net boven Jumbo denk ik.
    18 augustus 2022 15:56
    Eens kijken wie er bij Quick Step Alpha Vinyl aan de start komt en je weet dat het hem niet gaat worden
    18 augustus 2022 18:16
    De ploeg die op ordinaire wegfietsen start en finished wordt winnaar. Tis teveel draaien keren.
    19 augustus 2022 03:32
    Benieuwd op welke facts je dan doelt, Fact Based Comments. Drie winnaars van WT tijdritten, ééntje met enkele top 5 plaatsen in WT tijdritten, en twee renners die meermaals op het podium stonden van een WT ploegentijdrit. Zijn er veel ploegen die beter kunnen voorleggen denk je?
    19 augustus 2022 19:44
    11 na 11 je weet dat een TTT iets anders is dan een İTT?
    19 augustus 2022 19:45
    Kijk maar eens naar de ploegen die WK TTT wonnen bij Quickstep. Dat waren geen super tijdrijders maar types als Boonen en Terpstra
17 augustus 2022 19:33
Ik gok op bikeExchange, voor Ineos, Jumbo en Quickstep. Techniek (ploegachtervolging) zal bepalend zijn
17 augustus 2022 19:40
Jumbo, Ineos, bike exchange en quickstep bij de top 4 maar ik zou er in de verste verte geen geld op durven zetten in welke volgorde.
17 augustus 2022 19:40
Deze is voor ineos of jumbo
17 augustus 2022 19:44
Super veel zin in, ik ga wel even langs de kant staan om de gladiatoren aan te moedigen. Hopelijk wint TJV en mag Gesink als eerste de streep passeren, mocht Ineos winnen dan hoop ik dat Van Baarle het rood krijgt. Bora - Kelderman lijkt me ook top.
    17 augustus 2022 19:56
    Gesink zit er niet meer bij als de eersten over de finish komen
    17 augustus 2022 20:13
    Daar hebt ge een punt. Teunissen dan, ook prima.
    17 augustus 2022 20:18
    Waarom zou Gesink er niet meer bij zitten? Die kan prima tijdrijden
    17 augustus 2022 20:25
    Daar heb jij weer een punt.
    17 augustus 2022 23:20
    Quote:
    Hopelijk wint TJV en mag Gesink als eerste de streep passeren,


    En hier heb jij een punt. Ik zal er ook zijn, opzeker. Maar Gesink in het rood zou grandioos zijn.
    18 augustus 2022 08:48
    Als dit gebeurt, is de Vuelta wat mij betreft al geslaagd.
    18 augustus 2022 09:25
    Gesink zit er 100% nog bij. Daar durf ik wel een etentje op te zetten.
    18 augustus 2022 10:48
    Het voordeel is dat jumbo als laatste start, mochten ze echt voorsprong hebben op de rest kunnen ze wellicht berekenend een Hollander als eerste laten finishen. Maar met een paar sec verschil ga je dat risico niet lopen natuurlijk.
    18 augustus 2022 13:24
    Ik denk dat juist Teunissen eraf vliegen gaat. Laat idd Gesink die meet als eerste passeren, met een beetje feeling voor het moment.
    18 augustus 2022 13:58
    @Wheely, doe je je dromedarispak aan zodat we je zien staan?
    18 augustus 2022 16:22
    @Limal ik zal mijn best doen maar veel meer dan een Camelbak gaat het niet worden vrees ik.
    18 augustus 2022 20:16
    Ik hoop zo dat TJV wint en Gesink dan in t rood mag rijden. Zou meer dan verdiend zijn.
    Mocht TJV heel hoog eindigen dan zit Gesink er zeker nog bij. Die gaat zeker niet lossen als het niet perse noodzakelijk is. Hij weet natuurlijk ook heel goed dat hij binnen en buiten de ploeg de gunfactor van de rode trui heeft.

    Veel zal afhangen van Kuss, die zal een topdag moeten hebben want te vroeg mag hij er zeker niet af want dan rijden ze hem naar huis. Ook als hij helemaal niet mag lossen om hem in het klassement te houden dan zal TJV de tijdrit niet winnen.

    Maar heeft Kuss een topdag en mag hij tijd verliezen dan kan TJV zeker de tijdrit winnen en krijgen we Gesink in het rood.
17 augustus 2022 19:46
Quote:
Nu ze beiden starten, mogen we er vanuit gaan dat ze ook in orde zijn.


