De organisatie van de Vuelta a España richt dinsdag een speciale wisselzone in tijdens de individuele tijdrit tussen Muros en Dumbría. Vlak voor de steile slotklim naar Mirador de Ézaro mogen renners wisselen van een tijdritfiets naar een gewone wegfiets.
De eerste dertig kilometer van de tijdrit naar Mirador de Ézaro is vlak, maar de slotklim is 1,8 kilometer lang aan een gemiddeld stijgingspercentage van 14,8%. Parcoursbouwer Fernando Escartín gaf al aan dat het loont om van fiets te wisselen voor de muur.
Ook in het juryrapport wordt rekening gehouden met die optie. “Als een renner ervoor kiest om de tijdritfiets in te wisselen voor de Mirador de Ézaro, moet dat gebeuren in de wisselzone die voorzien wordt door de organisatie. De nieuwe fiets moet minstens een kwartier voor de renner passeert in de wisselzone zijn, zodat het materiaal gecontroleerd kan worden”, klinkt het.
“Op het moment van de fietswissel, is het toegestaan om de renner aan te duwen tussen de aangegeven markeringen op de weg”, meldt de organisatie. Vanaf 12.00 uur kunnen renners en teams hun fietsen al laten controleren of de fietswissel oefenen.
Ook in Bergen
Op het WK tijdrijden van 2017 in Bergen (Noorwegen) was ook een speciale wisselzone ingericht voor de slotklim. Onder meer Primož Roglič, nu een van de favorieten voor de ritzege, wisselde toen van fiets.
18 Reacties
Dit gaat het wel een stuk minder interessant maken.
Het ideale wisselmoment ligt op de slotklim.
Ja ik ben inderdaad wel benieuwd waar de wisselzone precies ligt. Neem toch aan op een oplopend stuk.
Dat tjv dat vaak mag gaan oefenen met roglic…
Ik stel voor dat TJV nog even snel een bobsleeër naar Spanje haalt om tussen die markeringen Roglic aan te duwen. Marginal gains zonder laboratorium
Ben ik de enige of zijn er meer die die ‘gecombineerde’ tijdritten van de laatste jaren helemaal niets vinden? Doe dan gewoon een vlakke tijdrit en een echte klintijdrit. En waar zijn de specialistische 50 km+ chrono’s gebleven….
Zo is een tijdrit alleen de laatste 10 startende in het klassement interessant…
+1
Een heuveltje of twee onderweg is aantrekkelijker inderdaad. Ik vind het ook geen fijne ontwikkeling.
Ik zou graag weer een 50km+ vlakke tijdrit zien, of golvend van 40km+
dus wie ben ik.
Maarja mijn idee van een gebalanceerd tour parcour komt toch niet overeen met dat van de ASO
Eens
Eens
Eens
Eens
Stevig muurtje zeg, wat is het max. percentage?
Zo’n 29%
30% volgens het bord. Heb ‘m zelf ooit gedaan. Loeisteil. Geen geleidelijke aanloopfase, meteen van vlak naar recht ophoog. https://goo.gl/maps/uhcT9ZueMTjxuASw6
Begrijp de pleit tot normale tijdritten maar ik vind dit soort muurtjes persoonlijk wel mooi. Geeft toch weer extra druk op een goede indeling want op dit giga zware klimmetje kun je makkelijk een halve minuut tot minuut verliezen. Heb wel medelijden met de sprinters die hier vierkant naar boven moeten. Altijd mooie aankomsten geweest daar.
zijn er regels voor wanneer je een fiets mag wisselen ? in gewone etappe,s magen ze zo vaak wisselen als ze willen toch en worden die fietsen op de auto,s ook gecontroleerd?
klim is kort, wisselen is niet echt heel prettig ook.