Er zit nog een groot verschil tussen in orde en in vorm. Uiteraard blijft het mogelijk dat Jumbo wint, maar er zijn toch genoeg vraagtekens om ze vooraf niet tot evidente favoriet uit te roepen. Maar 't blijft wel WF natuurlijk.
    18 augustus 2022 00:52
    En het blijft wel een reactie van gebruikersnaam natuurlijk.
17 augustus 2022 19:52
Blij dat er weer eens een TTT wordt verreden. Dit is toch wel een spectaculair onderdeel.
17 augustus 2022 19:55
Ik vermoed wel dat Jumbo op het podium staat, maar niet wint.
    17 augustus 2022 20:26
    Het startpodium dan zeker.
    17 augustus 2022 20:54
    Wheely is duidelijk in vorm.
17 augustus 2022 20:03
Volgens mij komt Martijn Tusveld ook uit Utrecht (als aanvulling op de gebroeders Van Den Berg)
17 augustus 2022 20:44
Laat Jumbo maar winnen! QSA 2de op een paar seconden...

Mooie reclame voor de winkel in eigen land en de mannen van QSA staan dan goed maar moeten geen krachten verspelen aan een trui de eerstkomende dagen.
Goede deal lijkt me?
17 augustus 2022 20:51
dus tussen QSA deel 1 en QSA deel 2?
17 augustus 2022 21:07
Wel nun bout dat het vrijdag de gehele dag gaat regenen.
    17 augustus 2022 23:39
    Regen tijdens de gehele race zou ik als toeschouwer prima vinden. Ik heb een paraplu. De renners zullen veel langzamer door de bochten rijden en dan kan je niet wat langer naar ze kijken. Ik ga ervan uit dat ze regenbanden gebruiken?
17 augustus 2022 21:31
Een aantal jaar terug waren er wel erg veel ploegentijdritten (BMC reed er vaak klassementen door). Dit jaar helemaal uitgestorven, tot nu …
17 augustus 2022 22:53
Toch maar even opmerken dat van de 7 edities WK ploegentijdrit er 4 door QS werden gewonnen. Die hebben bakken ervaring. Je hebt niet per sé de beste tijdrijders nodig in dit onderdeel, sommige van die toppers knijpen hun ploegmaats dood. Sommigen kunnen dit wel, de beste ooit in dit onderdeel was volgens Lefevere Tony Martin. Nadeel bij QS is inderdaad het kleine gabarit van Evenepoel en Van Wilder (toch ook toptijdrijder). Verder hebben ze alleen maar tempobeulen mee. En dat mis ik bij Ineos, het gros van het werk zal door Van Baarle en Hayter moeten gebeuren en ze zullen altijd op Carapaz moeten wachten.
Jumbo is favoriet denk ik, net voor QS.
    Maar dat is alweer een jaar of 5 geleden en toen hadden ze geen renners à la Masnada en Verveacke bij zich. Anderzijds hebben ze met Evenepoel en Cavagna wel twee kleppers natuurlijk.
    18 augustus 2022 14:38
    Ik weet niet waarom je Masnada benoemt, maar deze rijdt toch in bijna elk TT top-20. Geen topper, maar ook geen sukkelaar in het werk tegen de klok. Heeft ook voldoende pk's om toch wel wat tempo te maken.
    Quickstep is idd wel mede-favoriet vanwege het aantal hardrijders, al zijn Van Wilder en REV natuurlijk wel een handicap voor de ploegmaats ( die niet uit de wind zullen zitten).

    Voor de TTT heb je vooral hardrijders nodig en niet perse de beste tijdrijders.
    Beste voorbeeld is nog de TTT in de Tdf 2019 (die jumbo won)
    Martin en Van Aert als toptijdrijders
    Kruijswijk en De plus als degelijke tijdrijders
    Teunissen, Groenewegen en Jansen als hardrijders
    G.Bennett die probeert er bij te blijven

    Ter vergelijking met INEOS (met betere tijdrijders)
    Thomas, Castroviejo en Kwiatkowski
    Moscon, Van Baarle en Rowe
    Bernal en Poels
18 augustus 2022 00:21
Weet iemand vanaf welke tijd het parcours afgesloten is voor de verkenning door de teams?
    18 augustus 2022 02:53
    vanaf 16 uur

    Tijdens de eerste etappe koersen de renners met een ploegentijdrit door de straten van Utrecht. Tijdens zo’n rit moeten de verschillende ploegen om de beurt zo snel mogelijk het parcours afleggen. De etappe is 23,2 kilometer lang en gaat via de singels, de Maliebaan, Overvecht, Leidsche Rijn naar de finish op het Jaarbeursplein. De renners starten op de route om 16.00 uur met trainen. De echte start is rond 18.30 uur. De verwachting is dat de laatste ploeg rond 20.25 uur aankomt bij de finish.

    Vrijdag 19 augustus – van 14.00 tot 21.00 uur
    Tijdens de startdag van de Vuelta is er een fanzone in de Jaarbeurs. Daar kunnen bezoekers renners ontmoeten, een kijkje nemen in de ploegleiderswagen, fietsen op een simulator, een cursus bandenwisselen volgen en shirts aanschaffen. Vanuit de fanzone kunnen liefhebbers direct doorlopen naar het startpodium.

    Ploegenpresentatie
    Voordat de wielrenners echt van start gaan vindt de ploegenpresentatie plaats. De renners starten bij het Hampton-hotel in Hoog Catharijne waarna zij het winkelcentrum doorkruisen. Vervolgens zullen de verschillende teams één voor één op het Vredenburgplein het podium betreden. Optredens op het Vredenburgplein starten rond 17.00 uur en de presentatie van de wielrenners rond 18.00 uur. Nadat de ploegen op het podium hebben gestaan stappen ze in een boot op en varen ze over de singel weg. Langs de singel staan meerdere grote schermen, dus bezoekers kunnen ook aan het water zitten en wachten op de boot met de renners.
    18 augustus 2022 05:52
    Dank je voor de info!
    18 augustus 2022 20:05
    Hier in de meern vanaf 15.00 tot 21 afgesloten.
18 augustus 2022 07:51
Bij regen gaat het een slagveld worden…
18 augustus 2022 08:03
Marco Pinotti aan het roer, topmateriaal en rouleurs met ervaring in dit onderdeel. Ik zet mijn geld op de Aussies
18 augustus 2022 11:24
Volgens buienradar valt er in totaal zo'n 0.2mm regen tijdens de hele ploegentijdrit, dat zal dus wel meevallen.
    18 augustus 2022 13:27
    Dat weet je nooit zeker he. Wellicht laat er iemand op de heuvel van het griftpark een zwembadje leeglopen, dan zal het lokaal iets meer dan 0,2mm zijn.
    18 augustus 2022 13:47
    In dat geval moeten we de bier spetters en het speeksel van schreeuwende supporters ook meetellen.
    18 augustus 2022 14:22
    Oh de ironie als Mas door hollandse cervezaspetters onderuit gaat en de hele movistar ploeg behalve Valverde meeneemt. Dan hoeft Valverde toch weer niet te knechten, krijgt Mas er naast daalangst ook nog bierangst bij en heeft NL wraak voor 2019
Als Roglic en Dennis echt fit zijn moet dit voor TJV zijn, maar aangezien ze dat niet lijken te zijn heb ik echt geen idee wie dit gaat winnen. Geen ploegen met een uitgesproken tijdritsignatuur dit keer.
18 augustus 2022 14:16
Ik twijfel een beetje of en waar ik de vuelta ga bijwonen dit jaar. Utrecht sowieso niet want ik hou niet zo van veel drukte en te veel mensen in een stad die vroeger leuk maar nu veel te urban geworden is. Iemand nog tips?
    18 augustus 2022 14:42
    Als niet woke Utrechter zou ik toch Utrecht aanbevelen. Je kan ze daar tijdens de TTT en paar keer zien langskomen.
    Ik ga zelf 2e etappe bij de pyramide van Austerlits staan. Ze maken daar een lus ( komend vanaf woudenwberg) Je kan ze dus 2keer zien. En als je snel bent 3keer. ter hoogte van Huis ter Heide of Bij de Finish ergens.
    18 augustus 2022 15:26
    Ga zaterdag op de oostkant van de Heusdense brug staan, het peloton komt dan vanaf links aan. Houd je fotocamera paraat. Op de achtergrond stroomt de Maas richting het westen. De trekbalken van de brug snijden onder een hoek van bijna 45° door het beeldkader, van linksonder tot rechtsboven. Komt het peloton door het beeld druk dan af. De dynamiek van de renners (horizontaal in beeld) contrasteert met de traag vloeiende Maas (verticaal in beeld). De groene, vlakke, weidse oeverlanden en de lage horizon met, –als het meezit-, een oerhollandse wolkenlucht, geven het geheel een aangenaam ruimtelijk effect. Het door perspectivische vervorming ietwat waaiervormige lijnenspel van de trekbalken dwars door het beeld maakt het net wat artistiekerig.
    Succes!
    Ikzelf sta morgen waarschijnlijk aan het eind van de Maliebaan.
    18 augustus 2022 16:58
    Jammer dat je geen foto's kunt posten hier Jacco, wel benieuwd naar je plaatjes.

    Denk dat het morgen in de buitenwijken wel mee zal vallen RV, ga zelf Overvecht of Stadsdam opzoeken denk ik. Tijdrit juist het mooist om te kijken vanaf de kant.
    18 augustus 2022 17:08
    Niemand die verkleed gaat als Wielerflits-duimpje om protest te voeren tegen de duim? Kort dag misschien om dat duimenpak nog tijdig vervaardigd te krijgen?
    18 augustus 2022 17:13
    Een bord met een grote gele duim is wel zo gefixt natuurlijk. Dan kun je hem afhankelijk van de ploeg zelfs nog omhoog of naar beneden doen. ;-)
    18 augustus 2022 17:23
    Of tussen de spaken raggen

    Dat van die Heusdense brug ga ik skippen wanthet draait nog voor mijn ogen.
    18 augustus 2022 17:25
    Gladiatorduimpje……. OMHOOG!

    Well done, MacGyver.
    18 augustus 2022 18:33
    De Roosendaalse Bocht
    18 augustus 2022 18:51
    @Alfons hoezo protesteren tegen de duim? Dat juich ik juist toe. Posters als Franco en Luipaard kunnen we dan eindelijk wegbonjouren
    18 augustus 2022 20:17
    Die zijn nu allebei (voorlopig) ook vanzelf in het niets opgelost, dus daar hebben we de duimpjes niet per se voor nodig.
    18 augustus 2022 20:20
    Zolang iedereen te pas en onpas van naam veranderen kan kan je duimpjes geven tot je geel zwart ziet. Trouwens hebben die duimpjes toch helemaal geen invloed joh.
    19 augustus 2022 06:59
    De Kardinaal de Jongweg in Utrecht vanavond, en dan met name de studentenflats Tuindorp-West. Als je in de gele flat aan de Van Lieflandlaan iemand kent zie je de ploegen echt goed aankomen.
18 augustus 2022 14:30
Teunissen/gesink zal wel trui krijgen in hin land moesteb ze winnen. En teunnisen gaat gwn 2x meesprinten in weekend, in nederland zal jumbo th wel mee sprinten
18 augustus 2022 14:56
Het gaat beginnen ! Ik verwacht een titanenstrijd stijd van de quickies tegen de bijtjes waar heel Nederland jumbo naar de zege schreeuwt !
    18 augustus 2022 15:11
    Als twee honden vechten om een been loopt BEX ermee heen ;-)
18 augustus 2022 15:55
Het zal tussen BikeExchange en Jumbo gaan, met Quick Step als outsider.
18 augustus 2022 17:04
De tijd van de hoeveelste man is bepalend? De vijfde? Vond het niet meteen terug in het artikel.

"Degene die de positie achter de Aerokogel van Schepdaal plaats moet nemen, zal het vermoedelijk een stuk lastiger krijgen."
Ik dacht eigenlijk dat het net andersom is. Is het bij de ploegentijdrit niet het moeilijkste om achteraan weer aan te haken na je kopbeurt? Als je terug moet aansluiten als bvb een Evenepoel de kop trekt.
    19 augustus 2022 07:01
    Evenepoel zal de ploegentijdrit solo proberen te winnen.
    19 augustus 2022 07:24
    Duimpje omhoog Jean.
18 augustus 2022 17:32
Een klein foutje dat niet onbenoemd mag blijven: “Naast een rijke kunstgeschiedenis – denk aan kunstenaars Gerrit Rietveld, Piet Mondriaan en Nijntje-tekenaar Dick Bruna – zit ook de sport verweven in de Utrechters.” Rietveld en Bruna mogen ze in Utrecht hebben, maar Mondriaan komt toch echt uit Amersfoort.

Ik de stel voor dat jullie ter compensatie maar even de 16 klimpunten (een soort 5e categorie-bergje dus:-)) van de Hugo de Grootlaan in Amersfoort in jullie voorbeschouwing meenemen. 2,5KM van Mondriaans geboortehuis.

;-)

Reacties zijn gesloten.